Toon posts:

Opstarten van een USB harddisk

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Western Digital Harde schijf gekocht. Ik wil hem aansluiten op mijn laptop echter die heeft geen cdrom en floppy. Wel een ingebouwde HD zonder OS. Nu wil ik kunnen opstarten van mijn HD USB drive. Echter hoe moet ik dit doen?? :?:?

Ik wilde hem aansluiten op een ander system met Windows XP. Maar die heeft geen sys commando om systeem files over te zetten. Weet iemand een oplossing voor mijn probleem?? :'(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat hangt van het moederbord af. Bij mobo's die het opstarten van USB ondersteunen heb je bij de bootvolgorde BIOS menu een optie om van USB te booten :)

Wat betreft je probleem: je bent onduidelijk wat betreft jouw doel. Wil je alleen maar op je laptop van de nieuwe harddisk kunnen starten zonder dat je bijvoorbeeld Windows XP wil installeren?

[ Voor 40% gewijzigd door BalusC op 23-07-2004 13:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil kunnen opstarten van mijn USB harde schijf. Hoe moet ik dit doen? :?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 13:27:
Ik wil kunnen opstarten van mijn USB harde schijf. Hoe moet ik dit doen? :?
aan andere PC hangen: Format driveletter: /s
en dan de inhoud van een Windows CD er bij op zetten?

moet je laptop wel booten van USB ondersteunen natuurlijk...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nou, als dat alles is, zie dan mijn eerste reply :z

Verwijderd

kijk eens in de BIOS of je de functie heb van opstartrn van USB. Niet alle motherboards ondersteunen dat.

Als je die mogelijk wel hebt, kan je een mass storage device configureren als een harde schijf. Zoniet zal het denk ik niet lukken om op te starten via USB.
Kijk dus eerst in de BIOS of die mogelijk voor wel bestaat.

edit:
moet sneller typen...hehehe

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 13:31 ]

Verwijderd

door eerst ff te lezen.
Hij zegt toch dat SOMMIGE moederborden het wel ondersteunen en anderen weer niet.
post dan even je moederbord type...

Edit: ik ben weer eens te laat... 8)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 13:31 ]

• JeroenG
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-02 07:59
En WAAROM wil je kunnen booten van je externe schijf. Is dat alleen bedoeld om Windows XP te kunnen installeren? Of wil je hem straks aan iedere pc kunnen hangen om van te kunnen booten?

Verwijderd

Windows XP kent het commando format /s niet :'( :'(

Verwijderd

De laptop kan booten van USB echter er moet een boot sector komen op de HD. Echter hoe krijg ik die op de USB harde schijf?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 13:32:
Windows XP kent het commando format /s niet :'( :'(
ff een Virtual Machine maken met VMWare of VirtualPC, waar je Win98 op zet, en daarvandaan de externe drive formatteren met "format drive: /s" ??

editje: je kan je berichten ook editten hoor... dan hoef je niet 2 keer te posten.

wat ik snap is dat je je laptop in feite opnieuw wil installeren.
je wil je USB HDD gebruiken als bootdisk, waarop de installatie van een Windowsversie staat.
correct?

[ Voor 33% gewijzigd door McKaamos op 23-07-2004 13:36 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 13:33:
De laptop kan booten van USB echter er moet een boot sector komen op de HD. Echter hoe krijg ik die op de USB harde schijf?
Als dat alles is: check www.bootdisk.com. DOS bootdisks met format/sys/etc tooltjes.

Trouwens, clonen is niet toegestaan. Check dus je mail.

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 23-07-2004 13:35 ]

• JeroenG
Op de winxp machine met floppy een bootdiskette aanmaken, en dan alle bestanden (ook de verborgen bestanden) naar de externe hd kopieren?

Kijk anders ook eens hier: http://www.breekpunt.nl/tip.asp?id=1090 (eerste pagina google):

Gaat er iets fout met met het opstartstation dan kunt u óók baat hebben bij een bootable floppy. Formatteer een floppy en zorg dat bij "opties voor formatteren" niets is aangevinkt. Ook niet dus de optie om een ms-dos diskette te maken want u start niet op in dos maar in Windows XP. Kopieer dan 3 bestanden naar deze diskette. Deze bestanden zijn:
Boot.ini, Ntdetect.com en Ntldr. U vindt ze op de c-schijf maar zullen waarschijnlijk niet zichtbaar zijn omdat Windows XP ze standaard verbergt. Ga naar Windows verkenner die u vindt onder bureau-accessoires in de map programma's van het startmenu. Klik op Extra boven in de taakbalk en dan op mapopties. Klik op het tabblad weergave en verwijder het vinkje bij " beveiligde besturingssysteembestanden verbergen" en selecteer uit het menu tevens de optie "verborgen bestanden en mappen weergeven". Wanneer u dit heeft gedaan zult u de genoemde 3 bestanden op de c-schijf zien staan.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenG op 23-07-2004 13:38 ]

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
.. geblaat

[ Voor 95% gewijzigd door TNijpjes op 23-07-2004 13:50 ]

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

• Anton
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-03 14:02

Anton

NetApp Implementation Engineer

CrossMozes: nee, daarmee geef je alleen aan welk filesysteem de partitie moet krijgen (fat, fat32, ntfs).

Als je een disk in windows NT/2000/XP formatteert, en niets aanvinkt (zoals JeroenG33 ook al zei) dan is die disk standaard bootable. Alleen moeten de juiste bootbestanden er dan nog opstaan (boot.ini, ntldr, ntdetect.com). Met het kopieren van boot.ini alleen ben je er echter nog niet, in dat bestand moet ook het juiste hardware-path staan naar de juiste partitie op de juiste harddisk.

Alleen helpt dat de ts niet met zijn probleem. Want dan kan de disk wel fysiek booten, maar heb je nog geen werkende windows xp.

Wat ik je aanraad om te doen, is die laptop zien te booten via een usb-cdrom drive, en dan xp te installeren via die cd op je usb harddisk. Dan moet je wel een usb cdrom drive hebben natuurlijk. Een andere optie is om die harddisk aan een windows 98 machine te hangen, daar format /s te doen (of sys x: ) en dan de installatie bestanden van xp erbij te zetten. Harddisk aan je laptop hangen, booten in de dos-mode van win98, dan xp installeren, klaar.

Ik scrobbel ook audio

• JeroenG
Anton schreef op 23 juli 2004 @ 13:58:
Alleen helpt dat de ts niet met zijn probleem. Want dan kan de disk wel fysiek booten, maar heb je nog geen werkende windows xp.
Het is maar de vraag wat de TS met zijn bootende HD wil? Wil hij een werkende xp erop? Of wil hij kunnen booten om XP te installeren op de laptop. Die boot.ini is wel aan te passen. Als het booten naar DOS voldoende is om vandaar de XP installatie te starten (vanaf die zelfde schijf) dan kan hij een heel eind komen op deze manier.

Ik kan het zelf helaas niet testen maar ik zou ook wel eens willen weten of het kopieren van alle bestandjes (ook de onzichtbare) op een msdos-opstartdiskette naar de harde schijf voldoende is.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

JeroenG33 schreef op 23 juli 2004 @ 14:12:
Ik kan het zelf helaas niet testen maar ik zou ook wel eens willen weten of het kopieren van alle bestandjes (ook de onzichtbare) op een msdos-opstartdiskette naar de harde schijf voldoende is.
Helaas niet :) De bootpartitie moet geactiveerd worden (fdisk/partitionmagic) en de bestanden moeten in de bootsector zitten (bijv. mbv bootpart).
Pagina: 1