@home overgang van Com21 naar docsis platform

Pagina: 1
Acties:

• mouse1277
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-12-2025
Na lang zeuren bij @home over tegenvallende snelheden met mijn com21 modem kreeg ik gisteravond plotsklaps een nieuw @home startpakket thuisbezorgd (terwijl ik een mail had gekregen dat ze niets met mijn klacht konden doen en dat ik geduld moest hebben).
Ik heb nu dus een docsis/motorola startpakket met daarbij allemaal mooie CAI componenten en daar gaat mijn vraag over.
volgens het boekje moest ik mijn huidige wandcontactdoos (type TRP-10 met 2 aansluitingen) vervangen door de nieuwe (tras-1000/b) en deze weer doorlussen (dmv bijgeleverd coax snoertje) naar de signaalverdeler (ETU-01).
pfff, dat zijn wel heel veel losse componenten (lees: signaalverlies) voor mijn digitale TV aansluiting EN op de binnenkomende coax hoofdaansluiting (de groene kabel) zat al een mooie professionele schroef F-connector en die zou ik er af moeten knippen om hem aan de nieuwe wandcontactdoos te kunnen zetten.
dus wat gedaan: oude contactdoos verwijderd en de groene hoofdkabel rechtstreeks geschroefd aan de signaalverdeler.
lijkt opzich allemaal prima te werken (met minder componenten), maar ik vraag me nu toch af of de nieuwe wandcontactdoos ook nog een bepaalde functie heeft of niet?!
Weet iemand of dit ding nog iets speciaals doet of dat hij best gemist mag worden in mijn configuratie??

[ Voor 5% gewijzigd door mouse1277 op 26-07-2004 07:06 ]

Xiaomi Mix Flip || CMF Watch Pro 2 || BMW iX3 High Executive

Verwijderd

Denk dat ie gewoon een sterker signaal afgeeft.

• mouse1277
Ik heb eerlijk gezegd liever feiten dan gedachten :*) .

Verwijderd

mouse1277 schreef op 23 juli 2004 @ 13:56:
Ik heb eerlijk gezegd liever feiten dan gedachten :*) .
@home al gemaild dan :? die kunnen je het beste daarover informeren :)

Verwijderd

ik heb gewoon het nieuwe modum aangesloten en voor de rest niks en het werkt gewoon

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
lol
ik heb het laatst ook vervangen van com21 naar motorola en ik heb precies hetzelfde gedaan als ts.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 14:00:
ik heb gewoon het nieuwe modum aangesloten en voor de rest niks en het werkt gewoon
offtopic:
Dat staat ook in de handleiding. Als je een bepaald type contactdoos hebt hoef je em niet te vervangen (zoals bij mij thuis :p).

• mouse1277
Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 13:59:
[...]

@home al gemaild dan :? die kunnen je het beste daarover informeren :)
uiteraard, maar dan krijg je standaard antwoorden, oftewel: doe het maar precies zoals in de gebruiksaanwijzing staat, maar waarom weten ze niet.
daarom wil ik graag weten wat de evt. functie van de nieuwe contactdoos is. Scheelt mij een hoop werk en weer minder losse componenten in mijn configuratie ;) .

• mouse1277
kenny89 schreef op 23 juli 2004 @ 14:02:
lol
ik heb het laatst ook vervangen van com21 naar motorola en ik heb precies hetzelfde gedaan als ts.
ts :?

Verwijderd

topicstarter...jij dus

Verwijderd

mouse1277 schreef op 23 juli 2004 @ 14:05:
[...]

uiteraard, maar dan krijg je standaard antwoorden, oftewel: doe het maar precies zoals in de gebruiksaanwijzing staat, maar waarom weten ze niet.
daarom wil ik graag weten wat de evt. functie van de nieuwe contactdoos is. Scheelt mij een hoop werk en weer minder losse componenten in mijn configuratie ;) .
Je geeft zelf aan dat het werkt zonder die extra component. So why change it?

Als je er wat over nadenkt zie ik iig 2 opties:
- Signaalversterker
- Beveiliging (tegen blikseminslag enzo)

Maargoed, ik kan je dit niet met zekerheid zeggen ;)

Het signaalverlies zal trouwens heel erg minimaal zijn met die extra component hoor. Heel erg korte kabel, en de kabel is echt wel van goede kwaliteit. Gewoon alles goed aansluiten.

• mouse1277
Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 14:09:
[...]

topicstarter...jij dus
tweakers n00b 8)7

• mouse1277
okay, vele gissingen tot nu toe.
ook iemand aanwezig die het echt weet _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ ?

• jAnO!
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-12-2025

jAnO!

lalalavanillevla

je hebt een starters pakket gehad, met daarin de aansluitingen die nu worden meegeleverd. Deze dienen ter vervanging van de standaard radion/tv contactdoos . Jij hebt al @home en dus geschikte contactdoos. Vervangen dus niet nodig.

When some people work at a place for ten years they get ten years of experience, other people work at a place for ten years and get one year of experience ten times.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Idd, ik heb maandje geleden het zelfde aan de tenen gehad

kreeg na een paar keer zeuren over mijn snelheden een nieuw motorola modem

met in het pakket div. extra dingetjes

gebeld, en bleek dat de reeds geinstalleerde kabeldoos in orde was

je kan gewoon een meting laten doen, die knul van tech dienst ziet wat voor signaal het modem afgeeft
aan de hand daarvan kan je beslissen / te horen krijgen dat je wel moet vervangen

• Ronald__
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:29

Ronald__

Shit happens

De nieuwe wandcontactdoos die je hebt gekregen bevat bij mijn weten een ander signaalfilter. De motorola en com21 modems gebruiken namelijk verschillende frequenties om de data te versturen en te ontvangen.
Om ervoor te zorgen dat het signaal van het modem niet over de rest van je huisaansluiting wordt verspreid zit die ETU-01 ertussen.

Die wandcontactdoos die je hebt gekregen dient verder enkel als aarde.

• Bever
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:55
mouse1277 schreef op 23 juli 2004 @ 13:40:
Weet iemand of dit ding nog iets speciaals doet of dat hij best gemist mag worden in mijn configuratie??
Het enigste wat dat doosje doet is het aansluiten van een stekker makkelijker maken.... dus eigenlijk is het niets meer dan een stekkertje. Op de aarde na (er zit een aarde draad in die je kunt aansluiten op de aarde van de netstroom).

Lekker zo laten als je het gedaan hebt dus :)

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Tras 1000 is signaal kabel in --> Mooie IEC connector uit. Geen filtering en geen versterking.
Vraag me alleen af of er galvanische scheiding in zit?

Wat betreft signaal ben je beter af door de f-connector van de je aanvoer kabel rechtstreeks op je splitter te schroeven.

Het idee is vooral ook dat de aanvoer kabel mechanische wat beschermd wordt.

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Volgens mij ben ik dan de enige die dat hele ding gewoon heeft weggegooid en lekker rechtstreeks op een gewone kabel heeft aangesloten :P

Raku

• PhoDB
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02 22:41
nieuwe wandcontactdoos geeft inderdaad een sterker signaal af :( als ik een maal op het internet zit kan ik nauwelijks tv meer kijken. met de oude wandcontactdoos was dat iets minder. enig idee wat ik hieraan kan doen om het te verhelpen? ik krijg dus dikke witte balken op het beeld te zien

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

neonlite schreef op 24 juli 2004 @ 04:03:
nieuwe wandcontactdoos geeft inderdaad een sterker signaal af :( als ik een maal op het internet zit kan ik nauwelijks tv meer kijken. met de oude wandcontactdoos was dat iets minder. enig idee wat ik hieraan kan doen om het te verhelpen? ik krijg dus dikke witte balken op het beeld te zien
Daar heb je die splitter toch voor? Heb je die splitter wel direct na de wandcontactdoos aangesloten? En via die splitter de tv's?

Raku

• mouse1277
little_soundman schreef op 24 juli 2004 @ 03:23:
Tras 1000 is signaal kabel in --> Mooie IEC connector uit. Geen filtering en geen versterking.
Vraag me alleen af of er galvanische scheiding in zit?
Ja, staat bij dat ie galvanische scheiding heeft, maar kan iemand me dan ook vertellen wat dat zou mogen zijn?

even de overige meningen samenvattend: de meeste denken dat de nieuwe contactdoos weinig doet behalve aarde (die heb ik aan de splitter vastgemaakt om dat probleem te omzeilen) en een enkeling denkt dat ie ook versterking geeft.
mm, ik probeer het misschien wel effe allebei als ik wat tijd over heb!

• PhoDB
Simulated Zero schreef op 24 juli 2004 @ 04:08:
[...]

Daar heb je die splitter toch voor? Heb je die splitter wel direct na de wandcontactdoos aangesloten? En via die splitter de tv's?
jazeker weten, dus wandcontactdoos > splitter > tv 1 > tv2 > signaalversterker > tv 3

het heeft ook geen effect als ik de signaal versterker eruit haal, ik krijg nog altijd die balken als ik eenmaal gegevens opvraag van het internet

• mouse1277
neonlite gaat een hele andere discussie oprakelen over hoe sluit ik mijn tv's ook overal netjes aan met behulp van versterkers etc.
ik zou de discussie gaarne over de @home docsis componenten houden :*) .

• PhoDB
ik heb het eerlijk gezegt niet over hoe je tv's netjes kunt aansluiten, het gaat nog steeds over de modem. niemand kent het probleem zo te zien

Verwijderd

mouse1277 schreef op 23 juli 2004 @ 23:09:
okay, vele gissingen tot nu toe.
ook iemand aanwezig die het echt weet _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ ?
Vraag jij je ook altijd af met je wisknudde lessen waarom pi 3.14........................... is???
Als je een auto koopt en verkoper zegt dat er euroloodvrij in moet, vraag je 'm dan ook waarom geen diesel???
Als je brood haalt bij de bakker, vraag je je dan ook af waarom het niet groen, geel, rood of oranje is???
|:( |:( |:(
Sommige zaken moet je ACCEPTEREN zoals die je gezegd worden!
Je hebt er ook nog van die heldere lichten tussen zitten die het dan vervolgens niet doen zoals voorgeschreven is, en dan bellen met de helpdesk als het niet werkt... :?
Jaja, leer mij de mensen kennen. Heb er genoeg ervaring mee!
Oke, maar als je dan toch een antwoord op je vraag wilt hebben, heb je zelf al eens gezocht naar technische specificaties van de oude en nieuwe wandcontactdoos??
Heb je daar ook verschillen in gezien?
Signaalverschillen? gevoeligheid? frequenties? SNR? etc.
Je vraagt veel, maar zoekt vervolgens zelf niks op! |:(
Ja, staat bij dat ie galvanische scheiding heeft, maar kan iemand me dan ook vertellen wat dat zou mogen zijn?
Alleen al bij Google zoeken op "galvanische scheiding" geeft je al 775 hits. En als je er ook nog "wat is" voor zet, hou je 1 link over.
Moeilijk he....

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-02 15:57

Mark_640

In my memory

Om een lange discussie kort te houden:

De Tras 1000 versterkt geen signaal, sterker nog, er zit een verlies in van ongeveer 0,5 Db...

Te verwaarlozen, maar toch...

Dan zijn er 2 redenen waarom @home de tras 1000 erbij levert:

1. Je hebt een overgang van kabel naar een fatsoenlijke IEC-uitgang, door middel van een goed contact... (Je klemt de binnenkomende kabel nml. vast in de tras 1000)

2. Er zit een galvanische scheiding in. Deze is vrij belangrijk, maar zorgt niet voor bliksembeveiliging... De galvanische scheiding is nml. maar tot 1000V, en bliksem zorgt voor een iets hogere spanning ;)...

De galvanische scheiding zorgt ervoor dat het chassis van je Tras1000 niet in contact staat met het 'chassis' van je eigen binnenbekabeling (de massa van je kabel)...

Dit zorgt er dus voor dat er qua spanning niets mis kan gaan... De componenten in een CAI net worden gevoed door een telespanning van ong. 50 V, mocht er aan de kant van de kabelboer iets misgaan, kan het dus gebeuren dat je zonder galvanische scheiding 50V op je apparatuur binnen krijgt...

Van de andere kant bekeken, gaat er bij jou thuis iets mis, heeft de kabelboer geen 220 op zijn net staan...

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:03
Ronald__ schreef op 23 juli 2004 @ 23:27:
De nieuwe wandcontactdoos die je hebt gekregen bevat bij mijn weten een ander signaalfilter. De motorola en com21 modems gebruiken namelijk verschillende frequenties om de data te versturen en te ontvangen.
Om ervoor te zorgen dat het signaal van het modem niet over de rest van je huisaansluiting wordt verspreid zit die ETU-01 ertussen.

Die wandcontactdoos die je hebt gekregen dient verder enkel als aarde.
De wandcontactdoos die in het doosje zat bevat dus geen filter. Deze is namelijk los bijgeleverd.

Ik heb het net als de ts ook aangesloten ( bijna 2 maanden geleden ) en het werkt naar behoren :) DL van rond de 450 KB/s en mijn upload is ook echt 64 KB/s. Dus ik ben blij dat ik geen connectoren heb afgeknipt en ook niet alle meegeleverde rotzooi heb gemonteerd >:)

-

• mouse1277
@oudakker: veel frustaties blijkbaar, joh.
misschien te lang geen sex gehad of zo. ik heb zeker gezocht, maar kreeg wisselende oplossingen en vooral gissingen.
een forum is om elkaar te helpen, maar jij wordt daar blijkbaar pissig van.
nou, je hoeft hier niet te zijn hoor ;) .

@mark_640: thanx very much!!!
nu heb ik eindelijk waar ik op zitten wachten.
duidelijk, goed verhaal waar ik echt iets mee kan.

gelukkig zijn er nog mensen die willen helpen zonder gelijk onbeschoft te worden _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ !

Verwijderd

Ik kon de informatie ook goed gebruiken.
Pagina: 1