Boxed AMD koelers niet goed?

Pagina: 1
Acties:

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 17:31
Hallo, ik heb een nieuw systeem gekocht met de volgende onderdelen:

Moederbord: Asus A7V600
Processor: AMD 3000+ boxed (333 mhz fsb)
Geheugen: 2 x 256 DDR400 Dane-Elec
Video: Ati 9600 XT Madview
HDD: 120 Gb Maxtor

Toen ik alles in elkaar gezet had en daarna aangezet had bleek de processor in de bios nogal warm te worden, meer als 50 graden!, dus ik heb de koeler er weer afgehaald en de koelpasta die er op zat eraf gehaald en er nieuwe, van Coolermaster, op gedaan.

Dit scheelde al weer een stukje en de temperatuur zat rond de 45 graden idle en stressed 55.

Alleen zit ik net CoD te spelen en reboot men pc spontaan! Dus ik meteen kijken in de bios blijkt de cpu 65 graden te wezen en dan springt de COP van het asus bord in.

Mijn vraag dan ook is: Zijn de boxed koelers van Amd zulke slechte dingen of is er iets anders mis?
De cpu maakt goed contact met de koeler en ik heb er weinig koelpasta tussen gedaan. Of zou het aan de mobo kunnen liggen die de temp niet goed uitleest?

[ Voor 4% gewijzigd door urk_forever op 23-07-2004 17:30 ]

Hail to the king baby!

Verwijderd

Je kan controleren of het contact tussen de cpu en koellichaam goed is door aan het koellichaam te voelen hoe warm het is. Op 65 graden voelt dit heet aan. Misschien is de airflow in de kast niet goed? Kijk eens hoe warm de cpu wordt als de kast open is.

Verwijderd

Alleen zit ik net CoD te spelen en reboot men pc spontaan! Dus ik meteen kijken in de bios blijkt de cpu 65 graden te wezen en dan springt de COP van het asus bord in.
Dit is opzich wel raar. want AMD schakelt zich toch pas uit bij 77 graden?
Overigens, vind ik 50 tot 60 graden nog niet echt te warm. voor een AMD dan he
Maar 65 graden is wel te warm. Kijk of er niet te veel/weinig pasta tussen het koelblok en de processor zitten. Kijk ook of dit goed contact maakt ;)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

zit er wel goede pasta tussen? een beetje Arctic Silver 5 of Arctic Ceramique is geen overbodige luxe... maar niet teveel natuurlijk, klein beetje is voldoende.

en verder idd, extra ventilatie is altijd aan te raden.
Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 18:25:
[...]

Dit is opzich wel raar. want AMD schakelt zich toch pas uit bij 77 graden?
Overigens, vind ik 50 tot 60 graden nog niet echt te warm. voor een AMD dan he
Maar 65 graden is wel te warm. Kijk of er niet te veel/weinig pasta tussen het koelblok en de processor zitten. Kijk ook of dit goed contact maakt ;)
een AMD schakelt zichzelf helemaal niet uit. (uitfikken kannie wel, en dan issie wel uit... :+ )
er zit wel een sensordiode in de latere modellen (Tbred en Barton).
verder moet het moederbord overal voor zorgen.

[ Voor 63% gewijzigd door McKaamos op 23-07-2004 18:30 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• urk_forever
De vorige keer heb ik er ook aangevoeld en het koelblok is nog aan te raken, dus het zal geen 65 graden zijn.
Verder heb ik een 120mm in en outtake fan dus de airflow zou voldoende moeten zijn

Hail to the king baby!

Verwijderd

een AMD schakelt zichzelf helemaal niet uit. (uitfikken kannie wel, en dan issie wel uit... )
er zit wel een sensordiode in de latere modellen (Tbred en Barton).
verder moet het moederbord overal voor zorgen.
ehh ja :+ (dat bedoelde ik :) ) ken je het even voordoen? :+ ;)

maarre weer ontopic:

Ik denk gewoon dat het koelblok niet lekker contact maakt. Omdat het koelblok zoals de TS schrijft nog aan te raken is :)

en 2 casefans is denk ik ook wel genoeg. Dus probeer:
De koeler er nog een keer heel strak op te doen
andere prut ;)

• urk_forever
Het koelblok maakt 100% zeker goed contact en wordt ook niet echt heet. Ik heb de kast nu even open staan en heb even 10 minuten cpu burn-in gedraaid en dan wordt de cpu maar 45 graden!!
Het lijkt wel of het mobo de temperatuur niet altijd goed uitleest!!

Hail to the king baby!

Verwijderd

urk_forever schreef op 23 juli 2004 @ 18:43:
De vorige keer heb ik er ook aangevoeld en het koelblok is nog aan te raken, dus het zal geen 65 graden zijn.
Verder heb ik een 120mm in en outtake fan dus de airflow zou voldoende moeten zijn
Je voeding is in feite ook een outtake fan. Deze 2 fans zouden elkaar tegen kunnen werken. Misschien een goed idee om van de 120mm een intake fan te maken?

• urk_forever
Ik heb een zalman 400 watt voeding en die heeft maar 1 fan. Ik heb dus 1 120mm intake fan en 1 120 mm outtake fan.
Dat zou toch voldoende zijn lijkt mij zo.

Hail to the king baby!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd

Ik ben niet tevreden over mijn boxed AMD cooler (een 6x6cm kreng), een tijd geleden vervangen. Het koelblok van de standaardcooler was redelijk warm maar koelen deed hij niet veel op mijn palomino xp2000+. Het ding werd 53 idle en 69 stressed :o, maar het bleef wel stabiel, totdat ik burnk7 probeerde en het systeem het moment dat de temperatuur naar 71 ging, een bsod gooide.

De dag erna een spire falconrock II geinstalleerd, en toen werd hij ~44 graden idle en 54 stressed, wat wel beter is (ik kan het koelblok momenteel met gemak aangeraakt houden, voelt warm aan, maar niet warmer als mijn radeon 9700 pro).

Verwijderd

ik houd mijn 2600 barton koeler met de boxed set als met een spire whisperrock.
dus ik denk dat of de meting niet goed is , of dat het koelblok verkeerd om zit

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
offtopic:
LOL @ hierboven ;)

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 19:31:
ik houd mijn 2600 barton koeler met de boxed set als met een spire whisperrock.
dus ik denk dat of de meting niet goed is , of dat het koelblok verkeerd om zit
Ik weet niet hoe jij je koelblok verkeerd om er op kan zetten maar dat is imho onmogelijk omdan je computer aan je tekrijgen want of je blok valt er af of hij ligt gewoon los want staat je blok met zijn koelvinnen op je cpu dus dat kan gewoon niet want dan zou je fan ook op je cpu zitten 8)7.

En de meting op je mobo is nooit 100% maar zit vaak niet heel ver naast een geeft een goede indicatie of je cpu echt te warm wordt.

No signature found

Verwijderd

Alle contact is waarschijnlijk gewoon goed, en de temperatuur is te verwachten. Zelf had ik ook zo'n 60 stressed met de boxed koeler. Koop gewoon een Zalman 7000 en geniet van 45 stressed.

Verwijderd

6x6 cm (zo'n groene) boxed koeler hier 50 graden
8x8 cm coolermaster hac-v81 XDREAM @ vol hier 38 graden.
8x8 cm coolermaster hac-v81 XDREAM @ laagst hier 45 graden

op AMD Athlon palomino 2000 +
kamer temperatuur 25 graden

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Schapie schreef op 23 juli 2004 @ 20:57:
[...]

Ik weet niet hoe jij je koelblok verkeerd om er op kan zetten maar dat is imho onmogelijk omdan je computer aan je tekrijgen want of je blok valt er af of hij ligt gewoon los want staat je blok met zijn koelvinnen op je cpu dus dat kan gewoon niet want dan zou je fan ook op je cpu zitten 8)7.

En de meting op je mobo is nooit 100% maar zit vaak niet heel ver naast een geeft een goede indicatie of je cpu echt te warm wordt.
Niet op dek op, maar verkeerd om. Dat kan, als je dat doet maakt dat standaart koelprut op zo'n cpu-blok geen (goed) contact met de core, heb wel es zo'n pc ter reperatie gehad, die kerel had nog mazzel dat ze cpu neit doorgefikt was.

• urk_forever
Hmm, dan toch maar eens voor een andere koeler kijken :(

Hail to the king baby!

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-01 22:38
zou ik maar eens doen ik heb een amd 3000+ idle 33 stressed 40 thermaltake volcano extreme 12

• pimpeters
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-02-2021
Mischien dat hij de tempratuur niet goed uitleest. Dat was bij mij het geval, ik heb wel een msi k8neo platinum. Ik zou eerst even de bios updaten en kijken of de tempratuuren al beter lijken te kloppen met wat je voelt aan het blok

Verwijderd

Er zijn verschillende manieren om je temps goed uit te lezen 1e is onder OS checken met progjes 2e is bios maar ook niet altijd vertrouwelijk mits je een bios update doet . 3e is zelf een andere temp sensor zetten tussen je koeler en cpu dan kan je zien of je sensor stuk is of niet 4e met je vingers voelen of die koud of heet is.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-02 09:45

makje

Professioneel prutser

* makje kijkt eens naar de datum

Ik denk dat de topicstarter ondertussen wel eens een nieuwe koeler heeft aangeschaft....

[ Voor 6% gewijzigd door makje op 14-09-2004 10:30 ]

9800x3d

Pagina: 1