Toon posts:

Waarde Seriespoel , Nul Ohm Spoel, Welke invloed van 0,04 mh

Pagina: 1
Acties:
  • 339 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer de tweede seriespoel voor de basunit in het onderstaande schema geen 0,6 maar o,56 mh zou bedragen, hoe groot zullen de klankmatige gevolgen zijn? , zijn deze hoorbaar?

Afbeeldingslocatie: http://www.allansonline.com/Anatomy/Crossovers/DN14SP1019CrossoverCadenza/Gallery/images/cadenza.jpg

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik denk niet dat je het verschil tussen 0.56mH en 0.6mH zult horen, spoelen hebben sowieso een tolerantie van 5 of 10%.

Mocht je persé een spoel van 0.6mH willen toepassen, koop dan een spoel van 0.68mH, en wikkel de spoel af naar 0.6mH. Bij gangbare luchtspoelen van Intertechnik is dit mogelijk. Zorg dan wel dat je de mogelijkheid hebt om de waarde van de spoel na te meten.

Persoonlijk zou ik gewoon een 0.56mH spoel gebruiken. Overigens, de serieweerstand van de spoelen is ook van belang. De Qes (elektrische Q factor) van de woofer wordt namelijk beïnvloed door de serieweerstand van de spoelen.

Verwijderd

Topicstarter
Erg bedankt voor je reactie , met de serieweerstand heb ik rekeing gehouden , die is minder dan 0,1 ohm, zogenaamde " nul ohm " spoelen.

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Maar bij het oorspronkelijke filterontwerp van de KEF Cadenza zijn zeker geen "nul ohm" spoelen gebruikt...

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt , maar zou het dan niet beter zijn om wel " nul ohm " spoelen toe te passen ?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 22:54 ]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Als je er maar voor corrigeert kan het niet zo heel veel kwaad.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:28
Simuleer maar eens een willekeurige speaker in WinISD, en kijk dan eens wat een serieweerstand van 0,1 ohm uitmaakt op de klank. Bizar weinig.

Verwijderd

subsonik schreef op 23 juli 2004 @ 23:41:
Simuleer maar eens een willekeurige speaker in WinISD, en kijk dan eens wat een serieweerstand van 0,1 ohm uitmaakt op de klank. Bizar weinig.
Dat is het probleem ook niet, de oude spoel is zeker niet 0.1, eerder 0.5. Dus dan moet je een verschil van 0.4 ohm nemen. En ook al is het verschil heel weinig, het zit hem vaak in de nuances, dat maakt vaak een speaker een speaker die je mooi vind. Zo veel verschil zit er niet tussen de verschillende speakers qua freq. plot.

edit: vervang ook de 1mH spoel, mijn voorkeur gaat toch uit naar een luchtspoel (en geen Mundorf 0-ohm spoel op het mid). Dus neem folie-spoelen.

edit2: en vervang de condensatoren dan ook, door nieuwe MKP condensatoren en voor de tweeter eventueel een mooier exemplaar, maar dat zal wel in de papieren lopen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2004 08:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Beste Taco,
Bedankt voor de info.
Ik heb inderdaad gekozen voor luchtspoelen en tinfoliecondensatoren.
De filters zijn bijzonder groot zodat de spoelen ver uit elkaar zitten.
De verbindingen zijn gemaakt met dikke koperverbindingen.
Alleen is de luchtspoel waar ik het over had geleverd in een waarde van 0,56 en ik wou weten of het een probleem was.
Na het bouwen van de filters met de genoemde onderdelen is het geluid bijzonder indrukwekkend geworden dus in dat opzicht zeer geslaagd, maar ik wou voor mijn eigen gevoel toch jullie mening hebben over de afwijking van 0,04 mh of dat hoorbaar zou zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 juli 2004 @ 12:28:
Beste Taco,
Bedankt voor de info.
Ik heb inderdaad gekozen voor luchtspoelen en tinfoliecondensatoren.
De filters zijn bijzonder groot zodat de spoelen ver uit elkaar zitten.
De verbindingen zijn gemaakt met dikke koperverbindingen.
Alleen is de luchtspoel waar ik het over had geleverd in een waarde van 0,56 en ik wou weten of het een probleem was.
Na het bouwen van de filters met de genoemde onderdelen is het geluid bijzonder indrukwekkend geworden dus in dat opzicht zeer geslaagd, maar ik wou voor mijn eigen gevoel toch jullie mening hebben over de afwijking van 0,04 mh of dat hoorbaar zou zijn.
Erg mooie keuze, heb je Tritec of een foliespoel?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gewone luchtspoelen van 2 mm draaddikte.
Mijn nieuwsgierigheid was om te kijken wat daar uit te halen was in combinatie met de tinfoliecondensators van audyn-cap.
De resultaten zijn gewoon zeer goed maar intussen lokt het bijzonder sterk om met de tritec spoelen en mundorf condensators aan de gang te gaan.
Alleen kon ik aanvankelijk hier in Nederland geen adresje vinden die mundorf condensators levert.
Inmiddels heb ik die wel gevonden namelijk soundline.nl in Haarlem, dus die gaan mij de tritec spoelen en de mundorf condensators leveren zodat ik daar weer mee aan de hobby ken .

Mocht het overigens zo zijn dat jij nog zinnige adressen weet waar je high-end materiaal kunt bestellen dan houd ik me zeer aanbevolen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2004 16:56 ]

Pagina: 1