Toon posts:

Gamehost server

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hoi , heb hier en daar heel ziek systeem bij elkaar gezocht......

als volgt.

Dual 3.06 L3 MB Xeon _/-\o_
2 x 512 pc2100 ecc cl 2 registered. :+
1 x 36.4 15K U320 SCSI schijf :9
2 x 73.4 10k 0160 SCSI schijf
Leuk server kasje met 420 Watt voeding >:) kast
Dvd - spelertje
1 x Fibre kaartje 2 gigabit B)
1 x moederbord komt eraan van intel met scsi u320 en raid opties.

Mja als nmgn-lan.nl willen voor fun/ervaring een aantal servers gaan hosten.
Server word op de amx data center geplaats 100mbit...

Heeft iemand hier ervaring mee, zoals
Beste OS ? dacht zelf debian of win2003 omdat nie zo bekend ben met linux.
Hoeveel server zou deze beest ongeveer kunnen draaien? bij HL of Quake UT
5 hl servers of 10 20 ??? geen idee namelijk.
of nog andere tips zijn altijd welkom..

:Y)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 02:30 ]

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-02 13:08
euh... klinkt alsof je zomaar iets in elkaar zet zonder dat je ervaring hebt, klopt dat?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ik zou er niet aan beginnen met zoveel ervaring als jullie hebben. Neem lekker een dedicated doosje af bij een van de grote jongens zodat je daar iig geen gerommel mee hebt. Geloof me, het is geen pretje tot 03:00 in de pleuriskou op telecity 2 te staan omdat je net een dubbele raid-crash te pakken had.

En ja, ik heb er ervaring mee. Heb een mixed environment draaien met hosting, dedicated hosting en klantenbakken met win2k, win2k3, en debian linux. Tis maar wat je leuk vindt; bij mij is het vooral wat de klant wil wat ie krijgt.

[ Voor 28% gewijzigd door HunterPro op 23-07-2004 00:54 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:41

Turkish

zhé germans

ben-e welkom op GoT ;)

Let als je je serverkast koopt of er al een EPS voedingsstekker aan zit aangezien een dual xeon bordje dat meestal wel als vereiste heeft. Overigens vind ik het wel opvallend dat je een _waanzinnig_ dure server gaat kopen en je hebt er eigenlijk nog niet eens over nagedacht hoe je dat gaat indelen

'Onze gameserver' is een Dual AMD MP1800 met 1 gb ram en die kan wel een flink aantal verschillende servers tegelijkertijd draaien. Overigens heeft die als OS Debian, alleen als je geen linux ervaring hebt zou ik je dat niet aanraden. Met andere woorden doe wat meer vooronderzoek en veel succes met je servertje ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• HunterPro
  • Niet online
Turkish schreef op 23 juli 2004 @ 00:54:
ben-e welkom op GoT ;)

Let als je je serverkast koopt of er al een EPS voedingsstekker aan zit aangezien een dual xeon bordje dat meestal wel als vereiste heeft. Overigens vind ik het wel opvallend dat je een _waanzinnig_ dure server gaat kopen en je hebt er eigenlijk nog niet eens over nagedacht hoe je dat gaat indelen

'Onze gameserver' is een Dual AMD MP1800 met 1 gb ram en die kan wel een flink aantal verschillende servers tegelijkertijd draaien. Overigens heeft die als OS Debian, alleen als je geen linux ervaring hebt zou ik je dat niet aanraden. Met andere woorden doe wat meer vooronderzoek en veel succes met je servertje ;)
als je uberhaupt geen beheer-ervaring voor zo'n toepassing hebt zou ik er niet aan beginnen. Want dat wordt huilen als je doosje ger00t wordt en een maand of 2 zonder dat je 't weet 80 mbit staat te stampen aan pr0n en warez van één of andere release group. Kost namelijk niet weinig, zulk traffic.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-12-2025

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 00:48:
Leuk server kasje met 420 Watt voeding >:)
1 voeding in een offsite server? :D

Succes, you're in for some fun d:)b

Professionele website nodig?

• addictive
en we bedoelen dit niet verkeerd, we willen je alleen helpen geen miskkop te doen.

dedicated hosting is dat je een server leent van een webhoster. Zij verzorgen de meeste dingen. Zo kun je leren omgaan met een server etc. Daarna kun je verder kijken, wat je precies wil etc

• Wokkel1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-02 09:56
WT* Zo'n dure server zonder vooronderzoek of whatever?

Ga dan maar is heel snel je erin verdiepen wat je allemaal kan doen met zo'n joekel van een server. :X

Toch wel 1337 :9

• Turkish

Turkish

zhé germans

HunterPro schreef op 23 juli 2004 @ 00:56:
[...]

als je uberhaupt geen beheer-ervaring voor zo'n toepassing hebt zou ik er niet aan beginnen. Want dat wordt huilen als je doosje ger00t wordt en een maand of 2 zonder dat je 't weet 80 mbit staat te stampen aan pr0n en warez van één of andere release group. Kost namelijk niet weinig, zulk traffic.
Daar heb je idd helemaal gelijk in, de TS gooit een hoop mooie specs neer en voor de rest eigenlijk niks. Onze server heeft eerst tijden private gedraaid, voordat we hem uiteindelijk in een colo (telecity toevallig) hebben gehangen. Er zit vele maanden config tijd in, om redundancy en beveiliging in te bouwen. Maar we hopen dat het zo goed is ;)
addictive schreef op 23 juli 2004 @ 00:57:
en we bedoelen dit niet verkeerd, we willen je alleen helpen geen miskkop te doen.

dedicated hosting is dat je een server leent van een webhoster. Zij verzorgen de meeste dingen. Zo kun je leren omgaan met een server etc. Daarna kun je verder kijken, wat je precies wil etc
Dedicated is handig, als je je setup vernuekt dan kan je voor een gering bedrag je basisconfig weer terugkrijgen. Zeker de moeite waard om naar te kijken

[ Voor 27% gewijzigd door Turkish op 23-07-2004 01:01 ]

• HunterPro
  • Niet online
Turkish schreef op 23 juli 2004 @ 01:00:
[...]

Daar heb je idd helemaal gelijk in, de TS gooit een hoop mooie specs neer en voor de rest eigenlijk niks. Onze server heeft eerst tijden private gedraaid, voordat we hem uiteindelijk in een colo (telecity toevallig) hebben gehangen. Er zit vele maanden config tijd in, om redundancy en beveiliging in te bouwen. Maar we hopen dat het zo goed is ;)
houd van alles wat bewegende delen bevat spares. Heb het nu meegemaakt dat een harddisk de parkeerstand ingaat tijdens een (geplande) reboot, en daar niet meer uitkwam. Resultaat is een enkeltje data-recovery, ook niet goedkoop. Maar dan ben je toch blij dat je spare hdd's op locatie hebt zodat je direct iig iets online kan slingeren en dat je mail het weer doet (dat vooral :P)

Dedicated is leuk omdat je zelf geen (dure) hardware hoeft aan te schaffen en/of te beheren; daar zorgt je coloboer voor. Tevens zorgt hij (afhankelijk van het contract) voor het up-to-date houden van je machine, en voor een start-systeem wat genoeg dichtgetimmerd zit en toch voldoende opties biedt om alles uit te proberen.
Komt er dus op neer dat als er dan iets stuk gaat en je hebt die bak bij mij gehuurd, dan mag jij me met een biertje in de hand vanuit je warme stoel gaan bellen, en dan mag ik weer eens een paar uur met m'n brakke kop in telecity gaan bivakkeren op een airco-tegel :+

[ Voor 28% gewijzigd door HunterPro op 23-07-2004 01:04 ]

• addictive
Turkish schreef op 23 juli 2004 @ 01:00:
[...]

Dedicated is handig, als je je setup vernuekt dan kan je voor een gering bedrag je basisconfig weer terugkrijgen. Zeker de moeite waard om naar te kijken
klopt helemaal!

Waar is de TS nou? :? handig...

• HunterPro
  • Niet online
addictive schreef op 23 juli 2004 @ 01:04:
[...]

klopt helemaal!

Waar is de TS nou? :? handig...
die had op dit tijdstip niet zo'n enorme respons verwacht :+ :P

Overigens WTF moet je met dual fibre op de colo? Denk je serieus een glas-link te krijgen?

[ Voor 19% gewijzigd door HunterPro op 23-07-2004 01:07 ]

• curry684

curry684

HunterPro schreef op 23 juli 2004 @ 01:02:
[...]

houd van alles wat bewegende delen bevat spares. Heb het nu meegemaakt dat een harddisk de parkeerstand ingaat tijdens een (geplande) reboot, en daar niet meer uitkwam. Resultaat is een enkeltje data-recovery, ook niet goedkoop. Maar dan ben je toch blij dat je spare hdd's op locatie hebt zodat je direct iig iets online kan slingeren en dat je mail het weer doet (dat vooral :P)
offtopic:
oh dus het had niets van doen met dat m'n voet toevallig uitschoot toen ik voor het ding zat te werken? O-)

Maar inderdaad: een server zonder RAID-1, 5 of beter is niet verantwoord. Een server met minder dan 2 voedingen is onverantwoord. Een server waarvan je geen reserve-CPU klaar hebt liggen is niet verantwoord. Een server met maar 1 reepje geheugen is niet verantwoord, zodat je iig nog door kunt draaien als er 1 doorfikt. Etc. etc. etc.

En een dikke firewall is geen luxe. Ik kreeg vandaag nog een alarm dat m'n bakken bestookt werden met SYN/FIN packets, een known exploit die zowel in FreeBSD, Linux, NT4 als Solaris werkt om een firewall te circumventen :X Vergeet niet dat je op een colo in een 'known-to-be-100mbit' IP-range zit en dat de hackercommunity dat ook weet: dus je bent een gewillig slachtoffer voor alle attacks van de wereld. Get security right.

• MSalters
  • Laatst online: 10-12-2025
TS is gewoon gaan pitten, doen normale mensen nou eenmaal als het buiten donker is :+
En wat is de reden vor de DVD eigenlijk? Hoe ver staat die van de dichtbijzijnde gebruiker die er DVDs in gaat schuiven?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• HunterPro
  • Niet online
MSalters schreef op 23 juli 2004 @ 01:09:
TS is gewoon gaan pitten, doen normale mensen nou eenmaal als het buiten donker is :+
En wat is de reden vor de DVD eigenlijk? Hoe ver staat die van de dichtbijzijnde gebruiker die er DVDs in gaat schuiven?
da's niet eens zo'n lastige. Het is best nuttig om een absoluut write-protected medium met backups en installers van allerlei producten te hebben.

• Turkish

Turkish

zhé germans

HunterPro schreef op 23 juli 2004 @ 01:06:
[...]

die had op dit tijdstip niet zo'n enorme respons verwacht :+ :P

Overigens WTF moet je met dual fibre op de colo? Denk je serieus een glas-link te krijgen?
Denk dat het spuien van kewle specs interessant lijkt, maar dat gewoon twee manageable 100 mbit nics ook prima functioneert ;)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

MSalters schreef op 23 juli 2004 @ 01:09:
Ver. Maar de meerprijs is gering en 't kan verdomd handig zijn voor (bijvoorbeeld) ghost images of backups die niet op een CD passen.

Overigens, zo ziek vind ik die bak niet :? En ik zou die glasvezelnics (ik neem even aan dat je geen fibre channel scsi bedoelt) idd omruilen voor een gewone ethernet nic. Je krijgt van je levensdagen geen glas aangeboden namelijk. Tenzij je NOS heet en even wat streaming video wilt gaan doen ofzo, natuurlijk. (Die hangen boven de servers van m'n werk.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• HunterPro
  • Niet online
CyBeR schreef op 23 juli 2004 @ 01:15:
[...]

Ver. Maar de meerprijs is gering en 't kan verdomd handig zijn voor (bijvoorbeeld) ghost images of backups die niet op een CD passen.

Overigens, zo ziek vind ik die bak niet :? En ik zou die glasvezelnics (ik neem even aan dat je geen fibre channel scsi bedoelt) idd omruilen voor een gewone ethernet nic. Je krijgt van je levensdagen geen glas aangeboden namelijk. Tenzij je NOS heet en even wat streaming video wilt gaan doen ofzo, natuurlijk. (Die hangen boven de servers van m'n werk.)
Als jij glas wilt kun je best glas krijgen. Zit alleen een prijskaartje aan :) En voor een starter zonder kennis van zaken is dit een bizarre bak die van ze leven nooit voor het volle pond benut gaat worden. Bespaar dan op de kosten en huur een goeie beheerder voor het verschil in ;) :P

[ Voor 15% gewijzigd door HunterPro op 23-07-2004 01:17 ]

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Daarnaast is het toch vaak zo dat hoewel de server uit zijn neus zit te eten er toch een vreemd gevoel tijdens het spelen is, gewoon omdat er teveel instances van andere games bezig zijn.
Harde schijf activiteit is bijgenoeg ram amper aanwezig, alleen een beetje logging en wanneer de map veranderd, dus raid is niet nodig.
Ram is best weinig aangezien een moderne game toch wel gemiddeld zo'n 160MB ram inpikt, dus als je die cpu's aan het werk wilt zetten dan heb je meer ram nodig. Maar aangezien een dual xeon best wel heel erg overkill is bij een gameserver zou je ook iets minders kunnen nemen. :o

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

HunterPro schreef op 23 juli 2004 @ 01:16:
[...]

Als jij glas wilt kun je best glas krijgen. Zit alleen een prijskaartje aan :) En voor een starter zonder kennis van zaken is dit een bizarre bak die van ze leven nooit voor het volle pond benut gaat worden. Bespaar dan op de kosten en huur een goeie beheerder voor het verschil in ;) :P
Uiteraard. En dat geld gaat 'ie er van z'n levensdagen niet voor overhebben. (Hoop ik tenminste voor 'm...)

En of ze 't ding gaan benutten of niet is niet waar ik het over had. Ik zei dat 'ie zo ziek niet was, de TS houdt voor dat 't de meest extreme bak is die hij kon vinden ;)

That said, een dedicated bak huren lijkt me absoluut een beter idee.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Turkish

Turkish

zhé germans

Gert schreef op 23 juli 2004 @ 01:20:
Daarnaast is het toch vaak zo dat hoewel de server uit zijn neus zit te eten er toch een vreemd gevoel tijdens het spelen is, gewoon omdat er teveel instances van andere games bezig zijn.
Harde schijf activiteit is bijgenoeg ram amper aanwezig, alleen een beetje logging en wanneer de map veranderd, dus raid is niet nodig.
Ram is best weinig aangezien een moderne game toch wel gemiddeld zo'n 160MB ram inpikt, dus als je die cpu's aan het werk wilt zetten dan heb je meer ram nodig. Maar aangezien een dual xeon best wel heel erg overkill is bij een gameserver zou je ook iets minders kunnen nemen. :o
Daar heb je wel een aardig punt, als een map geladen is dan is er daarna nog maar weinig schijfactiviteit, echter zoals de setup er nu uitziet is er een bootschijf met os en twee schijven (hopelijk raid 1) die voor de games bestemd zijn. Op het moment dat de bootschijf er mee kapt doet het hele systeem niks meer natuurlijk ;)
voor zo'n gameserver moet je idd wel meer mem hebben. Als je bij HP of Dell zo'n bak besteld zit er standaard al 1 gieg in en vaak is de meerprijs van 1 a 2 gieg niet ontzettend veel ( als je uitzet tegen de aanschafprijs). Nieuwe servers die bij ons binnenkomen hebben standaard dual Xeon en 3 gieg mem ;)

• HunterPro
  • Niet online
ik zou in dit geval gaan voor een raid 1 over 2 disken voor boot + systeem, en een raid 0 over 2 disken voor je game-meuk die toch meestal vrij standaard is en daarom liever snel moet zijn dan echt voor data-integrity zorgen. Een goed backupplan erbij en klaar ben je. Overigens zou ik echt wel 2 gb in zo'n bak prikken wil je een beetje verhouding cpu power <> memory in tact houden.

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste bedankt voor jullie reacties _/-\o_

wil ff paar dingen duidelijk maken :)
-Server bestaat al , bestaat allemaal uit vriendendienstjes die opzich niet teveel
geld heeft gekost onder de 1000 euro in iedergeval.
-100mbit is ook geregeld ook via vriendendienstje.
-server is niet bedoeld voor commercieele doeleinde voor de komende tijd en gaat
nu puur om het hosten van games voor nmgn-lan.nl we zijn ook druk bezig met het maken van een echte site ipv alleen forum :/

thats's all

Maar idd was niet vanplan om me er doelloos erin te werpen, en ik weet dat dingen eerst paar maanden misschien iets minder private moeit draaien voor test.
ben ook vanplan van tot smiley icontje van xwin tot firewall van game config eersrt goed te configuren.
spare parts leuk en aardig , voor een bedrijf maar de vriendendienstjes raken beetje op ....

in iedergeval.

-UPS zou niet onderverstandig zijn
-voeding erbij zetten ook niet
-raid 5 or 1 benutten (was ik zo ie zo vanplan)
-OS debian ? win2003?
-Veel tijd besteden aan security firewall , know exploits etc.

ofzo

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 02:33 ]

• HunterPro
  • Niet online
als je op een colo hangt als redbus of telecity 1 of 2 of een Versatel locatie heb je al een uninterruptible stroomnetwerk; dat wil zeggen dat het hele stroomnetwerk gebufferd en beveiligd is zodat de stroom nooit uit kan vallen. Een UPS van jezelf is dan niet nodig.

Een personal firewall is over het algemeen vrij kut; een goeie hardwarefirewall heb je al voor een paar honderd euro. Een goede investering over 't algemeen.

[ Voor 31% gewijzigd door HunterPro op 23-07-2004 02:29 ]

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:32
En een dergelijk grote kast colocaten kost ook het nodige, ik zou eerder kijken naar een 2 of 4 HE rackmount behuizing.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:26

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Over het os:

Ik zou jezelf toch eerst even linux aan leren.

Je haalt vooral met games toch echt wel meer uit zo'n server en het lijkt me ook een stuk stabieler :)

Verder raid5 uiteraard..., maar verdiep je zelf eens in de materie goed, dan kun jezelf ook wel deze keuzes maken ;)

[ Voor 28% gewijzigd door tweakduke op 23-07-2004 02:44 ]

Tweakers Discord

• curry684

curry684

tweakduke schreef op 23 juli 2004 @ 02:43:
Over het os:

Ik zou jezelf toch eerst even linux aan leren.

Je haalt vooral met games toch echt wel meer uit zo'n server en het lijkt me ook een stuk stabieler :)
Tendentieuze onzin. Win2k/2k3 halen net zo'n hoge uptimes en stabiliteit als een goed opgezette Linux-bak.

Dat het licentietechnisch een hoop knaken scheelt is dan wel een goed argument.

Want dit hadden we geloof ik nog niet gezegd: GEBRUIK GEEN ILLEGALE SOFTWARE IN EEN COLO. Don't. Really.
Verder raid5 uiteraard..., maar verdiep je zelf eens in de materie goed, dan kun jezelf ook wel deze keuzes maken ;)
RAID-1 is voor een non-commerciele server met beperkte userbase meer dan genoeg.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Helaas, dit hjeeft niets met PNS te maken.

Ik zou hier nog een lange sluitmessage kunnen voeren over het ondoordachtzaam e.d. maar dat is al redelijk uitgelegd door de andere pro's ;)

Rest mij nog even het volgende uit den FAQ te kwooten :
:? Kwil een nieuwe server, liefst 19" enzo!! HELP!!

Dat kan, echter met regelmaat van de klok verschijnen er soortgelijk draadjes.
Niet dat het heel erg vervelend is, maar vaak zijn het vragen waar we weinig mee kunnen. Hier iig enkele draadjes over (19") servers:

URL om server samen te stellen (19" raised pci etc
Welke serverconfigurati voor Small Business server
Server voor bedrijf, wat voor specificaties?
Welke Compaq server als intranet server?

Dus mocht je een server-advies topic plaatsen, laat dan weten:
  • Wat is je budget
  • Wat heb je eventueel nu (en waarom wordt het vervangen)
  • Wat gaat je er allemaal EXACT mee doen
  • Wat is je kennis van hardware
  • Wat voor server (standaard of 19", bij 19" hoeveel U)
Mocht je op zoek zijn naar 19" cases, kun je uiteraard ook even kijken op shop.tweakers.net
Beden echter wel, GoT is een forum, en niet een soort Gouden Gids waar je al je vragen kwijt kunt welke winkels wat allemaal tegen welke prijs verkopen.

Laat ook merken dat je al goed rond gekeken hebt, topics als Ik wil een server, wat raden jullie mij aan? gaat natuurlijk meteen op slot!
Wees dus duidelijk met je verhaal voordat je een topic start.

En vergeet vooral het volgende niet:
Zoals Perseus het ooit zo mooi verwoord heeft:

gaan we voor
"Money not a problem bring on tha stuff"
of gaan we voor
"Me need el cheapo server"

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.