De sneltoetsen zijn iig precies hetzelfde, wat je ook wel zou mogen hopen
Maar goed, m'n moeder gebruikt tegenwoordig ook openoffice (de reden is wel grappig, zie OT verhaal onderaan) en die heb ik ook niet echt veel gehoord over 'huh, wat is dit allemaal toch anders

'
Natuurlijk, maar als je qua bestandsformaten eenmaal niet meer aan MS vastzit, ben je een heel eind. Trouwens, als je veel macro's, document templates etc. gebruikt kan overstappen echt een hel zijn hoor, vergis je daar niet in. Maar ik neem aan dat ze
daar dus een zooitje IT'ers op hebben gezet om dat op te lossen, en dat ze daarna gewoon verder kunnen werken zoals altijd. Want ingewikkelder of conceptueel anders is Openoffice.org niet - dus als je wat IT'ers hebt die de omschakeling regelen, moet het daarna prima te doen zijn voor de 'gewone' kantoorgebruiker.
offtopic:
Okay, er was dus een spreadsheet nodig die gegeven 2 datums het bereik in weken kan laten zien waarin die datums vallen; dus stel ik geef de datums op van gisteren (vr. 23 juli) en maandag (26 juli), dan wil ik weten dat deze datums inclusief in 2 weken vallen (nl. in week 30 en week 31, dus 2 weken). En bv. 1 juli tot 31 juli bestrijkt 5 weken (27 t/m 31).
Goed, dus ik pak op m'n eigen PC openoffice, kijk in de help, typ in 'week', zie dat er een functie 'WEEKS' bestaat (in NL versie: 'WEKEN'), die "Calculates the difference in weeks between two dates". Probleem opgelost, dacht ik dus.
Dus ik ben bij m'n ouders, start Excel - geen functie te vinden die dit doet. Met google vind ik in 30 seconden uit dat Excel wel een functie
DATEDIF heeft. Deze schijnt er altijd al in te zitten als lotus-123 compatibility functie, maar nooit echt in de docs van MS Office te hebben gestaan - behalve in die van Excel 2000 (niet in 95/97, en in Excel 2002 dus ook niet meer!). Kortom, beetje undocumented feature, eng. Daar komt bij: hij kan het verschil tussen datums uitrekenen in maanden, dagen, jaren -
maar niet in weken!!.
Er is natuurlijk wel een functie die het weeknummer van een datum geeft, maar bij jaarovergangen en helemaal bij periodes die over meerdere jaren lopen krijg je behoorlijk ingewikkelde formules om het aantal weken ertussen uit te rekenen. Dus dat het in Excel onmogelijk is zeg ik niet, wel dat het heel ingewikkeld en vervelend is. Terwijl ik "vul in veld A3 in '=WEKEN(A1;A2)'" nog wel kan uitleggen aan m'n ma
Tja, klein voorbeeldje waar OpenOffice.org op features wint van Excel