[UTP] Hoe krijg je die dunne draadjes in het utp stekkertje?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:56
Ik heb een kabel getrokken naar de buren, zodat zij ook gewoon via adsl kunnen internetten. Aan de ene kant zat al een UTP stekkertje maar aan de andere kant nog niet.

Ik dus een tang halen die daarvoor geschikt is, de FAQ van Network Troubleshooting er bij en proberen maar.

Wat mij nu niet duidelijk is, is hoe je die draadjes precies naar binnen 'gegleden' krijgt.... Als ik dat probeer is er altijd wel eentje die niet ver genoeg komt. 8)7

Van een pc naar een router/modem, heb ik onderstaande kleurenvolgorde gehanteerd (bekijk de UTP van achteren, met het lipje omhoog)(info gehaald uit de Faq).

■ Bruin
■ Bruin/Wit
■ Groen
■ Blauw/Wit
■ Blauw
■ Groen/Wit
■ Oranje
■ Oranje/Wit

Mijn vragen zijn :

:? Moet je 8 draadjes zelf ook strippen ?
:? Hoe krijg ik ze er alle 8 gelijkmatig in? (tips en handigheden zijn welkom)
:? Hoe sterk moet ik met de tang knijpen?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-06 13:46
Snowwie schreef op 23 juli 2004 @ 22:13:

Mijn vragen zijn :

:? Moet je 8 draadjes zelf ook strippen ?
:? Hoe krijg ik ze er alle 8 gelijkmatig in? (tips en handigheden zijn welkom)
:? Hoe sterk moet ik met de tang knijpen?
1=nee
2=goed mikken/ervaring
3=goed doorknijpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67173

Je hoeft ze niet te strippen. Gewoon de buitenste omhulsel ongeveer 1,5cm strippen. Draadjes op volgorde leggen zoals hierboven aangegeven. Met tang recht knippen en zo het stekkertje in schuiven. Done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:01

frapex

got r00t

denk dat hier wel HOWTO's voor zijn...

hoe ik het doe... strip buitenste isolatiemateriaal ... draadjes komen nu bloot te liggen... leg ze op volgorde zoals ze de stekker in moeten... daarna de lengtes hetzelfde maken met een.. eh.. schaar :7 (mijn manier)... dan dr induwen...

Daarna de boel knijpen, zo hard als je kan.. 8)

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50683

Je hebt UTP stekkers met 'sleetjes', dan kan je de draden los in steken dan het geheel in de stekker en knijpen maar, ik heb die dingen ook gebruikt en superhandig. (zijn wel iets duurder).

Deze: http://www.1to0.nl/productinfo.php?id=637&cat=9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reflector
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-07 15:02
Allereerst moeten alle kabeltjes bloot gelegd worden! In een UTP kabel zitten 8 kleinere kabeltjes, met ook hierom een schild. De kabeltjes hebben allemaal verschillende kleuren.
Eerst moet je met de striptang ongeveer een halve centimeter (ietsje meer is altijd handig) van de dikke kabel afstrippen.

Bron: de faq van Fok! :P link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceClub
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-07 23:32
Ben vandaag een beetje lui om te typen maar kijk anders naar deze site hoe je de aders er in doet

http://www.kompanje.nl/crosskabel/straightkabel.html

[ Voor 11% gewijzigd door IceClub op 23-07-2004 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

Anoniem: 50683 schreef op 23 juli 2004 @ 22:20:
Je hebt UTP stekkers met 'sleetjes', dan kan je de draden los in steken dan het geheel in de stekker en knijpen maar, ik heb die dingen ook gebruikt en superhandig. (zijn wel iets duurder).

Deze: http://www.1to0.nl/productinfo.php?id=637&cat=9
iets duurder? 40 euro voor 50 stuks 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 70162 op 23-07-2004 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50683

Anoniem: 70162 schreef op 23 juli 2004 @ 22:22:
[...]

iets duurder? 40 euro voor 50 stuks 8)7
ja, 2x zo duur dan, maarja bespaart je wel veel gekloot als je niet zoveel ervaring met die stekkers hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
omdat die kabeltjes om elkaar heen zitten, is het vervelend dat als je ze op volgorde legt sommige kabeltjes korter worden, deze moet je dan om een andere heen draaien.... pffff...knap lastig. Ik ga het even weer proberen..

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70098

gewoon ff op ruime lengte strippen en platstrijken voor je ze in de connector stampt.
oww.. heb ook veel geduld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

Snowwie schreef op 23 juli 2004 @ 22:23:
omdat die kabeltjes om elkaar heen zitten, is het vervelend dat als je ze op volgorde legt sommige kabeltjes korter worden, deze moet je dan om een andere heen draaien.... pffff...knap lastig. Ik ga het even weer proberen..
gewoon doorduwen in het plugje. als dat echt niet wil moet je hem wat verder strippen en de aders met de hand ff bijknippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:20
OMG, check die uitleg die erbij staat:
Plastic insert vergemakkelijkt het op kleur sorteren van de utp kabel dus niet langer frotten gewoon van tevoren sorteren klopt het tenminste altijd de eerste keer
Lekker professioneel zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik heb het opnieuw geprobeerd, de kabeltjes zitten echt tot het uiteinde, en de stekker is goed aangeknepen, maar helaas bij de buren, "network cable is unplugged".

Iemand in de buurt van Veendam die me daar even bij kan helpen (evt. tegen betaling)..

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik strip altijd zo'n 5 centimeter zodat je makkelijk de kabel kunt untwisten en recht uit kunt leggen, dan druk ik de kabels op volgorde tussen mijn duim. Daarna knip ik met de tang de draden tot zo'n 1.5 CM en dan in het stekkertje en knijpen maar.

Zorg er voor dat je niet te lang stript want de mantel moet meegeknepen krijgen anders krijg je echt een hele losse kabel met loshangende draadjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:49
Je bekijkt de stekker dus van boven, maar van welke kant? Met de kabel naar jou toe of de kabel van je af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-06 01:48

Rashann

Zoek de hond...

Snowwie schreef op 23 juli 2004 @ 22:54:
Ik heb het opnieuw geprobeerd, de kabeltjes zitten echt tot het uiteinde, en de stekker is goed aangeknepen, maar helaas bij de buren, "network cable is unplugged".

Iemand in de buurt van Veendam die me daar even bij kan helpen (evt. tegen betaling)..
Je zegt in je startpost dat de 1e stekker er al aanzat, en dat je de tweede stekker op volgorde van de FAQ hebt gedaan. Weet je zeker dat de 1e stekker ook op deze volgorde zit? Want als je beide stekkers langs elkaar zou houden zouden ze exact hetzelfde moeten zijn.

Controleer dus of de 1e stekker ook zo zit als op de FAQ staat aangegeven. Zo niet, dan zal er aan een van beide kanten een nieuwe stekker op moeten die exact hetzelfde word als de andere...

If nothing is written below, I was the last to reply...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
RainManX schreef op 24 juli 2004 @ 00:12:
[...]

Je zegt in je startpost dat de 1e stekker er al aanzat, en dat je de tweede stekker op volgorde van de FAQ hebt gedaan. Weet je zeker dat de 1e stekker ook op deze volgorde zit? Want als je beide stekkers langs elkaar zou houden zouden ze exact hetzelfde moeten zijn.

Controleer dus of de 1e stekker ook zo zit als op de FAQ staat aangegeven. Zo niet, dan zal er aan een van beide kanten een nieuwe stekker op moeten die exact hetzelfde word als de andere...
Ja dat klopt, de 1e stekker zat er al aan. In de Faq staat dat je het stekkertje van voren bekijkt met het lipje omhoog gericht. Nu heb ik dit even omgedraaid omdat de kabeltjes er 'van achteren' in moeten.

Er komt vanmiddag al iemand even kijken wat ik mogelijk fout doe, maar de tips die hier zijn gegeven zijn nuttig (zeker het wat langer strippen zodat je ze makkelijker kunt inschuiven). Het is ook mogelijk dat de kabel zelf mankementen
bevat, lijkt me onwaarschijnlijk, of dat het al reeds aanwezige stekkertje er ook niet goed opgeknepen zit.

Wat ik gewoon wou weten, en wat helaas niet in de FAQ stond, dus misschien handig ter aanvulling, dat je de draadjes individueel niet hoeft te strippen en dat je het stekkertje stevig hard moet aanknijpen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

de volgorde vanaf 'pin' 1 staat in de faq. De eerste is oranje/wit, de laatste bruin. Pin 1 is vanaf de onderkant (met contactjes) gezien de linker als je de kabel naar je toe houdt (en de contactjes dus van je af).

Dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
1      8
||||||||     <- contactjes
|      |
|      |   <- rest van plug
 ======
   | |
   | |      <- kabel

Het clipje zit dus aan de achterkant.

Zorg dat 't aan beide kanten zo zit, als 't dan nog niet werkt is er iets anders mis. En idd gewoon zo hard knijpen als je kunt. Dat je ze niet hoeft te strippen kon je ook wel zien aan een bestaande kabel ;)

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 24-07-2004 12:56 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1