Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] HDD en Power Ledjes laten samenwerken (versie 2)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
OK, na het topic "HDD en Power ledjes laten samenwerken?" te hebben gelezen, kwam ik op een soortgelijk idee.
Ik heb in mijn Medion een blauwe blauwe LED zitten.
Nu wil ik tussen de power-lef-voeding en de led zelf een weerstandje steken zodat die zachter brandt.
Dan wou ik de hdd-led-voeding ook op diezelfde led aansluiten (eveneens met een weerstand ertussen) zodat wanneer de computer aan staat (-> led brandt zachtjes) en er HDD-activiteit is de led feller gaat branden!

Bv.: de led krijgt nu 3V van de power-led-voeding op het mobo.
-> met weerstand zou dit dan maar 1,5V worden.
De hdd-led-voeding (met weerstand) zou dan ook 1,5V mogen geven.
1,5V + 1,5V = (oorspronkelijke) 3V!!

En dan ben ik s nachts meteen verlost van de felle LED!

Allemaal heel rooskleurig...
Maar dan dacht ik eraan: Kortsluiting?
Als je 2 polen hebt van de led.
Op de + sluit je de + van de HDD-led-voeding vh mobo aan EN de + van de power-led-voeding vh mobo.
Op de - sluit je de - van de HDD-led-voeding vh mobo aan EN de - van de power-led-voeding vh mobo.

Ik dacht eventjes aan kortsluiting, maar dan dacht ik: hey er raakt toch nergens een - pool aan een + pool zonder verbruiker??

JOEPIE!!! Ik begin morgen met modden omdat ik nu ff geen tijd heb -> Kga bunji-springen in Antwerpse haven -> GRATIS!!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 08:50

Nik

offtopic:
Welke Medion PC heb je dan?

[ Voor 28% gewijzigd door Nik op 23-07-2004 16:36 ]

Verwijderd

Das mooi dat dat bunji-springen gratis is, hou je misschien wat geld over voor een nieuw mobo, ze zijn tegenwoordig gelukkig niet zo duur meer... ;)

Verwijderd

Het werkt wel, maar niet zoals jij denkt dat het werkt ;)
Als je twee voedingen van 1,5v parallel op die led aansluit wordt de spanning erdoor niet opeens 3v ofzo. Het blijft 1,5v, alleen zou je 2x zoveel stroom kunnen trekken (Ampère).
In de normale situatie zou de LED via 1 weerstand van bijv 100ohm zijn stroom krijgen. Als de voeding van de HD-led dan ook 'aanspringt', en daar hangt ook een weerstand van 100ohm aan, dan heb je dus twee weerstanden van 100ohm parallel staan, waardoor de led nu evenveel stroom krijgt als wanneer hij aan 1 weerstand van 1/((1/100)+(1/100)) = 50ohm zou hangen.
Als je de LED dus tijdens HD-activiteit op volle sterkte wil laten branden hoef je alleen een weerstand aan de power-aansluiting te hangen, aangezien de HD aansluiting alle stroom levert als die aan is (deze weg heeft immers 0ohm weerstand).

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:54

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 16:30:...En dan ben ik s nachts meteen verlost van de felle LED...
Waarom, als het je echt stoort als je slaapt, trek je dan niet gewoon het kabeltje uit je moederbord? Je hoort toch wel of je PC aanstaat of niet? Die LED zit er alleen maar voor de sier ;) !

Meh!