[XHTML] Foutmeldingen bij IE *

Pagina: 1
Acties:

• zeekoe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 17:20
Heb ik net een hele mooie pagina in elkaar geprutst, werkt perfect, onder zowel opera als mozilla (hoewel daar de achtergrondkleur niet helemaal doorloopt), verprutst IE het. :(
Ik dacht laat ik eens XHTML 1.1 gaan proberen. Als je de standaard doctype geeft dan geeft IE een foutmelding in xhtml11.dtd ofzo die op de w3c server staat, als je een strict of transitional doet dan geeft hij wel iets weer, maar geen plaatjes (bestandsextensie xml)
Als ik m de extensie xhtml geef wil hij het bestand downloaden, met de extensie html werkt de stylesheet niet. Nu heb ik me er nog niet erg in verdiept, gewoon beetje gekeken wat er zoal in een XHTML pagina stond bij anderen en dan knippen en plakken, maar dat werkt dus niet.
Heeft iemand een tip om de pagina ook in IE te laten werken?
Hij staat trouwens op www.tred.net/art/index.xml
Ik weet dat hij niet 100% valid xhtml is, maar hij zou het gewoon moeten doen.

Nieuw huis, nieuwe (verduurzamings)kansen...

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:50

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

* gorgi_19 vindt clientside dingen veel te eng en geeft het topic een zwiepert naar Webdesign & Graphics

Ow, mocht iemand een betere titel trouwens weten, graag via TR :P

[ Voor 21% gewijzigd door gorgi_19 op 23-07-2004 00:03 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Bij mij doet ie het ook gewoon....( wat doet het eigenlijk niet ? )
ik krijg de volgende text te zien

tred.net/art - alle Artistieke Rotzooi & Troep van tred.net op 1 pagina Het doel van deze pagina, die zoals je ziet even snel in elkaar is gekrabbeld, is het verzamelen van alles wat maar enigszins artistiek zou kunnen zijn (vandaar de afkorting art - Artistieke Rotzooi & Troep). De verzameling promotiemateriaal van tred.net/plaatjes komt hier waarschijnlijk binnenkort op te staan, plus wat andere dingen die in de loop der tijd aan onze zieke geesten ontsprongen zijn. Het tred.net team

( en ook geen error o.i.d. )

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 00:16 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Begin eens met een andere extentie, .xml zal waarschijnlijk een pure xml mimetype opleveren en dat wil je niet. De juiste mimetype voor xhtml is application/xhtml+xml - zorg ervoor dat je webserver een document met bijvoorbeeld de .xhtml extentie deze mimetype meegeeft.
Dan kom je aan bij het puntje incompatibiliteit van IE, die begrijpt de xhtml mimetype niet dus moet je ervoor zorgen dat IE een text/html mimetype krijgt - daar is genoeg over te vinden lijkt me.
Last but not least: zorg dat je document ook valideerd als xhtml - iets wat het nu bij lange na niet doet; je gebruikt tagsoup en probeert het in een xhtml jasje te stoppen - dat stinkt. Zelfs de manier waarop je je opmaak doet - met tables - geeft al aan dat je er niets van begrepen hebt; hou het dan liever bij gewoon HTML.

Intentionally left blank

Verwijderd

Het klopt dat de XHTML 1.1 DTD een fout heeft. Probeer even de XHTML 1.0 DTD, die is foutloos als het goed is.

(IE parst DTDs in XML mode.)

• zeekoe
crisp: je hebt idd gelijk dat ik er niet zo gek veel van snap. Het probleem is dat als je tutorials zoekt dat dan de meeste gewoon standaard HTML behandelen, maar dat weet ik allemaal wel. En als ze dan de verschillen met HTML behandelen dan houdt het al op bij dat je elke tag moet afsluiten, ook br en img tags.
Ik heb inderdaad wel eens websites gezien die mooi XHTML waren, met aan de ene kant een menu en aan de andere kant de rest van de pagina, en als je hem dan zonder stijl bekijkt dat alles onder elkaar komt te staan. Maar ik heb geen idee hoe dat heet, en weet dus ook niet hoe en wat ik moet zoeken als ik wil weten hoe dat moet. Welke pagina's dat waren weet ik nu ook niet meer. Dus... als iemand nog tips heeft...
ik denk dat ik iig op www.bosmeneer.nl ga kijken, die heeft ongeveer de layout die ik wil dus daar wordt ik misschien wel wat wijzer van. Ik pruts mooi verder en kom wel weer zeuren als ik een goeie XHTML pagina heb. Wel brak dat IE nog steeds xhtml mimetype niet snapt :/

ook raar trouwens dat ze die fout in de XHTML 1.1 DTD nog steeds niet gefixt hebben dan, zal wel niet officieel mogen ofzo.

edit:
@gorgi_19: ik snap nooit waar die topics in moeten, voortaan zal ik eerst de faq lezen :)

[ Voor 7% gewijzigd door zeekoe op 23-07-2004 13:04 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Eigenlijk ben je daar ook geen tutorials voor nodig, je moet het gewoon zelf proberen. Het belangrijkste is dat je je content scheid van stijl-elementen. Dus simpel gezegd: je kale HTML zou alleen uit zwart-witte tekst met links en plaatjes mogen bestaan, en dat allemaal keurig onder elkaar. En in je CSS zou dan je design beschreven moeten worden: menu aan de linkerkant in het rood, content in het midden met een breedte van 400 pixels, enz.

In Firefox is dit makkelijk te testen door met de knop linksonder de stylesheet even uit te schakelen, en anders haal je de CSS link even uit je HTML bestand. Er zijn diverse sites die dit systeem goed hanteren (ik kan zo geen voorbeelden noemen behalve mijn eigen site die ook niet helemaal correct is).

In je HTML is het eigenlijk een kwestie van de juiste tags gebruiken voor de juiste dingen. Dus <ul> voor een lijst en <abbr> voor afkortingen, enz. Die kun je later dan weer stylen.

[ Voor 26% gewijzigd door André op 23-07-2004 13:12 ]

• Billie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-05 07:55
http://www.brainstormsand...cles/semantics/structure/

Interessant leesvoer als je echt aan de slag wilt met XHTML. :)

Verwijderd

het is gewoon belangrijk dat je eerst de logica aanbrengt in je html, vervolgens ga je stylen. Het kan dan zijn dat je ergens een div extra omheen moet zetten ofzo om het gewenste effect te bereiken, maar da's geen ramp.

En andre: de gotfaq draft site is een voorbeeld, die had eerst zelf nog niet eens een stylesheet

Verwijderd

zeekoe, jij zoekt geen XHTML, jij zoekt CSS. En dat werkt prima met HTML. Als ik het goed begrijp heb je er helemaal niks aan om over te stappen op XHTML.

• zeekoe
heej
bedankt voor alle tips!
ik kwam erachter dat ik idd css zocht
heb een beetje rond zitten klooien, toen nog wat meer zitten klooien om de css IE-compatible te houden, en nu issie valid XHTML 1.0 Strict & CSS :)
http://www.tred.net/art/index.html
bedankt allemaal!

Pagina: 1