Grafisch gegevens invoeren in site (excel-like)

Pagina: 1
Acties:

• seef
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2024

seef

Duizend

Topicstarter
Ik heb tijdens mijn zoektocht aardig wat gelezen over het inlezen van een excelsheet in php, of het opslaan van data als een excelbestand, maar ik kan weinig nuttigs vinden over wat ik naar op zoek ben.

Ik wil online, via een grafische weergave, vergelijkbaar met excel (kolommen en rijen) rijen en/of kolommen kunnen selecteren, deze vullen met informatie (bijvoorbeeld een kleur) en deze vervolgens opslaan. Het opslagproces kijkt dan welke cellen er gevuld zijn met welke informatie en gooit deze info in een database.

Geen probleem, behalve dan dat ik geen idee heb hoe ik een script schrijf waarmee ik een selecteerbaar raster kan opstellen en de selecties hierin kan vertalen naar opslagbare informatie.

Een goed voorbeeld is ook de agenda-weergave in outlook, waarbij je met wat slepen een dag/tijdslengte hebt geselecteerd.

Ik ben aardig bekend met PHP en wat met javascript, maar intuitief zou ik zeggen dat ik met dit idee richting flash moet denken. Misschien kan iemand met ervaring mij hier wat meer over vertellen?

Een heel groot en stoer systeem.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Hmm, er zijn wel javascripts die een excel sheet nabootsen, maar zoals jij het wil ben je wel bezig met geavanceerde js. En als je maar een beetje bekend bent met js krijg je dit dus ook net voor elkaar. Het is dus wel mogelijk, maar makkelijk is het niet.

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-04 20:36

Not Pingu

Dumbass ex machina

seef schreef op 24 juli 2004 @ 13:52:

Geen probleem, behalve dan dat ik geen idee heb hoe ik een script schrijf waarmee ik een selecteerbaar raster kan opstellen en de selecties hierin kan vertalen naar opslagbare informatie.
Verbind aan elke cel een onmouseover event. Als een selectiekader actief is (bijv onmousedown op de body ofzo) wordt de cel dmv. het onmouseover event geselecteerd.
Hou in een array alle Id's bij van objecten die geselecteerd worden, en leeg de array zodra een nieuwe selectie wordt gemaakt.

Het lijkt me idd nogal wat werk, en Flash is misschien nog niet eens zo'n slecht idee. Het is in JS wel te doen, maar kwa cross-browser support en het bewaren + bewerken van data aan de clientzijde lijkt me met JS wat minder betrouwbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Not Pingu op 24-07-2004 14:51 ]

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• phizzie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-04 20:04

phizzie

always look on the bright side

Is het niet mogelijk dat je een soort staafdiagram maakt door allemaal radiobuttons naast of onder elkaar te zetten? Het is wel geen chique oplossing, maar je kunt op die manier al databasemanipulatie doen.

edit:
wat hier boven wordt gezegd is inderdad de manier waar ik naar op zoek was. je 'verbergt' een simpel item en mensen klikken een grafisch vlak aan. Met een tabel en wat onmouseover events moet je ier wel uit kunnen komen.

[ Voor 38% gewijzigd door phizzie op 24-07-2004 15:14 ]

aw snap, was dat het alweer?

• seef

seef

Duizend

Topicstarter
Dat het makkelijk gaat worden had ik al niet gedacht...ik denk dat ik me maar eens in Flash ga verdiepen dan :)

Verwijderd

Gunp01nt schreef op 24 juli 2004 @ 14:50:
Het lijkt me idd nogal wat werk, en Flash is misschien nog niet eens zo'n slecht idee. Het is in JS wel te doen, maar kwa cross-browser support en het bewaren + bewerken van data aan de clientzijde lijkt me met JS wat minder betrouwbaar.
Je bewaart de data natuurlijk niet client-side, die moet op een gegeven moment wel opgeslagen (gesubmit) worden. Overigens zie ik niet zo'n probleem in het (cross-browser) creeeren van een tabel waarin je kunt klikken en editen noch in het server-side opslaan van die data. De problemen ontstaan wanneer je dingen wilt doen als keyboard-navigatie, CTRL-Z, multiple-cell selection, etc. Allemaal dingen die onontbeerlijk zijn in een (bruikbare) excell-imitatie, maar redelijk lastig te implementeren zijn.

Ik zie trouwens niet waarom JS hier niet betrouwbaar voor zou zijn...

• seef

seef

Duizend

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 13:20:
[...]
De problemen ontstaan wanneer je dingen wilt doen als keyboard-navigatie, CTRL-Z, multiple-cell selection, etc. Allemaal dingen die onontbeerlijk zijn in een (bruikbare) excell-imitatie, maar redelijk lastig te implementeren zijn.
Aangezien het een gebruiksvriendelijke site moet worden, moetn dit soort bewerkingen wel mogelijk kunnen zijn. Ik heb geen verstand van Flash, maar mijn intuïtie zegt mij dat het een beter idee is om daar mee te gaan werken. Ik hoop dat iemand mij kan zeggen dat dat idd een goede investering van mijn tijd zou zijn!

Verwijderd

Ik weet niet of je een duidelijk omschreven doelplatform hebt; als dat zo is en je weet dat bij alle clients Office is geïnstalleerd, dan kun je natuurlijk ook altijd een ècht Excel-blad embedden in de webpagina. Dat is nog het efficiëntste gebruik van je tijd...

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

Ik heb laatst een tijdschema gemaakt ipv excell in html. Het is best te doen maar kijk wel wat je moet maken en wat je moet doen. Want een site met 500 cellen waarmee je door elke cel moet wandelen bv kan behoorlijk een tijd in beslag nemen op een computer.

Maar als je duidelijk voor je hebt wat je einddoel is kan dat best en vrij eenvoudig gemaakt worden. En flash of html... het blijft ecma script dus dat maakt niet zo veel uit. :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-04 20:36

Not Pingu

Dumbass ex machina

Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 13:20:
[...]

Je bewaart de data natuurlijk niet client-side, die moet op een gegeven moment wel opgeslagen (gesubmit) worden.
Durrrr. Maar tijdens het werken met de data moet alles wel aan de client side blijven (tenzij je voor elke onclick of onkeyup event een postback oid wilt doen). En zeker gezien cross-platform issues zul je goed moeten testen om zeker te zijn dat tijdens het manipuleren van de data geen dataverlies optreedt.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

• seef

seef

Duizend

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 14:05:
Ik weet niet of je een duidelijk omschreven doelplatform hebt; als dat zo is en je weet dat bij alle clients Office is geïnstalleerd, dan kun je natuurlijk ook altijd een ècht Excel-blad embedden in de webpagina. Dat is nog het efficiëntste gebruik van je tijd...
Een in de database opgeslagen sheet moet daarna wel weer vertaald worden naar een sheet, en moet daarna nog wel steeds de data uit de sheet worden gehaald. En daarnaast moet het mogelijk zijn de cellen met een aantal standaardkleuren/tekens te vullen...ik vraag me af of dat nou wel echt efficient gebruik van mijn tijd gaat worden!
Ik heb laatst een tijdschema gemaakt ipv excell in html. Het is best te doen maar kijk wel wat je moet maken en wat je moet doen. Want een site met 500 cellen waarmee je door elke cel moet wandelen bv kan behoorlijk een tijd in beslag nemen op een computer.
En was het in jouw script ook mogelijk om bv. ctrl-z te gebruiken?

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

seef schreef op 26 juli 2004 @ 14:52:
[...]
En was het in jouw script ook mogelijk om bv. ctrl-z te gebruiken?
Dat is tot op het huidige moment nog niet nodig dus niet ingebouwd :)

Werkt ook wat anders, daar niet van. Meer met php en een klein beetje js. Ik hoef niet heel excell na te bouwen.... Daar hebben we excell wel voor.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Kan je dit niet veel makkelijker in een java applet bouwen en die op je pagina laten zien? Dat scheelt je denk ik een hoop tijd als je het met javascript/php gaat vergelijken. Maar het wiel opnieuw uitvinden is natuurlijk ook niks, kijk daarom even naar dat grid van andre :)

MechWarrior || Monsters Game

• seef

seef

Duizend

Topicstarter
GambitRS schreef op 26 juli 2004 @ 15:02:
Kan je dit niet veel makkelijker in een java applet bouwen en die op je pagina laten zien? Dat scheelt je denk ik een hoop tijd als je het met javascript/php gaat vergelijken. Maar het wiel opnieuw uitvinden is natuurlijk ook niks, kijk daarom even naar dat grid van andre :)
Geen idee of een java applet bouwen makkelijker is, dat heb ik nog nooit gedaan :) Waarom denk je dat dat makkelijker is, omdat je dan meer standaard-java kan gebruiken?

De link van Andre had ik bekeken en is zeker interessant!

Pagina: 1