Toon posts:

Twee Internet Connecties Simultaan

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mijn netwerk bestaat uit: Mijn thuisnetwerk op een adsl-abonnement (via KPN/Wanadoo), Een straalverbinding over 400M, Een netwerk bij een kennis met hetzelfde abonnement, maar een andere verbinding. Mijn vraag is nu: Is het mogelijk de twee ADSL verbindingen simultaan te gebruiken? Zou er dan softwarematige loadbalancing kunnen zijn? Of heb ik daar hardware voor nodig? (dual WAN router). Of is het zo dat er maar 1 connectie per sessie kan zijn? Ik heb werkelijk geen idee.

p.s. Er is mogelijk ook nog beschikking over linux apparatuur, wanneer windows de oplossing niet kan bieden

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:27

pistole

Frutter

Als je je realiseert hoe een tcp verbinding wordt opgebouwd, is het niet mogelijk om 1 sessie over 2 verbindingen te sturen (want andere ip-adressen).

Het is natuurlijk wel mogelijk om te gaan "load balancen" (aanhalingstekens omdat het feitelijk niet zo heet), en dan zou een oplossing met Linux zeker mijn voorkeur hebben. Zoek even naar class based queueing (cbq), policy routing, en (iemand nog meer termen?)

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

http://www.routershop.nl/nl/dept_1.html

de eerste bovenaan

of dit ook kan met een linux constructie... vast wel maar daar heb ik geen kaas van gegeten ;)

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Die 2 verbindingen bundelen wordt een moeilijk en waarschijnlijk duur grapje.
Wat je wel kunt doen is het volgende:
Waarschijnlijk heb je nu 1 default route staan naar 1 van de 2 verbindingen.
Je kan handmatig een default route toevoegen met dezelfde metric als de al bestaande route. Er zal dan (op een primitieve manier) geloadbalanced worden. De ene sessie zal over de ene verbinding een weg naar buiten kiezen en de andere over de andere verbinding. Dit houdt simpel gezegd in dat als je een bestand aan t downloaden bent, dit toch maar de capaciteit van 1 van de 2 verbindingen gebruikt. Ze zijn immers niet gebundeld.
Stel :
IP adres PC : 192.168.0.100 mask 255.255.255.0
Default gateway verbinding 1 (lan-interface adsl-modem) : 192.168.0.10 255.255.255.0
Default gateway verbinding 2 (lan-interface straalverbinding): 192.168.0.20 255.255.255.0

Kijk in de command-prompt dmv het commando "route print" , waar je default route naartoe wijst. Dit ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:
destination:0.0.0.0 netmask:0.0.0.0 gateway:192.168.0.10 metric:10

Voeg dan je straalverbinding toe dmv het volgende commando:
"route add 0.0.0.0 mask 0.0.0.0 192.168.0.20 metric 10"

(ik ga er in dit voorbeeld vanuit dat je gateways zich in het zelfde subnet bevinden als je werkstation, dat je als OS XP draait en dat het een geswitched intern netwerk betreft).

Succes!

Dat betekent, stam + t .

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:27

pistole

Frutter

Volgens mij gaat dit niet werken, omdat je OS (windows, linux, whatever) de eerste match zal pakken in je route tabel.

Ik frut, dus ik epibreer

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Misschien is het beter om in deze 270 eerdere keren te gaan lezen http://gathering.tweakers...5Bsearch%5D=Zoek#hitstart

Je vraag is niet echt nieuw.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
pistole schreef op 22 juli 2004 @ 23:34:
[...]

Volgens mij gaat dit niet werken, omdat je OS (windows, linux, whatever) de eerste match zal pakken in je route tabel.
Ah ok. Ik heb alleen ervaring met cisco in dit soort dingen en die loadbalancet wel. Ik neem/nam aan dat je OS dat ook wel zou doen in zo'n zelfde situatie. Ik kan het hier helaas niet testen... heb maar 1 gateway ;)

Dat betekent, stam + t .

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Je kan alleen 2 verbindingen bundelen als dat ook aan de andere kant gebeurt. Anders is het loadbalancing en dan kan 1 tcp sessie maar over 1 lijn.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 21:14
Dit is al erg vaak langsgekomen. Probeer de zoekfunctie eens.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.