Als ik via SSH inlog op mijn server werkt sinds vandaag ineens de "/"-toets niet meer (en dat is best lastig op linux ;-) ) Dit is alleen zo in bash; in bijv. tcsh of ksh of in programma's werkt hij wel ... rebooten van de server heeft niet geholpen. 't Lastige is dat er geen toetsenbord & beeldscherm aanzit dus als iemand een manier weet om dit te fixen via ssh hoor ik het heel graag!!
LOL, is er toevallig een of ander alias aangemaakt wat deze toets sloopt? Heeft er iemand anders met jouw account lopen 'spelen' toevallig?
Ja, lach er maar om! :-)
Als het goed is ben ik de enige met dit account. Ik heb 'alias' ingetypt maar daar waren alleen wat dingen over ls en dir, niks met /. Bij andere users (ook root) is het trouwens hetzelfde ... heb een nieuwe user aangemaakt en die had het ook, grrrrrrr!
Als het goed is ben ik de enige met dit account. Ik heb 'alias' ingetypt maar daar waren alleen wat dingen over ls en dir, niks met /. Bij andere users (ook root) is het trouwens hetzelfde ... heb een nieuwe user aangemaakt en die had het ook, grrrrrrr!
Kun je een escaped / wel tikken? Dus \/? Heb je dit probleem nog steeds als je een programma als `vi` opstart? is er een console variant van xev?
---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate
Nee, \/ werkt ook niet, maar in alle programma's doet-ie het dus wel: vim, en zelfs mc. (Er staat geen x op deze server)
Je hebt showkey, maar dat werkt alleen als je fysiek achter de computer zit en niet als je remote inlogt.is er een console variant van xev?
Het is wel vreemd dat alleen in bash een toets niet werkt. Het lijkt in ieder geval uit te sluiten dat het aan je SSH-programma ligt.
Wat is je TERM instelling?
[edit]
Ik kan het op mijn PC ook wel voor elkaar krijgen. Dit gaat door in je .inputrc (per gebruiker) of /etc/inputrc (alle gebruikers) een regel op te nemen die er zo uitziet:
/:
dan zal bash een lege macro aan de /-toets hangen en gebeurt er dus niets!. vi maakt geen gebruik van deze functies van en dus kan je in vi wel gewoon de /-toets gebruiken. Zie man bash en zoek op readline.
[ Voor 39% gewijzigd door JeroenE op 23-07-2004 13:19 ]
Maar als je dit niet zelf hebt gedaan dan lijkt me dat iemand een practical joke aan het uithalen is (hou je dat voor mogelijk?) of misschien jouw standaard bash shell heeft vervangen door een andere, of dergelijke grappen.
Zoiets, of je systeem is gekraakt, of jij of een programma heeft een instelling op vrij vage wijze veranderd (maar ik heb nog nooit gehoord van een programma dat dit 'per ongeluk' doet).
Zoiets, of je systeem is gekraakt, of jij of een programma heeft een instelling op vrij vage wijze veranderd (maar ik heb nog nooit gehoord van een programma dat dit 'per ongeluk' doet).
offtopic:
Wees blij dat de andere shells in je pad stonden. Anders had je ze niet eens kunnen opstarten
Wees blij dat de andere shells in je pad stonden. Anders had je ze niet eens kunnen opstarten
[ Voor 13% gewijzigd door Wilke op 23-07-2004 13:52 ]
In /etc/.inputrc was niets te zien. Een practical joke sluit ik eigenlijk uit; ik ben de enige echte gebruiker van de server, muv wat ftp-ers en smb-ers die geen shell hebben en dus niet kunnen inloggen.
Opnieuw installeren van bash bood geen oplossing en eigenlijk vertrouw ik 't niet meer zo; ik denk dat ik 's een nieuwe installatie ga doen...
Opnieuw installeren van bash bood geen oplossing en eigenlijk vertrouw ik 't niet meer zo; ik denk dat ik 's een nieuwe installatie ga doen...
Zou IMHO jammer zijn als je dan niet eerst kunt achterhalen hoe het komt...
Als je de bash binary van een ander systeem kopieert - liefst onder een andere naam dan 'bash', en die opstart, gebeurt het dan ook?
Ik zou verwachten 'ja', en dan ligt het toch aan een of andere config - indien 'nee' dan heb je een serieus probleem en zou ik eens op zoek gaan naar chkrootkit en dergelijke.
Als je de bash binary van een ander systeem kopieert - liefst onder een andere naam dan 'bash', en die opstart, gebeurt het dan ook?
Ik zou verwachten 'ja', en dan ligt het toch aan een of andere config - indien 'nee' dan heb je een serieus probleem en zou ik eens op zoek gaan naar chkrootkit en dergelijke.
Wilke schreef op 23 juli 2004 @ 13:52:
offtopic:
code:
1
2
3
4
| export PATH=".:$PATH" cd usr cd bin naam_van_shell |
Het kan dus wel zonder de slash te gebruiken, is alleen wat omslachtiger
Voor het probleem kan ik overigens niet direct een oplossing verzinnen. Ik gok dat je het probleem ergens in /etc moet zoeken, maar ik durf niet te zeggen waar precies. Een inbraak is mogelijk, maar naar mijn mening niet heel waarschijnlijk. Je zou eens kunnen proberen of 'loadkeys -d' het probleem oplost, al heb ik daar weinig hoop op. Ik vermoed dat andere shells hetzelfde probleem zou hebben als het in je keymap zou zitten.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Heb bash van een ander systeem gekopieerd, hernoemd en hij doet het nog steeds niet ... chkrootkit gedraaid (met binaries van ander systeem), nothing found ... loadkeys -d, ook geen verschil...
Iemand nog een idee? Ik ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd wat er nu gebeurd is!
Gisteren of eergisteren werkte het zeker nog, toen heb ik php geupgrade, maar verder heb ik niks geinstalleerd of gewijzigd.
Iemand nog een idee? Ik ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd wat er nu gebeurd is!
Gisteren of eergisteren werkte het zeker nog, toen heb ik php geupgrade, maar verder heb ik niks geinstalleerd of gewijzigd.
Is dit een tikfout? In /etc heet de file inputrc (dus zonder punt). In je home moet de punt er wel voor.In /etc/.inputrc was niets te zien.
Werkt het wel als je Ctrl-V en dan / intikt?
En als je een schone/nieuwe user aanmaakt en daarmee inlogt?
"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan
Verwijderd
- Via welke OS open je een ssh sessie
- Welk programma gebruikje om een ssh sessie te openen
- gooi alle ssh keys es weg
- Probeer es een andere shell
- activeer tijdelijk es telnet en open een telnet sessie
gr. Patrick.
- Welk programma gebruikje om een ssh sessie te openen
- gooi alle ssh keys es weg
- Probeer es een andere shell
- activeer tijdelijk es telnet en open een telnet sessie
gr. Patrick.
Kees schreef op 23 juli 2004 @ 17:21:
En als je een schone/nieuwe user aanmaakt en daarmee inlogt?
Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 12:11:
[...]
Bij andere users (ook root) is het trouwens hetzelfde ... heb een nieuwe user aangemaakt en die had het ook, grrrrrrr!
---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate
@jeroene: dit . was idd een tikfout. Maar met eerst ctrl-V en daarna / werkt het wel! Alleen slechts eenmalig. Wat betekent dat?
@Kees: had ik idd al geprobeerd
@pgh001: OS is linux; ik log in met openssh-client. Bij andere shells speelt het dus niet, alleen bij bash. Telnet zal ik zo nog 's proberen, net als dat ding uit de kast slopen en monitor en toetsenbord eraan hangen.
Bedankt voor al jullie reacties iig!
@Kees: had ik idd al geprobeerd
@pgh001: OS is linux; ik log in met openssh-client. Bij andere shells speelt het dus niet, alleen bij bash. Telnet zal ik zo nog 's proberen, net als dat ding uit de kast slopen en monitor en toetsenbord eraan hangen.
Bedankt voor al jullie reacties iig!
Ctrl-V is een commando om door te geven dat het volgende teken niet geinterpreteerd moet worden, maar letterlijk moet worden opgevat. Op die manier kan je bijvoorbeeld ook een echte ^H te zien krijgen ipv dat de laatste letter wordt weggehaald als je ctrl-H intikt.Maar met eerst ctrl-V en daarna / werkt het wel! Alleen slechts eenmalig. Wat betekent dat?
Oftewel, het ligt echt aan je readline instellingen. Controleer eens of je INPUTRC variable niet naar een andere file wijst. Of dat er ergens in je opstartinstellingen een bind commando staat ofzo.
Als je "/bin/sh -noediting" intikt als commando zal je zien dat je de / weer kan gebruiken (maar alle handige toetsencombinaties ben je dan ook kwijt!).
Oef, ik ben eruit!!
-noediting werkte inderdaad, dus ben ik nog 's naar /etc/inputrc gaan kijken, blijkt dat de eerste regel ge-uncomment was. De eerste regels zijn
De eerste # was weggevallen (hoe??) waardoor hij / als een macro oid is gaan zien denk ik. # toegevoegd en het werkt als een trein. Bedankt iedereen!!
-noediting werkte inderdaad, dus ben ik nog 's naar /etc/inputrc gaan kijken, blijkt dat de eerste regel ge-uncomment was. De eerste regels zijn
code:
1
2
3
| # /etc/inputrc # This file configures keyboard input for programs using readline # See "man 3 readline" for details. |
De eerste # was weggevallen (hoe??) waardoor hij / als een macro oid is gaan zien denk ik. # toegevoegd en het werkt als een trein. Bedankt iedereen!!
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2004 01:56 ]
Pagina: 1