Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 07:59:
[...]
Tja, geen spotmetering. Ik moet zeggen dat ik dat zelden gebruik. De keren dat ik het gebruik is de foto vaak overbelicht. Uiteraard zijn er wel toepassingen voor. Dan zal het iets meer handwerk worden om de belichting goed te krijgen.
Maar, het had er inderdaad gewoon op moeten zitten voor die prijs.
Tja... aan de ene kant zeg ik, je hebt helemaal gelijk. Aan de andere kant zeg ik.. je hebt ongelijk.

Kijk, tuurlijk is 1500 euro een bak geld en als je alleen naar het geld kijkt dan vind ik dat de EOS 10D ook gewoon de AF sensoren en processor van de EOS 3/1V zou mogen hebben en MINIMAAL 7.5fps zou moeten kunnen schieten. En natuurlijk ook spotmetering hebben .. after all - voor 1500 euro koop je ook een nagelnieuwe

EOS 1V

. Wat ik dus *bijna* gedaan had
Aan de andere kant - de EOS 10D is geheel gebaseerd op de EOS 30 .. welke OOK geen spotmetering heeft. Dan is het erg lastig om dat wel te verwachten op de EOS 10D wanneer de "moederbody" hier niet over beschikt

De EOS 30 is natuurlijk wel goedkoper alleen ik denk dat je hier voor de "Digitale" kant van de techniek moet betalen.
Zelf zou ik graag een soort EOS 3D zien.. een body met de metering en AF specs van de EOS 3 maar die wel qua prijs tussen de 10D en EOS 1D MkII ligt...hopelijk nog onder de 2000 euro zelfs. Dan zou ik wel mijn 10D de deur uit doen maar anders niet.
Kijk, de 10D heeft z'n tekort komingen maar is zeker geen slechte body .. verre van dat!! Het is onder de 1500 euro gewoon de allerbeste DSLR die je kan kopen .. in ieder geval met Canon mount

(D70 vs 10D? Ik vind de D70 erg mooi maar kies liever voor mijn 10D).
En wachten.. tja. De D60 is ook gebruikt niet als een baksteen naar beneden gevallen volgens mij.. enige zure bom was dat de EOS 10D nieuw VEEL goedkoper was dan de D60.. daarmee zakte de 2e hands waarde van de D60 natuurlijk wel direct onder de nieuwprijs van de 10D maar tis niet dat je voor niets een D60 kan scoren.
En met de komst van de 10D hebben lang niet alle D60 gebruikers ineens hun body de deur uit gegooid.. de 10D kent zeker wat verbeteringen ten opzichte van de D60 maar er zijn nog zat fotografen die prima met de D60 kunnen werken - zowel amateurs als professionals.
Tis eigenlijk net zoals met computers... je kan wel blijven wachten met kopen maar dan heb je uiteindelijk niets.
Ik denk niet dat we dezelfde prijsdalingen zullen zien als met de D60 -> 10D. De D30 en D60 komen uit een geheel ander tijdperk waarin DSLR een compleet nieuw begrip was voor de normale consument en markt. (Ze bestaan al veel langer natuurlijk maar was nog geen gemeengoed).
Met de komst van vooral de 300D en nu de D70 is de markt een stuk volwassener geworden. Kijk maar eens hoeveel mensen wel geen 300D/D70 hebben.. ik kom ze steeds vaker tegen. En daarmee denk ik dat de prijs schommelingen ook ten einde zijn.. de bodies hebben nu elk "hun plekje" gevonden in de markt - zeker nu er steeds meer concurrentie is. Voorheen was het een beetje pioneerswerk van o.a. Canon met IMHO zo'n slag van "we zetten de D60 voor 2500 euro nieuw neer... de Nikons zijn ook net zo duur en we kijken maar hoe het verkoopt" .. Dat kunnen ze nu niet doen. Te duur en potentiele klanten kiezen voor de grote concurrent (Nikon) en te goedkoop - ze moeten ook de kosten eruit halen natuurlijk.
M.a.w. ik denk dat je geen misstap zal begaan om nu een nieuwe/gebruikte 10D te kopen.
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)