• GdeKeijzer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik zit eigenlijk in het proces van het bestellen van dit ding.
Om precies te zijn de Nikon D70 Kit + 18-70DX.

De nederlandse modellen zijn zeer moeilijk te leveren en kunnen soms oplopen tot circa 5 weken of dat durven we niet te zeggen meneer.

Nu zijn er wel webwinkels die een buitenlands model (amerikaans of duits) aanbieden, welke vaak uit voorraad zijn.
Nu heb ik echter uit diverse hoeken gehoord dat nederlandse reparateurs (lees: Inca) deze niet willen repararen en dat ze (via de verkoper) naar het land van herkomst moeten om te worden gerepareerd.

Wie heeft hier ervaring mee of kan hier iets meer over vertellen.

Note: de search doet het niet, dus kon ook niets 'searchen'

[ Voor 6% gewijzigd door GdeKeijzer op 23-07-2004 13:43 ]

Niet omdat het moet, maar omdat het kan....

Verwijderd

Nou kan ik me herinneren dat er mensen waren met dit probleem (niet ikzelf), die de camera via Nikon-Europe lieten repareren (dus buiten Inca om).

Maar zoals gezegd, dit betreft niet mijzelf. Ik hoop dat anderen je kunnen helpen...

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:36
DutchBoy2000 schreef op 23 juli 2004 @ 13:38:
Note: de search doet het niet, dus kon ook niets 'searchen'
Geen hoofdletters gebruiken ;)

Search geeft geen resultaten?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• GdeKeijzer
En ook dat kon ik niet searchen ;)

• GdeKeijzer
Kon daar weinig in vinden wat ik nog niet wist. Ik vermoedde het wel, maar ik vraag of iemand er al ervaring mee heeft of er iets mee van af weet. Opsturen naar unse nachnarn of de U.S of A. kan soms lang duren.

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 20:33
Heb je Inca zelf al gebeld?

• GdeKeijzer
Jasper schreef op 23 juli 2004 @ 14:27:
Heb je Inca zelf al gebeld?
Yep...die repareren hem nie...
Oh ja... en ze zijn nu dicht :)

Verwijderd

Voor de verkoop aan consumenten geldt sinds het Nieuw Burgelijk Wetboek het volgende:

De verkoper geeft aan de koper garantie. De wettelijke bepalingen hierover wegen (natuurlijk) zwaarder dan de bepalingen van de verkoper.
Elke artikel moet voldoen aan de eisen die koper en verkoper zijn overeengekomen, aan het gestelde in specificaties die de fabrikant of de verkoper heeft opgesteld (de verkoper is dus ook gehouden aan het beloofde in folders van fabrikant(!)) en aan hetgeen men redelijkerwijs van het artikel mag verwachten. Hierbij horen ook zaken als levensduur.
Voor duurzame artikelen als een camera geldt dan ook een langere levensduur dan wat vele verkopers met een garantie van 1 of 2 jaar willen garanderen.

Complicaties:
- bij een reparatie binnen de te verwachten levensduur, die de levensduur van het artikel verlengd is het redelijk dat de koper een deel van de reparatiekosten op zich neemt.
- als de verkoper niet meer aanspreekbaar is, kan men terugvallen op de fabrieksgarantie; dit kan bij "grijze import" complicaties geven
- vervolgschade (oa. vervoerskosten) valt tegenwoordig onder verantwoordelijkheid van verkoper. Als het apparaat niet defect was geweest dan had de koper deze kosten ook niet hoeven maken.
- gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen. Hoewel het kopen van een verlengde "garantie" (eigenlijk een verzekering) in feite een sigaar uit eigen doos is ben je hierdoor wel van een hoop gezeur verlost en hoef je ook niet op die eigen bijdrage uit het eerste punt te rekenen.

Nederlandstalige handleiding.

Bij een complex artikel dat de gebruiker zou kunnen beschadigen doordat de juiste behandeling niet zonder meer duidelijk is hoort een deugdelijke handleiding. Door geen begrijpelijke handleiding ter beschikking te stellen kan de verkoper aansprakelijk worden gesteld voor de beschadiging aan het artikel. Als de koper willens en wetens heeft afgezien van een Nederlandstalige handleiding (bijvoorbeeld doordat de verkoper dit heeft duidelijk gemaakt en de koper hiermee explciet instemde) vermindert of vervalt natuurlijk de aansprakelijkheid van de verkoper hiervoor.
Overigens vind ik het merkwaardig dat er camera's verkocht worden met alleen een Duitstalige handleiding; 'k heb laatst een doos van Sony opengemaakt en daarin zaten handleidingen in diverse talen (Engels, Nederlands, Italiaans, Duits, Frans, etc.). Waarschijnlijk is dit logistiek goedkoper dan voor elk land een eigen pakket te maken.

• Mark
  • Laatst online: 20:05
Bij Inca zijn het wat dat betreft af en toe ontzettende zeikerds. Als je een niet NL model hebt welke uit een ander Europees land komt moet je officieel gewoon service kunnen krijgen via Inca. Bij je camera heb je namelijk een boekje waar de Europeese servicecenters staan en hier staat Inca gewoon bij. Het enigste probleem is dat Inca zegt dat ze dit niet in de garantie kunnen doen er dus voor betaald moet worden (ze kunnen je service verzoek niet wijgeren omdat het een niet NL model is).
Om die reden zeggen winkels ook dat je altijd de reparatie via hun moet laten lopen, zei zijn namelijk verantwoordelijk voor de garantie. Hoe zij het dan oplossen zou jou probleem niet moeten zijn. Enigste nadeel is dat je je camera langer kwijt zal zijn, al valt dat bij een buurland model (Belgie en Duistland) nogal mee.
Op het moment dat je camera buiten garantie komt moet je sowieso al betalen, dan maakt het dus niet meer uit of je hem naar Inca brengt of de winkel.

• GdeKeijzer
Nou heb ik het vermoeden dat er toch weinig met de camera zal zijn, en als het idd zo is dat ie stuk is dat dat via de leverancier loop. Zoals als was gezegd zal het dan wat langer duren. So be it...

Nadeel van Nederlandse modellen is de levertijd.
Een amerikaanse bijvoorbeeld pluk je zo uit de winkel.

Bedankt voor de info

• Mark
  • Laatst online: 20:05
DutchBoy2000 schreef op 23 juli 2004 @ 17:01:
Nou heb ik het vermoeden dat er toch weinig met de camera zal zijn, en als het idd zo is dat ie stuk is dat dat via de leverancier loop. Zoals als was gezegd zal het dan wat langer duren. So be it...

Nadeel van Nederlandse modellen is de levertijd.
Een amerikaanse bijvoorbeeld pluk je zo uit de winkel.

Bedankt voor de info
1 tip, koop geen amerikaanse, dan kunnen ze zelfs je camera weigeren buiten je garantie periode. Er zijn trouwens een aantal winkels welke de D70 gewoon zo hebben liggen of hem binnen een week kunnen leveren (zie grote D70 topic).

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Met een europees model zou je normaal gesproken geen problemen mogen krijgen. Alleen doet INCA vaak nogal moeilijk. Had hun laatst opgebeld voor een Nederlands talige handleiding omdat ik een Franse heb. Wat geheel logisch is, omdat ik in Frankrijk woon. Iets dat ik natuurlijk kan bewijzen. INCA stelde echter dat ik mijn D70 dan maar in Nederland had moeten kopen 8)7 (zich zelf dus schuldig makend aan wat ze eigenlijk niet willen 8)7 ).

Anyway, de garantie loopt via verkoper, dus als die je een Europees model kan garanderen is er niks aan de hand.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Overigens heeft Konijnenberg de Nederlandse uitvoering nog steeds op voorraad. :)

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-02 18:05
er zijn er weer genoeg !
vandaag zijn er bij kamera-express weer div binnen gekomen.
daar vandaag de mijne gekocht.
gewoon nl import via imca
ook flitsers (600 800) zijn er weer voeldoende . :)

ps:nl handleiding staat op div plaatsen op I net

[ Voor 121% gewijzigd door fazertje op 01-10-2004 11:32 ]

• GdeKeijzer
fazertje schreef op 23 juli 2004 @ 23:45:
er zijn er weer genoeg !
vandaag zijn er bij kamera-express weer div binnen gekomen.
daar vandaag de mijne gekocht.
gewoon nl import via imca
ook flitsers (600 800) zijn er weer voeldoende . :)

ps:nl handleiding staat op div plaatsen op I net

anders mail me maar :P
Handleiding (en veel ander D70 spul) heb ik inmiddels ;) . Nu via zwagertje bij de RAF besteld, hij krijgt daat 10% korting... en da's leuk... wordt wel een backordertje, maar da's niet erg...

Verwijderd

[quote]fazertje schreef op 23 juli 2004 @ 23:45:

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2004 15:47 ]

Pagina: 1