Toon posts:

[speaker] knal uit speaker. Is het het Filter??

Pagina: 1
Acties:
  • 2.054 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gister fijn aan het luisteren geweest. Ik wil de boel afsluiten. Hoor ik opeens een knal (klonk als een rotje) uit m'n speaker. Het vreemde was dat ik geen muziek ophad. De versterker stond bijna dicht. Ik had het idee dat het vanuit de binnenkant van m'n speaker kwam en niet vanuit de woofer of tweeter. Kan bijvoorbeeld een component uit een filter spontaan knallen?

Nu heb ik de speaker al gekanteld en omgekeerd (voorzichtig) om te horen of er stukjes los waren. Er was niets te horen. Ook heb ik gekeken en geroken door de BR poort. Er viel niets bijzonders te zien en het rook eigenlijk wel lekker :D (zoals een nieuw boek ruikt).

De speaker klinkt nog als vanouds. Als een component uit het filter knalt dan zou je dat toch direct moeten horen?

Ik heb twee Dynaudio Audience 42.

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

ik denk dat het een klein piekspanninkje uit je versterker is geweest.
Je hebt zeker een vrij oude versterker, of niet?

Niet?
[Specs]

Verwijderd

Topicstarter
ehe nee zeker geen oude versterker NAD 320BEE pas twee jaar oud. Piekspanning hoe kan dat dan want, mijn versterker zit (met veel andere apparaten) in een speciale stekkerdoos met piekspanning beveiliging.

En als het piekspanning is dan zou je de knal toch moeten horen uit beide boxen?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 02:50 ]

Verwijderd

Het enige wat uit elkaar zou kunnen klappen op een filter is een condensator , maar ik reken er dan wel op dat je dat direct ruikt door je basreflexpoort.
Als je het zeker zou willen weten zou je de basunit uit de box moeten schroeven zodat je het filter kunt zien , klinken de boxen nog wel gelijkwaardig via een mono signaal ?

Verwijderd

Topicstarter
Ja de boxen klinken wel gelijkwaardig via een mono signaal. Ze ruiken overigens ook gelijkwaardig :)

Nu maak me alleen zorgen over piekspanning in de toekomst. Stel nou dat dat het was. Hoe kan ik me daar nog beter tegen beveiligen? Ik heb dus al een stekkendoos met piekspanning beveiliging. Is er nog iets dat ik kan doen?

• sjhgvr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-08 13:15
Ik heb een Labtec Arena 530 speakersetje wat ik altijd aan laat staan, met de volume bijna geheel open, dat regel ik dan in windows in "Play Control".
Als ik de pc aanzet, of uitzet dan hoor ik steeds ook een "BOEM".
Dit overigens met een Creative 5.1 kaart.

Kan het zijn dat je (als je af gaat sluiten) eerst altijd je versterker uitzet, en daarna je pc, en je die volgorde nu een keer hebt omgedraait ?

oisd.nl

• 0fbe
  • Laatst online: 22:37
het kan van alles zijn, als iemand zijn electrisch kacheltje (of een ander apparaat met veel vermogen :Y) ;) ) uit zet kun je dat ook best horen om de speakers

[ Voor 20% gewijzigd door 0fbe op 23-07-2004 21:52 ]

Verwijderd

timcooijmans schreef op 23 juli 2004 @ 19:32:
het kan van alles zijn, als iemand zijn electrisch kacheltje uit zet kun je dat ook best horen om de speakers
Met dit weer? Ik verdenk toch de versterker zelf, of een dipje in je netspanning. De cd-speler die overslaat, lastig te zeggen op afstand.

• 0fbe
  • Laatst online: 22:37
Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 20:33:
[...]

Met dit weer? Ik verdenk toch de versterker zelf, of een dipje in je netspanning. De cd-speler die overslaat, lastig te zeggen op afstand.
Elektrisch kacheltje was voorbeeld, laat ik zeggen een electronisch aparaat met veel vermogen

Verwijderd

Topicstarter
DapinododiadeaL schreef op 23 juli 2004 @ 18:49:
Ik heb een Labtec Arena 530 speakersetje wat ik altijd aan laat staan, met de volume bijna geheel open, dat regel ik dan in windows in "Play Control".
Als ik de pc aanzet, of uitzet dan hoor ik steeds ook een "BOEM".
Dit overigens met een Creative 5.1 kaart.

Kan het zijn dat je (als je af gaat sluiten) eerst altijd je versterker uitzet, en daarna je pc, en je die volgorde nu een keer hebt omgedraait ?
Dat heb ik inderdaad ook. Ontzettend irritant is dat hè zo'n PLOP? Daar doe je niks aan is mij verteld. Dit komt omdat m'n versterker een piek door geeft aan de boxen als ik m'n pc afsluit of opstart.

Deze PLOP komt 100% zeker niet door de netspanning want, ik heb zo'n dure stekkerdoos met piekspanning beveiliging en ontstorder. De pc en waarschijnlijk de voeding is hiervoor verantwoordelijk.

Het gaat denk ik als volgt: pc uit -> voeding ontlaad (ik gok maar wat) -> moederboard krijgt een 'klap' -> geluidskaart krijgt 'klap' -> interlink krijgt door de klap een kort signaal -> versterker (volume moet open zijn) -> speakerkabel -> speakers zeggen PLOP.

Ik heb mezelf aangeleerd om het volume op m'n versterker geheel dicht te draaien bij het opstarten en afsluiten van de pc. Dat zou bij jou ook moeten werken.

Maar helaas deze knal van gisteravond is een ander probleem want, de knal kwam uit één speaker niet uit beide zoals bij bovenstaand voorbeeld. Bovendien was ik niets aan het uitzetten (ook geen straalkachel :)) de pc stond nog aan.

Ik geef het op. Ik hoop alleen dat het niet meer gebeurt. Het is vast niet goed voor de speakers zo'n knal.

Verwijderd

Het is maar net welk apparaat dit veroorzaakt. als het de versterker zelf is. kan je bv nog wat ontstorings condensators over de net schakelaar heen zetten. als het een ander apparaat is kan je dit voorkomen door de volgorde van aan en uit schakelen aan te zetten of ook daar iets te doen met ontstoring.

Aangezien elke schakelaar een vonk geeft als je hem inschakeld en die hoor je.
Mijn mengpaneel zit een inschakel vertraging in die naderhand een tik geeft dus zet ik die eerder aan dan mijn versterker waardoor ik hem dus niet hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 juli 2004 @ 07:32:
Het is maar net welk apparaat dit veroorzaakt. als het de versterker zelf is. kan je bv nog wat ontstorings condensators over de net schakelaar heen zetten. als het een ander apparaat is kan je dit voorkomen door de volgorde van aan en uit schakelen aan te zetten of ook daar iets te doen met ontstoring.

Aangezien elke schakelaar een vonk geeft als je hem inschakeld en die hoor je.
Oke dus het is een vonk. Dat wist ik nog niet.
Als ik dus iets wil doen met ontstoring wat moet ik dan doen? Mijn pc is de boosdoener. Ik ben al naar drie electrazaken geweest en die geven me allemaal een stekkerdoos (die dus niet werkt want het probleem zit niet in de netspanning).
Pagina: 1