[HAN] Paradigit Voyager 9457

Pagina: 1
Acties:

• Paradise
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Er zijn al een aantal topics over Hoge Scholen die hun (aankomende) studenten een aanbod doen t.b.v. de aanschaf van een laptop, maar over mijn aankomende school en hun laptop actie (http://www.paradigit.nl/han/) heb ik nog niet veel gelezen. Daardoor zijn er nog een aantal dingen niet helemaal duidelijk, ik hoop dat jullie meningen en adviezen me kunnen helpen een beslissing te maken. Ik heb nog tot 31 juli 2004 de tijd deze laptop te bestellen, dat is vanaf vandaag nog een week, moet voldoende zijn denk ik. :)Het budget is moeilijk te definiëren, m'n ouders betalen een deel, waarschijnlijk zal ik uitbreidingen die niet terzake doen voor m'n studie zelf moeten betalen, maar daar is wel wat speling in te vinden.

De Paradigit biedt 2 notebooks aan, de goedkoopste heeft een 1024x768 scherm icm videokaart met gedeeld geheugen, dus die valt voor mij sowieso af. Dan blijft de duurdere variant, de 9457 over.

Specificaties:

Processor Intel® Pentium® – M
Besturingssysteem Microsoft® Windows® XP Home
Scherm 15” SXGA+ TFT (resolutie 1400 x 1050)
Chipset Intel 855 PM VGA ATI M10 video, 64 mb
Geheugen 256 Mb (maximaal 1024 Mb)
Optical DVD-speler (DVD/CD-RW combodrive / DVD+RW optioneel)
HDD 40 Gb (maximaal 80 Gb)
PC-Card 1 x Type II
Fax/modem V.92 56Kbps modem intern
Lan 10/100 Mb Lan intern
WLAN Intel Pro/Wireless 2200 802.11b/g
Overige poorten 1 x Firewire
1 x Mic in / Line in
1 x VGA poort
1 x Parallelle poort
3 x USB 2.0
1 x InfraRood
1 x TV-Out
1 x SD/MS/MMC card reader
Batterij 8 cell Li-Ion batterij
Software Windows XP Home Edition
Afmetingen (LxBxH) 326 x 270 x 31 mm
Gewicht 2,8 Kg
Extra Notebook-draagtas
Garantie 3 jaar on-site garantie (afhandeling via school)

De standaard CPU is er een op 1,5Ghz. Met deze configuratie kost de laptop €1299,-.

Afbeeldingslocatie: http://www.paradigit.nl/han/images/Voyager-aanbieding2.jpg

Daarnaast zijn de volgende opties zijn beschikbaar:
CPU:
Intel Pentium-M 725 / 1,6Ghz / 2MB cache: +€35,-
Intel Pentium-M 725 / 1,7Ghz / 2MB cache: +€95,-
Geheugen:
SODIMM 512 MB DDR - PC 2700 ipv 256: +€55,-
SODIMM 512 MB DDR - PC 2700 erbij: +€110,-
Harddisk:
Toshiba 2,5" 60GB E-IDE 5400RPM: +€49,-
CD/DVD speler:
Slimline Combo DVD/CDRW 24x8x24x10x ipv DVD ROM: +€25,-
Slimline DVD+R/RW: +€89,-

Standaard wordt er 3 jaar on-site garantie geleverd, wat je nog uit kan breiden met:
Verzekering 3 jaar: +€99,-
4 jaar verzekering + 4e jaar garantie: €199,-

Voor meer info zie: http://www.paradigit.nl/han/

----

Tot zover de specificaties, nu komt de beoordeling. ;) Allereerst vraag ik me af of de laptop *kaal* z'n geld waard is. Als ik een vergelijkbaar systeem samenstel bij een winkel als Informatique kom ik aardig in de richting, maar kost het vaak net iets meer. Bovendien is de garantie daar minder, maar 2 jaar en je moet 'm zelf wegbrengen als er iets mis mee is. In dat opzicht lijkt me dit model z'n geld dus wel waard.

De laptop zal voornamelijk gebruikt worden om schoolwerk op te verichten natuurlijk, maar dat neemt niet weg dat extra's mooi meegenomen zijn. ;) Voor alleen schoolwerk zou ik natuurlijk ook een P3 1Ghz laptop kunnen kopen, maar ik wil er natuurlijk liefst zo lang mogelijk mee kunnen doen. Mocht iemand andere suggesties hebben dan deze laptop, dan vind ik in ieder geval een hoge resolutie een must.

Als dat zo is, dan is het zaak te kijken wat ik er aan upgraden wil. De CPU lijkt me het wel waard, 100 euro voor 1,7 ipv 1,5 lijkt mij relatief weinig, maar ik weet niet wat dit in de realiteit betekent, en of het echt verschil uitmaakt. Dan het geheugen. Ik wil 256 minimaal, dus die 55,- komt er dan sowieso bij. De harddisk meerprijs, 50 euro voor 20gb meer en snellere RPM lijkt me z'n geld ook wel waard. Dan de DVD speler. Ik heb nog geen DVD-RW in mijn dekstop Pc, dus misschien zou een DVDRW brander in de laptop dan wel handig zijn. Is dat 90 euro meer waard?

Dan nog de garantie. Daar heb ik geen enkele ervaring mee, dus ik vraag me af of iemand daar z'n zegje over kan doen. Zo zou je bij de verzekering ook verzekerd zijn voor het geval je dat ding van de tafel gooit of wanneer je je drinken erin mietert. Eerlijk gezegd lijkt me dat nogal sterk, iemand die daar ervaring mee heeft? Vooral ervaringen met Paradigit wat dat betreft vind ik interessant.

Ik zit nog met erg veel vragen en ben op laptop gebied dan ook behoorlijk nieuw, ik hoop dat jullie wat voor me kunnen ophelderen. :)

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:17
@Paradise,

Ik denk dat er nog niet veel ervaring is met deze notebookacties van Paradigit omdat het allemaal nog vrij nieuw is.

Het type notebooks wat ze nu aanbieden is volgens de nieuwste spec's dus dat ziet er wel goed uit. Volgens mij kun je ook niet ergens anders voor die prijs een vergelijkbare notebook vinden.

En wat ook belangrijk is, je hebt 3 jaar onsite garantie wat eigenlijk wel nodig is want je kunt niet zonder notebook op school als hij defect raakt.
In deze actie heb je recht op een snelle reparatie of een tijdelijke vervanging wat natuurlijk wel erg handig is.
Die service heeft ook zijn prijs dus dat zit in de totaalprijs verrekend.

Ik had eerst voor een "A" merk zoals HP, Acer e.d. willen kiezen maar ondanks dat je bij die merken ook extra garantie kan bijkopen (kost ca € 200) heb je niet de garantie dan je de volgende dag weer een werkende notebook hebt.
Meestal moet je die ergens inleveren en krijg je dus ook geen vervanger.
Je zit dan gewoon een paar dagen zonder notebook en dan lijkt me niet zo'n goed plan.

Ik heb mijn Paradigit besteld, maar dan de versie Rocksolid, zie ook het topic over de Rocksolid op GoT.
Ik heb wel de opties van een iets snellere CPU 725, 60 Gb disk + DVD brander gekozen.
Niet de verzekering want die is niet zo gunstig, lees de voorwaarden maar eens na. De Paradigit verzekering dekt niet tegen nieuwwaarde bij schade/diefstal en er wordt dus een afschrijving gehanteerd.
Verder geen dekking tegen bliksem/inductie schade en ook niet van diefstal vanuit scholen. (en ik wil hem nu juist op school gebruiken!)
Ik zou dus maar op zoek gaan naar een andere verzekering (die zijn er wel).
Eigen risico hebben ze allemaal meestal tot € 110.

Andere scholen doen ook mee met een Paradigit actie zoals HVA, U Twente, ROC de Amerlanden, en misschien nog wel meer die ik niet ken.

Zie:
www.paradigit.nl/amerlanden
www.paradigit.nl/hva
www.paradigit.nl/utwente

• Lightah
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-01 21:51

Lightah

Strikes Again

Je moet iig minstens 512 mb totaal hebben (vind ik). Ik heb dan ook 1024 genomen, dat vind ik toch een stuk relaxter werken. Verder is het geld van die 60 GB schijf inderdaad z'n geld wel waard aangezien hij ook meer rpm heeft. Qua branders etc heb ik besloten alleen de gewone DVD-speler erin te laten, en een dvd brander voor in m'n tower te kopen, dit vind ik een stuk handiger en ook minder kwetsbaar. Ik heb de standaard processor gewoon gelaten zoals het was, dit leek me wel voldoende.. De verzekering heb ik ook niet gedaan die vonden we ook niet erg intressant die ze aanboden.

The Unpredictable Striker!

• TafkaP
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-01 10:35
[b][message=21283036,noline]Paradise schreef op 23 juli 2004 @ 20:53 Vooral ervaringen met Paradigit wat dat betreft vind ik interessant.
Komt ie dan :P

We hebben daar een pc gekocht, en een notebook. De levertijd (twee weken) viel mij wat tegen, maar het was toen erg druk dus dat zal normaal gesproken minder lang zijn. De service aan de balie was super, helder verhaal en ze willen meewerken als jij zelf een idee hebt over het een of ander, iets wat bij sommige zaken ver te zoeken is.

De notebook is nog nooit kapot geweest ofzo, maar mijn vader kon hem in zijn eentje bestellen en ophalen, en dat zegt best veel ;)

Wat betreft de pc, deze kwam met een kapotte videokaart. Naar de helpdesk gebracht, weer vriendelijk etc. Paradigit verving de kaart, en heeft em daar 72 uur staan benchmarken, om zeker te weten dat alles goed was. Prima toch _/-\o_

offtopic:
Trouwes ook kudo's aan de HAN, want dat ding wat ze twee jaar geleden aanboden was echt scheit met een lange IJ. Welke oplijding ga je doen, ik was er snel uitgekeken :r

King of Cod

• Paradise
  • Niet online
Dus samengevat zou de laptop z'n geld wel waard zijn, de meeste upgrades ook, alleen de verzekering hoef ik niet te doen? Toch scheelt dat naast het 4e jaar garantie maar 100 euro erbij. Zelfs voor dat geld is 't niks?

Iemand die me nog kan vertellen wat 't verschil is tussen een Centrino 1,5 en een 1,7 (kan d'r echt geen review over vinden), en of het verstandig is nu al 1024MB RAM te nemen, of dat ik beter kan beginnen met 512MB en later 512MB bijplaatsen, of werkt dat niet zo makkelijk met een laptop?

• Lightah
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-01 21:51

Lightah

Strikes Again

Er zitten 2 geheugen slots in die laptop, dus moet je wel kijken dat je 1x 512 MB krijgt en n iet 2x 256 MB, want met 2x256 zou je 2 nieuwe moeten kopen en met die ander maar eentje!

Uh en de centrino 1.7 is gewoon 200 mhz sneller eh.. verder hetzelfde

[ Voor 17% gewijzigd door Lightah op 25-07-2004 20:55 ]

The Unpredictable Striker!

Verwijderd

HoppyF schreef op 24 juli 2004 @ 11:21:

In deze actie heb je recht op een snelle reparatie of een tijdelijke vervanging wat natuurlijk wel erg handig is.
Volgens mij heb je geen vervangende notebook hoor, op het moment dat die kapot is. Misschien dat het via de scholen anders geregeld wordt, maar standaard niet in ieder geval.

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 11:22
Tijdens deze actie is het zo dat wanneer je laptop kapot gaat, dan kan je hem bij de helpdesk/support desk inleveren, en dan krijg je een vervangende laptop waar je eigen HD in over wordt gezet. Dat doen ze dus meteen waar je bij staat.
Dan gaat je kapotte laptop naar Paradigit, en een week daarna wordt jouw laptop waarschijnlijk weer teruggebracht. 1 maal per week komt er namelijk iemand van Paradigit langs om kapotte laptops op te halen, en gerepareerde laptops terug te brengen.

Ikzelf zit op de HvA (komend jaar tweedejaars, en mijn P in 1 jaar gehaald (* Wolfensteijn is daar nog steeds zeer trots op (op dat halen van mijn P in 1 jaar dus))), en heb een nieuwe laptop nodig aangezien mijn eigen beestje ondertussen al een jaar of 4 oud is en wat mankementen begint te vertonen.[/ME] Ik heb rondgekeken, maar ik ben nog nergens anders een laptop tegengekomen met dezelfde specs voor deze prijs. Zeker met die 3 jaar garantie is het een voor mij zeer interessante deal.

In mijn geval gaat het trouwens om de Votager 9458, standaard prijs € 1399,-. Met wat upgrades erbij (geheugen, HD) komt het totaal op € 1508,- uit. En voor die prijs kan ik dit nergens anders vinden.

Blijft over de kwaliteit van de geleverde apparatuur, waar ik niets over kan zeggen aangezien ik geen Paradigit computer/laptop heb. Dus als er mensen ervaring hebben met hoe de laptops van Paradigit in elkaar steken, vertel het hier enzo ;).

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:17
Paradise schreef op 25 juli 2004 @ 14:38:
Dus samengevat zou de laptop z'n geld wel waard zijn, de meeste upgrades ook, alleen de verzekering hoef ik niet te doen? Toch scheelt dat naast het 4e jaar garantie maar 100 euro erbij. Zelfs voor dat geld is 't niks?

Iemand die me nog kan vertellen wat 't verschil is tussen een Centrino 1,5 en een 1,7 (kan d'r echt geen review over vinden), en of het verstandig is nu al 1024MB RAM te nemen, of dat ik beter kan beginnen met 512MB en later 512MB bijplaatsen, of werkt dat niet zo makkelijk met een laptop?
Ik vond de verzekering het geld wel waard (ca 99 Euro voor 3 jaar) maar de voorwaarden ervan vond ik niet zo geweldig.
Ik wil graag een verzekering die tegen nieuwwaarde dekt, zodat je in het derde jaar ook nog gewoon recht hebt op een nieuwe laptop als het gejat wordt.
(moet ie wel vastliggen aan een staalkabeltje overigens ... anders is het wel heel makkelijk meenemen :) )

Ik neem dus een wel een notebookverzekering maar niet via Paradigit. Kost dan inderdaad wel ietsje meer maar dan is ook alles gedekt, zelfs diefstal uit school (met kabel). Normaal gesproken dekken verzekeringsmaatschappijen geen diefstal uit openbare gebouwen en scholen.

Het vierde jaar extra garantie heb ik ook niet gedaan.
Ik ga er maar vanuit dat de meeste defecten zich in de eerste drie jaar voordoen.

• Paradise
  • Niet online
HoppyF schreef op 26 juli 2004 @ 21:34:
[...]
Kost dan inderdaad wel ietsje meer maar dan is ook alles gedekt, zelfs diefstal uit school (met kabel).
Wat moet ik verstaan onder 'ietsje meer'? Kan je daar een indicatie van geven? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Paradise op 27-07-2004 20:08 ]

• Paradise
  • Niet online
Ik heb inmiddels de notebook aangeschaft en van school gehaald, en kreeg daarbij een brief dat ik 'm meteen weer in kan leveren bij 't service centre zodat er het een en ander aan software geinstalleerd kan worden voor schooldoeleinden, en zodat de laptop gebruik van maken van het wifi school netwerk.

Nou vroeg ik mij ten eerste af of ik dergelijke zaken niet zelf kan installeren, en dan met name vanwege m'n tweede vraag; betekent dit dan dat ik elke keer dat ik formateer dat ding bij de helpdesk af kan gaan geven? Handig systeem lijkt me dat. :?

Ik hoop dat er wat mensen zijn met eerdere HAN notebook ervaringen die me hier duidelijk over kunnen verschaffen. :)

Edit: Heb maar vast even gebeld om hun verhaal te horen. Ze installeren software voor het draadloze netwerk dat ook via Internet te krijgen is, dus daarvoor hoeft 't niet. Echter installeren ze ook software voor schooldoeleinden die kennelijk essentieel is om te hebben. Tevens verlenen ze geen service indien ik die software niet laat installeren.

Op zich mogen ze 't best installeren van me, vervelende is dan echter wel dat ze én alles wissen, én ik alleen daarvoor 4 uur eerder naar school moet komen. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Paradise op 31-08-2004 15:27 ]

Pagina: 1