[XP & ME] aanmeldingsprobleem ?

Pagina: 1
Acties:

• CARman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-05 21:21
Het volgende is het geval :

1 machine met Win XP Pro en 1 machine met Win ME. Beiden in dezelfde werkgroep en werkend met dezelde accounts en wachtwoorden. Het stukje LAN werkt, want op de XP machine kan ik de gedeelde bastanden en printer van de ME machine zien en gebruiken.

Maar vanaf de ME machine kan ik in de netwerkomgeving wel de XP machine zien, maar komt prompt de melding, dat er niet voldoeden rechten zijn tot de bron ( XP machine ).

Alle wizards zijn uitgevoerd voor het instellen van een thuisnetwerk, zowel op de XP bak als op de ME bak, maar niets mag baten.

Iemand suggesties ?

Asrock Extreme9, AMD9590, Kraken X61, 32GB

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hier heb je nog wat extra info: FAQ Network Troubleshooting :)

Heb je wel shares gemaakt op de XP machine? Of heb je het probleem ook al als je probeert te connecten naar hidden shares zoals \\pcnaam\c$ ?

• CARman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-05 21:21
Yep, op beide machines zowel bestanden als printer gedeeld ...........

Maar op de FAQ ben ik wel wat tegen gekomen. Ben een beetje roestig wat subnetmasks betreft. Maar hier kan wel es het probleem liggen.

Machine 1 : IP 192.168.20.1 met SNM 255.255.255.0
Machine 2 : IP 192.169.20.2 met SNM 255.255.255.0

Plotseling zie ik dat het Subnetmask wel es niet kan kloppen net de IP's. Situatie was door derden al zo ingericht BTW. Wat is hier dan de beste oplossing ...... IP of SNM aanpassen ? En zo ja, welke subnet is hier dan van toepassing ?

Asrock Extreme9, AMD9590, Kraken X61, 32GB

Verwijderd

Hmm, ik heb ook wel wat problemen met XP > Me gehad.
Ik kreeg alleen op de ME machine de blauwe schermen ;)

Je subnet is goed 255.255.255.0 dat is de goede instelling, IP adressen zijn ook goed, ze zitten in het zelfde bereik.
Ik neem aan dat de netwerk firewall uit is op xp machine, toch?

Van wat ik er nog van weet is dat ik de XP wizard heb gedraaid en een flop heb laten maken en die op de ME machine gezet.
Dit kan je het beste doen wanneer je netwerk met een cross cable is of een switch of hub.
Anders moet je xp machine ip adres 10.0.0.3 geven en subnet 255.255.255.0 en dan ME machine 10.0.0.4 / 255.255.255.0
(ik heb expres gekozen voor .3 en .4 omdat 10.0.0.2 meestal in gebruik is door een router als die er tussen zou komen)

offtopic:
Toch neemt het niet weg dat het niet echt lekker draait en dat een router echt een uikomst is ;)