Toon posts:

project, opslag koffer (probleem)

Pagina: 1
Acties:
  • 328 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hey iedereen,

ff even uitleggen wat ik bedoel met "opslag koffer"
ik en een maat van me willen een koffer maken met verschillende hd's in
hierbij willen we ide to usb2.0 of firewire convertors gebruiken deze willen we inbouwen in een groot formaat alluminium koffer(cd koffer) met een pc voeding in en usb 2.0 of firewire hub

voorbeeld:

4 hd van 200 GB, 4 ide to usb2.0 convertor, 1 usb 2.0 hub, 300wat pc voeding met schakelaar voor opzetten, 1 koffer (groot) + de nodige ventinlators voor kooling + temp meter en overhitting beveiliging(zelf uitvinding voor koffer).

deze koffer zou dienen voor data verkeer tussen mij en mijn maat en voor op tuning beurzen van auto's (auto met 17 inch scherm op dashbord en ingebouwde portable+ webcam) de data is films/audio/live opname/weergave op de beurzen.

het probleem waar ik nu voor zit zijn de firewire of usb convertors, we zouden niet weten waar we deze printplaatjes zouden kunnen krijgen of hoe we aan de printplaatjes en onderdelen zouden geraken. we hebben er gevonden in externe hd caseings maar die zijn relatief duur! de zoektochten op hw opt net heeft ons ook niet verder geholpen, we zijn ook aant twijfelen tussen usb2.0 en firewire voor de data transfer. aangezien nooit meer dan 2hd gebruikt gaan worden lijkt dit de beste manier! we weten dat er "speciale opslage cases bestaal maar die zijn relatief duur +400 eur (zonder hd's)

firewire:

schrijf snelheid: 14811 kb/sec
lees snelheid: 32905 kb/sec
cpu usage: 5.5%
max toestellen: ?

usb 2.0:

schrijf snelheid: 13955 kb/sec
lees snelheid: 16987 kb/sec
cpu usage: 9.0 %
max toestellen: 128 (in theorie)

dit is de data die ik al heb, de vraag is alleen wat de juiste oplossing zou zijn, in verband met het gebruik van meerdere toestellen tegelijkertijd

groetjes to-cool / wildcard

ps: heb je meer info nodig laat me maar weten da zeg ik nog wat ik eventueel vergeten heb.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 03:25 ]

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

heb wel wat info kunnen vinden, maar geen schema's

op T.net: Eksitdata IDE-naar-USB-adapter nader bekeken

en ook nog FireWire 400 / IDE Bridge Boards

hopelijk kun je er wat mee :)

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

Verwijderd

Topicstarter
dankje voor de vlugge reatie, de info die je me hebt bezorgt is nuttig maar eigenlijk zijn die dingen wel duurbedoeling is een goedkope oplossing te maken,
het principe van die firewire link van je is wat ik zoek, het zou toch goedkoper moeten kunnen! maarja waar he ;-)

groetjes to-cool

• zazra
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-06-2025
Ik vond deze links:
http://www.datoptic.com/fwint.html IDE -> firewire
http://www.pc-tuning.nl/shop/showdetail.php?product=170.826 Sata -> firewire
http://www.computeruniver....asp?agent=531&ref=kelkoo USB2.0 -> IDE
http://www.caloptic.com/ Meerdere convertors

nog veel meer is te vinden via:
http://www.google.nl/sear...ide+to+firewire+convertor

Als het zover is en de boel is voor elkaar lijkt het me leuk als er foto's komen :)

[ Voor 9% gewijzigd door zazra op 23-07-2004 03:36 ]

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Zeker pics.... :9~ dit idee klinkt goed en heeft volgens mij wel potentie :) WIe wil er nu geen stand alone koffertje van 1 TB voor weinig. 8)

Verwijderd

Topicstarter
/offtopic
dankje voor support onze photokes komen zeker!!
dit is niet ons proefstuk ;-) ik zal photo plaatsen van 17"scherm in de auto
;-)

ik zelf heb ook een watercooling/peltier cooling bedacht, maar wel niet uitgewerkt, problemen met stroom toevoer en themperatuur beperking, in theorie kreeg ik themperaturen tot -40°c en da riskeer ik toch niet met mijn pcke
dit was ook een relatieve goedkope oplossing maar gewoon ingewikkeld te maken.

/ontoppic

het is misschien een uitwinding die "te verkopen" valt ;-) grapke
het zou een oplossing zijn voor heel veel mensen.
ik heb berekend da ik ongeveer 10 schijven in de koffer kan bouwen met een uitstekende airflow en themperatuur (niet op geluid letten dan) alhoewel er plaatst is voor isolatie en electroaarding en ben op dit moment ook een mannier aant bedenken om vochtige lucht tegen te gaan omdat de aerflow tegen de 10.000 liter/h zit misschien iets minder dit is wel nodig om 40 watt/hd te koelen
zo blijft te themperatuur op een gemiddelde van 25 )c bij een buitenlucht themperatuur van 30°c. Deze is wel experimenteel en kan minder worden, men kan niet aan alles denken tegelijkertijd, zo ben ik ook aant twijfelen om een koeler te gebruiken van een server i.p.v. maar de geluidsproductie ligt relatief hoog.
misschien kan ik ook adjustible fans gebruiken voor het meer stillere werk!
ook rekening houden met stof en statische electriciteit,
er komt veel bij kijken maar het eindresultaat is wat telt!

groetjes to-cool

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 04:12 ]

Verwijderd

hmm aluminiumkoffer met koelribben :)

lol 300 watt pc-voeding :P
draai 8 x 120gb drives en een amd 1700+ op een 220 watt voeding :D

Als je goede en stille hd's wil > http://www.harddisk.com/harddrive/ide/st3200822a.html

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 23:47 ]

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:31
Er was laatst (een maand geleden?) een bericht op de frontpage over een USB->IDE converter. Zag er heel erg simpel uit, misschien kan je het nog vinden? Het ding was iig ideaal om bijvoorbeel harde schijven mee te testen, maar zal zeker ook wel goed werken in je koffer.

hebbes : nieuws: Eksitdata IDE-naar-USB-adapter nader bekeken

[ Voor 13% gewijzigd door WVL_KsZeN op 23-07-2004 23:49 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 23:43:
hmm aluminiumkoffer met koelribben :)

lol 300 watt pc-voeding :P
draai 8 x 120gb drives en een amd 1700+ op een 220 watt voeding :D

Als je goede en stille hd's wil > http://www.harddisk.com/harddrive/ide/st3200822a.html
Voeding lijkt mij ook erg overkill, 200W AT-voeding is meer dan zwaar genoeg (en je hebt er meteen een on/off-schakelaar als bonus bij ;) )

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

Verwijderd

Topicstarter
we hebben besloten om goedkope externe behuizingen te kopen en de case er af te rippen. :-) we hebben alluminium l profiel gaan kopen en mini boutjes en een allu lat, deze gaan we gebruiken voor de ophangingen van je hd, vandaag nog ben ik hard geschrokken van de themperatuur dat die hd maken, pff was zo heet dat je die bijna niet kon vasthouden, dat zal nog leuk worden voor de koeling, uit veiligheids overwegingen zullen we maar extra koeling plaatsen, volgende keer maak ik fotokes van de stukken die we gebruiken zullen, en constructie.
het is een prototype en zal niet veel tralala hebben en zal niet mooi afgewerkt zijn
eerst zal alles eens deftig getest worden.

ik heb er al aan gedacht om kleine koelvinnen te monteren om het onderste van de hd, maar zou da wel te doen zijn? of van enig nu hebben?

ook ben ik aant denken aan airflow guiding te maken dmv holle tubes ofzo (plexi)
maarja dat maakt alles minder goedkoop en meer complex om te bouwen,

voeding geeft wat problemen opt moment, is een atx voeding en wil maar niet starten zonder moederbord, we zullen alles opnieuw moeten uitmeten, pfff zoveel dubbel werk, ik denk er zelfs aan een at voeding te kopen omdat die handiger zou zijn ik bebruik, omdat die gewoon rechtstreeks aan de voeding opgezet kan worden,

ach ja aan zoveel te denken,

groetjes tocool

• Crazy Eyes Cobra
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-02 09:36
atx is toch aan te zetten door twee draadjes te koppelen, weet zo niet welke staat ergens in de faq dacht ik

kan natuurlijk ook een schakelaar tussen (geen puls)

ik ben nie gek, ik ben een vliegtuig

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Laat die groetjes eens weg, dat leest zo irri ;)

Maar hoe bedoel je, je voeding wil niet starten? Je hoeft alleen maar 2 draadjes op de ATX stekker te verbinden. Ik dacht pinnetje 4 en 6, dan verbind je de groene draad met een aardedraad.

edit:
Argh, zelfs op dit uur ben ik nog te sloom :X :P

[ Voor 11% gewijzigd door MadMarky op 24-07-2004 02:02 ]

🖥️ | 🚗

• Crazy Eyes Cobra
  • Laatst online: 26-02 09:36
MadMarky schreef op 24 juli 2004 @ 02:01:
Laat die groetjes eens weg, dat leest zo irri ;)

Maar hoe bedoel je, je voeding wil niet starten? Je hoeft alleen maar 2 draadjes op de ATX stekker te verbinden. Ik dacht pinnetje 4 en 6, dan verbind je de groene draad met een aardedraad.

edit:
Argh, zelfs op dit uur ben ik nog te sloom :X :P
8) ben ook net pas afgewerkt lol

ik ben nie gek, ik ben een vliegtuig

Verwijderd

Topicstarter
weet er iemand hoe je een atx voeding kan starten zonder moederbord?

en hoe je best een schakelaar kunt plaatsen om de voeding te starten?

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:31
dat werd al gezegd, zorg dat de groene en zwarte draad verbonden zijn, dan gaat de voeding vanzelf aan.

Als je een voeding hebt met externe aan/uit knop kun je daarmee dus alles aan en uit zetten. (of je zet een schakelaar tussen de groene en de zwarte draad, GEEN PULS-SCHAKELAAR)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-12-2025

Hoholi

The only one

Zo dus ;)

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/lightweight/Brol/ATX.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Hoholi op 24-07-2004 23:52 ]

Religion is Opium for the Masses

Verwijderd

Topicstarter
hazooo dus ;-) ondertussen had ik het al gevonden;-) het was eigenlijk anders,
door dar er geen verbruiker opzat werkte de voeding niet uit veiligheid! ik heb de voeding printplaat moeten raadplegen voor dit, de ader voor voedings switch was eigenlijk de grijze kabel, deze zat op dezelfde plaats als op de photo!
toch bedankt voor de hulp, maandag hoop ik fotokes online te kunnen zetten van de koffer en hd rack,

ik heb vandaag een uitneembare rack gemaakt voor de hd heb hiervoor alluminium gebruikt voor de warmte verdelings eigenschappen en heb hierop de aarding aangesloten van de voeding, statische electriciteit is een factor waar ik wel rekening mee hou. aan gezien we op zoek zijn naar printplaatjes voor ide naar usb 2.0 of/en firewire 400 zal het nog een tijdje duren voor we echt alles kunnen afwerken.

ondertussen hebben we een probleempje gehad met ons test printplaatje uit een externe hd, blijkbaar was de voeding niet alleen gebruikt voor de pw supply van de hd maar ook voor de sturing van de controller,
heb weeral mijne voltmeter moeten boven halen, het zal nog wel een paar uurtjes duren voor ik klaar ben. al bij al zal het wel meevallen aangezien ik denk de energie van de usb te kunnen gebruiken.

toch ben ik op zoek op een mannier zo'n controller te kunnen kopen (printplaat geen ide/usb kabel) of zelf te maken, al bij al is het maar een simpel ontwerp.
het is en blijft de bedoeling de kostprijs van de hd koffer zo laag mogelijk te houden.

isolatie, weer een belangrijke factor om over na te denken, niet iedereen zal het op prijs stellen dat die koffer veel geluid maakt, hiervoor da ik proberen gebruik te maken van geluids dichte isolatie en rubberkes voor de hd's

de koelings fans zouden ook stiller moeten kunnen, ik denk da ik hiervoor tragere fans gaan nemen maar dan wel 2 meer gaan gebruiken! 2 die lucht in de koffer stuwen 2 die lucht naar buiten stuwen. de grote dat ik hiervoor zou moeten gebruik is eigenlijk nog wel een vraagteken, de hd genereren een grote hitte.
de voeding daartegen blijft relatief koud, aangezien het geen grote verbruikers op aangesloten heb (cpu en grafa kaart).
het enige probleem is het afschermen van de openingen voor de fan's ik denk hiervoor een gaas te gaan gebruiken. Deze om de fans te beschermen. Eventueel ook een antistof gaasje bij doen.

ik heb mijn twijfels dat heel de koffer gekoelt geraakt, de kist is ongeveer 16cm dik, 40cm breed, 24 cm hoog (schatting) er zitten 4 hd in de ene helft van de kist(2/4) andere helft zit de voeding(+- 1/4 van de kist) dan heb ik nog 1/4 over voor de controllers en nodige meet instrumenten en usb hub (plaats zat)

nog veel problemen op te lossen maar da zal wel in orde geraken :-)

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
wow, gaaf project.. maar even tussendoor.. Als je het op deze manier doet, heeft de PC waar je'm op aansluit 4 losse USB schijven geconnect van 200GB. En hoe zit het met de bandbreedte van zo'n USB hub? Daarnaast, al die bandbreedte over 1 poortje in je computer, gaat dat wel snel genoeg?

Als je in de koffer een mini-itx moederbordje zou stoppen, kun je er ook een servertje op draaien, die de schijven als bijvoorbeeld een RAID5 array served. Kun je met een netwerkkabeltje zo één grote share benaderen.

Dat brengt me op het volgende punt, is een 'standaard' of rackmount case niets voor je? Je hoeft niet meer te sleutelen, je hoeft je geen zorgen te maken over de koeling, of dat er iets los raakt.. En geeft toe.. zo'n rackmount case ziet er ook nog stoer uit :)

Afbeeldingslocatie: http://www.procase.nl/Images/ipc_s4d.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.procase.nl/Images/ipc_c2ee_bar64_xp_ss.jpg

Ik heb trouwens thuis ook zo'n doosje staan: Zit 2x 120GB in. Meer past er ook niet in, maar als je een vergelijkbaar ding hebt, of wat mod.. En dat ding is echt heeeel klein! (En op een beurs gekocht voor 65 EUR, PIII-500)

Afbeeldingslocatie: http://www.refurbiz.com/images/Compaq_Deskpro_EN_SFF_PIII_550.JPG

[ Voor 6% gewijzigd door axis op 25-07-2004 04:57 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Topicstarter
ad axis

waarom een kofferke?

het gebruik is voor het mee nemen voor auto tuning beurzen,
1.) showoff
2.) heel veel films, muziek, foto's. opnames van op de beurzen enz...
3.)koffer mag niet te veel wegen, en moet goedkoop zijn
4.)data verkeer tussen mijn servers en mijn thuis, usb of firewire is het gemakkelijkste (hot swappeble)
5.) laag verbruik
6.)proper in gebruik (niet veel los liggende bekabeling, en geen gedoe met hd switchen)

200 gb is maar een voor beeld, in realiteit gaan er 250 gb hd in komen
dus 1tb space

usb2.0: is relatief goedkoop bandbreedte valt goed mee, aangezien de kans is dat alle 4 schijven tegelijk gebruikt worden is erg klein. maar niet ommogelijk. het is de bedoeling dat er een film vanaf kan spelen zonder haperingen of een mp3ke,

firewire: is veel duurder, het enigste verschil is dat aflezen van de hd sneller is, maar de prijs ligt daarbij ook wel hoger +/- 10 eur per controller meer en 30 eur meer per hub. de switch kost nog meer voor maar 10% prestatie winst

ik ben toch nog tussen deze 2 aant twijfelen, maar uiteindelijk zal de eerste koffer via usb2.0 gaan omdat het een "project" is, en een uitvinding tegelijkertijd. dus probeer ik de kosten van dit alles zo goedkoop mogelijk te houden
ff kostprijs rundown geven

L - profiel alluminium 2m: 6.30€
plat profiel alluminium 2m: 3.10€
cd-koffer (grootste): 9€
voeding pc (atx): 23 €
boutjes: 1.5 €
hd vijsjes: 0€ stuk (kan je vragen aan pc handel die hebber altij op overschot)
usb2.0 hub: 10 eur (1 -> 4)
externe hdcasing: +/- 35€ stuk (4x) (140€)

dus kostprijs van koffer zonder hd: 192.4€

al bij al valt dit mee, meestal gaan zo'n dingen veeel duurder. zonder hd heb ik racks gezien van 600eur leeg zonder 1 hd en ook via usb2.0
daarom, een koffer is goedkoper.
Ok alles kan goedkoper, voeding, de profielen enzo..
maar dit zan niet de enige koffer zijn, wanneer mijn test versie werkend blijkt, heb ik direct een order van 2 andere koffers,

een mini atx bordje is te groot voor koffer, en het verbruik zit te hoog, je moet rekening houden dat de koffer zijn voeding van een autobatterij komt, laag verbruik is een must!!

kooling, geluids productie is voor deze eerste koffer niet belangrijk, maar wel bij de volgende versies!!! eigenlijk is kooling niet nodig omdat de koffer open kan, maar voor de levensduur was het toch beter een kooling te voorzien

een bijkomstigheid is schok en trillingen opvang, dit is bij mij nog ies waar ik aan denken moet, rekening houden de koffer dient voor verplaatsing, hiervoor wou ik rubbertjes gebruiken of stabilisatie vering (heel kleintjes)

ik hoop da je wa wijzer bent geraakt uit mijn text
het is moeilijk om mijn ideeën op papier te zetten, maar het is doenbaar

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2004 12:50 ]

Verwijderd

Ondanks het kleine detail dat ik een hekel heb aan opgefokte wagens }) lijkt het mij wel een leuk projectje.

Sta mij toe een aantal suggesties te geven. Zelf heb ik een aantal MP3 flight cases gemaakt, de allu profielen zijn daarvoor goed aan de buitenkant, maar aan de binnenkant gebruik ik (vraag mij niet hoe het juist noemt) geperforeerde ijzeren strips. Die zijn heel goedkoop en makkelijk te bewerken. Zit op een rol van een vijftal meter. In elke Gamma liggen die zeker.

Aangezien je niet van plan bent om er terwijl ze werken rond te rijden is het trillingsprobleem niet zo groot. Als je weet hoe leveranciers en tranportdiensten er mee werpen, zullen een beetje transportverplaatsingen het niet maken (op veilig spelen kan nooit kwaad natuurlijk.

2 gaten erin en je hebt voldoende koeling voor meer dan 4 schijven

Er is wel 1 zaak die ik niet goed begrijp, waarom werk je tijdens de beurzen met een At of ATX voeding. Waarom de 12V van de batterij eerst naar 220V omzetten om dan weer terug te gaan. Het moet technisch toch mogelijk zijn om de 12V mits stabillisatoren en omvormers op de HD's te gebruiken. Voor thuisgebruik uiteraard, dus de voeding in de kist steken is normaal.

Als je pics hebt, laat ze maar komen

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:37
Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 04:02:
ik heb berekend da ik ongeveer 10 schijven in de koffer kan bouwen met een uitstekende airflow en themperatuur (niet op geluid letten dan) alhoewel er plaatst is voor isolatie en electroaarding en ben op dit moment ook een mannier aant bedenken om vochtige lucht tegen te gaan omdat de aerflow tegen de 10.000 liter/h zit misschien iets minder dit is wel nodig om 40 watt/hd te koelen
zo blijft te themperatuur op een gemiddelde van 25 )c bij een buitenlucht themperatuur van 30°c.
Het is onmogelijk om onder de buitentemperatuur te komen met alleen passieve koeling ( fans etc. ). Hiervoor zul je toch echt peltiers en dergelijke moeten gebruiken ...

En wat betreft je vraag, bij de Conrad verkopen ze de IDE naar USB printjes los voor ongeveer 35 euro.

-

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

bij sommige cases kun je twee HD's aansluiten op 1 prinplaat, chekc:
[rml][ Mini review] USB Externe behuizing voor IDE HDD[/rml]/

maar als je toch 4 cases koopt dan kun je toch gewoon de vier adapters gebruiken die bijgeleverd worden, dan heb je ook geen andere voeding nodig!

Verwijderd

S-ata is hotswap, als je op zoek zal gaan naar een S-ata controller waar je 12 schijven op kan aansluiten en die dan in de koffer bij de hardeschijven inbouwt.

Verwijderd

Topicstarter
ad Nonkel pleuris

het is eigenlijk niet alleen voor auto tuning maar ook voor data transport.
van de cooling. en het hangt meestal op een portable dus daarmee
je bent fout over 2 gaten genoeg cooling geven, de eerste run test deed de koffer echt warm lopen. voor de levensduur van de hd is cooling noodzakelijk. ik kon de hd bijna niet meer aanraken van de warmte

bandijzer dat geperforeerd was was wel goedkoop maar zwaar, ik probeer de interne ophanging stevig te houden en wamte geleidend, zo dat ik een goede koeling krijg int algemeen.

waarom atx voeding vroeg je net, voor gebruik thuis in de auto, op de collo
het is goedkoop, maar ik kan voor later nog een 12volt omvormer maken voor de hd's. 90% van de tijd zal die koffer toch thuis staan of op de collo dus de interne voeding was de ideale keuze. de kist moet binnen in wel ordelijk blijven met bekabeling
de auto is al voorzien van een convertor(12v -> 220v) voor het tft scherm dus da mag geen probleem zijn.

@Juicy

je hebt gelijk, de kist kan niet kouder worden dan de buite themperatuur, heb ook verkeerd aantal schijven gezet was berekend om 4. 10.000liter lucht is niet extreem veel. ik kan het ook in cm³ zetten maar ik wil het niet uitrekenen, uiteindelijk is da niet van belang, 2 fans kunnen dat aan

dankje voor de goeie tip, eindelijk eens printplaatjes gevonden, ze zijn wel prijzig eigenlijk, ik had gehoopt dat ze iets goedkoper waren

@ j-w

het probleem van die voedingen is dat ze warm worden veel warmer dan 1 computer voeding, das extra warmte dat ik dan moet weg werken

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

nogmaals als je printjes kunt vinden die 2 schijven aankunnen, dan heb je er maar twee nodig. Check het topic wat ik eerder aan refereerde voor meer info.

[rml]j-w in "[ Mini review] USB Externe behuizing voor..."[/rml]

[ Voor 12% gewijzigd door j-w op 25-07-2004 17:24 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 juli 2004 @ 17:05:
ad Nonkel pleuris

het is eigenlijk niet alleen voor auto tuning maar ook voor data transport.
van de cooling. en het hangt meestal op een portable dus daarmee
je bent fout over 2 gaten genoeg cooling geven, de eerste run test deed de koffer echt warm lopen. voor de levensduur van de hd is cooling noodzakelijk. ik kon de hd bijna niet meer aanraken van de warmte

bandijzer dat geperforeerd was was wel goedkoop maar zwaar, ik probeer de interne ophanging stevig te houden en wamte geleidend, zo dat ik een goede koeling krijg int algemeen.
Heb toch al een aantal MP3 systemen op die manier aanvaardbaar koel gekregen. Ik weet natuurlijk niet juist welke schijven of koffer je gebruikt want dat speelt allemaal een grote rol. Maar 3 schijven kan net met een 8cm fan, als je daar een soort van luchttunnel van maakt (1in 1 out) lijkt het toch goed mogelijk. Als de prijzen van de USB 2 IDE's nog wat zakken zal ik hier ook nog eens een torentje ineenstampen.

We wachten trouwens allemaal op de pics

Totaal off-topic, maar hoe kan je HD-temps van een USB2IDE schijf lezen met Dtemp lukt het namelijk niet bij mijn controller

Verwijderd

Topicstarter
ik ga ze zelf uitrusten met een temp meter en sluit dat aan op een led schermpke

ik heb zelf nog niet geprobeerd via software te meten, heb gewoon een hd 1 uur ingestoken en temp gemeten, daarna de wattage berekend (warmte ontwikkeling)
en op gezocht hoe het best gekoeld van worden. komt meer neer op gokken! ;-)

ik dacht da je bedoelde gewoon met 2 gaten zonder fan,

dat jullie op fotokes zijn aant wachten weet ik wel, ik moet morgen fotokes maken,
ik moet digitale cam lenen van iemand

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Autotuning beurzen? Belg + autotuning = lowtuners.be? :X (nofi ;) )

Je zou al kunnen uitkijken naar schijven die redelijk weinig stroom gebruiken. Mijn ervaring met de Seagate Barracuda serie is bijv. dat de schijven wat stiller zijn en koeler blijven dan die van de concurrentie. De performance is ook ietsje minder, maar dat merk je toch niet met USB.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

beetje jammer van de usb 2, waarom geen goedkoop moederbordje met desnoods nog een sata controllertje, en dan software raid, dan kun je perfect de rechten regelen, meerdere gebruikers zijn geen probleem, en je data (kan) veiliger zijn ivm raid

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Verwijderd schreef op 25 juli 2004 @ 14:37:
S-ata is hotswap, als je op zoek zal gaan naar een S-ata controller waar je 12 schijven op kan aansluiten en die dan in de koffer bij de hardeschijven inbouwt.
De SATA spec -ondersteunt- hotswap. Dat is heel wat anders... Immers, heel veel SATA controllers zijn eigenlijk PATA controllers met een bridge chip, dus zeker voor low-cost controllers moet je echt niet op hotswap hopen / rekenen.

Verwijderd

Volgens mij is het de bedoeling van de TS om op een simpele goedkope manier extra data te hebben. Dus waarom een PC, met de nodige extra kabels, hardware en software die weer zal vastlopen, ...

Een simpele stapel van HD's is inderdaad iets interessant. Dat daar meer vraag naar is beseffen de producenten maar al te goed. Bij routers en hubs heb je soms al de mogelijkheid van USB producten aan te sluiten. Dit uiteraard met de bedoeling van extra opslagmogelijkheid te hebben, zonder hiervoor een echte PC nodig te hebben. Gewoon de HD's en een kabeltje. Simpeler kan bijna niet (nu nog juist goedkoper ;))

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de fotokes, maar ik moet alleen nog een plaatsje opt internet vinden opt moment, je moet nog niet letten op vanalles want dit is een prototype, er wordt nog veel aan geknoeit en gekl**t, vandaag hebben we getest of de controller met 2 hd ook werkte, spijtig genoeg was dit dus niet! dus morgen heb ik een dremol in mijn bezit en kan ik de gaten aken voor de koeling, en de voeding. ik heb in taiwan controllers gevonden die 2 hd ondersteunt en toch maar 10€ kosten, spijtig zijn de verzent kosten wat hoog

Verwijderd

Topicstarter
afbeelding1
dit is de test koffer, op dit moment is er nog geen gatens geboord en schakelaars gezet.
afbeelding2
een kijkje in de koffer, hou rekening dat dit een prototype is, alle schoonheids foutjes worden later nog weg gewerkt of op nieuw gemaakt. voor nu is dit goed genoeg.
afbeelding3
ook een foto van heel de kist
afbeelding4
close up
afbeelding5
nog een closeup

Verwijderd

Ik begrijp de plaatsing van de schijven niet. Een HD is gemaakt om plat te liggen (bij mijn weten toch. Ik ken de Gamma koffertjes ook, aan je kan er perfect 4 schijven boven elkaar in stappelen (als hij plat ligt). Je verliest nu heel veel plaats door zo veel ruimte dertussen te laten. OK, ze moeten niet knal tegen elkaar liggen maar 1m ;) uit elkaar heeft toch ook geen zin.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 14:03
Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 08:21:
Een HD is gemaakt om plat te liggen
Ik heb altijd gelezen en gehoord dat het geen moer uitmaakt, als je ze maar niet na 1000 uur draaien ineens anders ophangt. Btw, bij mij hangen 6 schijven rechtop, al jaren... No probs at all..

• Jikra
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
Haha, dan zet je de koffer toch rechtop!

Mooi project! Ben benieuwd naar je ervaringen als ie af is.

Jikra

Verwijderd

Topicstarter
eigenlijk staan ze recht op, de bedoeiling in niet om de kist plat op de grond te leggen, maar recht op te laten staan, het dragen aan de hendel/handvat zet automatisch de schijven recht. 4 schijven op elkaar stapelen is niet goed voor de warmteverdeling,

ik heb 2 koelers gevonden die 0.63 cm³/min geven op 4550 toeren/min en toch maar 28db geluid geven, de kist dempt heel wat geluid. maarja echt fluisterstil moet die kist niet zijn, nu steken er hd in van 7200toeren 200gb 8mb cach, voor optimaal zouden er beter gewone insteken van 5400 toeren deze hebben minder warmte opwekking en zijn iets stiller

sata is op dit moment geen goeie oplossing, de schijven zijn duur, en waarom ata150 nemen wanneer ze deze nooit op volle snelheid kunnen worden gebruikt
het duurt minstens nog een jaar voordat ze sata voor externe toestellen gaan gebruiken, zelfs dan zou het alleeen bij de duurste moederborden zitten

de bedoeling is om een zo goedkoop mogelijke externe opslagruimte te verkrijgen

vandaag ga ik de gaten boren uitslijpen, en ik ga een ophanging voorzien voor de psu, ik ga de kabels klaar leggen, afsnijden deze die nutteloos zijn, een schakelaar aanbouwen enz.

wanneer de kist cht helemaal af is zal nog een tijdje duren omdat we niet alle hardeschijven direct gaan kopen (te duur) we gaan wel al zeker een paar oude in doen we hebben nu al zo'n 500gb space dus das niet mis

pleuris, er kunnen normaal 6 schijven in de kist, maar dit is ten nadelen van aerflow en koeling, de levensduur van de hd hangt er van af. en dit is al talllose keren bewezen op elke hd website, plat leggen gaat wel maar dan heb ik plaats te kortvoor al de andere printplaten enz (er mmoeten nog sensors bij en misschien nog een kleine ups)

• Jikra
Nog een adviesje. Als de koffer "draait", verplaats 'm dan niet. Je kan/mag met schijven veel doen als ze uit zijn, maar als ze draaien zijn ze kwestbaar (centrifugaalkrachten).
Voor verdere geluidsreductie (indien nodig) kun je er nog van die gamma-schuimrubberplaaten op/in zetten, die zwarte noppenmatten, bij casemodding al eens zoiets gezien (of oude schuimrubber muismatjes) (wel weer nadelig voor temperatuur). Op PC dumpdagen kun je nog wel eens HDcoolers (opbouwfans) voor weinig tegenkomen, je hebt ruimte zat en 't kan niet koel genoeg volgens mij

[ Voor 3% gewijzigd door Jikra op 27-07-2004 09:10 ]

Jikra

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 08:46:
pleuris, er kunnen normaal 6 schijven in de kist, maar dit is ten nadelen van aerflow en koeling, de levensduur van de hd hangt er van af. en dit is al talllose keren bewezen op elke hd website, plat leggen gaat wel maar dan heb ik plaats te kortvoor al de andere printplaten enz (er mmoeten nog sensors bij en misschien nog een kleine ups)
Als je dan toch van plan bent om er nog andere schijven bij te hangen en extra materiaal lijkt plaats toch vrij belangrijk. Daarom begrijp ik niet waarom je de schijven bijv niet zo ophangt:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/pleuris/IM001576.JPG
Het is zeker even stevig te maken (met wat diagonalen en zo). Per 2 schijven kan je alles perfect koelen met een 8Cm fan. Als je in normale behuizingen de afstand tussen de schijven ziet heeft het toch niet veel zin om nog meer ruimte tussen de schijven te laten. Schijffabrikanten raden aan om de werktemperatuur onder de 55° te houden, dit lijkt mij ook veel te veel. Maar zelfs onder de 40° is makkelijk op deze manier te doen, zelfs in deze hitte

Verwijderd

Topicstarter
we hebben voor alluminium gekozen omdat dit het gemakkelijste bewerkt en omdat het heel licht wan gewicht is, en last but not least het verdeeld de warmte super goed,

vandaag hebben we de gaten gemaakt, koelers geplaatst, voeding geplaatst

we hebben 3 hd voor 3 uur opgezet en laten werken, de temperatuur van de hd was ongeveer 10°c we hebben 2 x 6 cm koelers gezet met hoog debiet van termotake 0.63cm³/min x2 de test run valt heel goed mee.

van de week moeten we nog 1 a 2 controllers gaan kopen voor de rest van de hd aan te sluiten. een usb versterker en 4 onstoorders voor de kabels, dit is voor een optimaal gebruik. intern zitten we met ongeveer 2m bekabeling extern met 3m usb
we gaan eerst proberen heel korte usb kabels(+/- 30 a 40 cm) te vinden dit zou al helpen, ook zijn we op zoek naar 6cm fan grillekes voor bescherming van de fans

we zijn ook nog een mannier aant zoeken om een usb bus te plaatsen op de koffer. het handigste zou zijn f/f zodat langs de binnen kant gewoon de stekker gebruikt kan worden

ach de kist (basis) is bijna klaar

heil dremol" de powertool in nood"

• Jikra
Als later het budget weer wat ruimer is, is het misschien nog leuk om er een wifi-zender in te zetten. Voor mp3 is 't voldoende, met voldoende buffer kun je video doen (kan haperen).

Samen met ups of accu kun je je koffer dan zonder enige kabel doen.
Volgens mij kun je met usb een behoorlijke afstand afleggen, t'is toch een "powered" bus? Please correct if i'm wrong... ;) dus zie ik eigenlijk niet 't voordeel van een 30-40 cm tegenover en paar meter, terwijl dat laatste de koffer makkelijker laat gebruiken (electriciteitskabel is zwaarder, en of 't een, of 't ander moet enige lengte hebben dacht ik).

[ Voor 5% gewijzigd door Jikra op 28-07-2004 07:07 ]

Jikra

Pagina: 1