[Win98SE] doet geen DMA op oude intel chipset en nieuwe hdd

Pagina: 1
Acties:

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:36
Ik ben de hele middag al bezig met de volgende PC:
K6 233
AOpen AX5T moederbord
i430TX chipset
256MB PC133 SDRAM
20GB WD200BB harddisk (ATA100)

OS is Win98SE, geen extra IDE drivers geinstalleerd, aangezien dit niet nodig is voor deze oude chipset.

Als ik het DMA vakje aankruis, krijg ik een waarschuwing dat het mogelijk niet ondersteund wordt. Vervolgens mag ik het nogmaals aankruisen (ben nooit anders gewend geweest), maar na een reboot is het vakje gewoon uit. Zowel de harddisk als de controler moeten gewoon sowieso MWDMA2 kunnen doen, evenals UDMA/33.

Ik heb de hele middag wat gezocht op google naar oplossingen, verscheidene patches geprobeerd, maar niets mocht helpen. Ook met ulgdma de DMA mode terugforceren naar ATA33 helpt gewoon niet, BIOS blijft UDMA5 aangeven, en windows weigert gewoon nog steeds om DMA in te stellen.

Ik heb dit probleem ook eerder gehad met een Highscreen P2, i440LX chipset, ook Win98SE. Harddisk was toen een 40GB Maxtor DiamondMax 9, waarbij de jumper op 32GB limit was gezet. Ook toen had win98se geen zin in DMA.

In de MS KB kan ik slechts 1 ding vinden: komt erop neer dat chipset of hdd geen DMA supporten, en dat ik me er maar bij neer moet leggen. Dat systemen als linux en Freebsd gewoon DMA doen met dezelfde hardware vertelt mij dat die hele MS KB nergens op slaat wat betreft dit probleem.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:48
Heb je de kabels ook al vervangen ? Windows schakelt ook terug van u-dma naar pio mode als er ergens data corruptie optreedt. Ook wil het bij oude bordjes wel eens voorkomen dat het bios de hd aanstuurt met de hoogst mogelijke u-dma modus die de hd ondersteunt, terwijl de chipset dit niet aankan, hierdoor zal Windows ook terug schakelen naar pio-modus. Kijk eens in het overzicht dat de bois op je scherm tovert na de p.o.s.t. Indien daar achter de hd u-dma66 staat kun je vaak met een tooltje van de hd fabrikant de u-dma modus beperken tot u-dma33. Houd er trowuens wel rekeing mee dat de 430tx chipset maar 64mb aan geheugen kan cachen, alles hierboven wordt buiten de cache om aangesproken, wat rete-traag is.

Verwijderd

Nielson schreef op 24 juli 2004 @ 16:07:
Houd er trowuens wel rekeing mee dat de 430tx chipset maar 64mb aan geheugen kan cachen, alles hierboven wordt buiten de cache om aangesproken, wat rete-traag is.
dit cachen is overigens de bovenste deel van je geheugen... de laatste 64 MB...

ik heb dat bord ook gehad en er was toen van aopen een speciale driver die dma forceerde... check de site van aopen ff

hmmm... kan hem zo zelf ook niet vinden...
de chipset inf van intel al geprobeert ?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2004 16:22 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:48
Verwijderd schreef op 24 juli 2004 @ 16:15:
[...]ik heb dat bord ook gehad en er was toen van aopen een speciale driver die dma forceerde... check de site van aopen ff
Je bedoelt waarschijnlijk de Intel BusMaster driver, echter was deze alleen nodig voor Windows 95 :
NOTE: This driver has been designed for and tested with Microsoft
Windows* 95 only; the driver is not intended to be used on
Windows* 98. The SETUP.EXE program, however, can additionally
be run on Windows* 98 to remove the Intel(r) BM-IDE driver, which
remains installed after upgrading a Windows* 95 system to Windows*
98 using the Microsoft Windows* 98 Upgrade CD-ROM.

Verwijderd

Ik heb dat bordje ook thuis (met een K6-2 450 erop) en ik kan je verzekeren dat het kwalitatief een uitstekend bord is, dus daar ligt het niet aan.

Misschien nieuwste BIOS erop? UDMA33 forceren op HD met WD tooltje of jumper? Toch maar ff de juiste Intel BM drivers installeren? Win2000 proberen?

/edit Ik kan me nog vaag iets herinneren, dat toen ik in '98 nog veelvuldig met het bordje aan het spelen was, ik ook probs had met de DMA modus icm de eerdere BIOS-versies.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2004 19:41 ]

• _JGC_
Nieuwste BIOS zit erop, hdd heb ik met die WD tool al geprobeerd te forceren naar UDMA2, maar ding blijft UDMA5.

Ik denk dat ik er binnenkort een MSI 5169 ingooi, een ALi bord met 100MHz FSB, kan die K6 lekker op 2x100 raggen.

Nieuwere intel INF drivers installeren niet, want win98 ondersteunt de i430/i440 series al. Dit probleem heb ik eerder gehad met een vopis systeem met een i440LX, heb het toen maar opgegeven.

• _JGC_
Heb de vraag ook ff op usenet gepost, daar heb ik deze reply op gekregen:
Nog iets uit de oudheid: MSHDC.INF openen en zoek naar
[ESDI_AddReg]
Voeg de volgende 4 regels toe aan :
HKR,,IDEDMADrive0,3,01
HKR,,IDEDMADrive1,3,01
HKR,,IDEDMADrive2,3,01
HKR,,IDEDMADrive3,3,01
HKR,,DriverDesc,,"ESDI Port Driver"
HKR,,DevLoader,,*IOS
HKR,,PortDriver,,ESDI_506.pdr

[DiskReg]
Voeg de volgende 4 regels toe aan DISKDRV.INF:
HKR,,IDEDMADrive0,3,01
HKR,,IDEDMADrive1,3,01
HKR,,IDEDMADrive2,3,01
HKR,,IDEDMADrive3,3,01
HKR,,,,%DiskClassName%
HKR,,EnumPropPages,,"iosclass.dll,EnumPropPages"
HKR,,SilentInstall,,1
HKR,,NoInstallClass,,1
HKR,,Icon,,"3"

Als deze regels toegevoegd moesten worden:
Open Apparaatbeheer en verwijder de harde schijf.
Na de herstart wordt de schijf opnieuw gedecteerd.
In het venster wat verschijnt staat de aangepaste driver vermeld.
Die herken je aan de datum achter de naam .
Installeer deze drivers.
Ga weer naar Apparaatbeheer en vink het DMA aan!

Interessant om dit even uit te testen.
Ik moet nog kijken of het gaat werken, zit nu niet bij die PC, maar ik post het even zodat ik het makkelijk terug kan vinden.

Verwijderd

En? Is het gelukt?

• _JGC_
Nog geen tijd voor gehad. Ik werk in een autoshop, en die PC is de PC waar we APK's op afmelden. 's morgens kan ik sowieso nix aan dat ding klussen, dus moet dat 's middags. Het is vakantietijd, maar het is nog drukker dan normaal :P
Gemiddelde koffie/thee-tijd 's middags verschuift steeds verder naar 6 uur :X
Pagina: 1