Toon posts:

[ATI] 4x agp <=> radeon 9800pro <=> UT2004 ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi!

Sinds kort heb ik mezelf een ATI Radeon 9800 PRO (128mb) van Sapphire aangeschaft, met als doel tegen de 80+ frames te spelen in ut2004.

In vergelijking met een vriend van me, haal ik, voor een 9800pro, enorm weinig frames.
Enkele screens voor de duidelijkheid:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/creamwave/tmp/Shot00007.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/creamwave/tmp/Shot00009.jpg

M'n vriend haalt met dezelfde instellingen, hier in beeld, met een GeForceFX 5900XT en AMD64 3200+, rond de 80 frames.
(Wat ongeveer het maximum is van ut2004; online)

Het gekke is dat ik in 3dmark03 5500 punten haal. (niet oc'ed ; oc'ed 6200)
(Wat toch redelijk hoog is .. ?)

Ik heb echter een "verouderd" mobo
een ABIT BD7II-RAID met 4x agp
CPU Intel 2.26 @ 2.65
512mb APACER

Ik heb reeds de Omega, DNA en de officiële drivers geprobeerd, maar zonder eenig succes. Ook heb ik met die driver cleaner proggies liggen prutsen en ondertussen 3 keer geformateerd (win xp, sp1...).
Op google heb ik me al rot gezocht naar reviews en forums.

Vandaag had ik mijn vriends geforce geleend en in m'n pc gestoken. Maar dat blijkt niet het probleem te zijn dat ik dacht, want ik haalde ongeveer evenveel frames.

Ik vraag me af of het misschien wel niet aan m'n hardware zou liggen. (mobo)
Zit er veel verschil tussen 4X of 8X agp ?
Zou dit de oorzaak zijn?
Of is het mijn chipset die iets niet ondersteunt ? Want 2.65ghz lijkt me toch geen "onderdoener" ? O_o`

Zoja, dan haal ik morgen nog een nieuw mobo!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Het is toch geen celeron met 128KByte L2?
Vergelijk eens de fps in de gametests met die van je vriend, er is ook een aparte cpu test, post de resultaten daar ook eens van.
Verder kan ik nergens opkomen want je hebt gewoon 5,5K 3dmarks dus je videokaart en bus doen het blijkbaar prima.
Als het toch een celeron is zou ik snel upgraden naar een 3GHz p4 met HT.
/e/
Je wint veel fps in ut door de defaultmodels te gebruiken, voeg dit zelf toe of verander;

User.ini:
[UnrealGame.UnrealPawn]
PlacedCharacterName=Gorge

[XGame.xPawn]
PlacedCharacterName=Gorge
PlacedFemaleCharacterName=Rylisa

UT2004.ini:
[UnrealGame.DeathMatch]
bForceDefaultCharacter=True
bColoredDMSkins=True

Zet ook je world detail of low en je texture detail op high.

[ Voor 36% gewijzigd door peke op 23-07-2004 21:10 ]

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 18:21
tussen agp 4x en 8x zit geen verschil.
draait die vriend van je ook op 1600x1200? want ik vind dat wel een erg hoge resolutie voor een nieuwe game.

[ Voor 60% gewijzigd door unfor op 23-07-2004 21:12 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
unfor schreef op 23 juli 2004 @ 21:10:
sorry hoor maar dat is dus echt niet zo, agp 8x is zeker wel sneller dan 4x alleen is het zo dat je het met de huidige kaarten geen verschil merkt

• unfor
PilatuS schreef op 23 juli 2004 @ 21:12:
[...]

sorry hoor maar dat is dus echt niet zo, agp 8x is zeker wel sneller dan 4x alleen is het zo dat je het met de huidige kaarten geen verschil merkt
da's hetzelfde :) en er zullen met pci-express op de loer ook geen kaarten meer komen die wel de bb van agp 8x benutten.

• peke
Ik haal 603 cpu marks met een Barton op 2367/198.
Hoeveel haal jij? (3d mark 03 cpu test)

Verwijderd

draait die vriend van je ook op 1600x1200? want ik vind dat wel een erg hoge resolutie voor een nieuwe game.
1600x1200 maakt het voor de kaart wel iets zwaarder
Alleen dit maakt echt niet zoveel uit dat zijn nieuwe videokaart maar 20fps haalt, ik draai met een radeon 9700pro ook wel us 1600x1200 in dit spel alleen ik blijf togh altijd ruim boven de 50fps want ik merk nooit een hapering..

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Volgensmij heb jij een 9800pro met 128-bits geheugen bus, dat scheelt nogal en die kan je beter vermijden.
AGP snelheid maakt niet zo veel uit...
Fastwrites uit?
Andere AA instellingen misschien?

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Verwijderd

wat maakt het uit of ie fastwrite uitheeft?
dat is togh alleen maar sneller of niet?? ik heb ut altijd aan en nog nooit (snelheids) problemen gehad.

@ Moella
kijk eens op de doos of bij een programma bv 3d mark 03 of je z'on 128-bit geheugenbus hebt want dit zou wel (een deel van) het probleem kunnen zijn

edit: die 128mb erbij maakt idd niet ZOveel uit..

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 22:16 ]

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Mijn radeon 9800Pro van Asus draait UT2004 ook makkelijk met alles op hoogst in 1600x1200@32 bpp, alhoewel die 256 mb heeft. Maja, 128 mb is volgens mij zat voor het meeste werk...

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 15:44
Gisae schreef op 23 juli 2004 @ 21:58:
Volgensmij heb jij een 9800pro met 128-bits geheugen bus, dat scheelt nogal en die kan je beter vermijden.
Dan haal je never 6200 in 2003

Hoe staat het idd met de AA instellingen?

[ Voor 8% gewijzigd door Carel op 23-07-2004 22:17 ]

Verwijderd

Er is nog geen antwoord gegeven op de vraag of het een Celeron of een Pentium-4 is. Dat scheelt namelijk enorm veel, misschien wel meer dan een factor 2.

Het verschil tussen AGP4x en 8x is theoretisch te noemen in dit soort spellen. In elk geval maakt het niet het verschil uit tussen 25 en 75 FPS. Datzelfde geldt voor 1600x1200. Dat is vooral een zware aanslag op je fillrate. Maar bij een 9800 Pro zou dat in principe voldoende moeten zijn. De enige mogelijkheid is dat je je een kaart hebt laten aansmeren met een 128 bits-geheugenbus. Daarvan moet je inderdaad geen wonderen verwachten.

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 15:44
corpseflayer schreef op 23 juli 2004 @ 21:07:

.
een 2.26 celly bestaat niet

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Carel schreef op 23 juli 2004 @ 22:16:
[...]

een 2.26 celly bestaat niet
celly's gaan toch tot 2.6Ghz?
dus dat kan wel degelijk.... maar het verschil tussen een P4 en een Celly is idd vreselijk groot... je kan van die celly zo 1Ghz af trekken qua performance tegenover de P4...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

de celly 2,26 is er niet. Het is maar 1 cijfer achter de komma dus 2,2Ghz of 2,3Ghz..

Verwijderd

Lel en de PIV 1.6 = vergelijkbaar met een PIII 1ghz :P

Wat een kutdingen die Celerons...doe mij dan maar duron ;)

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:41
Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 22:45:
Lel en de PIV 1.6 = vergelijkbaar met een PIII 1ghz :P

Wat een kutdingen die Celerons...doe mij dan maar duron ;)
die snap ik niet :z hehe zal wel grapje zijn

maar is het geen hitte probleem?

Verwijderd

STIMPPYYY schreef op 23 juli 2004 @ 23:18:
[...]

die snap ik niet :z hehe zal wel grapje zijn
Nee, wat hij bedoelt is dat een P4 van de oude generatie, dus met Willamette-core (256 KB L2, alleen verkrijgbaar met 400 MHz FSB in 1.2-2.0 GHz) op 1.6 GHz ongeveer even snel is als een PIII op 1 GHz. En dat is een goede schatting.

Verwijderd

hm... dat zijn idd wel lage fps.
ik heb net zelf even getest in ut 2004 op de online demo, en ik sta constant op de 85 fps, ik denk dat dit de max is ofsow, want ik heb geen framedrops gehad :Y)
ik heb trouwens de radeon 9800 128 mb van sapphire. deze heeft wél het 256-bit geheugen. ik zou eve checken of je idd zo'n 120-bit gegeugen kaart hebt of niet, ook da l2 cash geheugen speelt een rol, ik heb een amd 2800 met 512kb l2, als je een celeron hebt dan zou ik voor een nieuwe proc gaan als ik jou was :)

Verwijderd

Topicstarter
corpseflayer schreef op 23 juli 2004 @ 21:40:
Ik haal 603 cpu marks met een Barton op 2367/198.
Hoeveel haal jij? (3d mark 03 cpu test)
CPU Score: 416
corpseflayer schreef op 23 juli 2004 @ 21:07:
Neen, het is een P4 Northwood met 512KByte L2
Gisae schreef op 23 juli 2004 @ 21:58:

AA staat normaal. (af)
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/creamwave/tmp/aa.jpg

En damn, waar kon ik die bits weer nakijken? Ik kan me herinneren dat ik enkele weken geleden bij een test 256bits had, maar waar .. :x Ik weet dat ik moest letten op die 128 en 256 bits. (Dat artikel heb ik ook op tweakers.net gelezen :p)
Via 3dmark/pcmark/wcpuid vind ik het niet direct, of zie ik scheel?

Btw, ik weet dat ut zo'n benchmark heeft, maar staat echter niet installed om één of andere reden. (?) Ik vind nergens die .exe

Ook ben ik niet erg "handig" met SiSoft Sandra, dus zeg me wat jullie nodig hebben en dan maak ik een screenshot.

Verwijderd

Topicstarter
ATITool :>
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/creamwave/tmp/256bit.jpg

• peke
Ehe, je haalt 5,5K 3dmarks, dat kan helemaal niet met een 128bits 9800pro, dus eigenlijk was die vraag overbodig. :)
Ga eens in de UT2004.ini op zoek naar" LevelOfAnisotropy" en zet het op 0. :P
Zorg er ook voor dat je de laatste WHQL drivers hebt voor je mobo.

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Heb je iets op de achtergrond lopen? In andere spellen, heb je daar ook last van?

Verwijderd

Topicstarter
corpseflayer schreef op 24 juli 2004 @ 12:25:
Ga eens in de UT2004.ini op zoek naar" LevelOfAnisotropy" en zet het op 0. :P
Zorg er ook voor dat je de laatste WHQL drivers hebt voor je mobo.
Dat lijkt me niet direct het probleem. UT ini tweaking helpt inderdaad hier en daar enkele frames te winnen, maar mijn kaart zou het allemaal moeten trekken.
Trouwens, mijn vriend speelt met non-tweaked (standaard) ini files.

Ik heb al vele drivers geprobeerd, oa de laaste nieuwe drivers voor m'n mobo/gfx.
pisart schreef op 24 juli 2004 @ 12:30:
Heb je iets op de achtergrond lopen? In andere spellen, heb je daar ook last van?
Heb geen last van spyware en of ander mogelijk virus/worm dat mss op de achtergrond zou kunnen draaien. En als ik UT speel, draait enkel UT en windows stuff.
Ik heb gemerkt dat in andere spellen zoals C&C Generals het af en toe ook wel stroef draait. Maar hierop durf ik geen conclusies trekken omdat dit een rpg game is. (+ 3d engine zal ook niet al te goed zijn)
In battlefield lijkt het me wel redelijk goed te draaien op 1600x1200 full detail, alhoewel het beeld enorm schokt na het loaden van de map tijdens de eerste respawn rondes.

Een andere vriend van me zei dat het mss wel eens m'n ram kon zijn.
Ik maak geen gebruik van dual channel omdat ik 1 lat van 512 heb.
Verdere pc specs: (SiSoftSandra)
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/creamwave/tmp/bench_ram.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/creamwave/tmp/specs.jpg

Ik heb al gedacht aan een nieuw mobo en geheugen te kopen, nu ik toch nog wat geld heb. :x
ASUS P4P800-E DELUXE (Intel 865PE, P4 478 800FSB, SATA, 4DDR Dual Channel PC3200, 5PCI, SOUND, Firewire, Gigabit 3COM LAN)
En omdat ik zowat twijfel met die PC2700...kan dat mss het probleem zijn?
(Eventueel) 2X CORSAIR DDR 256MB 400Mhz PC3200 ValueSelect

• unfor
nah ik denk dat mobo en geheugen upgrade een beetje onzinnig is.

Verwijderd

Misschien een hele domme, obvious vraag, maar heb je eerst een format gedaan voor je de nieuwe drivers installeerde van je 9800 Pro? Dat is hier ongeveer het enige dat ik kan bedenken...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 juli 2004 @ 14:35:
Misschien een hele domme, obvious vraag, maar heb je eerst een format gedaan voor je de nieuwe drivers installeerde van je 9800 Pro? Dat is hier ongeveer het enige dat ik kan bedenken...
Ik heb al paar keren format gedaan en met een fresh install de drivers installed.
(catalyst 4.7)

Het lijkt mij ENORM vaag waarom die het nu niet doet (in ut/games) en ik stel heel m'n systeem in vraag. Van cpu tot ram tot mobo.

Ik denk dat ik toch de stap richting een nieuw mobo en ram ga doen en kan ik overige stukken later nog gebruiken voor mn thuisserver.

Als ik zou upgraden zou ik van i845e naar i865pe gaan.
Van pc2700 naar pc3200. (Niet dat dit veel zou doen?)
Van Single Channel naar Dual Channel.
(En dan heb ik ook eens usb 2.0 + 8 usb sloten ipv 2) :Y)

Slaag me als dit echt verkeert zou zijn...? :X

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-08 20:19

BHQ

Zet je Fast writes in je Ati settings 's uit...

Verwijderd

Het kan zijn dat je FPS laag ligt, maar ik vind nou wel niet dat je met een athlon64 3200+ moet vergelijken, die scoort in reviews bij games als UT zelfs tot 10fps meer dan een PIV 3.2Ghz Extreme edition. dus het is denk ik wel vrij normaal dat jouw vriend meer fps haalt.

Verwijderd

Als ik je een tip mag geven, test eerst eens of dit probleem ook in andere spellen de kop opsteekt, en check daarnaast ook even of jij en die vriend van je wel WERKELIJK dezelfde instellingen hebben in UT.

Mijn ervaringen met het tweaken van de UT engine houden eignelijk op bij de originele UT, maar misschien is het nu ook nog wel van toepassing.

Begin eerst eens met het aanzetten van vsync, staat vast wel ergens een optie in je UnrealTournament.ini. Chekc daarna of je werkelijk alle detail opties hetzelfde hebt staan als die vriend van jou.

Mocht dit ook geen oplossing zijn, wellicht moet je het gewoon accepteren. Het is mij ook wel eens gebeurd dat ik na een bepaalde upgrade een bepaald spel niet meer lekker aan de praat kreeg, wat ik ook deed of probeerde. Je 3dmark score is prima, dus ik denk eerlijk gezegd niet dat je systeem niet presteert. Wat ik wel even voor je kan doen is checken hoe het bij mij draait op die resolutie. Ik heb zelf een P4 2.6C en ook een saphire 9800 Pro, maar dan met de mobo/ram combi die jij zou willen kopen.

Ik laat je zo weten wat de scores bij mij zijn.

Verwijderd

Hmmm, bij mij haalt hij ook zo rond de 80-90 fps gemiddeld, beetje afhankelijk van het level en de plak met die instellingen. Dat zou bij jou dus ook echt wel een stuk hoger moeten kunnen...

JE 3dmark score klopt echter wel, dus het moet gewoon aan je UT instellingen liggen ergens denk ik.

Verwijderd

Ik zelf denk dus dat een upgrade van een nieuwe mobo+Ram wel degelijk zin heeft mijn vriend had namelijk precies hetzelfde met Joint operation (is wel niet UT ) ik speelde met dezelfde kaart (asus 9800XT) als hij maar hij had ook een ouder mobo en een b merk geheugen ,Hij kon niet Joint operation spelen ook vanwege te lage FPS ik kon het met gemak spelen FPS van 40/50 en hij had een gemidelde van 15/20 (en een cpu van 35/40 ) het was gewoon niet bespeelbaar nu geeft ie een nieuwe mobo + twinmos geheugen (een Asus P4 800 se) en het draaid als een klokje (met gemak op alle hoge settings 40/55 FPS CPU 3/6) dus ik zou voor een upgrade gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben toch nog even rap naar de pc boer gereden en heb me die ASUS P4P800 SE met 2X Corsair 256mb pc3200 aangeschaft.

Na het formateren en heel de windows rimram, zal ik eens wat benchen.
Btw, dual channel, moet je dat ergens in je BIOS activeren of werkt dat automatisch?

FvLeeuwen, wat voor mobo/cpu heb je ?
(De screenshot die ik heb gemaakt was in DM-Deck17)

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je moet het geheugen in de juiste banken zetten. Het staat wel in je manuel uitgelegd welke banken het precies zijn. :)

Verwijderd

Topicstarter
pisart schreef op 24 juli 2004 @ 23:56:
Je moet het geheugen in de juiste banken zetten. Het staat wel in je manuel uitgelegd welke banken het precies zijn. :)
Wat dom dat ik daar zelf niet ff kon aan denken.

Maar hij doet het !!
Met een nieuw mobo en geheugen loopt alles hier vlotjes!
Ik denk dat het aan m'n chipset lag, of mss wel dat dual channel geheugen.

UT op max max max detail ... smoooooooothhh :Y) en 80+ frames op normal settings.
Met 3dmark ben ik een dikke 100 puntjes omhoog gegaan (niet oc'ed); 5694.

Andere games zal ik morgen wel eens installen. Maar die zullen ook wel vlotjes draaien...

De volgende dagen zal ik mijn handen vol hebben met tweaken en benchmarken, want nu ben ik te moe :p

Anyway, thnx all voor de hulp! 8) :D

Greetz, moeLa

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-03 02:52
Ik snap eigenlijk niet, waarom iedereen zo mooi mogenlijke grafics wilt.
Ik ben een die-Hard gamer, ik speel op 1024x768, met alles op allerlaagst.
Heb een 9800Pro met 256bit geheugen bus @XT, al die textures en on nodige zooi leiden je alleen maar af.

Als je een fatsoenlijke ini (ut2004.ini) moet hebben, contact me.
Want dit snap ik echt niet.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:28
fooker schreef op 25 juli 2004 @ 19:29:
Ik snap eigenlijk niet, waarom iedereen zo mooi mogenlijke grafics wilt.
Ik ben een die-Hard gamer, ik speel op 1024x768, met alles op allerlaagst.
Heb een 9800Pro met 256bit geheugen bus @XT, al die textures en on nodige zooi leiden je alleen maar af.

Als je een fatsoenlijke ini (ut2004.ini) moet hebben, contact me.
Want dit snap ik echt niet.
Offtopic:
Als je een degelijke kaart hebt (9800/X800/FX5900/FX5950/6800) dan WIL je gewoon met mooie graphics spelen ;)
Ik zou het niet aan kunnen zien om met mijn X800 naar een spel met oerlelijke graphics te staren :r
Ik snap dus ook niet dat jij met je 9800 op allerlaagst speelt :? Als de rest van je systeem een beetje rap is kan je gemakkelijk met hoge instellingen spelen.
Ik ben het ook niet met je eens dat al die textures je afleiden, is natuurlijk heel persoonlijk maar heb er totaal geen last van....
Pagina: 1