beste subwooferpositie

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AsusEDje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-06 11:13
Dit zal ongetijwefeld vaker aan de orde geweest zijn, maar dat is dan aan mij voorbij gegaan.

Sinds een jaar of 3 heb ik een 2.1 speakerset, welke ik een dezer dagen ga upgraden naar een 5.1/7.1 set. Al vanaf de dag dat ik deze set heb, ben ik op zoek naar de beste positie voor voornamelijk mijn subwoofer. Ik heb zo'n idee dat hoe verder die staat, hoe beter de bass klinkt. Maar ik heb er absoluut geen verstand van.

Suggesties?

Hier een simpel plaatje van het desbetreffende deel van mij kamer;

Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/audiopositie.png

[ Voor 5% gewijzigd door AsusEDje op 22-07-2004 23:52 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-07 14:12
Als je ff je PICje normaal wil opslaan, graag

http://www.djsmiley.com/audiopositie.png

Dat is ff een stuk beter (1.5 Kb) dan 500kbyte BMP.. niet iedereen heeft een snelle lijn

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Zet je subwoofer neer waar je normaal gesproken naar muziek luistert, zet een lekkere luistertrack op, loop/zit in het rond en daar waar je sub het beste klinkt, daar zet je hem neer. Succes gegarandeerd. 8)

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-07 15:47
Tip, zet em niet parallel aan een muur, maar schuin. En wat rickstar zegt, dan kom je er wel :P

Wel opletten dat er lekker veel echt lage tonen in je track zitten.

|>

Verwijderd

FirePuma142 schreef op 22 juli 2004 @ 21:38:
Zet je subwoofer neer waar je normaal gesproken naar muziek luistert, zet een lekkere luistertrack op, loop/zit in het rond en daar waar je sub het beste klinkt, daar zet je hem neer. Succes gegarandeerd. 8)
Simon schreef op 22 juli 2004 @ 21:40:
Tip, zet em niet parallel aan een muur, maar schuin. En wat rickstar zegt, dan kom je er wel :P

Wel opletten dat er lekker veel echt lage tonen in je track zitten.
Als je die 2 probeert te combineren ben je wel een tijdje bezig. Voor muziek zit ik namelijk meestal ongeveer in het midden van de kamer. Er is mij ook altijd verteld da in een hoek zetten een extra bas oplevert.

Een beetje zoeken is inderdaad het beste. Er vooral op letten dat je de richting van de bass niet te goed kan horen, dan komt het wel in orde ;)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik dacht dat de tonen van een (fatsoenlijke) subwoofer zo laag waren dat het menselijk oor ze niet kan lokaliseren waardoor de positie van de subwoofer tegenover de andere speakers niet zoveel uitmaakt. Alleen als de subwoofer "meehelpt" met de iets hogere tonen zou je de subwoofer "horen staan".

• AsusEDje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-06 11:13
keej thnx voor de snelle replies, zal het morgen uitproberen. Niet nu aangezien mn buren dat niet zo zien zitten -.-

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 21:30
amour021 schreef op 22 juli 2004 @ 23:10:
Ik dacht dat de tonen van een (fatsoenlijke) subwoofer zo laag waren dat het menselijk oor ze niet kan lokaliseren waardoor de positie van de subwoofer tegenover de andere speakers niet zoveel uitmaakt. Alleen als de subwoofer "meehelpt" met de iets hogere tonen zou je de subwoofer "horen staan".
Maar als je een goeie sub hebt en je zet hem op de juiste plaats neer voel je het wel :P

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-07 12:12
ik weet niet of je een beetje duits kunt, maar in de laatste "klang & ton" die nu net uit is, staat een heel artikel over plaatsing van subwoofers.

vuistregel die je hierbij moet aanhouden (zo blijkt uit hun onderzoek naar dit fenomeen):

subwoofer op 1/4 lengte zetten van de totale lengte en breedte van je kamer.
bij een kamer van 8x4 meter zet je de woofer dus 2 meter en 1 meter van de muur voor de meest ideale akoestiek. of dit zo dicht mogelijk benaderen.
ik heb m'n woofer dus helemaal verkeerd staan :(
en heb hun aanbeveling geprobeerd: wereld van verschil.
de kamerresonantie is zo goed als weg! (lees: geen overdreven bult in de frequentie bij 42Hz zoals ik die in mijn kamer had.)

in jouw geval zou hij dus 3 meter van de linker muur moeten staan en 1 meter vanaf de lange muur. je zit zo te zien dus behoorlijk goed!

ow ja: woofer moet afstralen evenwijdig aan de langste muur (dus de conus moet naar de smalste muur wijzen op de grootste afstand. bij jouw naar de smalle rechter muur.)

[ Voor 20% gewijzigd door Motorfret op 23-07-2004 03:16 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Koop de nieuwste K+T! Daar staat een uitvoerig artiekel in over de plaatsing van sub's :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Hé het schijnt dat in de laatste Klang + Ton een interessant artikel staat over de plaatsing van subs :+.

Verwijderd

AsusEDje schreef op 22 juli 2004 @ 21:31:
Dit zal ongetijwefeld vaker aan de orde geweest zijn, maar dat is dan aan mij voorbij gegaan.

Sinds een jaar of 3 heb ik een 2.1 speakerset, welke ik een dezer dagen ga upgraden naar een 5.1/7.1 set. Al vanaf de dag dat ik deze set heb, ben ik op zoek naar de beste positie voor voornamelijk mijn subwoofer. Ik heb zo'n idee dat hoe verder die staat, hoe beter de bass klinkt. Maar ik heb er absoluut geen verstand van.

Suggesties?

Hier een simpel plaatje van het desbetreffende deel van mij kamer;

[afbeelding]
Het belangrijkste is wat voor een sub je hebt (downfire of frontfire) Een downfire is veel flexibeler te plaatsen dan een frontfire. Zoals al werd gezegt "akoestiek is belangrijk".

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Jag schreef op 23 juli 2004 @ 11:50:
Hé het schijnt dat in de laatste Klang + Ton een interessant artikel staat over de plaatsing van subs :+.
Dat zeg ik: deepspace in "beste subwooferpositie" 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 23-07-2004 14:51 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

volgens mij mis je even iets :P
Motorfret schreef op 23 juli 2004 @ 03:12:
ik weet niet of je een beetje duits kunt, maar in de laatste "klang & ton" die nu net uit is, staat een heel artikel over plaatsing van subwoofers.
deepspace schreef op 23 juli 2004 @ 10:06:
Koop de nieuwste K+T! Daar staat een uitvoerig artiekel in over de plaatsing van sub's :)
Jag schreef op 23 juli 2004 @ 11:50:
Hence the " :+ "
Pagina: 1