[DIY] Schema voor versterker gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Topicstarter
(Dit bericht is geschreven in opdracht voor iemand die hier niet op het forum geraakte ofzo, niet voor mij dus ;) )
Ik ben op zoek naar een schema van een simpele versterker: 50-100W rms, 12v, mono, en er moet een mp3-speler op aan te sluiten zijn...
Het moet geen kit zijn, ik heb hier al het nodige materiaal ter beschikking...
Ik had gedacht aan een schema met een TDA-chip, maar aangezien ik een beetje noob ben hierin wou ik het hier ff vragen... . BTW de prijs mag tot ongeveer 25 euro lopen . thanx in advance

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:25

voodooless

Sound is no voodoo!

Heeft die persoon al eens google geraadpleegd? Of wat forums over gainclones en andere amps? Met 25 euro ok je niet ver denk ik. De TDA zelf is natuurlijk niet duur, maar de voeding zal alleen al meer dan 25 euro kosten ben ik bang, zeker als je 2x 50 tot 100W wil hebben.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Volgens mij mag het schema niet duurder dan €25 zijn...

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Kijk eens op http://www.circuitsonline.net/circuits/cat/1 voor een aantal schema's (en google uiteraard).

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Een vermogen van 50W halen met een voedingsspanning van 12V (accu?) is niet vanzelfsprekend. Zelfs met een brugschakeling is dit vermogen niet te halen, ook niet in 4 Ohm. De oplossing is een zogenaamde klasse H versterker, waarbij mbv een truc de voedingsspanning tijdelijk boven de 12V getild kan worden mbv een soort van spanningsverdubbeling mbv schakeltransistors en grote elco's.

Een IC dat hiervoor speciaal is ontworpen is de TDA1562Q van Philips. De datasheet vind je hier: TDA1562Q_ST_SD_2.pdf. Een versterker gebaseerd op dit IC is gepubliceerd in de Elektuur van februari 2000. Deze versterker haalt ca 55W in 4 Ohm uit een voeddingsspanning van 14V (volle accu).

Het Elektuur artikel is evt online te bestellen: IC-Eindversterker.

Nog hogere vermogens zijn alleen te halen met behulp van spannings-omvormers in de vorm van een switched mode power supply, die de 12V accuspanning omzetten naar een voedingsspanning van bijvoorbeeld + en - 40V.

[ Voor 26% gewijzigd door CornelisJ op 23-07-2004 14:04 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
50 Watt rms op 12 volt dat wordt lastig hoor!

Dan zul je de spanning moeten verhogen middels een step-up converter en daar je versterker op aan moeten sluiten.

Om zoiets te maken kun je het beste een ic pakken als de TDA1560, die heeft zijn eigen step-up converter door middel van elco's.

edit:
te laat :P

[ Voor 5% gewijzigd door bobo1on1 op 22-07-2004 23:58 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• swiper
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Topicstarter
Volgens dat ik begrepen heb dient het voor in een scooter te steken, vandaar die 12 V.

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Dan zou ik gewoon dat supertech ding van kijkshop pakken, de vervorming die dat ding geeft hoor je toch niet op zo'n ding.

Speakers met een vermogen van 50 watt RMS lijkt me ook nogal lastig om in zo'n scooter te bouwen.

Op een scooter heb je ook nog een gestabiliseerde voeding nodig, zo'n TDA chip gaat waarschijnlijk een hoop bijgeluiden geven, die supertech versterker heeft daar geen last van.

[ Voor 31% gewijzigd door bobo1on1 op 23-07-2004 00:03 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Het lijkt me handiger als die persoon zelf ff regt hier op GoT, dat praat wat makkelijker lijkt me.

Verwijderd

Het gaat inderdaad niet werken zo. Got is open voor iedereen die niet in het verleden geband is, ik zie dus geen reden waarom hij niet zelf hier z'n vraag kan stellen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.