Er zijn al een aantal topics over Hoge Scholen die hun (aankomende) studenten een aanbod doen t.b.v. de aanschaf van een laptop, maar over mijn aankomende school en hun laptop actie (http://www.paradigit.nl/han/) heb ik nog niet veel gelezen. Daardoor zijn er nog een aantal dingen niet helemaal duidelijk, ik hoop dat jullie meningen en adviezen me kunnen helpen een beslissing te maken. Ik heb nog tot 31 juli 2004 de tijd deze laptop te bestellen, dat is vanaf vandaag nog een week, moet voldoende zijn denk ik. :)Het budget is moeilijk te definiëren, m'n ouders betalen een deel, waarschijnlijk zal ik uitbreidingen die niet terzake doen voor m'n studie zelf moeten betalen, maar daar is wel wat speling in te vinden.
De Paradigit biedt 2 notebooks aan, de goedkoopste heeft een 1024x768 scherm icm videokaart met gedeeld geheugen, dus die valt voor mij sowieso af. Dan blijft de duurdere variant, de 9457 over.
Specificaties:
Processor Intel® Pentium® – M
Besturingssysteem Microsoft® Windows® XP Home
Scherm 15” SXGA+ TFT (resolutie 1400 x 1050)
Chipset Intel 855 PM VGA ATI M10 video, 64 mb
Geheugen 256 Mb (maximaal 1024 Mb)
Optical DVD-speler (DVD/CD-RW combodrive / DVD+RW optioneel)
HDD 40 Gb (maximaal 80 Gb)
PC-Card 1 x Type II
Fax/modem V.92 56Kbps modem intern
Lan 10/100 Mb Lan intern
WLAN Intel Pro/Wireless 2200 802.11b/g
Overige poorten 1 x Firewire
1 x Mic in / Line in
1 x VGA poort
1 x Parallelle poort
3 x USB 2.0
1 x InfraRood
1 x TV-Out
1 x SD/MS/MMC card reader
Batterij 8 cell Li-Ion batterij
Software Windows XP Home Edition
Afmetingen (LxBxH) 326 x 270 x 31 mm
Gewicht 2,8 Kg
Extra Notebook-draagtas
Garantie 3 jaar on-site garantie (afhandeling via school)
De standaard CPU is er een op 1,5Ghz. Met deze configuratie kost de laptop €1299,-.

Daarnaast zijn de volgende opties zijn beschikbaar:
CPU:
Intel Pentium-M 725 / 1,6Ghz / 2MB cache: +€35,-
Intel Pentium-M 725 / 1,7Ghz / 2MB cache: +€95,-
Geheugen:
SODIMM 512 MB DDR - PC 2700 ipv 256: +€55,-
SODIMM 512 MB DDR - PC 2700 erbij: +€110,-
Harddisk:
Toshiba 2,5" 60GB E-IDE 5400RPM: +€49,-
CD/DVD speler:
Slimline Combo DVD/CDRW 24x8x24x10x ipv DVD ROM: +€25,-
Slimline DVD+R/RW: +€89,-
Standaard wordt er 3 jaar on-site garantie geleverd, wat je nog uit kan breiden met:
Verzekering 3 jaar: +€99,-
4 jaar verzekering + 4e jaar garantie: €199,-
Voor meer info zie: http://www.paradigit.nl/han/
----
Tot zover de specificaties, nu komt de beoordeling.
Allereerst vraag ik me af of de laptop *kaal* z'n geld waard is. Als ik een vergelijkbaar systeem samenstel bij een winkel als Informatique kom ik aardig in de richting, maar kost het vaak net iets meer. Bovendien is de garantie daar minder, maar 2 jaar en je moet 'm zelf wegbrengen als er iets mis mee is. In dat opzicht lijkt me dit model z'n geld dus wel waard.
De laptop zal voornamelijk gebruikt worden om schoolwerk op te verichten natuurlijk, maar dat neemt niet weg dat extra's mooi meegenomen zijn.
Voor alleen schoolwerk zou ik natuurlijk ook een P3 1Ghz laptop kunnen kopen, maar ik wil er natuurlijk liefst zo lang mogelijk mee kunnen doen. Mocht iemand andere suggesties hebben dan deze laptop, dan vind ik in ieder geval een hoge resolutie een must.
Als dat zo is, dan is het zaak te kijken wat ik er aan upgraden wil. De CPU lijkt me het wel waard, 100 euro voor 1,7 ipv 1,5 lijkt mij relatief weinig, maar ik weet niet wat dit in de realiteit betekent, en of het echt verschil uitmaakt. Dan het geheugen. Ik wil 256 minimaal, dus die 55,- komt er dan sowieso bij. De harddisk meerprijs, 50 euro voor 20gb meer en snellere RPM lijkt me z'n geld ook wel waard. Dan de DVD speler. Ik heb nog geen DVD-RW in mijn dekstop Pc, dus misschien zou een DVDRW brander in de laptop dan wel handig zijn. Is dat 90 euro meer waard?
Dan nog de garantie. Daar heb ik geen enkele ervaring mee, dus ik vraag me af of iemand daar z'n zegje over kan doen. Zo zou je bij de verzekering ook verzekerd zijn voor het geval je dat ding van de tafel gooit of wanneer je je drinken erin mietert. Eerlijk gezegd lijkt me dat nogal sterk, iemand die daar ervaring mee heeft? Vooral ervaringen met Paradigit wat dat betreft vind ik interessant.
Ik zit nog met erg veel vragen en ben op laptop gebied dan ook behoorlijk nieuw, ik hoop dat jullie wat voor me kunnen ophelderen.
De Paradigit biedt 2 notebooks aan, de goedkoopste heeft een 1024x768 scherm icm videokaart met gedeeld geheugen, dus die valt voor mij sowieso af. Dan blijft de duurdere variant, de 9457 over.
Specificaties:
Processor Intel® Pentium® – M
Besturingssysteem Microsoft® Windows® XP Home
Scherm 15” SXGA+ TFT (resolutie 1400 x 1050)
Chipset Intel 855 PM VGA ATI M10 video, 64 mb
Geheugen 256 Mb (maximaal 1024 Mb)
Optical DVD-speler (DVD/CD-RW combodrive / DVD+RW optioneel)
HDD 40 Gb (maximaal 80 Gb)
PC-Card 1 x Type II
Fax/modem V.92 56Kbps modem intern
Lan 10/100 Mb Lan intern
WLAN Intel Pro/Wireless 2200 802.11b/g
Overige poorten 1 x Firewire
1 x Mic in / Line in
1 x VGA poort
1 x Parallelle poort
3 x USB 2.0
1 x InfraRood
1 x TV-Out
1 x SD/MS/MMC card reader
Batterij 8 cell Li-Ion batterij
Software Windows XP Home Edition
Afmetingen (LxBxH) 326 x 270 x 31 mm
Gewicht 2,8 Kg
Extra Notebook-draagtas
Garantie 3 jaar on-site garantie (afhandeling via school)
De standaard CPU is er een op 1,5Ghz. Met deze configuratie kost de laptop €1299,-.

Daarnaast zijn de volgende opties zijn beschikbaar:
CPU:
Intel Pentium-M 725 / 1,6Ghz / 2MB cache: +€35,-
Intel Pentium-M 725 / 1,7Ghz / 2MB cache: +€95,-
Geheugen:
SODIMM 512 MB DDR - PC 2700 ipv 256: +€55,-
SODIMM 512 MB DDR - PC 2700 erbij: +€110,-
Harddisk:
Toshiba 2,5" 60GB E-IDE 5400RPM: +€49,-
CD/DVD speler:
Slimline Combo DVD/CDRW 24x8x24x10x ipv DVD ROM: +€25,-
Slimline DVD+R/RW: +€89,-
Standaard wordt er 3 jaar on-site garantie geleverd, wat je nog uit kan breiden met:
Verzekering 3 jaar: +€99,-
4 jaar verzekering + 4e jaar garantie: €199,-
Voor meer info zie: http://www.paradigit.nl/han/
----
Tot zover de specificaties, nu komt de beoordeling.
De laptop zal voornamelijk gebruikt worden om schoolwerk op te verichten natuurlijk, maar dat neemt niet weg dat extra's mooi meegenomen zijn.
Als dat zo is, dan is het zaak te kijken wat ik er aan upgraden wil. De CPU lijkt me het wel waard, 100 euro voor 1,7 ipv 1,5 lijkt mij relatief weinig, maar ik weet niet wat dit in de realiteit betekent, en of het echt verschil uitmaakt. Dan het geheugen. Ik wil 256 minimaal, dus die 55,- komt er dan sowieso bij. De harddisk meerprijs, 50 euro voor 20gb meer en snellere RPM lijkt me z'n geld ook wel waard. Dan de DVD speler. Ik heb nog geen DVD-RW in mijn dekstop Pc, dus misschien zou een DVDRW brander in de laptop dan wel handig zijn. Is dat 90 euro meer waard?
Dan nog de garantie. Daar heb ik geen enkele ervaring mee, dus ik vraag me af of iemand daar z'n zegje over kan doen. Zo zou je bij de verzekering ook verzekerd zijn voor het geval je dat ding van de tafel gooit of wanneer je je drinken erin mietert. Eerlijk gezegd lijkt me dat nogal sterk, iemand die daar ervaring mee heeft? Vooral ervaringen met Paradigit wat dat betreft vind ik interessant.
Ik zit nog met erg veel vragen en ben op laptop gebied dan ook behoorlijk nieuw, ik hoop dat jullie wat voor me kunnen ophelderen.