[SPF/ SenderID]

Pagina: 1
Acties:

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06-2025
Na het artikel te hebben gelezen op de FP en verschillende PDFjes bij Microsoft (senderid_deploy.pdf)

En hoe het record is in DNS gezet moet worden is ook helder.

Je maakt de SPF regel met de volgende wizard http://spf.pobox.com/wizard.html

SenderID maakt gebruik van een speciaal subdomain namelijk _ep en zal er dan zo uitzien _ep.domain.nl die moet je dan eerst aanmaken ;)

Vervolgens ga je in je DNS snap in op je domain staan, dan maak je een new record aan wat je kiest bij other new record, dit is een TXT record.

Hierin plak je de regel die je hierboven in de wizard hebt gemaakt, en zou het moeten werken,

----
echter heb ik nog wat vragen:

Wat ik me afvraag of ik dat op mijn server moet of dat mijn provider dit moet doen?

Ook waar ik aan twijfel is omdat ik een .local domain heb en de SPF eigenlijk voor een .nl of .com etc is. Moet ik dan nog een aparte DNS zone aanmaken? En moet mijn provider dan DNS naar mij laten verwijzen?

Ik heb een mail server die mailt, en mijn host/provider verzorgt een mail backup functie, dus hoef ik toch alleen het MX record in te vullen in die wizard,

-----
Ik ben zeer te spreken over deze functie en hoop net als menig ander denk ik hier dat de spam flink de kop wordt ingedrukt.

@mod hoop dat het topic in het juiste forum staat

• stappel_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-05 17:45
het is vrij simpel. het gaat alleen om de mail die jij verstuurd.
dus wat je intern voor spul allemaal heb draaien of staan maakt niet uit.

voorbeeld 1) je gebruikt een ikke@chello.nl (of ikke@tiscali.nl etc) account.
in dat geval moet de provider zijn DNS record aanpassen en hun eigen mail servers toevoegen. en jij moet die server als uitgaangde (outbound) server gebruiken. als je ook nog een eigen mailserver heb draaien moet je een relay maken naar de server van je provider.

voorbeeld 2) je gebruikt een eigen domein bijvoorbeeld ikke@familie.nl
jij moet dan jou dns record aanpassen en daarin vermelden (met een TXT regel) welke server jij gebruikt om mail te versturen. je mag je server zelf kiezen. hij kan dus ook weer een smtp.chello.nl als je die gebruikt, maar het mag je eigen adsl verbinding zijn, bijvoorbeeld adsl_1_2_3_4.xs4all.nl.

Ubero: #2, Euler: #1, GOT: #1, Des: #1, Zeta: #1, Eon: #3, OGR-24: #3, OGR-25: #7,
LM: #7, AP: #5, DF: #19, D2OL: #37, SOB: #50, TSC: #63, RC5: #96

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06-2025
stappel_ schreef op 23 juli 2004 @ 21:23:
het is vrij simpel. het gaat alleen om de mail die jij verstuurd.
dus wat je intern voor spul allemaal heb draaien of staan maakt niet uit.

voorbeeld 1) je gebruikt een ikke@chello.nl (of ikke@tiscali.nl etc) account.
in dat geval moet de provider zijn DNS record aanpassen en hun eigen mail servers toevoegen. en jij moet die server als uitgaangde (outbound) server gebruiken. als je ook nog een eigen mailserver heb draaien moet je een relay maken naar de server van je provider.

voorbeeld 2) je gebruikt een eigen domein bijvoorbeeld ikke@familie.nl
jij moet dan jou dns record aanpassen en daarin vermelden (met een TXT regel) welke server jij gebruikt om mail te versturen. je mag je server zelf kiezen. hij kan dus ook weer een smtp.chello.nl als je die gebruikt, maar het mag je eigen adsl verbinding zijn, bijvoorbeeld adsl_1_2_3_4.xs4all.nl.
Dat snap ik nu maar echter er zijn nog vragen onbeantwoord weet iemand daar nog raad mee?