[PC] PII 350 vs AMD K6-2 450 (wie is beter ?)

Pagina: 1
Acties:

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-01 08:50
Ik heb de keuze uit een PII 350 + mobo (JETWAY 993AS) of een AMD K6-2 + mobo (Chaintech CT-5AGM2) al het andere is hetzelfde (192 MB PC-100, WD400BB, Martox kaartje, 3COM 100Mbit toetsenbord en muis)

Het AMD mobo kan eventueel met een AT voeding maar past ook in m'n ATX kast, en heeft geen USB aansluiting (wel als optie aan te sluiten maar ik heb niet zo'n kabeltje) en heeft ATA 33 en floppy drive werkt er niet goed op en muis via COM poort.

het PIII mobo wil niet booten met een USB 2.0 kaart (wellicht de AMD ook niet maar dat heb ik niet kunnen testen). USB 2.0 is leuk maar niet noodzakelijk maar heeft ATA 66 en muis via PS/2 poort.

Het zal dienen als een POP mail, ftp en webserver onder windows 2000 op m'n aanstaande ADSL lijn 8/1 Mbit (nu nog 1024/512).

Komt er in het kort op neer (lijkt mij ...): 350 MHz en ATA 66 geen USB2 of 450 MHz en ATA 33 geen floppy

Welke zal me de beste performance/uptime geven ?

-------

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-01 20:30

Speedpete

was barman

Ik kan a.d.h.v. redelijk wat ervaring zeggen dat de prestaties van een AMD K6-2 niet goed zijn. Ik heb zelf hier een Amd k6-3 500 staan en die is zeer traag. Windows 98 gaat, maar 2000 is behelpen (128mb), laat staat de Win 2000 advanced server die ik er nu op draai i.v.m. werk.

M'n oude laptop, P2 366 met 192mb, draaide XP pro prima. Nu staat er 2000 op en dat loopt ook naar voldoening. Ik zou dus persoonlijk voor de Intel combo gaan.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• Diabolus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06-2025
Ik heb een AMD k6-2 450 computertje en die draait nu al tijden stabiel. Eerst op Windows 98 en nu op een dualboot Windows 2000 en Fedora Core 1. Ik heb er nooit problemen mee gehad en nu draait die meestal als FTP server.

Persoonlijk zou ik je dus de AMD K-2 aanraden.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De snelheid van de K6-2 verschilt nog wel per applicatie. In FPU scoort de K6-2 niet erg hoog, zelfs de Pentium 1 overtreft de FPU perstaties van de K6-2. Qua ALU is de K6-2 weer sneller dan een gelijk geclockte Intel Pentium II. Over 't algemeen komt de FPU meer kijken in games. Op het gebied van desktopapplicaties is de K6-2 dus interessanter, zo ook in dit geval. De L2 cache van de K6-2 is extern, deze zit op het mobo. Bij de Pentium 2 zit deze bij de CPU, maar dit is vaak een stuk minder dan de cache op het Socket 7 moederbord van de K6-2.

Maar ik denk dat je je zelf af moet vragen wat je nodig hebt. Een webserver die wat test dingen draait kan prima uit de voeten met 350MHz. Wat je moet met USB 2 vraag ik me eigenlijk af. :o

Een hoge uptime geven beiden configs wel, zo lang alles nog in orde is. De beste performance geeft waarschijnlijk de 450MHz config.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:27

Klippy

Still Game

Is die P2 niet veel koeler :?
Lijkt me ook bleangrijk in een server.

Maar ik durf het niet zeker te zeggen en kan 't ook niet zo snel vinden...

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• mjl
Ah gemengde gevoelens geloof ik, is natuurlijk te verwachten. Koeling is inderdaad belangrijk (nog niet over nagedacht), ik ga er zeer waarschijnlijk een home made kastje voor bouwen en wil eigenlijk maar 1 fan nl die van de power aan hebben staan. Dan moet ik dus de processor passief koelen en dat gaat bij de PII met standaard ribben al redelijk goed.

De video kaart kan ook nog een PCI rage kaartje worden dan, voor de server heb ik meer niet nodig. Nu nog even een mooi doosje designen die ik netjes weg kan werken, wellicht wat oud materiaal op m'n werk opsnorren ...

Van de AMD K6-2 maken we dan wellicht een internet bakkie voor mijn vriendin, alleen nog een monitor, toetsenbord, muis regelen dan ...

Nog een vraag je naar aanleiding van een paar bovenstaande reply's:

Is het nog aan te raden om W2K server te gebruiken (of wellicht 2003 ...) ? Of is W2K afdoende en de server versie een beetje over done ? Ik ben van plan ServU als ftp server te gebruiken (lekker makkelijk in te stellen), met de ftp deamon van W2K server heb ik geen ervaring; is die ook simpel te bedienen (ofwel binnen een kwartier te snappen als leek ...?) ?

En nog een andere vraag: (enigsinds retorisch denk ik...) Welke gebruikt meer stroom ? (ik gok op de AMD ....)

[ Voor 8% gewijzigd door mjl op 23-07-2004 10:03 ]

-------

• mjl
Aikeleer schreef op 23 juli 2004 @ 03:27:
Maar ik denk dat je je zelf af moet vragen wat je nodig hebt. Een webserver die wat test dingen draait kan prima uit de voeten met 350MHz. Wat je moet met USB 2 vraag ik me eigenlijk af. :o
De 350 MHz werkt inderdaad goed met deze aplicaties, de bandbreedte naar buiten toe is zowiezo maar 1 Mbit max dus veel zal er niet te verwerken zijn. 1 ftp sessie in combo met webserver activiteit was geen punt. Meer aplicaties draaien lijkt me niet verstandig.

Ik heb een USB 2.0 schijf, welicht handig als ik iets wil updaten op de server, maar dat kan ook via het netwerk natuurlijk, maar soms is het inpluggen van m'n USB schijfie makkelijker .. wellicht dat een bios upgrade nog iets helpt ... dat heb ik nog niet geprobeerd ..

[ Voor 20% gewijzigd door mjl op 23-07-2004 10:21 ]

-------

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik heb beide CPU's ook ooit mogen hebben en die pII-350 maakte gewoon gehakt van de K6-2. Face it, de bus is breder, de cache is meer en nog sneller en de FPU van de pII is gewoon bruut.

't is geen vergelijken meer, de pentiumII heb je liever om mee te surfen dan die ander
Pagina: 1