Trilling platenspeler, grote conus uitslag

Pagina: 1
Acties:
  • 1.522 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Speedsmile
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-02 22:12
Nu ik eindelijk een beetje fatsoenlijke hi-fi set heb ben ik ook weer wat platen van m'n ouders aan tt draaien.

Het betreft een oude _/-\o_ maar toch nog zeer goed klinkende scott versterker (van m'n vorige topic) en mijn zelfbouw vifa filigran's die trouwens lekker klinken.
Als cd-speler gebruik ik nu mijn laptop maar die gaat nadat ik op vakantie ben geweest vervangen worden door een marantz cd-5400. Verder heb ik als platen speler een oude garrard er aan gehangen.
Het geheel staat op een houten vloer ( zowat overal in huis houten vloeren!!) en op een houten.... kastje staan de versterker en platenspeler.
Als ik nu over de vloer loop zie ik woofers gewoon schrikbarend hoge uitslagen maken ook bij een laag volume, (loudness off, met on nog veel erger, en bass eq ietsje naar beneden). Dit zijn dus de lage frequenties die van het lopen doortrillen tot de platen speler.

Hoe kan ik dit voorkomen?, een andere platen speler, de pioneer van m'n ouders misschien >:)

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:51
Ik zou je tt's eens op een tegel zetten, verder is het vrij normaal de naald pikt hele lage frequenties op misschien kan je ze er af filteren met een filter ofzo

[ Voor 3% gewijzigd door 0fbe op 23-07-2004 19:35 ]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:16
Je hebt een zogenaamd "subsonic filter" ofte "rumble filter" nodig. Kan je zelf maken als je handig bent met elektronica.

Verwijderd

Maak voor de platenspeler een aparte plank aan de (stenen!) muur. Dan ben je vrij van de trillingen op de grond.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:16
Zelfs dan pikt je naald nog steeds de rumble op van het vinyl zelf, laagfrequent-ruis zeg maar. Het gaat om erg weinig vermogen, maar je hebt maar enkele watts nodig om een doorsnee basreflex-box onder de 10Hz tot over z'n limiet te helpen.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:32

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zet je platenspeler op zo'n grijze noppenmat (ook wel gebruikt voor geluiddemping) die je bij de Gamma kan halen. Je moet ervoor zorgen dat de platenspeler van de rest van de grond ontkoppeld wordt.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Speedsmile
Woej, dank voor de vele handige tips, ik zal er morgen eens een aantal gaan proberen, wat van dat dempings materiaal (pritex) heb ik nog wel van de boxen over.

Dat filter had ik idd zelf ook al bedacht, ik zal tt ss grondig bestuderen en kijken of ik dat voor elkaar kan krijgen.

Heeft elektuur trouwens nooit zo'n filter gemaakt?

[ Voor 9% gewijzigd door Speedsmile op 23-07-2004 21:28 ]

Verwijderd

Zeker wel, ik dacht dat die ook in de 304 schakelingen staat van hun.

• Speedsmile
Die laatste link gaat over een phono voorversterker, deze zit echter al in de versterker, het enige wat ik nodig heb is een filter die ik tussen platenspeler en versterker hang. :Y)

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:51
terwijl de tweede van een frequentiecorrectie volgens de RIAA-norm was voorzien
;)

Verwijderd

Staat in de 304 schalingen van elektruur; "Rumble/subsonic-filter" ;) .

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

als er rumble in de opname zit hoort het erin, dan is het of slecht gemastered of het hoort zo, dus dat ga je er niet uit filteren...
Ik zou geen extra electronica willen om een MECHANISCH probleem op te willen lossen... Staat stoer, zo'n extra filter, maar stiekem is het een beetje dom.. :)

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

djazete schreef op 24 juli 2004 @ 22:18:
als er rumble in de opname zit hoort het erin, dan is het of slecht gemastered of het hoort zo, dus dat ga je er niet uit filteren...
Ik zou geen extra electronica willen om een MECHANISCH probleem op te willen lossen... Staat stoer, zo'n extra filter, maar stiekem is het een beetje dom.. :)
Klok, klepel :)

Rumble wordt (ook) veroorzaakt door de aandrijving van je platenspeler - zelfs direct drivespelers hebben er last van, da's inherent aan het hebben van een motortje en een mechanische pickup. Het is dus geen probleem maar een karakteristiek van de gebruikte techniek en je komt er niet onderuit. Hoe harder je wilt spelen, hoe harder zo'n filter nodig is, want geluid dat jij niet hoort is toch prima in staat om je versterker of boxen over de zeik te krijgen. Bovendien hou je meer vermogen voor Britney over >:)

Voor de TS is het iig allereerst van belang dat die platenspeler los van de vloer, op een paar flinke tegels terechtkomt.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Tegen hoorbare mechanische geluiden (aandrijving, feedback etc.) is een mechanische oplossing (grindtegel op autoband :P, werkt prima tegen invloeden van buitenaf, betere draaitafel .. ) idd het meest gepast.

Tegen allerlei schadelijk infrageluid < 20 Hz (stampen op de vloer, vrachtverkeer, aardbevingen... ;) vind ik een gewoon rumble filtertje eigenlijk wel de beste en simpelste oplossing - dat houd je mechanisch namelijk ook bepaald niet gemakkelijk tegen.

[edit]
IK meen overigens vagelijk dat er in de RIAA-curve officicieel `aan de onderkant' ook nog ergenst een vrij scherp high-pass kantelpunt zat ?

[edit nog een keer]

Google geeft er vele zonder, maar b.v. deze met. :)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2004 22:47 ]

• djazete

djazete

steel

Tuurlijk, maar volgens mij hoe beter je draaitafel element en naald, hoe minder je een rumble filter nodig hebt.. Ookal bne ik er niet super in thuis, maar een EMT draaitafel of een Thorens draaitafel, hebben die daar ook last van dan? Je kunt natuurlijk best een 2e order filter vanaf 20 hertz kunnen gebruiken.. maar toch.. kweet niet, als het niet hoeft liever niet, en omdat het hier in het beginsel over een mechanisch probleem ging en niet over een electrisch mechanisch probleem vind ik dat je de oorzaak moet aanpakken.

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-02 10:23

• Speedsmile
Nogmaals dank voor de vele reacties, ik heb helaas niet meer de tijd gehad om nog wat te experimenteren met de opstelling. En aangezien ik morgen naar Istrie 8) ga zal ik een weekje weg zijn. Daarna heb ik weer alle tijd als het goed is.

Verwijderd

Tuurlijk, maar volgens mij hoe beter je draaitafel element en naald, hoe minder je een rumble filter nodig hebt.. Ookal bne ik er niet super in thuis, maar een EMT draaitafel of een Thorens draaitafel, hebben die daar ook last van dan? Je kunt natuurlijk best een 2e order filter vanaf 20 hertz kunnen gebruiken.. maar toch.. kweet niet, als het niet hoeft liever niet, en omdat het hier in het beginsel over een mechanisch probleem ging en niet over een electrisch mechanisch probleem vind ik dat je de oorzaak moet aanpakken.
Natuurlijk, maar blijf je wel realiseren dat de draaitafel stamt uit een tijd dat DC gekoppelde (voor-) versterkers die doorgaan onder de 20 Hz een uitzondering waren. En die waren dan vast wel voorzien van een filter ;)

Trillingen onder de 20 Hz dempen is lastig, je moet dan een massa-veer constructie maken met een eigenfrq die lager ligt als wat je wilt weergeven. Kom je uit op een grindtegel aan lange slappe veren aan het plafond ofzo denk ik :P

Ik vind persoonlijk dat je een medium als vinyl zou moeten gebruiken zoals het indertijd bedoeld is, en dat is met rumble filter om het simpel te houden. Je zult ook geen normale plaat vinden met infrageluid onder de 20 Hz erop en je luidsprekers kunnen het hoogstwaarschijnlijk niet weergeven (zie topicstart) -- dus waarom moeilijk doen ?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2004 22:26 ]

• djazete

djazete

steel

Waarom moeilijk doen..?
Nou ja, het gaat eigenlijk beyond the scope van deze TS, maar goed.
In het algemeen geldt dat verlenging van je signaalpad verslechting van je signaal betekent. Daarom moeilijk doen. Maar goed, dat ga je toch alleen horen op een set die je dat laat horen, en dat zal in zijn geval niet zo zijn.
Maar goed, vanuit dit principe reageerde ik.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03:19
Ik heb mijn pick up op een schapje aan de muur hangen. Dat werkt fantastisch. Wegens ruimte heb ik de pick up tussen de boxen hangen.

Ik heb een houten vloer en heb als volgt de speakers staan. Eerst een standaard rubber tegel van 30*30 m. Daarop een gewone 30*30 cm tegel. Daarbovenop een krukje van de Xenos die met het zitvlak op de tegel staat met de pootjes naar boven. En op de pootjes de boxen. Dit is het beste voor een vrije basweergave.

Verwijderd

Waarom moeilijk doen..?
Nou ja, het gaat eigenlijk beyond the scope van deze TS, maar goed.
In het algemeen geldt dat verlenging van je signaalpad verslechting van je signaal betekent. Daarom moeilijk doen. Maar goed, dat ga je toch alleen horen op een set die je dat laat horen, en dat zal in zijn geval niet zo zijn.
Maar goed, vanuit dit principe reageerde ik.
nofi, maar..
Aha, Dat soort HiFi ... Hoe je je installatie zelf wilt `perfectioneren' moet je natuurlijk zelf weten, maar om vanuit zo een standpunt advies te geven in een discussie als dit vind ik zonder verdere uitleg van het er in betrokken (bij-) geloof niet zo handig.

Daar is de TS weinig mee geholpen denk ik.
Pagina: 1