Toon posts:

Alle media op desktop toegankelijk maken over web? *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zo mensen mijn eerste topic op dit forum :d. Ok, ik zal eerst een korte samenvatting geven wat de bedoeling is. Ik ben sinds kort bezig een eigen http server op te zetten. Mijn ftp server werkt al heel lang, en nu wou ik eens met een http server aan de gang. Dit mede omdat de schoolcomputers bij mij op school vaak ftp blokkeren. Om een lang verhaal kort te maken heb ik windows xp home edition draaien, en daarop heb ik apache voor windows geïnstalleerd, en ik heb het mogelijk gemaakt om websites met php vanaf deze server te openen. Verder ben ik er eindelijk in geslaagd om een wachtwoord aan de server toe te voegen. Nu zijn we aangekomen bij het volgende punt.

Mijn belangrijkste doel dat ik graag wil proberen te bereiken is om van een willekeurige computer waar ook ter wereld mijn plaatjes en mijn muziek te kunnen openen. Vanaf sommige windows XP computers gaat het perfect, maar met bijvoorbeeld een windows NT computer levert het problemen en waarschijnlijk ook met windows 98. Eerst de plaatjes. Als ik op mijn http server inlog en een simpel plaatje aan klik krijg ik vanaf een windows Nt computer te lezen: Pagina kan niet worden weergegeven. Doe ik dit zelfde vanaf mijn ftp server, dan wordt het plaatje keurig in een browser venster geopend. Is het mogelijk dat ik mijn http server zo instel dat hij in de eerste instantie probeert het plaatje in de browser te openen en als dat niet werkt dat hij vraagt met welk programma hij hem moet openen? Daarnaast hebben we nog muziek. Ook bij muziek krijg je te lezen dat de pagina niet kan worden weergegeven terwijl er toch verscheidene muziekprogramma's staan geinstalleerd. Ook hier wil ik hem laten verplichten dat hij het windows mediaplayer programma moet gebruiken om af te spelen. Gewone sites zoals www.nederland.fm speelt hij namelijk wel standaard op mediaplayer af, dus moet het met mijn http server ook kunnen. Als er geen mediaplayer op die computer staat moet ik een keuze scherm krijgen met andere afspeelprogramma's. Nu het volgende punt. Als ik op een muziek file bijvoorbeeld .mp3 klik of op een plaatje .jpg, wil ik de vraag krijgen: wilt u deze afbeelding openen van huidige locatie of opslaan op hd, of ik wil te horen krijgen: wilt u dit muziekbestand afspelen of opslaan. Dit wil ik bereiken door simpelweg met de linker muisknop op het bestand te klikken. Belangrijk: De rechtermuisknop mag niet gebruikt worden! 1 Zo'n muziekbestand afspelen is leuk, maar nogal vervelend als je een uur muziek wil luisteren. Daarom wil ik van mijn server af ook een afspeellijst kunnen starten. Ik wil dan kunnen kiezen uit: bestaande afspeellijst afspelen of nieuwe afspeellijst samenstellen. Met nieuwe lijst samenstellen moet ik dus bestanden kunnen selecteren. Vervolgens als de lijst klaar is moet hij deze ook weer in mediaplayer beginnen afspelen. Of als dat er niet is een keuze lijst geven van bestaande programma's op de hd die het wel kunnen. Als laatste punt wil ik nog een automatisch uitlogsysteem. Als je 2 minuten niets hebt gedaan moet je opnieuw je wachtwoord invullen. Zo hier kunnen we wel weer even verder mee. Thanx.

Dat plaatjes openen en muziek afspelen werkt bij mij thuis op het xp systeem ook nog niet helemaal perfect. Als ik via localhost op een muziekje klik, dan doet hij niets of hij geeft deze error:

Windows Media Player Error Message Help

You've encountered error message C00D11C0 while using Windows Media Player
Kortom hoe krijg ik dit muziekgebeuren werkende? Daarnaast krijg ik met plaatjes het zelfde als op die nt computer: pagina niet beschikbaar. Iemand een idee? Deze plaatjes kan ik overigens wel via mijn ftp op een browserscherm toveren.

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:29

Exterazzo

Qeasy

Je zou in het vervolg misschien een betere topictitel kunnen verzinnen en je verhaaltje in wat meer alinea's kunnen opdelen, dat leest wat makkelijker.

Audentia

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08 21:11

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Wil je nu een streaming media server opzetten, een soort van internet-radio?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-08 14:34
Kijk eens naar het programma webdrive. Deze zorgt er voor dat je ook onder andere os's een vergelijkbare werking hebt als met XP.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

deus3,

Welkom op GoT :)

Op dit forum hebben we een aantal regels opgesteld waar een topic aan hoort te voldoen. Deze regels maken het jou makkelijker om te onthouden wat je in je topicstart moet zetten, en zijn voor je lezers handig omdat ze weten welke informatie ze kunnen verwachten.

Deze regels worden wat uitgebreider toegelicht in de policy. Ik zal de drie belangrijkste punten er even uitlichten omdat je topic niet helemaal voldoet aan de eisen die we hiervoor opgesteld hebben:

Probeer eerst je probleem zelf op te lossen. Lukt het niet om je probleem op te lossen dan kun je een topic openen op GoT. Zorg dat je duidelijk verteld waar je al op gezocht hebt en waarom het resultaat daarvan jou niet verder heeft geholpen. Hierdoor voorkom je dat we je tips gaan geven die je allang geprobeerd hebt; en dat is natuurlijk niet handig :)

Zorg voor een duidelijke topicstart. Zet hierin duidelijke foutmeldingen die je krijgt en informatie die voor ons handig is om je probleem op te lossen. Zorg er ook voor dat je zinnen in duidelijk Nederlands en goed leesbaar zijn opgesteld.

Kies een duidelijke titel. Dit kan vaak erg lastig zijn; maar kijk toch eerst even naar de rest van de topictitels op het forum. Je zult zien dat je meestal het beste het OS of programma tussen blokhaken kunt zetten en daarachter wat er fout gaat. Een goede topictitel moet jouw probleem meteen duidelijk maken.

Ik zal in ieder geval even je topictitel voor je aanpassen :)

server > Alle media op desktop toegankelijk maken over web? *

Verder is dit meer een vraag voor SA; dus verplaats ik je vraag daar even naartoe :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Pyrus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08 00:08

Pyrus

Hardknock life

Bij een mp3 krijg je altijd de vraag wat je wilt doen (openen van huidige locatie/opslaan), toch?
iig om een playlist te maken zou je een simpel php scriptje kunnen maken wat je keuzes schrijft naar een bestand met de naam playlist.m3u (of alles anders, zolang het maar .m3u is) en dat ziet er dan als volgt uit:
code:
1
2
3
4
#EXTM3U
http://jouw.server.nl/jouw/sub/directories/ofzo/liedje01.mp3
http://jouw.server.nl/jouw/sub/directories/ofzo/liedje02.mp3
etc..

en vervolgens download je dat .m3u bestand en speel je het af in winamp, windows media player of andere speler naar keuze.

Of anders zoals hierboven vermeld een livestream opzetten, is ook gemakkelijk :)

[ Voor 13% gewijzigd door Pyrus op 23-07-2004 20:07 ]

LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
Johnny schreef op 23 juli 2004 @ 19:52:
Wil je nu een streaming media server opzetten, een soort van internet-radio?
Klinkt goed. Alleen moet hij iets meer kunnen. Hij moet de mogelijkheid geven om de audio streaming af te spelen, maar ook om het bestand op te slaan. Verder moet hij ook afbeeldingen openen/oplaan, of als ik op een totaal ander type bestand klik zoals .rar moet hij hem downloaden. Kortom hij moet ongeveer alles kunnen. Dus zoals boven in mijn verhaal beschreven staat.
Ik heb er geen flauw idee van, maar is een kleine website die gebruik van mijn server maakt niet een idee?

Thanx,

Deus,

btw, sorry van mijn fouten, zal niet weer gebeuren.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Streaming versus opslaan als / openen als bestand: je zou dan twee links moeten / kunnen maken. Met PHP is dat vast heel goed te doen als je het streaming zelf al voor elkaar hebt (al zou je het programmeren zelf moeten doen :P http://nl3.php.net/dir)
Kijk welke files er staan en maak er een index.

Denk er trouwens aan de beveiliging goed t edoen, het zou zonde zijn als je opeens en je bandbreedte opgeslokt ziet door leechers en je een "leuk" mailtje krijgt van de Buma/Stemra wegens het verspreiden van mp3's ;)

In NT4 niet en XP wel: hoe ziet je code er aan de clientside uit? Gebruik je bijvoorbeeld clientside scripting?

Trouwens welkom :*

offtopic:
Om nog even door te "zeuren": groeten na elke post (of eigenlijk ueberhaupt) is niet nodig op GoT, daar is je nickname voor. In een gewoon gesprek noem je je naam ook niet elke keer nadat een ander heeft gesproken ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet zeggen, er wordt hier tenminste nog vaak en sociaal gereageerd. Top :) Ik bengin me al thuis te voelen :g.

Ok het ziet er dus naar uit dat ik mijn lang vergeten kennis van PHP moet opspitten. Ik heb heel lang geleden eens een boek over php gelezen, werkelijk interessant, maar ik ben er niet meer aan toegekomen om er iets zinnigs mee te doen.
In NT4 niet en XP wel: hoe ziet je code er aan de clientside uit? Gebruik je bijvoorbeeld clientside scripting?
Hm, ik begin net met een http server, ik zou absoluut niet weten wat clientside scripting inhoud. Ik heb gewoon een paar maanden geleden apache geïnstalleerd en gedownload om er eens een site op te draaien om te testen. Nu ben ik aan het uitzoeken wat je er nog meer mee kan. Bij mij op school hebben ze de poort naar mijn ftp op een aantal computers afgesloten, dus makkelijk zonder veel omwegen een muziekje luisteren zit er niet meer in, dus dit leek mij de ideale oplossing. Maar nu ik zie wat de mogelijkheden van zo'n server zijn wil ik wel een stapje verder. Nu speelt vooral interesse een belangrijke rol.

Maar heeft iemand nog een geniaal stappenplan met ideeën met wat jij zou doen om aan mijn wensen te voldoen? Er zitten hier vast ook wel beroeps programmeurs in. Stel ik ben een klant, hoe zou dat worden opgelost? (sorry ik lul te veel)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Stel je bent een klant: er wordt een bedrag genoemd en x dagen of weken later is het af ;) :+
Beroepsprogrammeurs zat, vooral ook in Programming & Webscripting, maar zoals je sticky topics (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/Sticky_off.gif) aldaar kunt lezen wordt daar wel verwacht dat je 99% van de code al zelf hebt geschreven dus een tweede topic daar openen heeft vooralsnog geen zin :P

Maar de manier van Pyrus in "Alle media op desktop toegankelijk maken..." lijkt OK. Stel met .htaccess in dat je alleen vanaf het school IP toegang hebt, maak met PHP dynamisch een m3u en het zou aardig moeten lukken. Mijn PHP is ook erg roestig dus: [google=apache streaming media] of beter: [google=php streaming mp3] geeft tips zoals http://www.developingwebs.net/html/mp3.php
Moet met PHP goed lukken.

Clientside scripting: bekijk de HTML die je nu hebt in je browser en zie wat er gebeurt; als er javascript of vooral vbscript in zit zullen er wat eisen zijn aan de browser.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1