Toon posts:

Welke processor????

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De keuze uit de processors is tegenwoordig zo groot dat ik niet meer weet welke nou eigenlijk de beste zijn. AMD? Intel? 100 of 133 mhz? 256 of 512 cache????

Dat zijn allerlei overwegingen die ik nu moet gaan maken omdat ik een nieuwe computer wil gaan kopen. Mijn eerste overweging is ik wil GEEN AMD. Ik weet dat tegenwoordig veel mensen denken dat AMD toch goed is maar ik houd het liever bij Intel (ieder zijn voorkeur).

Nu kom ik bij 100 of 133 mhz? Is de 133 mhz echt sneller dan de 100 of merk je het niet??? Bij de 100 mhz wil ik een Abit BE6-2 moederbord. Alleen als ik 133 mhz pak wat is dan een goed moederbord??

Ik heb gehoord dat 512 cache alleen is als je meer dan 256 mb ram hebt. Ik heb 256 mb ram dus niet meer, daarom zou dus de 256 cache sneller zijn. Is dat werkelijk zo??

Oftewel ik kan er geen wijs meer uit. Adviezen plz.......

• DareDevil
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-05 20:18
Als je meer cache hebt is er meer geheugen adreseerbaar geloof ik maar dit zit dan wel eerder in de GB's
als je 133 neem kan je minder overklokken en verder zijn er nog niet zo veel goede mobo's voor 133...I8** zeker niet nemen dan blijft er alleen nog de mobo's met de VIA chiipset op. of een BX mobo met 133 ondersteuing(let wel als je die gebuikt worden er nog steeds onderdelen overgeklokt)
als je 100 mhz neemt dan kun je gewoon een BX nemen en probren te overklokken naar boven de 100MHz.
meer chache is over het algemeen beter kijk maar naar de Xeon's.Dit is wel applicatie afhankelijk.

Paradigm: Shift happens.

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:06
Bij PIII's is het hier het geval dat als hij 256 kb cache heeft dat de cache dan ondie zit (dus op de chip zelf). Bij de 512 kb versies zit hij er naast.

De manier van het cachen van het geheugen gebeurt tegenwoordig anders, dus je zal meer profijt hebben van 256 kb ondie geheugen dan 512 off die geheugen.
Dan vergeet ik nog even te melden dat ondie cache op dezelfde snelheid loopt als de processor en offdie meestal op de helft ervan. Dit geeft meestal toch veel meer winst.

Als je wilt opvoeren, kun je beter een 100 mhz versie kopen, maar deze off die cache. Als je een 100 mhz processor koopt dan kun je deze op 133 mhz zetten en daarmee de snelheid opvoeren. Je kunt namelijk niet de multiplier opvoeren, maar wel de bus. Als je dus de 133 mhz versie koopt, heb je minder mogelijkheden, omdat je niet véél hoger dan 133 mhz kan (ik geloof bij dat moederbord wat je noemt 150 en dan moet je nog geluk hebben).

Ik hoop dat ik je hiermee help, denk eraan dat je beter 133 mhz geheugen kan kopen, dit is niet veel duurder meer dan 100 mhz geheugen.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:11

johnwoo

3S-GTE

Bovendien heeft ondie cache een 4x zo brede pipe naar de CPU; ik dacht 256bit vs 64bit (maar het kan ook 128bit vs 32bit zijn)

Conclusie: ondie cache is een veel betere keus dan offdie.

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik een 100 mhz met 256 cache ga kopen. Welke Intel processors lopen allemaal op 100 mhz met 256 cache (de 600, 733 ofzo?)
Ik hoop dat ik je hiermee help, denk eraan dat je beter 133 mhz geheugen kan kopen, dit is niet veel duurder meer dan 100 mhz geheugen.
Is het mogelijk om op een 100 mhz moederbord met een processor die loopt op 100 mhz geheugen van 133 mhz te plaatsen? Ik dacht dat het geheugen dan ook 100 moest zijn. Niet dus? of wel?

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:33

Crusader

Arc Nature

Ik heb op m'n 100MHz mammaplank (AOpen AX6BC) geheugen zitten van 133MHz omdat ik alvast voorbereid wilde zijn op mijn toekomstige moederbord. Dit draait gewoon zonder problemen. Ik neem aan dat mijn 133MHz geheugen gewoon een "stapje terug" doet en probleemloos op 100 MHz draait.

Grtz

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Pagina: 1