[EXCHANGE 2003] priv1.edb en priv1.stm worden steeds groter

Pagina: 1
Acties:

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Dag mensen,

Wat mij opvalt aan onze exchange 2003 server is dat ik geen schijfruimte meer over houd! Ik laat de server elke nacht netjes een backup maken van de mail-store, maar de bestanden priv1.edb en priv1.stm worden steeds groter. Op dit moment zijn ze bij elkaar iets van 5,65 GB en dat voor 3 gebruikers op dit kleine netwerkje!! Heel veel mail komt er ook niet binnen, dus daar zou het niet aan kunnen liggen.

Is er een methode om die store weer kleiner te krijgen?

Ik snap er niks van :?

Alvast bedankt :)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
offline defrag van de database doen

hoeveel 'vrije ruimte' heb je in die databases dan :? (dit kan je vinden in de je eventlog van je exchange server

'database xxx had xx megabytes of freespace after online defragmentation had completed'

iets in die trend staat er

heb je toevallig nog een filebased virusscanner draaien op die exchange server die je exchsrvr dirs scanned :?

A wise man's life is based around fuck you

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
toevallig relaying aanstaan oid?

install exchange 2003 sp1?

• Zwelgje
richardkraal schreef op 23 juli 2004 @ 22:22:
toevallig relaying aanstaan oid?

install exchange 2003 sp1?
relaying staat standaard uit, en sp1 zou ik nog even mee wachten (dat veroorzaakt ook niet het probleem, tenminste ik verwacht het niet daar ik al genoeg exchange servers heb geinstalleerd zonder dit servicepack)

• richard_kraal
zwelgje schreef op 23 juli 2004 @ 22:27:
[...]

relaying staat standaard uit, en sp1 zou ik nog even mee wachten (dat veroorzaakt ook niet het probleem, tenminste ik verwacht het niet daar ik al genoeg exchange servers heb geinstalleerd zonder dit servicepack)
waar staat er hier in het verhaal of hij wel of niet relayed :)
tis maar een vraag, ik neem aan dat jij niet weet hoe zijn server geconfigureerd is of wel soms?

hoe groot zijn de mailboxes totaal?

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Kijk deze screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://huib.meidoornlaan.net/tweakers/exchange.jpg

Nu zie je 3 mailboxen van 'Huib Dankers' staan (dat ben ik ja ;) ). Op die server draait mailessentials, en omdat ik iets verkeerd had ingesteld stonden er laatst meer dan DRIEHONDERDDUIZEND berichten in de mailbox. Ik heb deze tot 2 keer toe verwijderd (via AD snap-in) maar zoals je ziet blijkbaar dus niet de mailbox!

Kan het kwaad dat ik deze zo verwijder??

• Zwelgje
die kan je idd verwijderen, en daarna een offline defrag doen (dan haal je ook de whitespace uit je database)

300.000 mailtjes :|

/me stelt zijn mening bij dat die server mischien toch wel stond te relayen, excuus aan Dhr Kraal ;)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Vergeet ook niet je deleted items en je deleted items recovery leeg te halen voordat je aan de tips van zwelgje begint :)

Verder - een fout dat je 300.000 mailtjes foutief ontvangt? Wat heb je dan foutief ingesteld? Zoals zwelgje al zegt, standaard is een 2003 server geen open relay meer dus dan vraag ik me toch af wat je misprutst hebt uit interesse? :)

• richard_kraal
zwelgje schreef op 24 juli 2004 @ 08:25:
die kan je idd verwijderen, en daarna een offline defrag doen (dan haal je ook de whitespace uit je database)

300.000 mailtjes :|

/me stelt zijn mening bij dat die server mischien toch wel stond te relayen, excuus aan Dhr Kraal ;)
geaccepteerd :Y)

voor de rest: clean je mailboxxes "grondig" en doe wat zwelgje zegt, een offline defrag van de db

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-05 15:44
ik dacht dat sinds exchange 5.5 (dus vanaf 2000) een offline defrag niet meer nodig was?
en zelfs niet meer kon?
toch maar weer even in de boeken kijken ;)

[ Voor 6% gewijzigd door 0siris op 24-07-2004 10:31 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Het is alleen nog nodig als je een heel groot gedeelte van je mailbox wist (300,000 mails op een totaal van 320.000 is wel heel groot) en je de ruimte terug wilt claimen :)
Pagina: 1