Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC Temp's meten

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

• Dred
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-10 15:41
Owkey, ik heb hier al vanalles en nog wat gehoord van hoe en waar je de temp's van je pc kan/moet uitmeten. Maar, iedereen zegt iets anders :? . Dus dacht ik dat het handig was om eens een topic hierover te openen (de seach heb ik gebruikt, maar het er alleen maar met nog meer vragen aan overgehouden).

Dus mijn vraag (ik ben n00b ja) hoe meet je nu je temp's uit 8)7 (van mobo en proc e.d.m.) .
In mijn geval heb ik al sensors staan op m'n mobo en proc. (Mobo: Asus P4PE / Proc: Intel PIV 2.8).
Welke software geeft het beste weer, ik zou dit liefst uitmeten zonder altijd te moeten gaan zien in m'n BIOS (is een beetje onhandig vindt ik). 8)7

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Speedfan
MBM5 :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

kijk eens in je bios, dat is toch het betrouwbaarst
speedfan 1.14
mbm5

[ Voor 58% gewijzigd door Koekje op 24-07-2004 11:52 ]

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

• Nyana
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-11 09:30

Nyana

Who?!

Asus Probe... Aida/Everest

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:39

_Ernst_

Mark It Zero!

bonzaibuddy schreef op 24 juli 2004 @ 11:44:
kijk eens in je bios, dat is toch het betrouwbaarst
Welke software geeft het beste weer, ik zou dit liefst uitmeten zonder altijd te moeten gaan zien in m'n BIOS (is een beetje onhandig vindt ik).
dat had ie zelf ook al bedacht, is alleen een beetje onhandig he :)

Idd zoals al gezegt is mbm, speedfan, er zijn zoveel programma's voor.
Ik gebruik altijd CPUCool, vind ik altijd wel fijn :)

Last.fm

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:44

breinonline

Are you afraid to be known?

Via het bios is de betrouwbaarste methode. MBM (motherboard monitor) is in bijna lle gevallen zo in te stellen dat de weergegeven temperaturen ook kloppen. Let wel: indien het programma ze niet juist detecteerd dan zal je handmatig de boel moeten instellen en daarbij kan je best fouten maken, vergelijk altijd de gevonden waarden met het bios.
Speedfan is ook best betrouwbaar. SiSoft Sandra en de asusprobe zijn ook veelgebruikt voor dit doeleinde en vooral de asusprobe geeft lang niet altijd de correcte waarden weer, dus pas daarmee op.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Dred
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-10 15:41
Owja, klein vraagje, zou je willen jullie temp van mobo en proc erbij zetten, en als het kan type mobo en type proc. Gewoon ter vergelijking

mijne:
Mobo: Asus P4PE : 38°C
Proc: Intel PIV 2.8 : 44°C (gewoon firefox en msn, zogoed als iddle zeker of niet? 8)7 )

• Arjen86
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb een Asus K8V deluxe met 3000+ erin hangen

Gebruik Asus Probe en ter vergelijking soms ook speedfan, verschil is meestal 1 graad voor processor.

Mijn Idle temps : 28
Stressed: 40

Mobo: tussen 25 tot 38

Foto

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:39

_Ernst_

Mark It Zero!

Ik heb ook een P4PE met een P4 2,8
Temps:
proc (wel water gekoelt): idle 30 stressed 39
mobo: idle 25 stressed 30

Misschien zou je eens naar de airflow in je kast kunnen kijken, 38 graden is namelijk best hoog in idle toestand. Kijken of er geen kabels zijn die de airflow tegenhouden en misschien een extra casefan bij plaatsen.

Last.fm

Verwijderd

Welkom op Gathering of Tweakers.net :)

Elk stukje software wat een onboard sensor uitleest zal met minimaal dezelfde afwijking meten als de bios (mits die software gebruik maakt van de correctiewaarden in de bios, anders is de afwijking nog groter).

Of de software geschikt is voor jouw mobo kun je eenvoudig checken door de sensorIC van je mobo op te zoeken bij de supported sensors van je software naar keuze.

Temperatuur uitlezingssoftware ([search=temperatuur uitlezen]:
[google=SpeedFan]
[google=MotherBoardMonitor]
[google=CpuCool]
[google=Aida32]
[google=Lavalys Everest]
[google=Sisoftware Sandra]
[google=Memory and CPU Observer]
[google=Hardware Sensors Monitor]
[google=BurnInTest]
[google=Asus Probe]
[google=Winbond Hardware Docter]
[google=Abit Hardware Docter]
[google=MSI CoreCenter]

Een opsomtopic met allemaal CPU temperaturen heeft niet veel zin. Zo lang je onderdelen niet te heet worden en je systeem stabiel is, is er niets aan de hand.
Zie ook: PMG FAQ: # Hoe warm mag m'n CPU worden? en DOC Faq: # Over warmte en koeling

Overigens zal de 38'C wel staan voor de NorthBridge temperatuur en niet de kast/ambient temperatuur op dat P4 bordje; ofwel, geen enkel probleem. Mocht je toch je luchtverplaatsing onder de loep willen nemen, neem dan eens de CME Faq: # airflow door. ;)

Kortom, maak eens gebruik van de naslagwerken (search, Faq, Google etc) alvorens een topic te openen, zoals ook in de forumFaq staat en let er voortaan ook op dat je een topic in het juiste subform start (dit onderwerp heeft nl. niets te maken met CME). ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2004 12:29 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.