[Feedback] Website die automatisch software installeert *

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verkooppraatje
Als je nogal eens een computer opnieuw moet installeren, weet je hoe irritant het is om alle programma's die je normaal op je PC hebt opnieuw te moeten downloaden en installeren.

Als je dat herkend, is dit misschien iets voor je:

http://one.sickcrew.com/netinstall/

Scheids, wat is dít?
Het principe achter Net Install (als iemand nog een beter naam weet houd ik me aanbevolen), is op het moment nog heel eenvoudig. De site is ook nog "under construction", maar op het moment op een laag pitje omdat ik het nogal druk heb met mijn werk.

Het uiteindelijke doel is dat je nadat je een "verse" Windows hebt geïnstalleerd, je naar de website gaat, aanvinkt welke applicaties je allemaal wil hebben, en dat die dan automatisch voor je geïnstalleerd worden. Je gaat dan een bakkie koffie lurken (of wat je anders liever doet tijdens het wachten), en als je terugkomt zijn alle softwarepakketten die je graag wou hebben op je computer geïnstalleerd, klaar om gebruikt te worden!

Het idee is ruwweg gebaseerd op de package managers van Linux, waar je met een enkel commando een softwarepakket kan downloaden en installeren. Die managers gaan natuurlijk nog veel verder, met dependency- en versiebeheer, maar zover wou ik op het moment nog niet gaan. Ik vind het vooralsnog al voldoende als de applicaties alleen al geïnstalleerd worden.

Aangezien ik aan silent installs nog niet toe ben gekomen (onder andere door een paar praktische problemen), doet "install" op het moment nog niet zoveel. Het lanceert slechts de installers van de pakketten, het doorklikken moet je nu nog zelf doen. Toch kun je ook nu hier je voordeel al mee doen: je kan het script alle software laten downloaden, en als dat klaar is kun je in één grote Next-klik-orgie alle software toch met relatief weinig moeite installeren.

Hoe werkt ut?
Aan de hand van je keuzes poept de website een VBScriptje uit, waarin alle commando's staan die uitgevoerd moeten worden; dwz. applicaties downloaden en installeren. Alle activiteit gebeurt dus op je eigen computer.

Waarom VBScript? Simpel: beschikbaarheid. Het is de enige dynamisch te genereren code die alle Windows computers direct na installatie uit kunnen voeren (afgezien van batch dan, maar daar wil je echt niet in werken ;)). JScript had nog gekund, maar ik ben (helaas) beter thuis in de VB dialecten...

Wat wil ik van jullie?
Feedback! :)

Weet je een leuke naam? Weet je nog features? Weet je nog applicaties die er volgens jou zeker op zouden moeten?

Weet je goede manieren om applicaties unattended te installeren, direct vanuit een download? Bijvoorbeeld Acrobat Reader*, ja als je 'm uitpakt kun je setup.exe /sms gebruiken, maar hij moet eigenlijk direct vanuit de download (silent) geïnstalleerd kunnen worden.

Oh, en hoewel het niet op de website staat: ik stel mezelf niet aansprakelijk voor 't geval het script je computer opnaait :)

Enjoy!

- One

*) Nee, ik vertik het om het ding Adobe Reader te noemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 15:29

Sick Nick

Drop the top!

Lijkt me niet echt praktisch aangezien de software op verschillende cd's en dvd's staat en niet als losse files op de pc, of (legaal) downloadbaar omdat de meeste software niet freeware is.

Het idee is leuk maar voor een windows platform niet echt handig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:52
Ik vindt het wel wat hebben.
Ik vraag me eerder af hoe je zo'n site in stand houdt kwa dataverkeer enzo.
Maar het idee is wel grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Dit kan je met RIS ook en dan kan je zelfs je windows unatended installeren.
Je zet het ding aan en na 40 minuten heb je een kant en klare windows installatie incl drivers en programma's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenG
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Niet iedereen heeft, of kan, RIS draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bierkameel schreef op 23 juli 2004 @ 16:11:
Dit kan je met RIS ook en dan kan je zelfs je windows unatended installeren.
Je zet het ding aan en na 40 minuten heb je een kant en klare windows installatie incl drivers en programma's
Ja, en je kan je computer ook imagen en dan ben je nòg sneller klaar. Natuurlijk kun je dat doen, maar dat is niet 't punt.

Bovendien heb je voor RIS een domain server (of iig toch een Windows server edition) nodig. Voor de mensen die me willen corrigeren: vast niet persé, maar goed, ik vermoed niet dat mensen de benodigde equipment en kennis zomaar thuis hebben staan.

Dit is voor persoonlijk gebruik bedoeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 10:45

Neus

www.zenaconsult.com

Ik vind het zelf wel handig, heb er dan ook al 2 keer gebruik van gemaakt, een script voor thuis en een voor op de laptop. Je kan trouwens voor silent installaties veel hulp vinden op bijvoorbeeld 'unattended' sites zoals 911 rescue CD etc.

Top!

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Leuk, wellicht handig; maar eerder SA dan WOS :) Ik pas meteen je topictitel even aan. Over het 'stil' uitvoeren van installaties kun je hier wellicht meer informatie terugvinden: [rml][ OEMCD] Zin in een project? [ Deel 2][/rml]

[Handig?] Windows Net Install > [Feedback] Website die automatisch software installeert *
WOS > SA

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
dit ziet er zeker veelbelovend uit!

wat je van mij nog zou mogen toevoegen, zijn de ATI Catalyst drivers, nVidia ForceWare, Intel INF Update, VIA Hyperion en nVidia nForce :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Lars
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Handig hoor! Heel leuk idee :) Wat gebeurt er met applicaties waarvoor een serial o.i.d. nodig is?

Komen Mozilla, Mozilla Firefox, Winamp 2.9x en MSN Messenger er nog bij?

Titelfix: "installeert" :o

Edit: het is vast handig om één en ander in categoriën in te delen, zal best een lange lijst worden denk ik...

[ Voor 30% gewijzigd door X-Lars op 23-07-2004 19:36 ]

Pagina: 1