Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PC in geluidsdichte kast

Pagina: 1
Acties:
  • 1.438 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik mijn pc gebruik in mijn muziekstudio, wil ik dat het ding zo stil mogelijk is.

Nou kan ik aan de gang met andere fans enzo. Maar ik bedacht me dat het waarschijnlijk het stilst wordt als ik de pc in een (bijna) geluidsdichte kast zet.

Een belangrijk punt hierbij blijft de ventilatie. De pc heeft lucht nodig om te ademen, dus hier moet ik iets voor verzinnen. Ik vraag me af of er een soort "ventilatie schachtje" is, dat in de geluidsdichte kast gezet kan worden, zodat er wel lucht in komt, maar weinig geluid uit komt.

Wat vinden jullie van het idee van de geluidsdichte kast?

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/upload/product/tnn_f_p.jpg
Zalman TNN 500A

The TNN 500A is the world's first absolutely noiseless computer case for high-end systems that has been developed with Heatpipe Technology, HSC (Heat Source Contact) Power Technology, a High Capacity Extrusion Technique, and FMS (Flexible Mounting Structure) Design Technology by ZALMAN Tech Co., Ltd. The TNN 500A package includes a high performance aluminum computer case with an absolutely noiseless cooling solution that does not require the use of a fan, making it suitable for storage servers, workstations, high-end home systems, and sound studio computer systems.

1. Permanent Life Cycle
2. High efficiency Power-Saving PSU
3. No Noise
4. No Dust
5. No Electro-magnetic Interference
6. Stable System
7. Low Maintenance Cost
8. Recyclable Aluminum Case and Heatpipe
9. Various Options

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je kan ook waterkoeling overwegen en dan een passief gekoelde radiator. Zoals met de zalman Reserator set.
Afbeeldingslocatie: http://www.zalmanusa.com/upload/product/reserator1_c_p.jpg

Zalman Reserator

Voedingsfan kan je eventueel op 5/7v ofwel een fanloze voeding, maar deze zijn wel duur.

[rml][ Voeding] Fanless, 0 db Voeding[/rml]

Verwijderd

loL @ die zalman kast, maar sinds mijn slechte voeding ervaring van Zalman, neem ik hun conclusies met een korreltje zout op.

persoonlijk, vind ik die kast ook te duur, maar de AcoustiCase zal ook wel volstaan denk ik :)

http://www.acoustiproducts.com/en/acousticase.asp#acc6607

nadeel, geen voeding.

anders als je per se zelf een kast wil maken, maak de kast, langs de drie kanten geluidsdicht en laat de achterkant open, of maak volledig dichte kast en zet er van voor en van achter een fan op zodat er toch wat airflow is :)

anders iets creeren als een fanduct

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Zijn me dat even lelijke el cheapo kasten... Ze vol geluidsdempende matten steken zal het echt niet stil maken hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de kartonnen doos waar de pc in zat, over de pc geschoven. Op die manier is hij aan vijf kanten dicht, alleen via de onderkant is er nog een kleine sleuf waar lucht en geluid door komt.

Het resultaat is een minimaal verschil in herrie die de pc maakt.

Dat betekent in ieder geval dat het niet voldoende is om alleen de achterkant van de doos om de pc, open te laten.

En karton dempt ook voor geen meter het geluid :D

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2004 21:32 ]

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-11 21:01

AirX

Tweak Guru

Ik zou toch voor watercooling gaan. Is de enige betaalbare manier om ene high-end computer stil te krijgen

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zet de pc buiten de ruimte neer en koop een kvm extender (eventueel over ethernet). Daz de goedkoopste en stilste oplossing...

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Verwijderd

Sharkbyte schreef op 22 juli 2004 @ 21:24:
Zijn me dat even lelijke el cheapo kasten... Ze vol geluidsdempende matten steken zal het echt niet stil maken hoor.
mja, dat is uw opinie :) plak daar een waterkoeling op, vervang de fan desnoods of wat je ook wilt doen, met de voeding en voila, zelfs goedkoper dan die zalman kast voor 788€ volgens de pricewatch :)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2004 21:35 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 23:28
Verwijderd schreef op 22 juli 2004 @ 21:14:
loL @ die zalman kast, maar sinds mijn slechte voeding ervaring van Zalman, neem ik hun conclusies met een korreltje zout op.
Welke conclusie neem je met een korreltje zout op? Een kast zonder bewegende onderdelen (alles passief) gaat echt geen geluid maken ofzo, lijkt mij :P

Die Zalman kast, en dan een zo stil mogelijke HDD (Seagate oid) lijkt me toch de beste optie. Je kunt met geluidsdemping gaan werken, maar imo kun je het probleem beter bij de oorzaak aanpakken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Waterkoeling vereist alweer regelmatig onderhoud, kans op lekken, etc. Hij vraagt een PC voor in een geluidsstudio, niet voor een tweaker met tijd teveel. Dus dan is een TNN 500A bak met niks maintenance de ideale oplossing.

Verwijderd

XanderH schreef op 22 juli 2004 @ 21:37:
[...]

Welke conclusie neem je met een korreltje zout op? Een kast zonder bewegende onderdelen (alles passief) gaat echt geen geluid maken ofzo, lijkt mij :P

Die Zalman kast, en dan een zo stil mogelijke HDD (Seagate oid) lijkt me toch de beste optie. Je kunt met geluidsdemping gaan werken, maar imo kun je het probleem beter bij de oorzaak aanpakken.
hun conclusies over producten neem ik met een korreltje zout op. ervaring met mijn voeding, stil noemen ze dat, maar toch komt die boven het geluid van mijn maxtor HD's. Dus ddaarom ikke vanaf nu wat zij 1Kg zeggen, neem ik op als 1,5Kg.

ok, ik ben wat kritisch, maar soms moet het :)

/edit: @ Sharkbyte: tuurlijk is dat de beste oplossing, maar in mijn ogen niet dé oplossing, beste is al hierboven ergens vermeld vind ik, buiten de ruimte zetten en verlengen, echt goedkoop en effectief :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2004 21:44 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 23:28
Verwijderd schreef op 22 juli 2004 @ 21:42:
[...]
Dus ddaarom ikke vanaf nu wat zij 1Kg zeggen, neem ik op als 1,5Kg.
Ok, dan maakt die kast 1,5 * geen geluid, jij je zin :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Verwijderd schreef op 22 juli 2004 @ 21:42:
[...]
/edit: @ Sharkbyte: tuurlijk is dat de beste oplossing, maar in mijn ogen niet dé oplossing, beste is al hierboven ergens vermeld vind ik, buiten de ruimte zetten en verlengen, echt goedkoop en effectief :)
Die extra ruimte heeft hij misschien niet. Wie weet heeft ie vaak de CD-ROM nodig ? Wie weet moet er nog een backupdrive in ofzo die hij graag bij handen had ? Bij die TNN 500A is maar 1 groot nadeel en dat is de prijs. Maar aangezien hij praat over een geluidsstudio, zal een investering geen weggegooid geld zijn.

Verwijderd

XanderH schreef op 22 juli 2004 @ 21:44:
[...]

Ok, dan maakt die kast 1,5 * geen geluid, jij je zin :P
:D haha :D als jij het zo opvat, hehe, jij jouw zin :p

ok, dit klinkt kinderachtig :) ik ben kritisch en arme studend, en over budget raadt ik andere mensen ook aan wat prijs-ideaal is, maar op het einde beslist de TS of de koper wat hij wilt :) :)

/edit: @Sharkbyte: niet alleen prijs, gewicht is ook een nadeel ;) maar in deze situatie waarsch niet van toepassing :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2004 21:52 ]

• Rac-On
  • Niet online
anyway, er zijn een boel oplossingen:

dure, fanloze kast
waterkoeling, passief: tricky + onderhoud
Verlengen: absoluut stil + goedkoop + onderhoudsvriendelijk, alleen geen access tot je pc

Dus als je veel geld hebt, kan je het beste voor optie 1 gaan. Dan heb je je pc bij de hand en daz altijd makkelijk

Als je niet al te vaak bij je pc hoeft te zijn (voor branden/cds afspelen vooral) dan zou ik voor optie drie gaan..

Verwijderd

of vraag JvS (modje) naar zijn 'stille systeem' in zn ondertitel.
dit dus

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2004 21:56 ]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-11 11:48

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op 22 juli 2004 @ 21:14:

[...]
Mag ik jouw slechte ervaringen horen, kheb er zelf juist best goede mee, hier loopt al 2 jaar een Zalman CNPS6000Cu rondjes te toeren op m'n Athlon die al heel wat kloksnelheden heeft gezien zonder veel lawaai te maken. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

--MeAngry-- schreef op 22 juli 2004 @ 22:00:
[...]

Mag ik jouw slechte ervaringen horen, kheb er zelf juist best goede mee, hier loopt al 2 jaar een Zalman CNPS6000Cu rondjes te toeren op m'n Athlon die al heel wat kloksnelheden heeft gezien zonder veel lawaai te maken. :)
mja, mijn pc staat +/- 1,5m van mijn bed, en u zet uw pc uit snachts waarsch :) ik niet en ik had het hier over mijn voeding :) die herrie in't kwadraat maakte wanneer hij eigenlijk niets of bijna niets moet doen :) s'morgens heb ik geen last van me pc, dan zet ik muziek en all op, raam open enzo, totaal geen last :9 :)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 juli 2004 @ 21:32:
Ik heb de kartonnen doos waar de pc in zat, over de pc geschoven. Op die manier is hij aan vijf kanten dicht, alleen via de onderkant is er nog een kleine sleuf waar lucht en geluid door komt.
Hoe wou je je meuk dan aansluiten?!

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Verwijderd

spone schreef op 22 juli 2004 @ 22:07:
[...]

Hoe wou je je meuk dan aansluiten?!
men neme een schaar, men plant deze in de doos. en knipt wat uit de doos. Deze doos bevat dan een opening waar alle kabels doorheen kunnen :) alleen is deze dan niet meer zo geluidsdicht. alhoewel ik betwijfel hoeveel karton tegenhoud. En houd er rekening mee dat ie dan niet zoveel lucht heeft ;)

• spone
  • Niet online
lekker praktisch weer...en je cdroms/dvd/floppy/etc etc... moet je zeker ook weer gaten gaan maken en kom je weer op het idee van je originele case uit, alleen is ie dan 20x zo lelijk |:(

Verwijderd

Topicstarter
spone schreef op 22 juli 2004 @ 22:13:
lekker praktisch weer...en je cdroms/dvd/floppy/etc etc... moet je zeker ook weer gaten gaan maken en kom je weer op het idee van je originele case uit, alleen is ie dan 20x zo lelijk |:(
Die kartonnen doos was om even snel wat te testen.

Als het een houten doos wordt, dan komt er een deurtje aan de voorkant, zodat je makkelijk bij de cd-speler kan. Aan de achterkant kan een mooie oplossing gevonden worden voor de kabels die aangesloten moeten worden.

Mijn enige twijfelpunt is of ik een soort ventilatie schacht kan vinden voor de houten doos die genoeg koele lucht voor de pc doorlaat.

De stille Zalman kast is een mooie oplossing. Hij is prijzig, maar voor goede dingen moet je soms veel betalen.

Het verhuizen van de pc naar een andere kamer is een goedkopere optie waarschijnlijk. Dat betekent dat ik bijvoorbeeld beeldschermkabels en toetsenbord kabels van een meter of 5 nodig heb. Ik heb geen idee op dit moment, of zoiets te koop is.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Als je geluidsdempend materiaal gebruikt en alles in een kast inbouwd dan wordt ie inderdaad fluisterstil maar ook loei heet.
De enige onderdelen die echt herrie maken zijn :
- hdd
- fans

Een harddisk kan je vervangen door een notebook schijfje wat een stuk minder geluid maakt.
Fans kan je los vervangen of gewoon een stille voeding of een stille CPU koeler te kopen.
Het beste is gewoon niet een P4-15GHz 100.000 3DMArk points systeem te kopen maar een systeem wat toereikend is. Want kick-ass gamingPC's hebben fans op het moederbord, fans bij de videokaart , extra grote fans om de CPU koel te houden.
En al die fans maken een boel kabaal bij elkaar. Terwijl voor muziek je echt geen goede videokaart nodig hebt. Hoe minder fans hoe stiller de PC. :)

Al dat gedoe met de kartonnen dozen kan je achterwege laten, de gemiddelde HDD jengelt hier aardig doorheen.

Als het qua ruimte kan, dan kan je het beste je PC in een andere kamer zetten en alle snoeren door de muur heen naar je studio leiden. De meeste apparaten werken zonder problemen als je er zo'n verleng-kit (van een meter of 2) tussen zet.
Je zou een USB DVD/CDROM kunnen gebruiken om alle apparaten voorhande te hebben.
Als je helemaal voor USB gaat dan heb je alleen een monitor kabel en een USB kabel die je door de muur moet halen. :)

Senile! Senile Oekaki

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-08 23:16
Mijn pc heb ik buiten mijn woonkamer gezet en verbonden middels 10 meter lange kabels. Enige probleem is dat mijn usb hub en muis er wel eens uit liggen als ik bijvoorbeeld nieuwe drivers geinstalleerd heb maar het is wel heerlijk stil.

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:48

slaay

Natuurbeleven.com

Ik zie wel vaker allerlei studios op tv voorbij komen allemaal zijn ze als volgt ingericht:

1 ruimte is geheel geluidsdicht, daarin staan microfoons voor opname zang en instrumenten

1 ruimte waar alle kabels van de microfoons bij een komen naar de opname apparatuur

Stel hij heeft maar 1 ruimte tot zijn beschikking, hoe wil hij dan zonder geluid een opname bijregelen etc? Dan maakt je pc misschien geen geluid, maar de handelingen van muisklik, volume aanpassing etc maken dan wel degelijk geluid.

Ik vrees dat ie naar de 2 ruimtes oplossing moet kijken, dus pc in andere ruimte dan waar de opnames plaatsvinden. Kan dit niet dan zal hij nooit een opname krijgen van alleen datgene wat hij wil opnemen.

Dich bis echt unne foëzen haas

• spone
  • Niet online
Het is het beste (volgens mij) om je pc op zo'n manier dat ie nog net niet heet genoeg wordt om raar te gaan doen. Je kunt bijvoorbeeld een dozijn casefans inbouwen en dan een temperatuur van 22oC in je kast hebben, of je kunt het zonder casefans stellen en een casetemp van 45oC hebben.

• spone
  • Niet online
slaay schreef op 22 juli 2004 @ 22:24:
Stel hij heeft maar 1 ruimte tot zijn beschikking, hoe wil hij dan zonder geluid een opname bijregelen etc? Dan maakt je pc misschien geen geluid, maar de handelingen van muisklik, volume aanpassing etc maken dan wel degelijk geluid.
Als ik me niet vergis kun je mbv wacom tabletten (een soort touchpads) ook windows besturen :?

Verwijderd

Als je je pc in een serieuze muziekstudie gebruikt moet je die zalman kast nemen, gewoon totaal geen geluid. Als het niet zo serieus is, gewoon wat zalman koelers nemen, dan is hij al stil zat :)

• Rac-On
  • Niet online
waarom doet iedereen hier nou zo moeilijk? kvm over ethernet boxje kopen (a 80 euro of zo)

pc in meterkast/onder de vloer/in kantine/op de zolder/ergens anders ver weg

20 meter utp kabel trekken naar opname plek, tobo, muis & monitor aansluiten en je bent klaar.

nog geen 100 euro en 100% stilte....

Pasief koelen of waterkoeling en zo is wel leuk, maar veel te duur en niet nodig hier...

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dat zal hij wel beslissen of het nodig is. Een bak ergens verstoppen is stil en goedkoop, maar vergeet even de nadelen niet:

- geen toegang tot CD-ROM of andere optische/magnetische stations
- anderen kunnen aan het toestel zonder dat je het weet (dat beveiligen kost meer dan die Zalman kast)
- gaten boren voor de kabels aangezien het een geluidsstudio is en niet een zolderkamer ofzo
- je moet ook maar een ruimte ter beschikking hebben
- etc.

• Ives
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-11 20:49
Sharkbyte schreef op 23 juli 2004 @ 06:43:
- je moet ook maar een ruimte ter beschikking hebben
In de beton gieten hé. 8)7

• Cow_tipping
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-11 15:07

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Geluidsdichte doos = Ja
Nadeel zijn de inlaat en uitlaat van de koellucht voor de computer in de doos.

In de tijd dat ik in de luchtbehandelingstechniek werkte maakte men gebruik van geluidsdempers. Dit zijn panelen/schotten die in het luchtkanaal zijn aangebracht (parallel met de luchtstroom) gemaakt van geluiddempend materiaal. Hoe langer deze schotten zijn des te meer geluid wordt gedempt.
Ik stel met voor dat als je zo'n kast maakt voor de pc moet de inlaat en uitlaat een 50cm lang kanaal zijn met een 10x10cm doorsnede. Als je in dit kanaal de wanden bekleed/vastlijmt met een stuk tapijt oid zal dit vrijwel alle geluid wegnemen wat nog uit de kanalen probeert te ontsnappen.
succes!

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

• Sander0105
  • Laatst online: 23-11 19:11
kijk eens naar de site in mijn Sig. Ik ben ook bezig met een stille kast te bouwen. Over een paar weken kan ik vertellen wat het effect is. Mijn specs zijn waarschijnlijk wel iets hoger dan die van jou dus je zou het met 2*120mm fan kunnen doen.

tja...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 juli 2004 @ 21:03:
Omdat ik mijn pc gebruik in mijn muziekstudio, wil ik dat het ding zo stil mogelijk is.

Wat vinden jullie van het idee van de geluidsdichte kast?
Je kan werken met dubbelwandige pijp waarvan de binnen pijp van gaas is oid en de ruimte vullen met dempend materiaal.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 11:24 . Reden: foutje ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Sharkbyte schreef op 22 juli 2004 @ 21:47:
Die extra ruimte heeft hij misschien niet. Wie weet heeft ie vaak de CD-ROM nodig ? Wie weet moet er nog een backupdrive in ofzo die hij graag bij handen had ? Bij die TNN 500A is maar 1 groot nadeel en dat is de prijs. Maar aangezien hij praat over een geluidsstudio, zal een investering geen weggegooid geld zijn.
Daar zijn dan weer speciale CD-ROM-torens voor... :) Kan je zo in een aantal CD-rom spelers een CD-tje doen, maar dat is wel een beetje offtopic... :)
Dit kan dus eventueel ook met andere optische / magnetische schijven en andere storage media :)

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

En wat kosten die dan weer ? Samen met de KVM's en kabels ? Juist: bijna hetzelfde als een TNN 500A. Kijk: die kast is 1 oplossing: alles erin en probleem opgelost. De kast verplaatsen betekent dat je kabels, KVM,... moeten kopen, kabels moet leggen, ruinte beveiligen indien nodig...

Verwijderd

Topicstarter
Sander0105 schreef op 23 juli 2004 @ 11:14:
kijk eens naar de site in mijn Sig. Ik ben ook bezig met een stille kast te bouwen. Over een paar weken kan ik vertellen wat het effect is. Mijn specs zijn waarschijnlijk wel iets hoger dan die van jou dus je zou het met 2*120mm fan kunnen doen.
Mooie duidelijke site maak je er van!

Jammer dat het nog een paar weken duurt voordat je het eindresultaat hebt, omdat ik nu vier weken vakantie heb en dus alle tijd om te klussen.

Ik ga je project zeker volgen!

• Sander0105
  • Laatst online: 23-11 19:11
ben druk bezig, vandaag en morgen weer klussen, zal zondag weer een update plaatsen. Ik hoop mijn kast over ong. 2 weken af te hebben (kan helaas niet full time klussen dus et gaat niet zo snel als gehoopt).

tja...

Pagina: 1