Toon posts:

GeForceFX 5200 of ATI Radeon 9600?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik ga binnen een paar dagen een Dell Inspiron 8600 bestellen. Nu is er nog 1 ding waar ik nog altijd niet uit ben: nVidia GeForce FX 5200 of ATI Radeon Mobile 9600.

Ik weet dat de Radeon veel beter presteert dan de GeForce, maar het probleem is dat ik naast Windows ook zowiezo GNU/Linux op deze laptop ga draaien. En ATI's drivers zuigen ongelooflijk hard onder GNU/Linux waardoor je de helft van de performantie die je in Windows haalt verliest (dat is toch wat iedereen me zegt). nVidia daarentegen levert zeer goede drivers voor GNU/Linux die beter presteren dan onder Windows.

Ik speel helemaal niet veel spelletjes, maar ik wil zowiezo Doom III te goei kunnen spelen, zowel onder Windows als onder GNU/Linux. En ik wil dat deze grafische kaart nog lang mee kan, op zowel GNU/Linux als Windows.

Nog eens kort samengevat:
nVidia GeForceFX 5200:
+ goeie GNU/Linux drivers
- pokketraag, presteert hetzelfde als een GeForce 2 en slechter dan een GeForce4

ATI Radeon 9600 Mobile:
+ zeer goede en snelle kaart die nog wel effie meekan
- drivers onder GNU/Linux zuigen waardoor je de helft van de performantie verliest

Is er iemand die ervaring(en) heeft met deze kaarten? Werken ze goed onder Windows en GNU/Linux? Zijn de prestaties van ATI echt zo slecht onder GNU/Linux? Is die GeForceFX 5200 écht zo slecht? Wat raden jullie mij aan? Want ik weet het echt niet meer 8)7

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
zou dan toch voor de ati gaan, je zegt zelf al dat de 5200 erg slecht is....

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:53

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Die ATI Radeon 9600 Mobile zou op 50% van z'n snelheid nog 3x beter presteren dan een GeForceFX 5200, dus die keus is snel gemaakt :P En zo slecht zijn die ATI Linux drivers ook weer niet, bij mij gaven ze nooit veel problemen in ieder geval. :) Die NVIDIA drivers juist wel! :( Dat driverprobleem verschilt gewoon per situatie denk ik, maar je moet die FX5200 echt niet nemen als je Doom III wilt gaan spelen, ongeacht de drivers.

Ik heb er overigens een sterk hoofd in dat je het met een Radeon 9600 Mobile wel goed zult gaan spelen maja, veel meer keus (behalve een 9700 M11) is er niet vrees ik.

[ Voor 65% gewijzigd door --MeAngry-- op 22-07-2004 21:42 ]

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-07 10:20
drivers evolueren wel hoor, daar hoef jij niets voor te doen. Tzal heus wel beter worden hoor. (Vooral met Doom 3 die Linux support gaat krijgen zal ATI zeker geen koe in de stal doen zetten :P )
Jouw hardware daarentegen blijft zoals het is dus ...... :) Gewoon die Ati! Zal je geen rufteieren leggen :D

• donny_p
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-02 13:57
Ik heb vandaag de Radeon 9600 Pro gekocht en ik ben er zeer tevreden mee! Mijn broer heeft de FX 5200 en een sneller systeem, maar ik kan je vertellen dat er wel een groot prestatieverschil tussen zit . Dus vergeet de FX 5200 en ga voor de Radeon 9600 Pro, helemaal als je Doom III wil laten draaien.

Verwijderd

ATi en Linux pfffff.

Maar ik zou idd voor die 9600 gaan.

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-08 20:19

boesOne

meuh

donny_p schreef op 22 juli 2004 @ 22:05:
Ik heb vandaag de Radeon 9600 Pro gekocht en ik ben er zeer tevreden mee! Mijn broer heeft de FX 5200 en een sneller systeem, maar ik kan je vertellen dat er wel een groot prestatieverschil tussen zit . Dus vergeet de FX 5200 en ga voor de Radeon 9600 Pro, helemaal als je Doom III wil laten draaien.
ja maar die kaart van jou is een beetje een rare 9600 pro.. :P

De shader performance van de 5200 is echt om te huilen. En daar gaat het om in D3.. Toch de 9600 nemen!

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:33

Thandor

SilverStreak

Die ATI Radeon 9600 Mobile zou op 50% van z'n snelheid nog 3x beter presteren dan een GeForceFX 5200, dus die keus is snel gemaakt :P
Het is eerste wat in me op kwam toen ik dit las was dit.
--MeAngry-- heeft het al geplaatst maar toch is dit het goede antwoord op de vraag ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• donny_p
  • Laatst online: 18-02 13:57
-boesOne- schreef op 22 juli 2004 @ 22:51:
[...]

ja maar die kaart van jou is een beetje een rare 9600 pro.. :P
Nog een reden om voor de 9600 pro te gaan ;) maar serieus je kan deze kaarten eigenlijk niet vergelijken, de ati is verreweg veel beter

• Gehaktbal
  • Laatst online: 23-07 10:20
et enige nadeel is dat je zo'n kaart moeilijk in de laptop van de topicstarter zal passen,
Tenzij je creatief met het 'metalen correctieijzer' om weet te gaan. lees, de hamer.
Doom 3 op zo'n kaartje zal niet echt de moslims aan het jodelen krijgen.... het draait vast wel, maar ik geef je op een gele schaal mee dat de prestaties ernstig verschillen met die van een desktop 9600

• Soyuz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07 19:17
Een GeForce 5700 Ultra :p, kost rond de €165 :D

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de replies, ik denk dat ik er eindelijk uit ben. Ik ga zowiezo nog naar Dell bellen om te vragen ofdat ze geen betere nVidia kaarten hebben. Zo niet, dan ga ik gewoon voor de ATI 9600. Maar ik zou toch het liefst gewoon een goede nVidia kaart hebben, nVidia kan ook gewoon véél beter overweg met OpenGL (en ATI beter met DirectX).

Nog eens bedankt, en post gerust nog redenen waarom ik wel of niet die bepaalde kaart zou nemen.

Greetz

Verwijderd

Heb ook beetje spijt van mijn 5200 fx kaartje. Al was die toen wel goedkoop en daar ging het bij mij om.

Zal binnenkort weer een nieuwe halen, en dan haal ik er wel eentje die wat stabieler is....

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-08 17:00
Waarom koop je een dell ? koop een gewoone dies beter en goedkoper

Verwijderd

HStyles schreef op 23 juli 2004 @ 19:27:
Waarom koop je een dell ? koop een gewoone dies beter en goedkoper
Dell heeft nu best wel mooie acties. Heb hun compies gezien, en de prijzen zijn best eerlijk.

Eigen comp samenstellen is natuurlijk beetje goedkoper, maar veel goedkoper ook niet...

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 20:25
Ik heb zelf ook net een Dell laptop gekocht en ik ben er erg tevreden over.
Een 9100 met de mobile 9700. Doet het erg goed. Haal in 3DMark03 3590 punten. Dus ja je kunt er redelijk op gamen.

[ Voor 44% gewijzigd door Bart-01 op 24-07-2004 18:23 ]

Do as I say, don't do as I do.

• Sir_Killalot
  • Laatst online: 04-08 10:53
Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 19:33:
[...]

Dell heeft nu best wel mooie acties. Heb hun compies gezien, en de prijzen zijn best eerlijk.

Eigen comp samenstellen is natuurlijk beetje goedkoper, maar veel goedkoper ook niet...
Dit topic gaat over een laptop ;)

• Satch
  • Niet online
ik heb net even zitten surfen op de dell site en zag dat bij jouw laptop je ook een 9700 mobile kon kiezen. als je doom 3 wil spelen moet je deze nemen. 9600 zou het misschien ook wel doen maar de fx5200 nooit.

• Bart-01
metal14 schreef op 24 juli 2004 @ 18:33:
ik heb net even zitten surfen op de dell site en zag dat bij jouw laptop je ook een 9700 mobile kon kiezen. als je doom 3 wil spelen moet je deze nemen. 9600 zou het misschien ook wel doen maar de fx5200 nooit.
Die 9700 zie ik alleen maar bij de Inspiron 9100 en niet bij de Inspiron 8600.

• Satch
  • Niet online
oeps O+
foutje maar als hij persee doom 3 wil spelen is het dan niet slimmer om de 9100 te nemen of is die veel duurder? anders is de 9600 altijd nog de beste keus

Verwijderd

Ik denk dat je met allebij de kaarten moeilijk Doom 3 zult kunnen spelen, want ze bieden weinig performance. Zeker op een laptop zal het niet soepel draaien...
Je moet maar eens paar benchmarks bekijken, hoe die kaarten presteren in nieuwe spellen... volgens mij zal het echt niet goed draaien.

• Bart-01
metal14 schreef op 24 juli 2004 @ 20:18:
oeps O+
foutje maar als hij persee doom 3 wil spelen is het dan niet slimmer om de 9100 te nemen of is die veel duurder? anders is de 9600 altijd nog de beste keus
De 9100 met P4 3.2 met veel opties is goedkoper dan de 8600c 2.0 met dezelfde opties....

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil absoluut een 8600 en zeker geen 9100. Waarom? Omdat de 8600 een Pentium M processor heeft en de 9100 een Pentium 4. Pentium M is speciaal ontworpen voor laptops en kan het maximaal 6 uur uithouden op z'n batterij. Een Pentium 4 daarentegen amper 2 uur.

@killerlord: waarom zouden die kaarten slecht presteren? De Mobile Radeon 9700 is momenteel de beste grafische kaart die je voor een laptop kan vinden, en de 9600 komt mooi op de 2de plaats. Correct me if I'm wrong
Pagina: 1