[Suse8.1] onleesbare Table of mounted filesystems (denk ik)

Pagina: 1
Acties:

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Hoi,

Ik heb een probleem met een computer(tje) waar ik suse 8.1 op heb geinstalleerd. het is de bedoeling dat dat ding gaat draaien als een hele kleine webserver, gewoon om een beetje mee te experimenteren. het leek me dat suse 8.1 daar best geschikt voor was, ik heb daarom ook geen nieuwere versie aangeschaft.
Er staat apache op, php, mysql, een firewall, samba, webmin en kde. Verder heb ik alle updates die er waren voor 8.1 3 maanden geleden geinstalleerd.

Ik heb trouwens nooit die webserver maar een paar keer direct aan internet gehangen, en elke keer was hooguit een uur lang. de laatste weken is het nooit gebeurd.

Het bovenstaande draaide zo'n 3 maanden goed. ik kon via samba bij de website bestanden en met mysql-front bij de database op de webserver en ook apache werkte naar behoren. :>

Nou is het zo dat ik een beginner ben met linux. ik heb wel alles zelf kunnen installeren en configureren maar er zijn een aantal dingen waar ik niet uit kom, zoals het probleem dat ik nu ga beschrijven :)

Van de een op de andere dag veranderde er iets. Nu werkt samba niet meer en de rest wel van de software wel (kon gewoon inloggen op de MySQL database en webmin). dat dacht ik tenminste, totdat ik vandaag is ging kijken bij dat ding wat er eigenlijk allemaal op het scherm gebeurd (de computer staat een eindje weg, doe alles via netwerk >:)).

Tijdens het booten staat er onder andere dat hij al mijn partities vind (hda1, hda2, hda3 (hda5, hda6)), dan worden ze allemaal 'clean unmounted' en daarna allemaal weer gemount. overal staat 'done' (in het groen). effe verder wordt de firewall aangezet maar dat faalt :?. daarna staat er ook dat samba niet kan worden gestart en dan mag ik inloggen in een grafisch scherm. er staat wel elke keer in zo'n klein schermpje dat er een paar fouten zijn, o.a. dat smbd niet werkt (maar dat wisten we al). Zoals ik al eerder zei, voorheen werkte het allemaal wel.

Inloggen kan niet meer, niet bij het grafische gedeelte in iedergeval. niet dat mijn gebruikersnaam of password verkeerd is, hij komt gewoon elke keer terug bij het inlog scherm.
na 5 keer proberen kom je dan in de console mode. daar kan ik wel inloggen (met zelfde gebruikersnaam en password). ik heb daar beetje gezocht wat het probleem kon zijn maar om een kort verhaal korter te maken (blijf een beginner ;)) kreeg ik als ik het commanda 'df' deed de volgende foutmelding:

'df: cannot read table of mounted filesystems: no such file or directory'

als ik via yast de partitioner starte zag ik in de lijst wel de hardeschijf staan (hda) maar geen enkele partitie. daar zou er volgens mij wel bij moeten staan.. :?.
nu is mijn conclusie dat alle partities 'weg' zijn, hoewel ze nog wel bestaan want linux start van een partitie op en de andere zijn benaderbaar. linux vind ze ook bij het opstarten dus dat zou (volgens mij) betekenen dat ze niet echt weg zijn.

Ik ken (via inet) iemand uit duitsland en die had me aangeraden om suse te kopen als ik linux ging kopen, want hij wist er wel veel van zeidie. dus ik vroeg aan hem wat ik er aan kon doen. 'Partities opnieuw maken en helemaal opnieuw beginnen' zei hij. hij had er ook wel is last van en dat was dan zijn 'fix'. Maar dat is toch geen oplossing? bovendien wil ik de bestanden wel back-uppen en dat gaat niet aangezien samba niet werkt. Maar als ik een live cd gebruik dan zou dat wel moeten lukken vertelde mn duitse vriend (ben al bezig met downloaden >:)).

Toch wil ik niet opnieuw beginnen. Zou ook wel stom zijn dat je elke 3 maanden linux opnieuw moet installeren |:(. het is toch 'gewoon' een kwestie van ervoor zorgen dat die 'table of mounted filesystems' wel te lezen is?
Ik heb naar hulp gezocht op de suse site, maar daar vond ik geen goede resultaten. Ook hier op de tweakers forum staat er niets over. het is ook wel zo dat ik niet helemaal weet waar ik naar moet zoeken.

Kan iemand mij helpen? opnieuw beginnen doe ik liever niet, alleen als last resort. BVD.

Ik heb echt een hele goeie PC.

Verwijderd

Ik heb eigenlijk geen flauw idee waar het hier precies misgaat, dus ik ga vooral tips geven om de diagnose te verfijnen:

Het commando 'df' leest de file /etc/mtab. Kun je deze file lezen (met 'cat /etc/mtab')? Wat krijg je als je 'ls -al /etc/mtab' doet?

Het kan zijn dat Yast ook probeert die file te lezen... Wat gebeurt er als je op de command line fdisk zelf gebruikt? ('fdisk /dev/hda' in jouw geval) Ik ken de opties niet uit m'n hoofd, dus gebruik de help functie om te kijken welk commando je moet geven om de partitietabel te printen. Ik zou verwachten dat dat wel goed moet gaan (itt Yast); en als dat niet zo is wordt het helemaal interessant.

Verder lijkt het me nuttig als je de file /var/log/messages eens doorspit (bijvoorbeeld met 'less /var/log/messages') en kijkt naar de messages op het moment dat het probleem ontstond, en tevens naar de messages die je krijgt na een reboot. De messages van de kernel bij het booten staan daar overigens niet in, maar kun je opvragen met het commando 'dmesg' (doe 'dmesg > filename' om ze in een file op te slaan).

Ik hoop dat je hiermee al wat verder komt, en zo niet, kun je dan relevante passages van /var/log/messages en de output van dmesg posten?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2004 19:35 . Reden: ls -> ls -al ]