[Proliant 800] Array niet te configureren

Pagina: 1
Acties:

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Een tijd terug een oude Compaq Proliant 800 Dual Pentium Pro 200 binnengekregen. Gewonnen in een loting van oude bedrijfsservers voor 25,-. Erg leuk, nog nooit iets met dual en scsi in handen gehad.

Aanwezig in de server:
- IDE-cd-romspeler
- Floppy
- Scsi Tapestreamer 12/24gb (staat er op)
- Compaq Smartstart cd uit 2001 met Engelse tekst, maar alles in Duits, v5.30
- Er zit dus geen hd in
Op grote insteekkaar zit:
- Pci videokaart Compaq nitro als stikkertje erop
- Standaarduitbreiding voor scsi-aansluiting, rechtstreeks op de insteekkaart met een aansluiting die ik niet herken
- Een grote (hele grote) kaart voor scsi aansluitingen, lijkt later toegevoegd omdat hier minder stof op zit
- 160mb Edo-ram (heel vreemd, ik dacht dat het altijd in gelijke paren ging :? )

Schijvenkabinet
Daarnaast een schijvenkabinet waar op de voorkant staat Compaq Proliant Storage System F1. Plaats voor 7 schijven, waarvan er 4 aanwezig zijn. Alle 9,1gb met de tekst "Wide Ultra Scsi". Kabel voor connectie met server erbij. Schijven zitten in plaats 0 t/m 3.

Server en kabinet hebben naar alle waarschijnlijkheid bij elkaar gehoord.

Leuk systeem om wat mee te doen? Yep. Als het werkte...

1
Smartstart-cd wil niet werken

- Met Configuration Utilities wel de boel kunnen opstarten. Alle hardware kunnen configureren (wel drie foutmeldingen over dat er iets niet konden worden geconfigureerd).
- Cd-rom moeten toevoegen, als first als bootvolgorde
- Ergens anders bootvolgorde nog ingesteld als cd-rom - a: - c:
- Andere cd-rom speler aangesloten (maar dat is met Compaq een beetje tricky, die wil niet graag werken met andere hw dan Compaq)

Er wordt nooit vanaf cd-rom gelezen, pc springt meteen door naar a: of als er geen diskette inzit naar c:.

2
De array wil niet worden geconfigureerd[/b]

Met configuration utilitities kan je kiezen voor de Array configuration utility. Vervolgens wordt gevraagd om de diskette. Vervolgens start de pc opnieuw op om op te starten van de diskette. Dat kan dus niet: deze is niet bootable...(??) en alle voorgaande versies ook niet. Wel hoor je de array config util te kunnen gebruik vanaf de smartstart cd of vanaf het besturingssyteem (maar dat kan ik niet installeren en de cd kan niet opstarten).

Kortom: ik zie iets over het hoofd en ik zit nu in een vicieuze cirkel... en ik ben nog niets eens toegekomen aan het installeren van een OS...

En nu is het tijd om help te roepen: HELP!. Ik ben hier al dagen zoet mee, maar ben het nu echt spuugzat.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
ten eerste, knipperen de lampjes op de schijven even?
als ze dit niet doen is je raid kaart niet goed.

ten tweede zijn alle schijven goed? dit kan je controlleren door ze in andere pc te hangen.

ten derde, gebruik je goede versie van die smartstart CD?
Ik heb zelf ook een keer 4 versies moeten gebruiken voordat dat ding eindelijk werkte. Blijkt dus niet helemaal compitabel te zijn

en over die diskette:
hij maakt de diskette niet bootable, maar schrijft daar zijn raid config op weg.
dit leest ie later (na de reboot) weer uit
je moet hem dan van de CD opstarten

als je CD het niet doet, denk ik dat je dat eerst moet fixen.

[ Voor 11% gewijzigd door BasieP op 23-07-2004 12:36 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
@ BasieP:
Raidkaart in orde: bij stroom erop lichten alle lampjes kort op + bij het opstarten scant de pc één voor één de schijven totdat alle lampjes branden (en daarna gaan ze uit). Ook de volgorde van het scannen is goed: eerst slot 0, dan 1 enz. tot 3.

De schijven kan ik niet controleren, ik zou niet weten hoe ik ze in een andere pc moet zetten: ze zitten in een speciale bracket + dat ik geen scsi in mijn normale pc heb zitten...
De schijven zien er trouwens allemaal nieuw uit, geen stof, geen beschadigingen, en spinnen één voor één op bij het scannen.

Hoe zou ik de goede versie kunnen controleren van de smartstartcd? Ik heb deze cd erbij gekregen en hij zou het moeten doen... Ik had ook begrepen dat deze cd's compatible zijn met alle Proliants? Niet dus?

Ik heb nog geen raid-config ingesteld? Hoe kan hij dan wat wegschrijven naar de diskette (wat ik ook niet heb zien gebeuren)?

Ik was er al bang voor dat het perse via de smartstartcd moest gebeuren...

Het hele gekke aan het verhaal is dat de cd-romspeler niet werkt. Bij de config util moet ik het handmatig instellen en ook daarna wil er geen cd van booten (smartstart & win2000). Ik ga toch maar weer eens spelen met de instellingen rondom de cd-romspeler + een andere proberen.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• BasieP
dat je harddisks 1 voor een aan gaan, zou kunnen duiden op een al geconfigureerde array.
het zou dus kunnen dat de raid array er dus nog gewoon op staat.
je schijven zijn iig goed (mechanisch dan)

verder heb ik niet zoveel ervaring met die CD's, waar te downloaden enzo, wij hadden er een stuk of 8 versies op mijn vorige stageplek.

Ik denk ook niet echt dat je met zo'n server naar de gemiddelde computerboer kan of hij hem 'even wil testen' :P

die tapedrive is ook scsi of niet?
probeer je CDrom daar is aan te hangen, wie weet werkt het

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Er is zeker te weten geen array aanwezig: de server klaagt erover dat de array nog geconfigureerd moet worden + dat er van de erase-disk gebruik is gemaakt van Compaq. Hiermee is alle info op de schijven weg + alle instellingen enz. Kale start van het begin dus.

Cd-rom speler is IDE, niet scsi, dus kan het niet aansluiten op de tapestreamer.
edit:
De tapestreamer is wel scsi

Overigens is de server nu zover dat hij niet meer wil opstarten... ;( Nog even bezig met geheugenmodules, dat was namelijk de eerste keer het probleem.

En als dat weer werkt ga ik weer verder met het proberen die cd-romspeler aan de praat te krijgen (master/slave/cs, + instellingen in de config util + andere cd-romspeler + prim/sec ide). Nog genoeg te doen vandaag.

[ Voor 3% gewijzigd door Motrax op 23-07-2004 13:30 ]

☻/
/▌

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:27

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

je ken bij compaq hp-rood de drivers voor die zooi ophalen; dan heb je smart-start floppies.

Althans, toen ik me met die rommel (en dat is maar een mening) bezighield, was dat zo.

[ Voor 3% gewijzigd door pjottum op 23-07-2004 13:34 ]

ping 127.212.23.124

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Opgelost!

Het probleem van het niet kunnen starten van de smartstartcd.

Wat heb ik dan gedaan? --> bijna niets :P

Er was in het begin wat mis met het geheugen: er waren drie reepjes, maar de server wilde niet opstarten. Één reepje weg en hij startte wel. Vervolgens de hierboven beschreven problemen gehad en ineens wilde de server weer niet starten. Toen eens goed gekeken naar de serienummers van de reepjes en twee dezelfde erin gezet. Startte weer en opnieuw de config util laten gaan. Dit keer werd niet de Array als eerste bootdevice ingesteld, maar de fixed disk (lees cd-romspeler). Hoewel ik dit eerder handmatig zo had gewijzigd, moest het blijkbaar automatisch...

Anyway: na de reboot startte die op van de smartstartcd...

Verklaart alleen niet waarom hij wel met verkeerd geheugen kan starten, verkeerde instellingen maakt, na een tijdje niet meer kan starten vanwege verkeerd geheugen en vervolgend met goed geheugen wél de goede instellingen kan maken :?

In ieder geval hartelijk dank, ik stond op het punt om het op te geven _/-\o_

edit:
En nu nog de array :P, want daar ging het eigenlijk om... maar goed. Die hoop ik nu zelf wel op te kunnen lossen, met de smartstartcd moet het lukken (afkloppen). In een edit voeg ik nog wel toe of het gelukt is...

[ Voor 10% gewijzigd door Motrax op 23-07-2004 14:09 ]

☻/
/▌

• BasieP
bij dat soort (oudere) mobo's moeten de reepjes in paren gebruikt worden

een oneven aantal reepjes werkt dus nooit :)
altijd 2, 4, 6 ofzo :)

[ Voor 6% gewijzigd door BasieP op 23-07-2004 16:44 ]

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Oorspronkelijk zater er 3 reepjes in (4 banken). Dat ging idd echt niet.

2 reepjes ging, een tijdje. Toen bleek dat het met 2 identieke reepjes een stuk beter ging :) En nu zit er 256mb in ipv 160...

De raid-array is overigens gelukt. raid5 3x 9,1gb + 1 hotspare. Krijg van mijn werk binnenkort er nog een paar schijven bij :9

Jammer alleen dat het schijvenkabinet zo'n lawaai maakt, dus of de boel aanpassen, of wegdoen.

Weet alleen nog niet wat ik met dit ding moet gaan doen...

☻/
/▌

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 17:46

Jiffy

God, you're ugly!

BasieP schreef op 23 juli 2004 @ 16:43:
bij dat soort (oudere) mobo's moeten de reepjes in paren gebruikt worden

een oneven aantal reepjes werkt dus nooit :)
altijd 2, 4, 6 ofzo :)
Da's dus absoluut niet waar!

Dit model Proliant maakt gebruik van EDO-dimms welke per stuk geplaatst kunnen worden. Maximaal vier van maximaal 128 MB per stuk, oftewel 512 MB totaal. Je kunt dus naar hartelust EDO(!) dimms van 32, 64 en 128 MB mixen.

Hij is idd wel érg kieskeurig vwb het te gebruiken geheugen (ongebufferde EDO ECC dimms). Ik heb er thuis ook eentje staan als server. Prima ding.

offtopic:
@TS: Mocht je van die RAID-kaart en je drivecabinet (met drives) afwillen... ;)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Pagina: 1