Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] hdd en powerledje 'samen laten werken'?

Pagina: 1
Acties:

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 08:50
Hallo Tweakers! Ik zit met een vraag, dit keer een hele lastige, voor mij dan, daarom vraag ik het jullie natuurlijk!

Ik heb op mijn server twee ledjes zitten, een rode en een groene, een rode voor de HDD en een groene voor de power.

De powerled blijft aan, cintinue, en de HDD led gaat alleen aan als hij de HDD gebruikt (lijkt me logisch :P).

Voorbeeld: Afbeeldingslocatie: http://www.fileforum.org/led1.gif

Nu is het voor een server, die ook gemod is, en nu leek het mij leuk om de power en hdd led "om te bouwen" tot wel en geen gebruik ledje.

Ik dit geval, brand de powerled normaal, maar zodra de hdd led aan gaat, moet de powerled uit. En zodra de hdd led weer uit gaat, moet de powerled weer aan.

Voorbeeld: Afbeeldingslocatie: http://www.fileforum.org/led2.gif

It dit mogenlijk om zelf te maken / aan te sluiten? Of moet er dan allemaal ingewikkelde schakels en dingetjes tusse om dit te realiseren?

Ik ben een n00b op het gebied van electro, dus ga geen dingen uitblaten als "je moet R1 met een Ohm van 2.6 verbinden in een parallele schakeling met een transistor P2lkUd zodat je een negatieve weerstand opbouwd waardoor R2 uitgaat zodra schakeling R4 aangezet woord door R1" :) Want dat is gewoon wartaal voor mij (en jullie snappen dit ook niet omdat ik nu ook maar wat blaat ;) )

Ik snap wel iets van voltages, en ik snap wat een plus en min is van de draad, en ik ben niet bang om een draadje te solderen.

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Kan vrij eenvoudig met een reedrelais.

Verwijderd

Ow maar JIJ brengt mij op een idee!
Ik zou het ietsjes anders aanpakken:
Ik steek tussen mijn blauwe power-led die nu al in mijn pc zit en de voeding een weerstandje. Dan maak ik aan datzelfde ledje de HDD-led-kabeltje-ding vast same met een weerstand.
Zodanig dat het ledje constant zacht brandt en harder gaat branden bij HDD-activiteit!!!

Edit:
En toen viel Jarno zijn euro: kortsluiting :'(
FF een nieuw topic openen!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 13:34 . Reden: En toen viel de fr... euro ]

• Nik
Oke, ik ben gaan zoeken naar een reedrelais (reedrelays) en ik kwam op dit uit: http://www.celduc-relais....sult.asp?lettre1=Switches

Welke daarvan moet ik hebben, en zijn dit universele type nummers? En hoe sluit ik dat dan aan?
Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 13:32:
Ow maar JIJ brengt mij op een idee!
Ik zou het ietsjes anders aanpakken:
Ik steek tussen mijn blauwe power-led die nu al in mijn pc zit en de voeding een weerstandje. Dan maak ik aan datzelfde ledje de HDD-led-kabeltje-ding vast same met een weerstand.
Zodanig dat het ledje constant zacht brandt en harder gaat branden bij HDD-activiteit!!!
Klinkt beter! Dan de vraag, hoe sluit je dit aan, en gaat dit wel werken? Kun je ook zo'n zware(?) weerstand nemen, zodat het ledje uit gaat? Of kunnen ledjes niet tegen zwakke spanning?

edit: kortsluiting? nieuw topic? huh?

[ Voor 60% gewijzigd door Nik op 23-07-2004 13:35 ]

Verwijderd

zul je toch eerst moeten weten hoe beide ledjes worden aangestuurd ! Dan kun je schakeling ontwerpen !
Misschien zit power-led met een weerstand naar de +5 , dan kun de de spanning die over de HDD led ontstaat gebruiken om de power-led met een transistor 'kort te sluiten'. Is simpel, maar ik weet niet hoe de HDD led wordt aangestuurd !

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Als je mazzel hebt kan je het 'spoel' gedeelte van het reedrelais direct parallel over je HDD-led zetten. 1 van de poten van de powerled moet onderbroken worden en moet op het 'schakelaar' gedeelte van het reedrelais worden aangesloten. Let wel even op dat je dan een reedrelais met wisselschakelaar neemt (dus met maak en breekcontact).

Afbeeldingslocatie: http://www.schukat.com/schukat/schukat_proto_01.nsf/lookupfiguresweb/G7428%7Cb%7C%7Cg%7Ca%7Cw/$file/wz.gif

[ Voor 4% gewijzigd door WFvN op 23-07-2004 13:39 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

nog beter idee: een Dual Color ledje welke steeds in kleur 1 (groen b.v.) brand, en bij HDD activiteit switcht naar kleur 2 (rood b.v.) :)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Nik
Geen idee, zit direct vanaf het mobo aangesloten, zonder weerstandjes voor zover ik kan zien, gewoon een led met draadjes (2 stuks, plus en min).Dus in totaal heb ik 4 draadjes en 2 ledjes. Geen idee wat de voltage is van de ledjes, ik denk 5 volt oid?
FireWurX schreef op 23 juli 2004 @ 13:39:
nog beter idee: een Dual Color ledje welke steeds in kleur 1 (groen b.v.) brand, en bij HDD activiteit switcht naar kleur 2 (rood b.v.) :)
Ik wil de ledjes juist naast elkaar, ziet er veel mooier uit O-) . En daar komt bij kijken, dat ik die ledjes er al in heb zitten, en ik ga liever niet klooien aan die kast ;)
WFvN schreef op 23 juli 2004 @ 13:39:
Als je mazzel hebt kan je het 'spoel' gedeelte van het reedrelais direct parallel over je HDD-led zetten. 1 van de poten van de powerled moet onderbroken worden en moet op het 'schakelaar' gedeelte van het reedrelais worden aangesloten. Let wel even op dat je dan een reedrelais met wisselschakelaar neemt (dus met maak en breekcontact).

[afbeelding]
Zeer gewaardeerd, maar ik heb geen idee wat voor reedrelays ik moet gebruiken, en die tekening is wat onduidelijk. Ik ga even verder zoeken op google naar wat een reedrelays is, en hoe die werkt, wellicht begrijp ik het dan al beter.

[ Voor 84% gewijzigd door Nik op 23-07-2004 13:43 ]

Verwijderd

Omdat ik geen idee heb hoe ik een mooi schema hier teken :
Uitgangspunt : beide LEDS zitten aan de ene kant aan massa (0V) en aan de andere kant via een weerstand naar de +5 of +12 VOLT.

Weerstand van 2,2 KOhm van de + kant van de HDD led naar de Basis van een transistorretje (NPN)
Die transistor aansluiten parallel aan de Powerled (Emittor aan de massa , Collector aan de plus kan van de LED).
En ziedaar !Als de HDD led gaat branden gaat de tor geleiden en de Power Led gaat uit !

• GuuZ
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08-2021

GuuZ

is liev

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 13:50:
Omdat ik geen idee heb hoe ik een mooi schema hier teken :
Uitgangspunt : beide LEDS zitten aan de ene kant aan massa (0V) en aan de andere kant via een weerstand naar de +5 of +12 VOLT.

Weerstand van 2,2 KOhm van de + kant van de HDD led naar de Basis van een transistorretje (NPN)
Die transistor aansluiten parallel aan de Powerled (Emittor aan de massa , Collector aan de plus kan van de LED).
En ziedaar !Als de HDD led gaat branden gaat de tor geleiden en de Power Led gaat uit !
hmmm volgens mij zei de TS iets over het niet begrijpen van wartaal :+ Ikzelf kan het wel redelijk volgen alleen geen idee wat wat is bij een diode (en wat een NPN diode is) Ik vind het zelf ook wel een mooi idee dus ik ben heel benieuwd :) Misschieb wil je zo liev zijn om paint erbij te pakken :)

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
Ik heb het even geprobeerd te tekenen:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/erikvankempen/afwisselende_led.gif

En het werkt in mijn simulatieprogramma's. Dit is tevens de goedkoopste oplossing denk ik.

Het enige wat je hoeft te maken is wat onder de dikke streep staat. Wat erboven staat is al op je moederbord aanwezig. De linkse led is die van de HDD en de rechtse is de powerled.

Voor die transistor kun je een gewone BC547 gebruiken. Totaalkosten: E0,20! :)

[ Voor 11% gewijzigd door Electronical op 23-07-2004 14:06 ]

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Electronical schreef op 23 juli 2004 @ 14:03:

[afbeelding]

En het werkt in mijn simulatieprogramma's. Dit is tevens de goedkoopste oplossing denk ik.

Het enige wat je hoeft te maken is wat onder de dikke streep staat. Wat erboven staat is al op je moederbord aanwezig. De linkse led is die van de HDD en de rechtse is de powerled.

exclusief draadjes, tin, elektriciteit voor het soldeerstation en arbeidsloon :+

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Nik
Mooie tekening, en lekker goedkoop! Dat ga ik proberen :P

Maar eerst een kleine vraag nog, dat groene rondje is dus de BC547 transistor? En hoe zit het met de + en - draden hier? Ik neem aan dat alleen vóór de ledjes de + draad is, en dat allen na de ledjes de - is? En wat zijn die horizontale streepjes onderaan? Massa toch he? Oftewel, de - aansluiting op het moederbord. En dat groene 2.2 balkje is een 2.2 KOhm weerstand? Toch? Of mis ik wat?

En dan nog een laatste vraag, hoe zit dat met voltages? Maakt het niet uit of mijn ledje nu 3.3 volt is of 5v of 12v? Moet ik daar nog een andere weerstand voor hebben en zo ja, hoe bereken ik dat dan?

Alvast heel erg bedankt! Ik hoop zo dat dit gaat werken!

Verwijderd

Electronical schreef op 23 juli 2004 @ 14:03:

[afbeelding]

Precies wat ik bedoel ! _/-\o_ mooi getekend ! <offtopic> wat voor pakket is dat ? </offtopic>

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 14:24 ]

• Electronical
Dat rondje met die 3 aansluitingen is idd de transistor (BC547) en die wordt zo aangesloten zoals op de tekening staat:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/erikvankempen/bc547.gif
De basis (die aan de 2k2-weerstand zit in de schakeling) is de middelste en de emitter is met een e aangegeven in bovenstaand plaatje en dat is in de schakeling de aansluiting met de pijl.

Vóór de led is idd plus en erachter min. En die horizontale streepjes stelt de aarde voor. In dit geval gewoon de minaansluiting dus.

offtopic:
De schakeling heb ik toevallig getekend in Crocodile Clips omdat dit snel en makkelijk (simpele) simulaties uitvoert. Voor de normale wat moeilijker te tekenen schakelingen gebruik ik vooral sPlan en voor pcb's Eagle.

[ Voor 41% gewijzigd door Electronical op 23-07-2004 14:34 ]

Verwijderd

Even in microcap gesimuleerd, en ook hier doet ie het perfect.
Alleen nog een kleine en waarschijnlijk triviale vraag:

Kan je high intensity leds gebruiken die een hogere spanningsval hebben?
Het gedeelte boven de zwarte lijn zit op het mobo, dus die 220Ohm weerstanden aanpassen is uit den boze...

En als ik de leds op 2V zet, dan doet het schema het niet meer zo goed ;)

Verwijderd

Ben bang dat er hier 1 ding over het hoofd wordt gezien, een HDD Ledje wordt met z'n kathode naar ground geschakeld, dat gaat zo dus niet werken.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ehm, power en hdd led haal je toch beide van het moederbord af, dus daar zitten geen voorschakelweerstanden bij. Dan krijg je je gewenste effect toch door de powerled op de + van de power en de + van hdd te zetten?
zo:
power  hdd
+  -    +  -
|       |
|       |
|__|\|__|
   |/|
Als de PC aan staat en geen hdd actviteit heeft is de + van de hdd led 0V en brandt de led. Als er wel hdd activiteit is is de + van de hdd led hoog en doordat de + van de power ook hoog is loopt er geen stroom -> led uit.

Zet daarbij de hdd led normaal en je hebt twee leds die om-en-om aan zijn.

Toch? Of denk ik te simpel?

Signatures zijn voor boomers.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:38

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Meeste hdd sturen het ledje aan via de kathode (negatieve kant). Je zou dus met een pnp transistor kunnen schakelen. Deze geleidt stroom als de basis (stuurpen) laag, of 0 volt is, en spert als deze pen onder spanning komt te staan. Ik zal straks even een schemaatje tekenen, en later hier posten (zal later deze middag worden, of misschien pas vanavond).

De oplossing van Electronical zou ik niet gebruiken, omdat je gebruik maakt van kortsluitprincipe, en dat is eigenlijk nooit echt de beste oplossing.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Electronical
Over dat laatste punt zat ik ook al te denken. Maar aangezien de simulatie het geen probleem vond had er niet echt meer aandacht aan besteedt. En een berekening wijst uit dat er maar maximaal enkele tientallen mA kan gaan lopen, dus zo erg was het niet. Er zit namelijk nog een 220 Ohm tussen en aan de basis nog een 2k2.
Wat ik niet wist was dat HDD's de kathode schakelen. Dus dan werkt het idd niet, zoals mijn schema eruit ziet.

Verwijderd

Als je het nou lekker veilig wilt doen dan is dit een oplossing met een optocoupler:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new7/IDE_HDDLED3.PNG

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:00

chromeeh

the Gnome

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 15:27:
Als je het nou lekker veilig wilt doen dan is dit een oplossing met een optocoupler:

[afbeelding]
Via opto's is toch wel het veiligste :)
Denk trouwens dat ik deze maar eens keertje ga bouwen als ik tijd heb....

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Electronical
Perfecte schakeling Exter _/-\o_ . Opto's zijn idd lekker veilig, kan er tenminste niks meer gebeuren. Maar bij jou schakeling kun je toch niet gebruik maken van de powerled-lijn? Want daar zitten al weerstanden voor, toch? Ik ben niet helemaal into hw, dus ik weet niet hoe dat op het mobo is geregeld. Maarja, je kunt het natuurlijk ook gewoon rechtstreeks van de voeding aftappen, dat is iig zeker goed. Als de voeding aan is, dan is ook de led aan.

@GNR: De schakeling van Exter is ook te gebruiken voor high intensity leds. Je hoeft alleen maar de voorschakelweerstand te verlagen. Ik dat een verlaging tot 50% van de oude waarde wel goed is.

offtopic:
Exter: waar teken jij je schakelingen mee? Ziet er mooi uit.

Verwijderd

De schakeling wordt gewoon gevoed door de 5V lijn.

Ik teken alle schema's in......... paint!

• Electronical
Zo net als jij kan ik niet werken in Paint ;( .

Om het voor de topicstarter nog duidelijker en makkelijker te maken, een duidelijkere pinout van de package van BC556B:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/erikvankempen/package_to92.gif
Dat is van onderaf gezien.

Verwijderd

Ik zie het probleem in het schema van electronical niet echt.
Naja, zal wel aan mij liggen, laat doen :)

Wat die optocoupler betreft, mag pin 6 (de basis aan de output) gewoon zweven?
Of moet die mee aan de ground gehangen worden?
Lijkt me raar dat die los hangt, omdat die de basisstroom moet leveren.

edit:
Als ik nu zeg dat ik Ing Electronica ben, gelooft niemand me nog :P

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 16:41 ]

• Electronical
Het zit dus zo dat de HDD de kathode schakelt. De kathode is dus de ene keer wel verbonden met de GND en de andere keer niet ipv mijn gedachte dat de HDD de anode schakelt met de voeding. De schakelaar die de led doet knipperen zit dus niet aan de anode, maar aan de kathode. Zo begrijp ik het tenminste uit dit verhaal en ik wist niet dat het zo werkte, maargoed...

Als het zo is als hierboven zal de powerled niet eens aangaan. Er staat dan namelijk altijd een spanning op de basis van BC547. Vandaar dat mijn schakeling in de situatie, zoals die blijkbaar bij de HDD, is niet werkt.

• Nik
Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 15:27:

[afbeelding]
Oke, ziet er leuk uit, maar nu kom ik toch weer met wat vragen.

Jouw schema is dus eigenlijk hetzelfde als die van Electronical, maar dan met meer weerstanden, en een TIL111 iets?

Verder maak je geen gebruik van de voeding van de powerled via het mobo, maar direct vanaf de PSU. Dit zou misschien voor mij wat problemen kunnen geven, want ik weet niet of mijn ledje 5V kan hebben (geen flauw idee).

Ik vind het wat rommeling getekend die TIL111, ik zie iets van een zwarte pijl, niet er net zo uit ziet als een ledje! Wat is dat zwarte pijltje dan?

Als ik het goed begrijp, is IC1 een vierkant apparaat, waarop een TIL111 zit aangesloten. De IC1 krijgt een signaal binnen van de HDD + en van de 5V lijn. De IC1 stuurt twee signalen uit, namenlijk naar de HDD - en naar de draad met daar op 330 R1. Maar wat is die TIL111 nu precies? Want het ziet er maar raar uit, sorry.

Dan is mijn vraag nog, wat is R1 R2 en R3? Is dat gewoon een stroomrichting benaming of...? En een 330 weerstand bedoel je een 330 Ohm weerstand mee, en een 10K weerstand een 10 KOhm weerstand?

Sorry dat ik zo lastig ben maar ik heb van dit soort dingen geen kaas gegeten, en al helemaal niet van lastige schema's met tekentjes, want het lijkt wel alsof ik een Chinees boek moet lezen haha!

Toch iedereen alvast heel erg bedankt. Als it gaat werken heb ik weer een leuk modje erbij op mijn PC'tje :*)

Verwijderd

Die TIL111 is gewoon een IC'tje.
Alles wat daarin getekend is, moet je niet van wakker liggen.

http://www.fairchildsemi.com/ds/TI/TIL111.pdf

En hij neemt gewoon de 5V lijn als voeding, ipv de connectors op het mobo.
Voor je leds staan nog altijd die voorschakelweerstanden en de transistoren, zodat er geen volle 5V over je leds staat.

R staat voor resistor, en zijn dus gewoon weerstandjes...
Die TIL111 scheidt het linkse en het rechtse circuit, zodat er geen fysische verbinding is tussen de LED's en je mobo.
Kwestie van niet teveel stukken te maken als er iets fout loopt ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 17:05 ]

Verwijderd

proller schreef op 23 juli 2004 @ 16:54:
[...]

Ik vind het wat rommeling getekend die TIL111, ik zie iets van een zwarte pijl, niet er net zo uit ziet als een ledje!
Ik zal het je nog sterker vertellen, het is een LEDje.
Als dat LEDje brandt, valt het licht op de basis van een speciale tor die daardoor gaat geleiden.

• deepbass909

deepbass909

Exter zijn schema is ongeveer wat ik in gedachten had, alleen had ik geen TIL111 erin zitten.
Ik denk dat dit met de electronica ervaring van de TS misschien wel het veiligst is (al hoewel ik eerlijk gezegt een beetje twijfel of de TS dit wel met goed gevolg zal volbrengen...)

Enige basis kennis is toch wel aan te raden (zoals betekend R (weestand) in een schema, en wat doet het..)

TS, denk er even goed overna, en vraag eventueel iemand bij jou in de omgeving die meer ervaring heeft om te helpen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Nik
Oh dat komt wel goed, ik weet prima wat een weerstand is, ik heb een jaar een havo N&T gedaan, maar ben toen de economische kant op gegaan (doe nu bedrijfsadministratie).

Vaardaar dat het wel lekker is eens even wat op te frissen, en nu ik het zo zie is het niet zo heel lastig, maar ik vond die IC er lastig uitzien, net alsof ik dat allemaal moest gaan solderen!

Als ik de juiste onderdelen kan vinden kan ik prima uit de voeten komen, mits het schema goed is natuurlijk! Mijn oom doet electrotechniek dus die kan aan de juiste onderdelen komen, en hij kan me eventueel wel wat advies geven. Hij heeft helaas de ballen verstand van hoe een pc in elkaar steekt, dus daarom heb ik het hier gevraagd :)

We zullen zien hoe dit uit gaat pakken, én of ik de onderdelen kan krijgen. Mijn oom heeft ook niet alles, en ik woon op het platte land... hier geen electrozaken te bekennen :|

• deepbass909

deepbass909

Ok, ik kon uit je profiel niet opmaken hoeveel je ervan weet, maar het klonk als sommige mensen die weleens bij ons in de winkel komen...
Vandaar mijn terughoudendheid over je kunnen. Daarnaast loop je altijd het risico met dit soort dingen dat je iets kapot maakt, en dat zou zonde zijn.

Maar zoals Exter het heeft getekend is een zeer goede oplossing. Ik zou het weinig anders doen (ik had de opto-coupler, het ictje weggelaten).

Verwijderd

Even het schema van Exter (algemeen aanvaard als beste oplossing, toch?) op een zo klein mogelijk proto-bordje geduwd.

Ik kom dan het volgende uit:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/crypto/max/hd_pow.gif

De schakeling past in een vierkantje van 7 op 7, wat mij betreft klein genoeg ;)

De pootjes van de tor staan normaal op een lijn, maar ik heb de gewoonte om ze altijd in driehoek te solderen. Pin 3 van de optocoupler is NC, dus die heb ik gebruikt om de grondlijn tot aan de andere kant te krijgen. Pin 6 zweeft, maar blijkbaar is dit geen probleem :?

Kheb momenteel haast niks in huis van componenten, dus het solderen zal ffiez moeten wachten :|
Pagina: 1