Volgens deze bron is er een goede kans dat de Riemann Hypothese eindelijk is opgelost!!! Dat zou de grootste doorbraak in de wiskunde betekenen sinds misschien wel 100 jaar! Je kan misschien zeggen dat Fermats Last Theorem (FLT) in zekere zin een wat meer "mythische status" had en het valt absoluut niet te ontkennen dat het bewijs van Andrew Wiles voor FLT ook een zeer grote doorbraak was, maar de wiskundige concequenties van een bewijs voor de Riemann hypothese zijn veel omvangrijker. Grote delen van de wiskunde rusten op deze onbewezen claim (waarvan de meesten wel vermoeden dat zij waar is, maar waarvan het niet zeker is of het wel te bewijzen valt, vanwege Godels onvolledigheidsstelling).
Om er een discussietopic van te maken: wat hopen jullie, dat het waar is en dat een zeer belangrijk probleem is opgelost; een probleem dat al meer dan 150 jaar de grootste wiskundigen kwelt doordat ze in grote getalen tevergeefs zoeken naar een oplossing, of dat het probleem onopgelost blijft en haar mythische status behoudt? Het zoeken naar de oplossing van dit soort problemen zorgt overigens ook zonder dat het bewijs geleverd wordt voor zeer mooie resultaten. Hilbert (een zeer groot wiskundige die begin vorige eeuw leefde) zou gezegd hebben: ik ga niet proberen de Riemann hypothese oplossen, want waarom zou ik de kip met de gouden eieren slachten?
Om er een discussietopic van te maken: wat hopen jullie, dat het waar is en dat een zeer belangrijk probleem is opgelost; een probleem dat al meer dan 150 jaar de grootste wiskundigen kwelt doordat ze in grote getalen tevergeefs zoeken naar een oplossing, of dat het probleem onopgelost blijft en haar mythische status behoudt? Het zoeken naar de oplossing van dit soort problemen zorgt overigens ook zonder dat het bewijs geleverd wordt voor zeer mooie resultaten. Hilbert (een zeer groot wiskundige die begin vorige eeuw leefde) zou gezegd hebben: ik ga niet proberen de Riemann hypothese oplossen, want waarom zou ik de kip met de gouden eieren slachten?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 17:59 ]