[CMS] Basisideeën

Pagina: 1
Acties:

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 23:32

alienfruit

the alien you never expected

Topicstarter
Ik ben momenteel bezig met het ontwikkelen van een versie 2.0 van mijn bowery tree (heette eerst alienorange :+ .com al bezet :( )

Nu ben ik van plan om deze volgende CMS klaar te maken voor zowel PHP5 en ASP.NET/C# in principe hoeft dit niet echt een probleem te zijn, afgezien van de twee codebases. Ik voor deze versie graag gebruik maken van XML en XSLT. Ik heb het volgende bedacht...

Ik heb de mogelijkheid om de XML/XSLT bestanden op te slaan in een DBMS database, of in een XML database. Omdat je als je gebruik maakt van XML bestanden het van belang is dat je alleen geldige XML files hebt, wil ik ook gebruik maken van XML Schemes om dit af te dwingen cq. te verifieren. Nu heb je soms ook te maken dat bepaalde schemas's of content ookwel Assets genaamd, kunnen worden gedeeld met andere stukjes asset. Bijv. Copyright notice paragraaf kan in manual A zitten maar ook worden gebruikt in manual B. Nu wil ik hiervoor dus de standaard XLinks voor gebruiken, en de koppelen maken dmv. van simple XLinks links naar een bekende ID in het cms. Wat vinden jullie van dit idee? Ik heb al enkele voorbeelden van het mogelijke XML formaat:

Content
XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<bt:Asset id="bt://AABBCC00-CCDD01-EEFF03-GGHH03" IsReadOnly="false" xmlns:bt="bt://Namespaces/BoweryTree/2.0" xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink">
<bt:Schema xlink:type="simple" xlink:title="Manual" xlink:href="bt://AABBCC00-CCDD01-EEFF03-GGHH02" />

<bt:Content>
    <Content>
        <Title>Details over het Bowery Tree Asset formaat</Title>
        <Excerpt>Omschrijving van het Bowery Tree Asset formaat blabla</Excerpt>
        <Body xmlns:xhtml="http://www.w3.org/1999/xhtml">
            <xhtml:p>Blabla</xhtml:p>
        </Body>
    </Content>
</bt:Content>
<bt:Metadata>
<Metadata>
    <Title>Details Bowery Tree Asset-item</Title>
    <Description>Omschrijving van het Bowery Tree Asset XML formaat, in het kort ook wel BTAs genoemd.</Description>
    <Data>2004-07-23T14:54+01:00</Date>
    <Author>af</Author>
</Metadata>
</bt:Metadata>
</<bt:Asset>

Template
XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<bt:Template id="bla" IsReadonly="False" xmlns:bt="bt://Namespaces/BoweryTree/2.0">
    <bt:Title>Manual</bt:Title>
    <bt:Type>Smarty</bt:Type>

<bt:Content>
blabla Smarty template stijl code
</bt:Content>
<bt:Details xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink">
    <bt:Schema xlink:type="simple" xlink:title="Manuals" xlink:href="bt://AABBCC00-CCDD01-EEFF03-GGHH02" />
</bt:Details>
</bt:Template>

XML Scheme
XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<?xml version="1.0"?>
<xsd:schema xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema"
    targetNamespace="http://www.w3schools.com"
    elementFormDefault="qualified">

<xsd:element name="Content">
    <xsd:complexType>
      <xsd:sequence>
                <xsd:element name="Title" minOccurs="0" maxOccurs="1" type="xsd:string" />
                <xsd:element name="Excerpt" minOccurs="0" maxOccurs="1" type="xsd:string" />
                <xsd:element name="Body" minOccurs="0" maxOccurs="1" type="xsd:xhtml" />
      </xsd:sequence>
    </xsd:complexType>
</xsd:element>
</xsd:schema>

[ Voor 117% gewijzigd door alienfruit op 24-07-2004 16:11 ]

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
Iemand nog leuke links naar basis informatie over CMSen?

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
Ik doelde dus meer over de theorie erachter :) En commentaar op me bovenstaande ideenen natuurlijk :+

[ Voor 38% gewijzigd door alienfruit op 24-07-2004 21:20 ]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Klinkt allemaal redelijk goed. Wat je hier dus eigenlijk netto zegt is: ik ga een CMS maken en ik gebruik daarvoor allemaal w3c xml-gerelateerde standaarden (is XLink ook w3c?)
Wil je nou je schema af laten dwingen door je XML database of ga je dat zelf valideren en afhandelen?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-04 13:41

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
Nou XML Schemas kun je natuurlijk laten afdwingen door de DTD/XSD voor deze standaard, maar ik ben van plan om deze XML Schemas alleen via de beheerpagina te laten maken. Ik moet alleen nog even kijken hoe ik de "caption" kan kopellen aan het veld.

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
Niemand die nog wat constructieve commentaat hier op heeft :} :Y)

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

alienfruit:
Niemand die nog wat constructieve commentaat hier op heeft :} :Y)
Ik niet, maar dat komt voornamelijk omdat ik geen flauw idee heb waar je heen wilt :?

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
Het is een bepaalde manier van het opslaan van de assets in de CMS, en ik wilde daarvoor dus de verschillende standaarden gebruiken (XML, XSLT, XLinks etc.).

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Als je meer wil weten over hoe een CMS in te richten is het boek "Content Management Bible" van Bob Boiko best wel interessant... o.a. te koop bij computercollectief.

Een impressie van de inhoud vind je op de online versie die hier is te vinden. Helaas kun je niets lezen vanwege een nogal zwaar "anti-piracy" systeem ("Type het 5e woord van de 1e regel van pagina 399") :Y)

[ Voor 15% gewijzigd door mindcrash op 26-07-2004 20:25 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
Ja, ik heb dat boek al, zodoende kwam ik al deels met dit ontwerp. Verder is het boek "Managing Enterprise Content" en Web Content Management door Nakano ook erg interessante leesvoer. Maar blijkbaar heeft niemand problemen met de opslaag van content/assets op deze manier ;)

[ Voor 7% gewijzigd door alienfruit op 26-07-2004 20:39 ]

Pagina: 1