Aansluiten TV boxen op PRE OUT versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 237 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Devilsown
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-08-2025
Aangezien ik meer onder de indruk ben van de speakers van mijn TV, dan van mijn center speaker, wilde ik eens kijken hoe het klinkt als ik die speakers gebruik als center kanaal. Maar voordat ik dat zomaar aansluit wilde ik jullie even vragen of dit geen problemen oplevert.

Ik wil dus de center PRE OUT van mijn Marantz SR4300 aansluiten op de S-VHS audio in (stereo) van mijn TV (180 watt speakers). De center is natuurlijk mono, maar liefst sluit ik beide speakers van mijn TV aan d.m.v. een splittertje wat ik op mijn versterker zet.

Nou weet ik alleen niet of het signaal wat uit een PRE OUT komt overeen komt met het audio signaal van een videorecorder.
En zal de versterker zelf doorhebben dat alleen mijn subwoofer en center dan dus aangesloten zijn op de PRE OUT, maar de fronts en surround gewoon op het speaker systeem?

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

De eerste vraag: Mits de pre-out analoog is (dan moeten het dus ook meerdere, 6 waarschijnlijk, aansluitingen zijn), dan ja, dat is beide ongeveer line-level. Dus dat moet goed gaan, met zo'n splitter kun je dan inderdaad wel dual mono uitsturen naar je TV.

Of die versterker nadat je de pre-out aftapt verder zijn signaal nog doorstuurt naar zijn eigen eindversterkers weet ik niet, als hij dat wel doet zal hij alles doorlaten, dus ook de center en sub, hij 'voelt' niet aan of er kanalen wel of niet worden afgetapt. Ik zou dat laatste gewoon uitproberen. Als je voor de pre-out een knop moet indrukken heb je grote kans dat de eindversterker gemute wordt.

Verwijderd

Volgens mij ontstaat er een klein probleem als je de TV-speakers als center gebruikt. Je zal het volume van de TV bijna volledig open moeten zetten. Op zich niks mis mee, totdat je ff naar een TV-kanaal zapt vanaf de video-in.

• TheLemon

TheLemon

Waarom? Het hoeft toch niet harder dan normaal (ik denk eerder zachter omdat dat geluid nu slechts een center-rol heeft, ipv alles te hoeven weergeven). Het level dat binnenkomt op de s-video ingang zal ongeveer even sterk zijn als dat van de tv-tuner denk ik hoor.

• Devilsown
TheLemon schreef op 23 juli 2004 @ 23:23:
De eerste vraag: Mits de pre-out analoog is (dan moeten het dus ook meerdere, 6 waarschijnlijk, aansluitingen zijn), dan ja, dat is beide ongeveer line-level. Dus dat moet goed gaan, met zo'n splitter kun je dan inderdaad wel dual mono uitsturen naar je TV.

Of die versterker nadat je de pre-out aftapt verder zijn signaal nog doorstuurt naar zijn eigen eindversterkers weet ik niet, als hij dat wel doet zal hij alles doorlaten, dus ook de center en sub, hij 'voelt' niet aan of er kanalen wel of niet worden afgetapt. Ik zou dat laatste gewoon uitproberen. Als je voor de pre-out een knop moet indrukken heb je grote kans dat de eindversterker gemute wordt.
Ja, de Marantz heeft inderdaad 6 verschillende pre-outs.

Volgens mij hoef ik geen knop in te drukken voor de inwerking stelling ervan. De subwoofer is wel een instelling in het menu.

Wat betreft het volume; moet je normaal gesproken bij het aansluiten van versterkte boxen ook het volume extra hard zetten dan? Lijkt me niet.

Zit er echter een verschil tussen de hoeveelheid stroom die tussen een videorecorder en tv loopt, en tussen een versterker en tv?

• TheLemon

TheLemon

Nee, dat is zoals ik al zei beide line-level als je inderdaad een PRE-out gebruikt, na de eindversterker is het een flink stuk harder uiteraard ;) en dus absoluut niet geschikt om een line-in op je tv mee aan te sturen.

Verwijderd

Je moet je TV waarschijnlijk wel bijna op zijn hardst zetten.
Ik kan het weten, want ik heb een tijdje terug exact hetzelfde gedaan :)

• Devilsown
Verwijderd schreef op 25 juli 2004 @ 00:56:
Je moet je TV waarschijnlijk wel bijna op zijn hardst zetten.
Ik kan het weten, want ik heb een tijdje terug exact hetzelfde gedaan :)
Joh. Ook op de pre out aangesloten dus? En was je er tevreden mee?

Als dat van het volume waar is, dan kan ik misschien beter maar gewoon een goeie center erbij kopen.

Verwijderd

Devilsown schreef op 25 juli 2004 @ 08:57:
[...]

Joh. Ook op de pre out aangesloten dus? En was je er tevreden mee?

Als dat van het volume waar is, dan kan ik misschien beter maar gewoon een goeie center erbij kopen.
Tja, bij mij klonk het prima.
Maar als je op hoge volumes films kijkt, vallen die tv speakertjes wel snel door de mant (althans; bij mij dan :P ).

Aan een echte goede center zal je waarschijnlijk wel meer hebben :)
Pagina: 1