Nieuw!, weblog Microsoft IE team

Pagina: 1
Acties:
  • 352 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met de bekendmaking van Microsoft dat de ontwikkeling aan een nieuwe IE weer vollop in gang is, hebben ze ook een nieuwe weblog opgezet van het Microsoft IE team.

Als je dus wishes, bugs, of enhancements hebt, post ze er dan, ze kunnen alle informatie goed gebruiken denk ik. Ik heb zelf al een waslijst ingestuurd, waaronder garbage collector fixes tbv circular references, className improvements, bugfix voor browser freezes door winnet.dll, en een enhancement van de file upload functionaliteit zodat we het verzonden aantal bytes kunnen opvragen om hiermee progress meters te bouwen.

Ik heb de css support maar niet genoemd, dat zijn van die zaken die 99% al aangeeft :)

Grijp je kans ;)
http://blogs.msdn.com/ie/

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2004 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Zover ik weet stond dat ook al half in dit topic: [rml][ disc] Microsoft haalt IE-developmentteam weer van stal[/rml]

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 21:44
IE, dat is die functie onder de rechter muisknop om een slechte site magisch op te poetsen ;)

Wel een commentje gepost btw... Niet echt nuttig, maar veel Amerikanen hebben nauwelijks een idee van wat normale mensen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik vind dit wel een apart topic waard.

Als ik echter de reacties op het weblog lees zie ik voornamelijk Mozilla-fanatics die zitten te ranten op MSIE. Volgens mij zal dit de ondergang van dit weblog worden, want zo kan er maar weinig nuttigs uitkomen, mocht MS besluiten bepaalde mensen te weren van het weblog is de wereld ook te klein.

De webloggers zelf helpen ook niet echt, als je al begint met een titel "I Love This Browser!" en dan een marketingpraatje gaat houden ben je niet echt geloofwaardig, net als wanneer je politieke hervormingen gaat voorstellen en er als titel boven zet "Ik hou van Jan Peter Balkenende, hij is mijn grote held!"

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bredend schreef op 23 juli 2004 @ 00:06:
IE, dat is die functie onder de rechter muisknop om een slechte site magisch op te poetsen ;)

Wel een commentje gepost btw... Niet echt nuttig, maar veel Amerikanen hebben nauwelijks een idee van wat normale mensen denken.
Inderdaad, Windows is echt het kleinste besturingssysteem met het laagste gebruiksvriendelijkheidsgehalte, dat is ook de reden dan iedereen nog zijn teksten verwerkt op een tableaut met een beitel. Maargoed dat is een heel andere discussie ;)

Het is nu eenmaal zo dat als je je scheur niet opentrekt niemand ook weet wat je wensen zijn, en wat er in jouw opinie verbeterd moet worden, en wat er beter geschrapt kan worden (al zal deze laatste met het oog op backwards compatibility wat verder weg zijn dan nieuwe functionaliteit).

Ik zie zelf nog ruimte naast de basis functionaliteit die bij Mozilla wel werkt maar bij IE niet vanwege haar leeftijd (hij/zij ?!?). Er zijn zeker nog punten waar aan gewerkt kan worden zodat webdevelopers in hun projecten deze functionaliteiten kunnen toepassen om hun klanten een verhoogde gebruiksvriendelijkheid te bieden in het gebruik.

Veel functionaliteit uit het verleden zie je ook door "concurrenten" overgenomen worden al zijn de meningen over die technologien verdeeld. xmlHttp, Wysiwyg editing, ModalDialog (komt terug in Mozilla, zat in de 1.* release er nog in maar werd later geschrapt), en css filters.

Al deze functionaliteiten hebben bouwstenen voor een verhoogde usability geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Johnny schreef op 23 juli 2004 @ 00:12:
De webloggers zelf helpen ook niet echt, als je al begint met een titel "I Love This Browser!" en dan een marketingpraatje gaat houden ben je niet echt geloofwaardig,
Dat is inderdaad jammer, die zelfverheerlijking kunnen ze beter eventjes laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 00:17:
[...]
Dat is inderdaad jammer, die zelfverheerlijking kunnen ze beter eventjes laten liggen.
Ik neem aan dat deze posts ook erg overdreven zijn en er expres opgezet zijn. Dat niet daar gelaten. Maar daar had drm ook een mooi idee over wat helemaal niet gek was en crisp had gezegd op een andere blog en willem169 had gezegd in dat topic wat ik net spuide: http://www.melp.nl/site/index/16

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:44

crisp

Devver

Pixelated

Tsja, ik blijf bij mijn mening - laat Microsoft zich in hemelsnaam bij z'n core-business houden en hun OS eens een keertje veilig maken; ik zit niet te wachten op een IE7 met half ingebakken standards-support en een hoop nieuwe propriety frutsels, want daar zal het wel weer op uitdraaien...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 13:00
crisp schreef op 23 juli 2004 @ 00:43:
Tsja, ik blijf bij mijn mening - laat Microsoft zich in hemelsnaam bij z'n core-business houden en hun OS eens een keertje veilig maken; ik zit niet te wachten op een IE7 met half ingebakken standards-support en een hoop nieuwe propriety frutsels, want daar zal het wel weer op uitdraaien...
IE is het OS dus als ze dat aanpakken wordt het OS vanzelf ook veiliger! ;)

Ik kna 300 woodren pre mniuut tpynen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Hmmm schreef op 23 juli 2004 @ 00:51:
[...]

IE is het OS dus als ze dat aanpakken wordt het OS vanzelf ook veiliger! ;)
IE is een onderdeel, niet het hele OS. Een browser gebruik je om webpagina's te bezoeken, niet om bv. de I/O van je videokaart te regelen. Dat is wat het OS doet.

Verder moet ik zeggen dat als ze nu ook wel een teken geven van luisteren naar je klanten. Goed, het is zo dat ze misschien van Mozilla/Opera/andere browser-liefhebbers niet al te veel tips aannemen omdat deze waarschijnlijk zullen flamen op IE, maar als je gewoon goed onderbouwde argumenten voor features geeft dan zullen ze waarschijnlijk (/hopelijk) deze ook implementeren.

[ Voor 36% gewijzigd door pasta op 23-07-2004 00:57 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:23
De dames en heren zullen het wel druk krijgen. Zullen wel veel mensen gebruik van gaan maken. Ben alleen bang in een negatieve manier dan een positieve.

offtopic:
Zou ze bijna willen vragen om het icoon te vervangen voor een vergiet. zou gepast zijn, aan de andere kant hoop ik dat ze heel veel gaan verbeteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

Nu je daar over begint crisp, ik vraag me al geruime tijd af wat Microsoft met het WWW wil. Ze hebben geen visie, het lijkt er op dat ze het wel goed vinden zoals het is.

Dit weblog is daar weer een voorbeeld van, in plaats van zelf iets te bedenken laten ze bezoekers met suggesties komen.

Maar om er achter te komen wat mensen (lees: ontwikkelaars) willen heb je helemaal geen weblog nodig, het internet staat vol met goed onderbouwde suggesties voor MSIE.

Het lijkt er dan ook op dat het meer als reclame is bedoeld, net als die televisiespotjes van MS ("wij zien bla bla...") die niets concreets zeggen en alleen maar gaan over kinderen die in de verre toekomst ooit eens met behulp van MS producten die nog niet bestaan succesvol zullen worden.

Het feit dat de "update" van MSIE alleen voor legale versies van Windows XP gaat werken, en alleen wat hoognodige beveiligingspatches heeft daar schiet je asl web-developer niets mee op. Ookal zouden er verbetereingen in de rendering-enigine zitten, dan schiet je daar nog niets mee op omdat maar een klein deel van de internetters kan upgraden (NT/95/98/ME/2000/2003 en de illegale XP vallen buiten de boot), en nog een kleiner deel dat ook snel zal doen (waarom upgraden als het "goed" werkt?)

MS moet eens met iets concreets komen, ik heb nu echt zoiets van: "Het zal alemaal wel. Eerst zien, dan geloven."

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

Ik wil wel eens weten hoeveel procent van het web bestaat uit met Frontpage (of erger, Word) in elkaar geflanste sites. Ik doel hiermee op de thuisgebruikers die toevallig gratis 10 mb aan Yahoo-space hebben gekregen met als doel zoveel mogelijk foelelijke .gif-animaties, plaatjes van huisdieren, roze hartjes en midi files door de strot van de gebruiker te duwen met net zoveel respect voor correct en coherent taalgebruik als een serieverkrachter heeft voor een slachtoffer.

En waar werkt die zwik allemaal in? Oh, elke browser ongeveer wel. Maar waar wordt 't mee bezocht? Juist, met IE. Is het dan nuttig om nog iets aan IE te doen, behalve veiligheidslekken te repareren als de meeste mensen denken dat een box model een kartonnen prototype voor iets is wat je in de showroom zet, en dat CSS staat voor een of andere overheidsorganisatie, of beter nog, een aanduiding voor een bepaald soort oceaanstomer?

Het product is toch al gratis. Het enige wie het een doorn in het oog is is de wereld van ontwikkelaars die zich groen en geel ergeren om die eigenwijsheden, hacks, en bootladingen aan nutteloze filters. En die zijn toch allemaal al om naar iets beters, of verbijten zich nog steeds. Never make someone your priority, when you are their option.

Nobele poging, dat wel.

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta

pasta

Ondertitel

Yoozer schreef op 23 juli 2004 @ 01:31:
En waar werkt die zwik allemaal in? Oh, elke browser ongeveer wel. Maar waar wordt 't mee bezocht? Juist, met IE. Is het dan nuttig om nog iets aan IE te doen, behalve veiligheidslekken te repareren als de meeste mensen denken dat een box model een kartonnen prototype voor iets is wat je in de showroom zet, en dat CSS staat voor een of andere overheidsorganisatie, of beter nog, een aanduiding voor een bepaald soort oceaanstomer?

Het product is toch al gratis. Het enige wie het een doorn in het oog is is de wereld van ontwikkelaars die zich groen en geel ergeren om die eigenwijsheden, hacks, en bootladingen aan nutteloze filters. En die zijn toch allemaal al om naar iets beters, of verbijten zich nog steeds. Never make someone your priority, when you are their option.

Nobele poging, dat wel.
Mwah, als je een hondslelijke 3x klikken-en-het-is-klaar Frontpage pagina hebt, of juist een professionele site waarvoor je de integratie van IE in het OS nodig hebt, heb je ook dingen die IE-only zijn erin staan. En dan heb je gelijk de reden waarom die site bezocht wordt in IE. In andere browsers is het niet mogelijk deze site te bekijken.

De wereld van ontwikkelaars verlegt wel steeds de grenzen over wat technisch mogelijk is. Deden zij dit niet dan zouden we nog steeds in MS-DOS werken en eventueel nog nooit van "het internet" hebben gehoord zoals we het nu kennen. Sterker nog, dan zouden we waarschijnlijk niet verder zijn gekomen dan het stenen tijdperk. ;) De reden is omdat ontwikkelaars innoveren. Ze verhogen de standaard steeds. Maar waarom de ontwikkelaars klagen over IE is omdat IE nog steeds zich vasthoudt aan de standaarden van een aantal jaren geleden. Deze zijn ondertussen al enorm verouderd en in sommige gevallen zelfs incorrect met de huidige standaard.

Ik vind het een goede zet van Microsoft. Alhoewel ze misschien nu, na een paar jaar alleen kritieke lekken fixen, een beetje achter de feiten aanlopen, kan het nog zijn dat ze net zo innoverend zullen zijn/worden als de "nieuwere" browsers, zoals Mozilla, FireFox en Opera bv.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pastapappie.NET schreef op 23 juli 2004 @ 00:54:
[...]

IE is een onderdeel, niet het hele OS. Een browser gebruik je om webpagina's te bezoeken, niet om bv. de I/O van je videokaart te regelen. Dat is wat het OS doet.
Hum, je kunt via verkenner, deze computer, prullenbak, configuratiescherm en waar wel niet gewoon 'surfen'. IE is IMO gewoon het os. Dat je tegenwoordig via het onderdeel software ZOGENAAMD IE kunt uitschakelen is bullshit, IE blijft in Windows en is niet te verwijderen.

Maar ja de nieuwe IE WORDT gewoon onderdeel van een nieuwe Windows (Longhorn) en misschien al eerder in Windows XP/win2k, en je kunt er geen flikker aan doen want je zal wel MOETEN upgraden met alle gevolgen van dien zoals nutteloze troep/fratseltjes om de breezah community te promoten :/

Heb opzich niks tegen Microsoft maar ik wil wel een keuze houden om het e.e.a. niet te willen installeren. Big deal hoor ik mensen al denken, dan installeer je het niet, maar je zult wel moeten met al die security updates. Zoals ik zei IE is NIET te verwijderen en ook al gebruik je een andere browser je zult wel moeten updaten :/

en een ander OS is niet ten sprake

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 02:06:
[...]

Hum, je kunt via verkenner, deze computer, prullenbak, configuratiescherm en waar wel niet gewoon 'surfen'. IE is IMO gewoon het os. Dat je tegenwoordig via het onderdeel software ZOGENAAMD IE kunt uitschakelen is bullshit, IE blijft in Windows en is niet te verwijderen.

Maar ja de nieuwe IE WORDT gewoon onderdeel van een nieuwe Windows (Longhorn) en misschien al eerder in Windows XP/win2k, en je kunt er geen flikker aan doen want je zal wel MOETEN upgraden met alle gevolgen van dien zoals nutteloze troep/fratseltjes om de breezah community te promoten :/

Heb opzich niks tegen Microsoft maar ik wil wel een keuze houden om het e.e.a. niet te willen installeren. Big deal hoor ik mensen al denken, dan installeer je het niet, maar je zult wel moeten met al die security updates. Zoals ik zei IE is NIET te verwijderen en ook al gebruik je een andere browser je zult wel moeten updaten :/

en een ander OS is niet ten sprake
Hoe Windows er aan de voorkant uit ziet boeit niet. Dat is niet het OS. De schil, de explorer, mag dan wel werken op IE, dat is gewoon niet het OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mag jij mij vertellen hoe ik IE correct kan verwijderen :)

//edit: OS: Operating System en Windows kan geen OS zijn zonder IE tenminste niet zoals het nu inelkaar zit.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 02:16:

//edit: OS: Operating System en Windows kan geen OS zijn zonder IE tenminste niet zoals het nu inelkaar zit.
beetje zonde dat dit weer van een constructief iets naar een microsoft bash topic verandert :S

maar als je het echt weten wil, zoek eens naar 98lite,2000lite of xplite :)

kunnen we nu weer ontopic?

* SchizoDuckie schakelt ontopic knopje om.
Ik vind 't persoonlijk goed dat ze heir een blog voor gemaakt hebben, en het is volgens mij ook nog redelijk uniek voor microsoft ook. dus vanwaar al het gezeur? Wees juist blij dat er eindeiljk iets gedaan wordt wat 'wij' willen en waar wij als ontwikkelaars invloed op kunnen uitoefenen :)

Stop uploading passwords to Github!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En ik hoop dat we ooit eindelijk is bloemkool krijgen met een chocoladesmaakje :) Zolang er Microsoft is zal er IE zijn, althans dat verwacht ik. Er gaat toch niets boven miljoenen machines die nog steeds standaard naar msn.com browsen, en daar worden doodgegooid met Microsoft reclame.

Zet je maar schrap, die nieuwe IE zal komen, dit is een verhaal wat voorlopig echt niet stopt.

Wat betreft IE, de enige bug die ik daadwerkelijk unsolvable vind is die winnet.dll bug (met als gevolg een complete freeze), maar voor de rest zijn het zaken die je gewoon graag zou willen zien, wishes en enhancements. Vooral zaken als selectors tbv hovers, en selectie van members (zoals input["checkbox"] bijv.) zou ik erg op prijs stellen. In andere selectie mogelijkheden zoals firstchild en lastchild zie ik persoonlijk niet zo veel nut in, maar ondersteunen kan geen kwaad.

Ik ben na jaren in aanraking te zijn geweest met antieke browsers al wel gewend aan de situatie. Het is lastig, maar er zijn altijd wel andere mogelijkheden te vinden om je doel te bereiken, en de een kost wat meer tijd als de ander. Het NS4 tijdperk was erger. De mogelijkheden om een verschillende richting op te gaan zijn door de tijd heen ook verhoogd, dus inderdaad, lastig, maar niet zo dat ik met mijn handen in het haar zit van ow ow hoe krijg ik dit nu weer voor elkaar. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta

pasta

Ondertitel

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 02:16:

Tja, de instellingen van IE zitten weliswaar diep verborgen in het register en andere zaken. Maar IE is nog steeds een schil om het daadwerkelijke OS heen, Windows kan dus best zonder IE, Microsoft kan het alleen niet. ;)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Ik zou het graag zo zien dat wanneer een pagina niet klopt*, dat je hem niet te zien krijgt maar alleen een foutmelding.

* Daarmee bedoel ik: als een tag niet afgelsloten is, als hij niey volgens de standaard is, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 16:24

mulder

ik spuug op het trottoir

Of een seperator tussen Print en Refresh in het contextmenu. Wil je even een frame verversen weer dat tering printdialog voor je neus... :)

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

André schreef op 23 juli 2004 @ 09:34:
Ik zou het graag zo zien dat wanneer een pagina niet klopt*, dat je hem niet te zien krijgt maar alleen een foutmelding.

* Daarmee bedoel ik: als een tag niet afgelsloten is, als hij niey volgens de standaard is, enz.
Dat ben ik absoluut niet met je eens. Browsers zijn geen wetenschappelijke tools die een minimale margin for error moeten hebben. Browsers zullen altijd om moeten kunnen gaan met niet-valide documenten. Het zijn tenslotte gebruikerstools.

Ontopic: Ik ben heel benieuwd waar de MS-jongens mee gaan komen, maar wat hebben wij (webdevelopers) eraan? Als straks 50% IE7 gebruikt, 45% IE6 en 5% Firefox zitten we nog steeds met de gebakken peren. Dan zijn we de eerste paar jaar nog steeds voor de zwakste schakel aan 't coden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 10:02:
[...]

Dat ben ik absoluut niet met je eens. Browsers zijn geen wetenschappelijke tools die een minimale margin for error moeten hebben. Browsers zullen altijd om moeten kunnen gaan met niet-valide documenten. Het zijn tenslotte gebruikerstools.
Het gaat mij er alleen om dat je op die manier het kaf van het koren scheid, alle breezah websites kunnen dan direct opdoeken. Maar zover zal het toch niet komen omdat mensen die browser niet meer willen gebruiken.
Ontopic: Ik ben heel benieuwd waar de MS-jongens mee gaan komen, maar wat hebben wij (webdevelopers) eraan? Als straks 50% IE7 gebruikt, 45% IE6 en 5% Firefox zitten we nog steeds met de gebakken peren. Dan zijn we de eerste paar jaar nog steeds voor de zwakste schakel aan 't coden.
En dat zal ook altijd wel zo blijven jammer genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta

pasta

Ondertitel

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 10:02:
[...]

Mjah, ik zou het opzich wel fijn vinden als er een soort van "debug-mode" is. Een beetje vergelijkbaar met de Webdesigner Tools extensie voor FireFox. :)
Ik denk dat IE6 steeds meer deprecated zal worden en ik verwacht de grootste opmarsen voor IE7 en FireFox en andere alternatieven. Als IE7 grotendeels dezelfde rendering zal gaan gebruiken zoals de huidige alternatieven (hierbij duid ik op betere CSS support e.d.) dan verwacht ikzelf geen problemen.

Wat ik zelf ook nog graag zou zien, zijn de handige features die je bij nieuwere browsers tegenkomt, zoals tabbed browsing, een ingebouwde popupblocker (zal er bij de SP2 update voor XP inzitten), eventuele ondersteuning voor skins. Ook vind ik dat er een alternatief moet komen voor ActiveX, of een complete rewrite hiervan. ActiveX momenteel is IMO een van de meest irritante "features" van IE. Naast deze dingen zou het misschien handig zijn om er voor te zorgen dat externe producten geen toolbars kunnen integreren, denk bijvoorbeeld aan de spyware die bij MSN+ zit. Wat ik hiermee bedoel is dat als er een toolbar geïnstalleerd moet worden, dit in IE zelf moet gebeuren, nadat de gebruiker er toestemming voor heeft gegeven.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Er zijn genoeg mensen die daar wel op zitten te wachten. Zij snappen tenminste dat er met een browser meer mogelijk is dan W3C regeltjes volgen en webpaginaatjes opvragen. Zonder Microsoft/IE hadden we nu heel wat minder functionaliteit gehad in ook Mozilla. Denk aan allerlei CSS properties, iframes, WYSIWYG editors, etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Bosmonster op 23-07-2004 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-09 15:48

DeFeCt

je wéét toch

Voor andere gerelateerde MS zaken hebben ze al een tijdje http://channel9.msdn.com/ daar kun je ook je gal spuwen suggesties kwijt en krijg je de kans om problemen en visies voor te leggen aan ms medewerkers. In mijn ogen een goede zet.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Bosmonster schreef op 23 juli 2004 @ 10:13:
[...]

Er zijn genoeg mensen die daar wel op zitten te wachten. Zij snappen tenminste dat er met een browser meer mogelijk is dan W3C regeltjes volgen en webpaginaatjes opvragen. Zonder Microsoft/IE hadden we nu heel wat minder functionaliteit gehad in ook Mozilla. Denk aan allerlei CSS properties, iframes, WYSIWYG editors, etc.
iframes zijn door Netscape ge-introduceerd :)

Correctie:
frames zijn door Netscape ge-introduceerd ;)

[ Voor 7% gewijzigd door André op 23-07-2004 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eens met Bosmonster, ik snap bijvoorbeeld niet waarom er nog niet iemand op is gekomen om file upload te meten. Het geeft de gebruiker een gevoel van "het is bezig" als je een bestand upload en daar een progressie van te zien krijgt in plaats van een "please wait..." tekst.

En zo zijn er nog wel meer zaken die nodig kunnen worden uitgebreid en waar men daadwerkelijk wat aan heeft.

Wat dat betreft zijn ze bij Mozilla wat lastiger, daar schreeuwt de ene developer de andere developer omver als er over features gepraat worden. ModalDialog discussie idem, er wordt wat geopperd en direct een antwoord als "maar ik wil het niet en ik doe het niet want ik vind het niks". Dat is niet bepaald een additude van gebruiksvriendelijk, terwijl meerdere developers en personen aangeven dat ze het graag terugzien. Ze denken af en toe nog teveel als een developer heb ik het idee, en niet als een eindgebruiker, en dat idee heb ik bij Microsoft juist wel weer heel sterk, maargoed die hebben ook 50 milj. te besteden in de 100+ usability research teams die ze hebben.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Bosmonster schreef op 23 juli 2004 @ 10:13:
[...]

De laatste keer dat ik iets met webdesign deed was het toch echt IE die behoorlijk tekort schoot op het gebied van CSS.
Wat ik trachte te zeggen is dat ik gewoon bang ben dat de prioriteiten (in mijn ogen) verkeerd komen te liggen - teveel propriety en te weinig standaarden.
Ik heb niets tegen nieuwe features, maar laat ze dan eerst iets aan de veiligheid doen, dan eerst de huidige standaarden goed implementeren en dan pas aan leuke nieuwe features gaan denken. Microsoft kennende zal dat echter waarschijnlijk precies andersom gaan gebeuren.

Uiteraard hebben we veel aan IE te danken; in de tijd van de browserwar was MS heel vooruitstrevend op dat gebied, maar nu ze een monopoliepositie hebben lijkt het wel of ze liever lui dan moe zijn, zolang de $$$ maar binnen blijven komen. Je kan ze dat ook niet helemaal kwalijk nemen, het blijft ten slotte een bedrijf, maar een zekere moraal zou ze toch wel sieren.

Ik persoonlijk heb gewoon iets tegen vendor-lock-in; ik draai ondertussen zelf ook al half op linux en zie nieuwe defacto-standaarden die alleen voorbehouden zijn aan het windows platform met lede ogen aan. Aan de andere kant is dat misschien wel weer een uitdaging voor bijvoorbeeld een Mozilla, maar de hoeveelheid patenten die een Microsoft dan weer om z'n nieuwe frutsels heen verzameld geven me dan toch weer een vreemd gevoel in mijn onderbuik.
Misschien ben ik een idealist als het mijn visie van het internet betreft; dat zou gewoon voor iedereen toegankelijk moeten zijn.

Inderdaad heeft IE heel veel handige dingen die in een webapp heel handig van pas komen, maar gezien de huidige reputatie mbt veiligheid van IE heb ik steeds meer mijn twijfels of zo'n browser wel thuishoort in een zakelijke omgeving waar veiligheid voorop dient te staan.
Ik ben bijvoorbeeld betrokken bij een internetproject voor regiobanken waar voor de applicatie een aantal vereisten zijn gesteld aan de browser waarvan ik denk: zo zou ik mijn browser thuis nog niet willen configuren vanwege de risico's... (en die functionaliteit hadden ze ook op een andere manier kunnen realiseren waarmee het ook in andere browsers had gewerkt en met veel minder veiligheidsrisico's)

[ Voor 7% gewijzigd door crisp op 23-07-2004 12:25 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:34

Blauw

De Schreeuw

crisp schreef op 23 juli 2004 @ 12:22:
[...]

Uiteraard hebben we veel aan IE te danken; in de tijd van de browserwar was MS heel vooruitstrevend op dat gebied, maar nu ze een monopoliepositie hebben lijkt het wel of ze liever lui dan moe zijn, zolang de $$$ maar binnen blijven komen. Je kan ze dat ook niet helemaal kwalijk nemen, het blijft ten slotte een bedrijf, maar een zekere moraal zou ze toch wel sieren.
Misschien is het ook wel gewoon zo dat nu 98% van alle eindgebruikers gewoon tevreden zijn met IE zoals dat nu bestaat. Dan kan ik me als bedrijf ook wel een klein beetje voorstellen dat je niet meer met heel veel mankrach gaat werken aan kleine verbeteringen die een nog kleinere doelgroep kunnen steunen met bijvoorbeeld webdevelopment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Jozzz schreef op 23 juli 2004 @ 12:33:
[...]

Misschien is het ook wel gewoon zo dat nu 98% van alle eindgebruikers gewoon tevreden zijn met IE zoals dat nu bestaat. Dan kan ik me als bedrijf ook wel een klein beetje voorstellen dat je niet meer met heel veel mankrach gaat werken aan kleine verbeteringen die een nog kleinere doelgroep kunnen steunen met bijvoorbeeld webdevelopment.
ja, maar dan moet je niet gaan roepen 'Developpers, Developpers, Developpers!' en ze vervolgens in de kou laten staan.
98% van de gebruikers weet niet eens dat er alternatieven bestaan; die denken dat het blauwe E-tje staat voor internet, en ondertussen verworden hun pc's tot spamzombies en virusverspreiders...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op Channel 9 zijn ook Wiki's aanwezig met featurerequests, en bugs. Vooral bij de feature requests staan een aantal hele goede. Ik hoop dat ook het Mozilla team hier een kijk neemt, en in overeenstemming met Microsoft een standaard method of attributeset bedenkt :) Zaken als controleren op filesize voordat er wordt geupload, waarom duurt het zo lang voordat zulke functionaliteit beschikbaar komt? :)

http://channel9.msdn.com/...etExplorerFeatureRequests

Of de bug list

http://channel9.msdn.com/...nel9.InternetExplorerBugs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet het niet zeker, maar controleren op filesize e.d. lijkt me onderdeel van http://whatwg.org/specs/web-forms/current-work/ wat Mozilla, Opera en Safari zullen implementeren en waarvan een soort van HTC implementatie voor IE van zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor zover ik heb kunnen vinden (http://whatwg.org/specs/web-forms/current-work/#upload) zijn er hier helaas nog geen aanzetten tot. Misschien in andere drafts wel.

edit:

Je hebt gelijk, in het geval van een upload control geld voor de maxlength=""

When specified on a file upload control, it specifies the maximum size in bytes of each file (not the maximum size of the sum of all the files).

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-08 09:22

Clay

cookie erbij?

Het is een misvatting dat je alleen developers steunt als je je op puur technische verbeteringen richt van een browser. Het is juist de gebruiker die daar baat bij heeft. Als de techniek terkort schiet, of verouderd raakt, krijg je in verhouding steeds slechtere applicaties. Dat geldt overal in; hardware, auto's, muziekapparatuur. Je vraagt je toch ook niet af waarom ze nog andere auto's zijn gaan bedenken na de T-Ford? of waarom C++ ooit bedacht is?
Er is niets zo standaard als technische vernieuwingen! Ik snap in de wereld niet waarom mensen daar zo tegenaan schoppen als het specifiek om browsers gaat. IE is nu gewoon zo'n beetje de laatste browser van de "oude stempel", en de techniek is daaraan voorbij; Netscape 4 bewees het ooit, en Firefox (en Opera) doen het nu weer. Die populariteit zit hem echt niet alleen in de features die de browser biedt. Ik bedoel; wat kan Firefox nou werkelijk meer dan IE?? tabs, en erm...

Met die technische vernieuwingen/veranderingen wordt clientside developen een meer volwassen en serieuzere techniek, en schuift daarme van van ondergeschoven kindje naar serieuze professie. Het idee van markup verschuift met xul en xaml ook al weg van dat duffe html naar iets fundamentelers. Ik kan dat alleen maar omarmen.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Clay schreef op 23 juli 2004 @ 20:31:
Met die technische vernieuwingen/veranderingen wordt clientside developen een meer volwassen en serieuzere techniek, en schuift daarme van van ondergeschoven kindje naar serieuze professie. Het idee van markup verschuift met xul en xaml ook al weg van dat duffe html naar iets fundamentelers. Ik kan dat alleen maar omarmen.
Inderdaad, zo kunnen de ervaren developers zich ook onderscheiden van de onervaren (of niet ervaren genoeg) developers.

Er zijn niet veel developers die zich kunnen redden, op meerdere vlakken, als css, javascript, en daadwerkelijk bijna alles uit de vingers kunnen tonen met wat er beschikbaar is. En dat bepaalt dan ook weer het salaris imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta

pasta

Ondertitel

Er is IMO een vrij leuke update gedaan. Voornamelijk over het commentaar dat er geleverd is. [q]• Better Standards support (improved CSS, Transparent PNG support, XHTML, etc)
• IEv6x is the Courtney Love browser in a world of Kirsten Dunst browsers
• People want people to download Mozilla Firefox
• Integrating browsing into any OS is a bad idea
• Developer tools are goodness for web devs
• A Windows Service Pack is not the same size as a Mozilla Firefox or Opera install
• Did I mention standards support already?
• I shouldn’t take this personally, people have been waiting for a while to vent on somebody
Complete lijstje valt hier te vinden. :)

Ik vind het verder een beetje licht sarcastisch overkomen tegenover de comments. Het lijkt een beetje op 'het zal allemaal wel'. Hopelijk is het niet zo bedoeld, want dat zou dus betekenen dat ze toch nog evengoed hun eigen kant opgaan, dwars tegen de rest in.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 10:27:
Eens met Bosmonster, ik snap bijvoorbeeld niet waarom er nog niet iemand op is gekomen om file upload te meten. Het geeft de gebruiker een gevoel van "het is bezig" als je een bestand upload en daar een progressie van te zien krijgt in plaats van een "please wait..." tekst.
Beetje laat antwoord, maar dat zit dus al in Mozilla, ze gebruiken de progressie meter in de statusbar hiervoor :) erg handig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 12:33:
[...]

Beetje laat antwoord, maar dat zit dus al in Mozilla, ze gebruiken de progressie meter in de statusbar hiervoor :) erg handig..
Dat is niet echt handig als je graag in je web app zelf progressie wilt laten zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 20:46:
Dat is niet echt handig als je graag in je web app zelf progressie wilt laten zien :)
Maar het punt is dat je met Javascript en XML zelf ook een app kunt bouwen in Mozilla, en met het XPCOM framework al een leuke set componenten hebt. En dan kun je ook zelf progressmeters gebruiken. Deze apps draaien dan wel client side maar je kunt ook met Js en XUL (moz's GUI beschreven in XML) vanaf een website een app lanceren.

Mozilla heeft denk ik features genoeg om er hele mooie web apps in te maken, wat veelal ontbreekt is how-to's, tutorials etc.

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mpegernie schreef op 26 juli 2004 @ 22:18:
[...]

Maar het punt is dat je met Javascript en XML zelf ook een app kunt bouwen in Mozilla, en met het XPCOM framework al een leuke set componenten hebt. En dan kun je ook zelf progressmeters gebruiken. Deze apps draaien dan wel client side maar je kunt ook met Js en XUL (moz's GUI beschreven in XML) vanaf een website een app lanceren.

Mozilla heeft denk ik features genoeg om er hele mooie web apps in te maken, wat veelal ontbreekt is how-to's, tutorials etc.
Alleen werkt XUL niet op Mozilla-andere browsers, dus zo heb je er nog niets aan tenzij je klanten verplicht Mozilla (gebaseerd op) te gebruiken, en je hele applicatie via XUL te bouwen. Met het oog op de toekomst verwacht ik persoonlijk meer (qua marktaandeel) van XAML.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 20:46:
Nee dan misschien niet, echter vanuit usability en communicatie naar de gebruiker toe is het verdomd handig, het is ook nog eens zeer nauwkeurig. Enniewees moest laatst ook zoiets maken voor een web applicatie en dan kwam ik toch weer op perl/cgi uit, schijnt dat het met php 5 ook eindelijk mogelijk is, heb het echter nog niet uitgeprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 09:39:
[...]

Nee dan misschien niet, echter vanuit usability en communicatie naar de gebruiker toe is het verdomd handig, het is ook nog eens zeer nauwkeurig. Enniewees moest laatst ook zoiets maken voor een web applicatie en dan kwam ik toch weer op perl/cgi uit, schijnt dat het met php 5 ook eindelijk mogelijk is, heb het echter nog niet uitgeprobeerd.
Met de ouwe rot ASP (niet asp.NET) is het mogelijk, dmv flushen en uitlezen van het aantal ontvangen bytes serverside. Voor de rest ben je helaas aangewezen op applets, en activex. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta

pasta

Ondertitel

*schop*
Naar aanleiding van de XP Service Pack 2 release staat er ook een stuk op betreffende de nieuwe veiligheidsfeatures van Internet Explorer. Dit stuk laat voornamelijk weer eens zien hoe IE-propaganda deze blog in feite is. Let dan vooral op deze quote:
We also came up with a very original idea – popup blocking.
8)7
Dit vind ik dan overigens wel weer OK, alhoewel het weer propaganda voor IE is.
IE in XP SP2 stops all currently known critical exploits, so it’s a heck of a lot more secure than pretty much any other browser.
Ik ben er blij mee dat ze die exploits fixen, maar andere browsers hadden zulke kritische exploits nog niet eens es om mee te beginnen. Daarbij, bijvoorbeeld in het geval van FireFox, worden de exploits vaak ook nog binnen enkele dagen opgelost, itt de enkele maanden die we nu hebben moeten wachten totdat SP2 kwam en deze gaten dichtte.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat eerste was een grap, maar dat is alleen te zien voor IE gebruikers omdat IE devs geen Unicode gebruiken voor smileys, maar Wingdings. Iets in de zin van:
code:
1
<span style="font:wingdings">J</span>
... er is inderdaad nog meer fout met die declaratie.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2004 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

Verwijderd schreef op 10 augustus 2004 @ 23:08:
Dat eerste was een grap, maar dat is alleen te zien voor IE gebruikers omdat IE devs geen Unicode gebruiken voor smileys, maar Wingdings. Iets in de zin van:
code:
1
<span style="font:wingdings">J</span>
... er is inderdaad nog meer fout met die declaratie.
Op een of andere vreemde en verdraaide manier is dat nu wel weer grappig.

Ik ben niet echt blij met dit service pack, ten eerste omdat het een update voor het OS is, dat toevallig ook nog eens wat dingen aan de browser veranderd, een groot deel van alle MSIE6 gebruikers heeft hier dus niets aan.

En als web-developer boeit het me ook weinig omdat alle veranderingen voor de gebruiker beter zijn, maar er voor de web-developer niets veranderd, behalve dat enkele irritante features nu niet meer zo makkelijk kunnen worden misbruikt.

Pagina: 1