Linux terminalserver voor NT4 thin clients, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Wat is de bedoeling:

Ik wil een linux terminal server voor Windows NT4 thin clients, dit ivm met de kosten. De clients zijn Compaq's, type Evo Thin Client T20, deze draaien een uitgeklede versie van NT4.

Ik heb al verschillende dingen gevonden op internet:
-Linux Terminal Server Project
-En hier staat dat je een speciaal pogramma op de client moet gaan draaien.

De search levert me onder andere dit topic op, daar staat in dat je een X-window schil op de clients moet draaien.

Zo kan je daar bijvoorbeeld X-Win32 voor gebruiken. Maar het is hier de bedoeling dat de gebruikers er niets van merken, zij moeten dan nog gewoon de Windows programma's etc. gebruiken. Wie weet hier dus een leuke oplossing voor? Eventuele kosten voor aanschaf zijn niet direct een bezwaar, zolang het maar niet de pan uit rijst.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Compaq ondersteund alleen het ICA en het MS protocol voor TS... zolang je Linux server dat kan ondersteunen zou het probleemloos moeten werken..

edit:

of misschien is er iemand geweest die een firmware hack heeft voor dit type om het anders te doen :?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2004 14:26 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Die Thin Clients die je hebt - draaien die NT4 embedded?
Bij de NT4 embedded TC's waarmee ik ooit eens gespeeld heb kon je op de flash drive 'gewoon' software bij copieeren - misschien dat jij op die manier er ook specifieke X-client software op kan zetten? :)

Ik zou als ik jou was wel een klein beetje op letten op je netwerk - het X protocol is 'iets' meer praat graag dan RDP of ICA dat je nu gewend bent en op een WAN is dat al snel dodelijk.

Het ICA protocol is voor zover ik weet nog niet gereverse-engineered (en aangezien het Citrix's kroon juweel is gok ik niet dat iemand daar ooit aan zal beginnen).

Het RDP protocol is dat wel aangezien er GPL'ed RDP clients zijn (www.rdesktop.org) - ik heb ooit op de rdesktop mailinglist ook wel eens de vraag gezien (zie: http://www.rdesktop.org/old-archive/2002/msg00050.html) maar voor zover ik weet is er geen implementatie uitgebracht ooit.

[ Voor 34% gewijzigd door elevator op 24-07-2004 14:32 ]

Verwijderd

Die dingen draaien WinCE, da's heel wat anders dan 'een uitgeklede versie van NT4'.

Er zit idd een RDP en ICA client in, maar 'ff' 3rd party software erop zetten kun je vergeten.

Dan is je enige kans op *nix side of een citrix of een rdp server neer te zetten.

Ik denk niet dat ze er zijn.

• elevator
  • Niet online

elevator

ExTec - volgens de specs kunnen ze zowel CE, NT4e of XPe draaien. Als de TS dus zegt dat ze een minimale NT4 draaien denk ik eerder dat het NT4 embedded PCtjes zijn dan CE toestellen :)

Verwijderd

elevator schreef op 24 juli 2004 @ 14:44:
ExTec - volgens de specs kunnen ze zowel CE, NT4e of XPe draaien. Als de TS dus zegt dat ze een minimale NT4 draaien denk ik eerder dat het NT4 embedded PCtjes zijn dan CE toestellen :)
Jawel, dat zal best.

Maar dan nog kun je geen off-the-shelve x86 apps erop draaien.

Die dingen hebben nu eenmaal meer gemeen met een PDA dan een computer.

• elevator
  • Niet online

elevator

Een NT4 embedded is gewoon een gestripte NT4 hoor? Natuurlijk ontbreken er een boel componenten, maar je kan er zeker wel een boel x86 applicaties op draaien? :)

Op de NT4e's waar ik bv. mee gespeeld heb kon je gewoon een Citrix client (ja, de standard Win32 versie) installeren en dat werkte ook. Zo goed zelfs dat ik ze nog steeds heb draaien in een magazijn ;)

Wel ontbreken een aantal belangrijke componenten - zo ontbreekt waarschijnlijk het Win16 sub system waardoor veel InstallShield installers niet zullen werken en dergelijke.

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
De gebruikers moeten er eigenlijk niets van merken dat ze verbinding hebben met een Linux TS. Een X-windows shell eroverheen zetten probeer ik dus te voorkomen. Indien het echt niet anders kan moet het maar, maar dan op een manier dat de gebruiker er toch zo min mogelijk 'last' van heeft.

@elevator: Het netwerk is geen probleem, 100mbit voor 4 á 5 clients en een server die met elkaar verbonden zijn via een switch.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

AtleX schreef op 24 juli 2004 @ 14:15:
Maar het is hier de bedoeling dat de gebruikers er niets van merken, zij moeten dan nog gewoon de Windows programma's etc. gebruiken.
Welke windows programma's bedoel je hier? Moeten er applicaties zoals MS Word etc op de terminal server draaien of bedoel je dat er lokaal op de clients windows appliaties moeten draaien?
In het eerste geval wordt het lastig dit met een linux-terminal server te realiseren, tenzij je de applicaties door middel van wine kan draaien in een linux omgeving, wat beheer een stuk complexer maakt.
AtleX schreef op 24 juli 2004 @ 15:30:
De gebruikers moeten er eigenlijk niets van merken dat ze verbinding hebben met een Linux TS. Een X-windows shell eroverheen zetten probeer ik dus te voorkomen. Indien het echt niet anders kan moet het maar, maar dan op een manier dat de gebruiker er toch zo min mogelijk 'last' van heeft.
Je bedoelt dus eigenlijk de eerste optie, de gebruikers moeten gewoon windows applicaties kunnen draaien op de TS, zonder dat ze er wat van merken.

[ Voor 31% gewijzigd door Zer0 op 24-07-2004 15:40 ]

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Die dingen moeten Word, Excel, Access en outlook gaan draaien. We hebben al zitten kijken naar Wine, maar dan heb je alsnog een Windows-licentie nodig. Al kan dat natuurlijk weer opgelost worden met een, redelijk goedkope, Windows XP licentie. Ook moet je maar afwachten of Office dan goed gaat werken. In het uiterste geval kunnen we dan altijd nog OOo gaan gebruiken, al hebben we daar nog niet echt naar gekeken.

De haalbaarheid wordt zo wel steeds minder :(, iig bedankt. Ik sta natuurlijk nog open voor tips en adviezen.

Verwijderd

Wat wil je nou precies? Je hebt reeds een Linux Terminal server, en nu wil je je clients (die NTembedded draaien) voorzien van een X-server? En uiteindelijk wil je de gebruiker Word, Excel, Access en Outlook geven. Wat is dan de toegevoegde waarde van die Terminal Server, of wil je die Applicaties op je Terminal Server gaan draaien?

Ik ben de draad effe kwijt.

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Nee, ik wil NT4e clients aan een nieuw in te richten Linux TS hangen. Die applicaties moeten dan ook op de server gaan draaien, eventueel kan Office natuurlijk wel vervangen worden door OOo. Ook moet de gebruiker er weinig tot niets van merken.

Inmiddels ben ik wel zover dat het óf een heidens karwei wordt om het werkend te krijgen, óf het gaat helemaal niet werken.

[ Voor 33% gewijzigd door AtleX op 24-07-2004 16:18 ]

Verwijderd

Allerlei Office applicatie op je Linux Terminal server aanbieden is de omgekeerde wereld. Ik zou gewoon een mooie desktop inrichten voor alle gebruikers met OOo, en deze met Xvnc daarnaartoe laten connecten. Voor nagenoeg elk platform is er wel een vnc client (gratis), misschien ook wel voor NTembedded..

Wij gebruiken dit om van afstand Unix en Linus systemen te beheren, en dan bevalt perfect.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2004 16:20 ]

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Dat is eerlijk gezegd nog niet eens zo'n gek idee. Maar hoe ga je dat doen als meerdere gebruikers tegelijk gaan werken?

Verwijderd

Elk hun eigen vnc server, die luistert op een "eigen" TCP poort (iets van tcp poort 8000+userid), als het maar boven de 1023 is.

maar goed, hier vindt je echt plenty info over op Google.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2004 16:27 ]

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Ok, dit is een heel goed idee van jou. Ik zal dit eens uitgebreid gaan onderzoeken.

Dankjewel.

[ Voor 8% gewijzigd door AtleX op 24-07-2004 16:28 ]

Pagina: 1