Toon posts:

Opvolger van Canon 10D?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit er al een tijd aan te denken om een Canon 10D te kopen. Ik vraag me alleen af of er snel een opvolger komt. De D60 werd aangekondig op 22-02-2002, de 10D op 27-02-2003. Dan zou je denken dat er binnenkort een nieuwe moet komen.

Heeft iemand meer informatie?

• PGR
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-02 14:13

PGR

Fast and safe...

Ik denk dat er geen nieuwe komt omdat er februari dit jaar geen is aangekondigd. Volgend jaar misschien...

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Het is wel niet echt een opvolger, maar wel een nieuwe: De Canon 1D Mark II, maar is de Olympus E-1 niet iets voor je? :)

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:12

Floor-is

5.2

Kurzweil_: Er word verwacht dat op de PMA in september een 10D-II wordt aangekondigt. Maar dat is slechts de geruchtenmolen, gesteunt door een aantal testers voor Canon, dus euh nee da's niet 100% zeker. (As if: Paul Pope heeft aangegeven dat het een wondertje wordt. Er komt een nieuwe DSLR van Canon aan, sim-pel)

sOidiviUs: De 1D-MarkII is wellicht ietsjes overkill. Hij kost (advies) 4600 tov de (advies) prijs van de 10D van 1400... Een E-1 is alles behalve vergelijkbaar overigens :)

Bericht hierboven

• sOid
  • Niet online
Floris schreef op 24 juli 2004 @ 16:56:
Kurzweil_: Er word verwacht dat op de PMA in september een 10D-II wordt aangekondigt. Maar dat is slechts de geruchtenmolen, gesteunt door een aantal testers voor Canon, dus euh nee da's niet 100% zeker. (As if: Paul Pope heeft aangegeven dat het een wondertje wordt. Er komt een nieuwe DSLR van Canon aan, sim-pel)

sOidiviUs: De 1D-MarkII is wellicht ietsjes overkill. Hij kost (advies) 4600 tov de (advies) prijs van de 10D van 1400... Een E-1 is alles behalve vergelijkbaar overigens :)
True van die MarkII, maar ik zag hem in de focus staan (en in de fotografie ook) maarja, die nieuwe 10D-II zal anders ook niet goedkoop worden :P Heb jij de E-1 trouwens? Beetje offtopic, maar ik geil op die camera :+ Daarom probeer ik m ook zo veel mogelijk mensen aan te smeren :P

• Floor-is

Floor-is

5.2

Heb je de "professionele fotografie" liggen dan? Die wil ik even bekijken (in het echt ja) omdat ik er in sta namelijk.

Ik heb een 1D-MarkII overigens :)

Bericht hierboven

• sOid
  • Niet online
Floris schreef op 24 juli 2004 @ 18:57:
Heb je de "professionele fotografie" liggen dan? Die wil ik even bekijken (in het echt ja) omdat ik er in sta namelijk.

Ik heb een 1D-MarkII overigens :)
Hmm... nee denk het niet tis de "Fotografie" die eerder F+D (Foto + Doka) was. Maar waarbij zou je dr dan in moeten staan? Als je er in staat scan ik het wel ff nmlk :P

edit:

Ja, je moet indd voor "J" gaan :+

[ Voor 10% gewijzigd door sOid op 24-07-2004 19:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Floris schreef op 24 juli 2004 @ 16:56:

De 1D-MarkII is inderdaad wat overdreven voor mij. Ik zou de camera geen eer aan doen.

Dank voor de melding Floris. Ik heb overigens geen idee wat ik zou doen in september als er inderdaad een 10D-II komt. Als er weinig verbeteringen zijn is het misschien juist handig om de oude te kopen aannemend dat hij in prijs zakt.

• sOid
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 juli 2004 @ 21:14:
[...]

De 1D-MarkII is inderdaad wat overdreven voor mij. Ik zou de camera geen eer aan doen.

Dank voor de melding Floris. Ik heb overigens geen idee wat ik zou doen in september als er inderdaad een 10D-II komt. Als er weinig verbeteringen zijn is het misschien juist handig om de oude te kopen aannemend dat hij in prijs zakt.
Denk dat er wel veel verbeteringen in zullen zitten :) Is bij de gewone 1D en de Mark-II ook het geval geweest nmlk :)

• Floor-is

Floor-is

5.2

sOidivUs schreef op 24 juli 2004 @ 19:09:
[...]

Hmm... nee denk het niet tis de "Fotografie" die eerder F+D (Foto + Doka) was. Maar waarbij zou je dr dan in moeten staan? Als je er in staat scan ik het wel ff nmlk :P
Er staat een stukje in over drie "startende" fotografen die in de dance-scene werken. KrL (user hier) en ikzelf zijn hier twee van. Er staan ook drie foto's bij en het is een twee-pagina tellend artikel. (Vol fouten weliswaar, maar het idee is goed: naamsbekendheid :))
edit:

Ja, je moet indd voor "J" gaan :+
offtopic:
Ik ga ook voor "J", maar dat zegt je verder helemaal niks :+

Kurzweil: Een 1D-II is voor velen overkill, ik vind hem voor mijzelf vaak overdone, maar kan het mooi rechtlullen door de snelheid en de performance op hoge(re) ISO-waarden. Daarnaast de robuustheid en batterijvermogen, dat de sluiter veel langer meegaat dan de 10D en zo nog een bergje dingen.
Als je kunt wachten tot vlak na de PMA, dan is het op dat moment raadzaam een 10D (oude versie) te kopen, eventueel 2e hands. De prijzen zullen dan waarschijnlijk flink dalen en daar kan jij je profijt uit halen. Ondertussen zit ik met een 10D (backupcam) die ik nooit gebruik en maar minder en minder waard wordt :P

[ Voor 28% gewijzigd door Floor-is op 25-07-2004 08:20 ]

Bericht hierboven

• sOid
  • Niet online
Nou, mijn naam begint met een J :P

Maar je staat niet in dat blad, en ook niet in de focus (ff voor de zekerheid gekeken...) misschien volgende maand ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
Floris schreef op 25 juli 2004 @ 08:16:
[...]

Ondertussen zit ik met een 10D (backupcam) die ik nooit gebruik en maar minder en minder waard wordt :P
Ah, tweakers onder elkaar? Wil je em kwijt voor een zacht prijsje? :P

• Floor-is

Floor-is

5.2

sOidivUs schreef op 25 juli 2004 @ 11:33:
Nou, mijn naam begint met een J :P

Maar je staat niet in dat blad, en ook niet in de focus (ff voor de zekerheid gekeken...) misschien volgende maand ofzo?
Ik sta in de "professionele fotografie", op een ander forum loopt er een thread over en ik heb al een paar (slechte cq incomplete) scans gezien. Wil alleen het blad zelf nog eens vasthouden.

Kurzweil: mail me maar op floor.is bij gmail puntje com :)

Bericht hierboven

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Opvolger van de 10D? Dat zou leuk zijn. Niet dat de 10D niet goed zou zijn, maar een cam van zo'n 1500 euro waar geen spotmeting op zit, om maar wat te noemen, vind ik toch wel een beetje jammer.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• sOid
  • Niet online
Floris schreef op 25 juli 2004 @ 13:31:
[...]

Ik sta in de "professionele fotografie", op een ander forum loopt er een thread over en ik heb al een paar (slechte cq incomplete) scans gezien. Wil alleen het blad zelf nog eens vasthouden.

Owkeej, dan koop ik die misschien nog wel ff deze week ;)

Verwijderd

Topicstarter
Floris schreef op 25 juli 2004 @ 13:31:
[...]

Done. Ik hoop dat ik het adres goed heb begrepen. Als je geen mail hebt, zeg het dan even :)

Tja, geen spotmetering. Ik moet zeggen dat ik dat zelden gebruik. De keren dat ik het gebruik is de foto vaak overbelicht. Uiteraard zijn er wel toepassingen voor. Dan zal het iets meer handwerk worden om de belichting goed te krijgen.
Maar, het had er inderdaad gewoon op moeten zitten voor die prijs.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 07:59:
[...]

Tja, geen spotmetering. Ik moet zeggen dat ik dat zelden gebruik. De keren dat ik het gebruik is de foto vaak overbelicht. Uiteraard zijn er wel toepassingen voor. Dan zal het iets meer handwerk worden om de belichting goed te krijgen.
Maar, het had er inderdaad gewoon op moeten zitten voor die prijs.
Tja... aan de ene kant zeg ik, je hebt helemaal gelijk. Aan de andere kant zeg ik.. je hebt ongelijk. :) Kijk, tuurlijk is 1500 euro een bak geld en als je alleen naar het geld kijkt dan vind ik dat de EOS 10D ook gewoon de AF sensoren en processor van de EOS 3/1V zou mogen hebben en MINIMAAL 7.5fps zou moeten kunnen schieten. En natuurlijk ook spotmetering hebben .. after all - voor 1500 euro koop je ook een nagelnieuwe _/-\o_ EOS 1V _/-\o_ . Wat ik dus *bijna* gedaan had :)

Aan de andere kant - de EOS 10D is geheel gebaseerd op de EOS 30 .. welke OOK geen spotmetering heeft. Dan is het erg lastig om dat wel te verwachten op de EOS 10D wanneer de "moederbody" hier niet over beschikt ;) De EOS 30 is natuurlijk wel goedkoper alleen ik denk dat je hier voor de "Digitale" kant van de techniek moet betalen.

Zelf zou ik graag een soort EOS 3D zien.. een body met de metering en AF specs van de EOS 3 maar die wel qua prijs tussen de 10D en EOS 1D MkII ligt...hopelijk nog onder de 2000 euro zelfs. Dan zou ik wel mijn 10D de deur uit doen maar anders niet.

Kijk, de 10D heeft z'n tekort komingen maar is zeker geen slechte body .. verre van dat!! Het is onder de 1500 euro gewoon de allerbeste DSLR die je kan kopen .. in ieder geval met Canon mount :) (D70 vs 10D? Ik vind de D70 erg mooi maar kies liever voor mijn 10D).

En wachten.. tja. De D60 is ook gebruikt niet als een baksteen naar beneden gevallen volgens mij.. enige zure bom was dat de EOS 10D nieuw VEEL goedkoper was dan de D60.. daarmee zakte de 2e hands waarde van de D60 natuurlijk wel direct onder de nieuwprijs van de 10D maar tis niet dat je voor niets een D60 kan scoren.

En met de komst van de 10D hebben lang niet alle D60 gebruikers ineens hun body de deur uit gegooid.. de 10D kent zeker wat verbeteringen ten opzichte van de D60 maar er zijn nog zat fotografen die prima met de D60 kunnen werken - zowel amateurs als professionals.

Tis eigenlijk net zoals met computers... je kan wel blijven wachten met kopen maar dan heb je uiteindelijk niets. :)

Ik denk niet dat we dezelfde prijsdalingen zullen zien als met de D60 -> 10D. De D30 en D60 komen uit een geheel ander tijdperk waarin DSLR een compleet nieuw begrip was voor de normale consument en markt. (Ze bestaan al veel langer natuurlijk maar was nog geen gemeengoed).

Met de komst van vooral de 300D en nu de D70 is de markt een stuk volwassener geworden. Kijk maar eens hoeveel mensen wel geen 300D/D70 hebben.. ik kom ze steeds vaker tegen. En daarmee denk ik dat de prijs schommelingen ook ten einde zijn.. de bodies hebben nu elk "hun plekje" gevonden in de markt - zeker nu er steeds meer concurrentie is. Voorheen was het een beetje pioneerswerk van o.a. Canon met IMHO zo'n slag van "we zetten de D60 voor 2500 euro nieuw neer... de Nikons zijn ook net zo duur en we kijken maar hoe het verkoopt" .. Dat kunnen ze nu niet doen. Te duur en potentiele klanten kiezen voor de grote concurrent (Nikon) en te goedkoop - ze moeten ook de kosten eruit halen natuurlijk.

M.a.w. ik denk dat je geen misstap zal begaan om nu een nieuwe/gebruikte 10D te kopen.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• sOid
  • Niet online
tazzman schreef op 26 juli 2004 @ 11:42:
[...]

Tja... aan de ene kant zeg ik, je hebt helemaal gelijk. Aan de andere kant zeg ik.. je hebt ongelijk. :) Kijk, tuurlijk is 1500 euro een bak geld en als je alleen naar het geld kijkt dan vind ik dat de EOS 10D ook gewoon de AF sensoren en processor van de EOS 3/1V zou mogen hebben en MINIMAAL 7.5fps zou moeten kunnen schieten. En natuurlijk ook spotmetering hebben .. after all - voor 1500 euro koop je ook een nagelnieuwe _/-\o_ EOS 1V _/-\o_ . Wat ik dus *bijna* gedaan had :)

Aan de andere kant - de EOS 10D is geheel gebaseerd op de EOS 30 .. welke OOK geen spotmetering heeft. Dan is het erg lastig om dat wel te verwachten op de EOS 10D wanneer de "moederbody" hier niet over beschikt ;) De EOS 30 is natuurlijk wel goedkoper alleen ik denk dat je hier voor de "Digitale" kant van de techniek moet betalen.

Zelf zou ik graag een soort EOS 3D zien.. een body met de metering en AF specs van de EOS 3 maar die wel qua prijs tussen de 10D en EOS 1D MkII ligt...hopelijk nog onder de 2000 euro zelfs. Dan zou ik wel mijn 10D de deur uit doen maar anders niet.

Kijk, de 10D heeft z'n tekort komingen maar is zeker geen slechte body .. verre van dat!! Het is onder de 1500 euro gewoon de allerbeste DSLR die je kan kopen .. in ieder geval met Canon mount :) (D70 vs 10D? Ik vind de D70 erg mooi maar kies liever voor mijn 10D).

En wachten.. tja. De D60 is ook gebruikt niet als een baksteen naar beneden gevallen volgens mij.. enige zure bom was dat de EOS 10D nieuw VEEL goedkoper was dan de D60.. daarmee zakte de 2e hands waarde van de D60 natuurlijk wel direct onder de nieuwprijs van de 10D maar tis niet dat je voor niets een D60 kan scoren.

En met de komst van de 10D hebben lang niet alle D60 gebruikers ineens hun body de deur uit gegooid.. de 10D kent zeker wat verbeteringen ten opzichte van de D60 maar er zijn nog zat fotografen die prima met de D60 kunnen werken - zowel amateurs als professionals.

Tis eigenlijk net zoals met computers... je kan wel blijven wachten met kopen maar dan heb je uiteindelijk niets. :)

Ik denk niet dat we dezelfde prijsdalingen zullen zien als met de D60 -> 10D. De D30 en D60 komen uit een geheel ander tijdperk waarin DSLR een compleet nieuw begrip was voor de normale consument en markt. (Ze bestaan al veel langer natuurlijk maar was nog geen gemeengoed).

Met de komst van vooral de 300D en nu de D70 is de markt een stuk volwassener geworden. Kijk maar eens hoeveel mensen wel geen 300D/D70 hebben.. ik kom ze steeds vaker tegen. En daarmee denk ik dat de prijs schommelingen ook ten einde zijn.. de bodies hebben nu elk "hun plekje" gevonden in de markt - zeker nu er steeds meer concurrentie is. Voorheen was het een beetje pioneerswerk van o.a. Canon met IMHO zo'n slag van "we zetten de D60 voor 2500 euro nieuw neer... de Nikons zijn ook net zo duur en we kijken maar hoe het verkoopt" .. Dat kunnen ze nu niet doen. Te duur en potentiele klanten kiezen voor de grote concurrent (Nikon) en te goedkoop - ze moeten ook de kosten eruit halen natuurlijk.

M.a.w. ik denk dat je geen misstap zal begaan om nu een nieuwe/gebruikte 10D te kopen.
Heb een ding aan te merken op je post; gelukkig gaat het met de ontwikkeling van digicams niet zo snel dan met de ontwikkeling van computers :)
Een computer is zegmaar vele malen sneller verouderd dan een camera (daarom heb ik ook een camera van een paar jaar oud maar een gloednieuwe computer ;))

Nouja, ik wou eigenlijk wel een nieuwe camera kopen maar toen kreeg ik een aanbod voor een Olympus E-10 DSLR incl 128mb CF voor maar 250 euro :D Dus toen heb ik die genomen :)

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Die vergelijking gaat IMHO niet helemaal op :)

Een oudere PC kan gewoon de games/software van nu niet meer draaien. Maar een oudere DSLR kan nu nog steeds prachtige foto's maken! (denk maar aan de D30 of een D2000!).

De vergelijking met de PC bedoelde ik meer van.......je kan altijd wel blijven wachten, er zullen altijd wel nieuwere/betere modellen op de markt gaan komen.. maar als je wacht, kan je niets fotograferen ;)

Wat betreft de DSLR ontwikkeling. Wel, na 35+ jaar hebben nu wel de top van de analoge 35mm bodies bereikt met de EOS 1V, Nikon F5 etc. Met de DSLR zijn we pas begonnen! Een deel van de 35mm technologie qua metering/light processing, AF processors/sensoren etc kunnen we overnemen van de huidige analoge technologie maar qua CMOS/CCD sensoren en opslag media hebben we wellicht nog een lange, mooie weg te gaan!

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• sOid
  • Niet online
tazzman schreef op 26 juli 2004 @ 14:34:
Die vergelijking gaat IMHO niet helemaal op :)

Een oudere PC kan gewoon de games/software van nu niet meer draaien. Maar een oudere DSLR kan nu nog steeds prachtige foto's maken! (denk maar aan de D30 of een D2000!).

De vergelijking met de PC bedoelde ik meer van.......je kan altijd wel blijven wachten, er zullen altijd wel nieuwere/betere modellen op de markt gaan komen.. maar als je wacht, kan je niets fotograferen ;)

Wat betreft de DSLR ontwikkeling. Wel, na 35+ jaar hebben nu wel de top van de analoge 35mm bodies bereikt met de EOS 1V, Nikon F5 etc. Met de DSLR zijn we pas begonnen! Een deel van de 35mm technologie qua metering/light processing, AF processors/sensoren etc kunnen we overnemen van de huidige analoge technologie maar qua CMOS/CCD sensoren en opslag media hebben we wellicht nog een lange, mooie weg te gaan!
Amen! _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
tazzman schreef op 26 juli 2004 @ 11:42:
[...]

Kijk, dat wilde ik horen :Y) Als Floris nou eens reageert :)

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 17:32:
[...]

Nieuw schijnen ze al rond de 1300 euro te verkeren.. dat is 150 meer dan ik er voor betaald heb. Ga er vanuit dat een nieuwe EOS 10D MkII zeker niet goedkoper dan 1500 euro zal zijn en ik verwacht niet echt veranderingen in lichtmeting en AF techniek.. dan zou het meer een EOS 3D worden maar die zal echt niet onder de 1999 euro kosten denk ik.

Behalve wellicht een 8MP sensor kan ik niet bedenken wat ze aan de EOS 10D MkII willen verbeteren *ZONDER* er een andere "moeder body" voor te gebruiken. Want alles komt zo'n beetje van de EOS 30/33 af.... zou men de AF willen veranderen, spotmetering willen toevoegen etc.. dan zou de basis een geheel andere body worden, een EOS 3 bijvoorbeeld.. dan hebben we het weer over een hele andere camera met een ander prijskaartje.

Verwijderd

Topicstarter
tazzman schreef op 26 juli 2004 @ 18:05:
[...]

Nieuw schijnen ze al rond de 1300 euro te verkeren.. dat is 150 meer dan ik er voor betaald heb.
En jij hebt em tweedehandsgekocht neem ik aan? Wanneer was dat?

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 18:11:
[...]

En jij hebt em tweedehandsgekocht neem ik aan? Wanneer was dat?
Nee, nieuw aangeschaft in feb 2004 voor 1549 euro.

Verwijderd

Topicstarter
tazzman schreef op 26 juli 2004 @ 20:14:
[...]

Nee, nieuw aangeschaft in feb 2004 voor 1549 euro.
Dan bedoelde je dit vast andersom :)
"Nieuw schijnen ze al rond de 1300 euro te verkeren.. dat is 150 meer dan ik er voor betaald heb."

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2004 20:23 ]

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

8)7 8)7 erhm ja, kleine brein-fart denk ik. Tssk ik was er weer lekker bij zeg ;)

• Floor-is

Floor-is

5.2

Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 17:32:
[...]

You have mail, ik had 874 foto's uit te zoeken, resizen, levelen en uploaden. Nette serie van 133 stuks geworden overigens :) (Morgen online bij opdrachtgever, q-dance)

[ Voor 8% gewijzigd door Floor-is op 27-07-2004 01:24 ]

Bericht hierboven

Pagina: 1