[MSI-package] 1 pakket meerdere malen installeren mogelijk?*

Pagina: 1
Acties:
  • 243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Ik ben bezig met het maken van een .msi package met Wise for Windows Installer.

Het werkt prima maar er is een 'klein' probleempje:

Onze klanten gebruiken allemaal minimaal 2 versies van onze applicatie naast elkaar. Nu heb ik een nieuwe versie gemaakt in de vorm van een .msi. Deze installeer ik in de eerste van de twee applicaties. Wil ik nu echter nog een keer installeren om de andere applicatie ook te upgraden dan wil de .msi alleen maar de-installeren omdat hij ergens in het register waarschijnlijk wat zaken wegschrijft.

Is dit te omzeilen dmv een aanpassing in het register?

(Voordat jullie erover beginnen: De-installeren is ook niet echt de bedoeling van deze aanpak, daarvoor wordt er teveel weggeschreven in een database, dit wordt op een andere manier aangepakt voorlopig.)

Google heeft niets opgeleverd helaas

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Er wordt dus tweemaal exact dezelfde applicatie geinstalleerd; alleen verschillende versies hiervan? En je wilt nu met een zelfgebouwde msi-package bereiken dat je zonder problemen twee versies van dezelfde applicatie kunt draaien? Of begrijp ik dat verkeerd? :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:40

Korakal

Up up up!

De keuze voor Software Algemeen had me iets logischer geleken in dit geval, vandaar move'je Professional Networking & Servers > Software Algemeen :Y)

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Spider.007 schreef op 23 juli 2004 @ 16:30:
Er wordt dus tweemaal exact dezelfde applicatie geinstalleerd; alleen verschillende versies hiervan? En je wilt nu met een zelfgebouwde msi-package bereiken dat je zonder problemen twee versies van dezelfde applicatie kunt draaien? Of begrijp ik dat verkeerd? :)
Je begrijpt het helemaal goed: ik installeer eerst een 'acceptatie' en daarna een 'productie' of toevallig ook nog een 'opleiding'
het is uiteindelijk allemaal precies dezelfde applicatie maar met een verschillende achterliggende database bijvoorbeeld.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:25

Stewie!

Keen must die!

Kan je niet gewoon zoeken wat ie in het register schrijft? Of de applicatie 2 verschillende namen geven zodat je toch die 2 versies geinstalleerd kan hebben?

Modjes topic :w

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

Verwijderd

Als je meerdere snapshts hebt van acceptatie en productie, dan mmoet dat volgens mij best kunnen

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:08

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dit is standaard van een MSI: als je een MSI start en hij ziet dat het pakket al geinstalleerd is, zal hij vragen om het te verwijderen, of opnieuw te installeren (repair). Een extra installatie gaat niet, heeft ook niet veel zin, aangezien de bestanden er al staan.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 16:38:
Als je meerdere snapshts hebt van acceptatie en productie, dan mmoet dat volgens mij best kunnen
Hoe bedoel je?
Microkid schreef op 23 juli 2004 @ 16:38:
Dit is standaard van een MSI: als je een MSI start en hij ziet dat het pakket al geinstalleerd is, zal hij vragen om het te verwijderen, of opnieuw te installeren (repair). Een extra installatie gaat niet, heeft ook niet veel zin, aangezien de bestanden er al staan.
In ons geval wel dus, want ik installeer eerst de acceptatie. Na tests en goedkeuring zal pas de productie worden geinstalleerd.

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

zomertje schreef op 23 juli 2004 @ 16:48:
[...]

In ons geval wel dus, want ik installeer eerst de acceptatie. Na tests en goedkeuring zal pas de productie worden geinstalleerd.
En het klopt dus dat je zowel acceptatie als productie uiteindelijk op dezelfde machine tegelijkertijd geinstalleerd wil hebben? Is dit een applicatie die door jullie zelf ontwikkelt wordt; of is het een 'standaard-pakket'? Is het een optie om VMware te gebruiken hiervoor? Kun je de applicatie misschien runnen zonder deze eerste te installeren? (dus direct .exe opstarten?). Gaan centrale zaken zoals het register geen probleem opleveren aangezien deze door meerdere versies gebruikt zullen gaan worden (prod zou dus zelfde instellingen als acc. gaan gebruiken)? :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Spider.007 schreef op 23 juli 2004 @ 17:02:
[...]

En het klopt dus dat je zowel acceptatie als productie uiteindelijk op dezelfde machine tegelijkertijd geinstalleerd wil hebben? Is dit een applicatie die door jullie zelf ontwikkelt wordt; of is het een 'standaard-pakket'? Is het een optie om VMware te gebruiken hiervoor? Kun je de applicatie misschien runnen zonder deze eerste te installeren? (dus direct .exe opstarten?). Gaan centrale zaken zoals het register geen probleem opleveren aangezien deze door meerdere versies gebruikt zullen gaan worden (prod zou dus zelfde instellingen als acc. gaan gebruiken)? :)
Het is een eigen pakket ja. Alles is nu prima geregeld en elke klant draait meerdere versies. Sterker nog. Intern hebben we pakweg 50 versies van een pakket op 1 server staan. Dit zijn dan wel verschillende maar ook veel dezelfde. Het pakket is zo opgebouwd dat er nooit registerproblemen onstaan. De problemen ontstaan nu Microsoft me wil dwingen om het op hun manier te doen :'( Waarom zou je geen 2 dezelfde applicaties op 2 verschillende schijven kunnen draaien bijvoorbeeld?

En dingen als vmware zijn geen optie... de enige mogelijkheid die ik nu heb is het genereren van een aparte msi per versie, dus een voor acceptatie, een voor productie enz. Dat vind ik erg kortzichtig. De installaties met de .msi file die ik nu heb gemaakt verlopen prima, behalve het registreren van de eigen .msi in het register en daarbij de gedwongen uninstall.

Ik heb dus geen problemen met de installatie zelf maar met de 'tekortkomingen' van .msi

[ Voor 17% gewijzigd door zomertje op 23-07-2004 17:07 ]

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik snap hem; dan pas ik je topictitel even aan :) In hoeverre zouden alternatieve installers een oplossing kunnen bieden? (Nullsoft installer ofzo) Weet je toevallig adh waarvan MSI bekijkt of een package al geinstalleerd is? Heb je de packages verschillende namen gegeven?

[.MSI bouwen]Nooit hoeven 'de-installeren' > [MSI-package] 1 pakket meerdere malen installeren mogelijk?*

---

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Spider.007 schreef op 23 juli 2004 @ 17:27:
Ik snap hem; dan pas ik je topictitel even aan :) In hoeverre zouden alternatieve installers een oplossing kunnen bieden? (Nullsoft installer ofzo) Weet je toevallig adh waarvan MSI bekijkt of een package al geinstalleerd is? Heb je de packages verschillende namen gegeven?

[.MSI bouwen]Nooit hoeven 'de-installeren' > [MSI-package] 1 pakket meerdere malen installeren mogelijk?*
Dat is geen optie, ze zien me aankomen, we hebben er net een heel pakket voor aangeschaf en mijn hele .msi is al af... dat wordt geen leuk gesprek met mijn manager als ik maandag moet vertellen dat het niet lukt. ik ben er al bijna 300 uur mee bezig en een 'het werkt niet' gaat er dan echt niet in. Dan kan ik beter vertrekken ofzo

• Microkid

Microkid

Smile

Als je een MSI maakt geeft Wise daar een random identificatie code aan, die in de registry wordt gebruikt om te zien of het pakket al geinstalleerd is. Ik weet dat het met Wise Packagestudio iig mogelijk is een nieuw nummer te genereren. Als je dat doet, zal elke versie uniek zijn, en kan je ze gewoon naast elkaar installeren.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08 14:02
Zijn die pakketten ook afzonderlijk tekoop? Zo niet, zou je 1 installer kunnen maken met de verschillende "modules" als componenten die aan en uit te schakelen zijn. Als je later dus iets wilt toevoegen kies je voor 'aanpassen' en vink je die component ook aan. :)

^ Wat hij zegt.

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 12:37

Cliffie

Trompetslet

Microkid schreef op 23 juli 2004 @ 18:10:
Als je een MSI maakt geeft Wise daar een random identificatie code aan, die in de registry wordt gebruikt om te zien of het pakket al geinstalleerd is. Ik weet dat het met Wise Packagestudio iig mogelijk is een nieuw nummer te genereren. Als je dat doet, zal elke versie uniek zijn, en kan je ze gewoon naast elkaar installeren.
Zomertje hier:

Klopt, maar dan moet ik een klant 5 verschillende msi packages gaan geven met allemaal een andere key erin. Dat is dus ook niet echt professioneel

eigenlijk wil ik gewoon na de installatie die key uit het register halen of deze renamen, maar dan zo dat een klant daar niets van merkt.

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• Microkid

Microkid

Smile

Cliffie schreef op 23 juli 2004 @ 18:14:
[...]
Klopt, maar dan moet ik een klant 5 verschillende msi packages gaan geven met allemaal een andere key erin. Dat is dus ook niet echt professioneel
Hmm, daar kan je over discussieren. Een MSI is nou eenmaal bedoelt voor 1 applicatie. Het lijkt mij juist wel professioneel om voor elke versie een andere MSI aan te bieden, het zijn tenslotte verschillende versies dus ook verschillende applicaties.
Of je zou een soort click-and-select moeten aanbieden waarbij de gebruiker kan aangeven welke versies hij wil installeren. Dus een MSI met een basis, en dan elke versie daarin opnemen waaruit de gebruiker kan kiezen. Maar dan kom je volgens mij meer bij Installshield terecht dan MSI.

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Microkid schreef op 23 juli 2004 @ 18:27:
[...]

Hmm, daar kan je over discussieren. Een MSI is nou eenmaal bedoelt voor 1 applicatie. Het lijkt mij juist wel professioneel om voor elke versie een andere MSI aan te bieden, het zijn tenslotte verschillende versies dus ook verschillende applicaties.
Of je zou een soort click-and-select moeten aanbieden waarbij de gebruiker kan aangeven welke versies hij wil installeren. Dus een MSI met een basis, en dan elke versie daarin opnemen waaruit de gebruiker kan kiezen. Maar dan kom je volgens mij meer bij Installshield terecht dan MSI.
Zoiets heb ik inmiddels ook bedacht. Misschien dat ik een autorun kan maken ofzo. Maargoed, kost weer meer uren en moet weer met lood in mijn schoenen gaan lobbyen bij t management :X Waarom heb ik het niet eerder in de gaten gehad :X

Pagina: 1