Continu vermogen HU vs Speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cerntje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-07 12:19
Ik zit met een vraag, welke na het lezen van de FAQ en na de search weinig heeft opgeleverd.

Ik heb namelijk van de week een nieuwe autoradio, de Sony MP40, aangeschaft en vandaag daarbij een Xplod boxenset, de XS-F693R. De HU levert een continu vermogen van 4x50W, welke in de praktijk wat minder zal zijn, en de speakers kunnen een continu vermogen aan van 45W met piekvermogen van 220W.

Nu ben ik met mijn pa in discussie. Toen mijn pa vroeger nog een audiojunkie was, lees jaren 70, was de verdeling van de versterker naar speakers ongeveer 100% -> 150%. Dat betekent, kan de HU een vermogen leveren van 50W, dan moet je speakers inbouwen die een vermogen kunnen hebben van 75W om het beste geluid te krijgen en om ervoor te zorgen dat je ze niet opblaast.

Mijn vraag is dus, is dit waar?! Het ingebouwde setje klinkt heel fijn in mijn Fiat Puntootje en ik hoor geen vervorming, maar als de stap naar 75W vermogen inderdaad veel kwaliteitswinst betekent kan ik mijn speakers altijd nog omruilen :7

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

De HU levert een continuvermogen van 12w ofzo, je mag blij zijn als het 15w is. En nee, het is zelfs eerder andersom. Omdat je in de regel een zwaardere versterker koopt wanneer je meer vermogen hebt (met goede merken dan, NOFI, maar bij Sony kan je daar niet echt van op aan) kan die lichtere speakers makkelijker onder controle houden.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:28
Het maakt allemaal niet veel uit eigenlijk... als je zo hard speelt dat het gaat vervormen, heb je altijd wel kans dat er ergens iets kapot gaat. Als je versterker zwaarder is dan de speakers, dan kan je de woofer beschadigen door oververhitting. Is de versterker net te licht, dan is er meer kans dat je de tweeters naar het Walhalla helpt.

Waarschijnlijk levert je HU zo'n 22W RMS continu. De opgegeven 50W gelden bij een 100% geclipt signaal (100% vervorming), met een accuspanning die hoger is dan wat je normaal in een auto aantreft. (> 14,4V)

• JT

JT

VETAK y0

Nou, geloof mij, ik heb toen is een test gelezen in zo een car hifi blad, en GEEN EEN HU, hoe duur ook, kwam boven de 16w.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:51

Sick Nick

Drop the top!

Ach, of je nou 12 of 14 (wat het meestal is) of iets meer dan 16 hebt boeit niet. Het is allemaal meestal te weinig om een setje goede speakers aan te sturen naar een beetje hoge volume's zonder te clippen of andere vervorming te geven.

• JT

JT

VETAK y0

Mwah, als je ze filtert valt dat op zich wel mee. Maar je haalt een hoop extra winst, zeker ook kwalitatief met een losse amp.

Ecodan warmtepomp

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Hoeveel sony HU's ken jij waarop je de speakers kan filteren? :+ Moet je weer met een los filter aan de gang gaan wat weer wat vermogen kost van dat kleine beetje wat er uit de HU komt.

Beter gewoon een losse amp inderdaad. Mijn speakers hebben allemaal een losse amp (4ch voor de speakers en 2ch gebrugd voor de sub) en daar kan ik alles perfect op filteren en instellen. Kost wat meer maar je krijgt er zoveel kwaliteit en volume voor terug :)

• JT

JT

VETAK y0

Mjah, de duurdere Sony HUs zullen het wel hebben denk. Maar ja, filteren op 80hz is niet leuk als je geen sub hebt.

Ecodan warmtepomp

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:06

Shaggy

Misantroop pur sang

Teveel mensen staren zichzelf blind op vermogens aanduidingen.

Als je HU 50 zou kunne leveren, trek er maar minstens 50% vanaf aan continu vermogen.

En boxen... ja hetzelfde verhaal als met versterkers.

Ik heb er vroeger genoeg afgetroefd met mijn Phoenix Gold van 4x50watt, en een monoblokje van 1x200watt
Mensen met versterkers en boxen/subs met wattages erop die in de vele honderden watts lopen.... Maar wel van de Kijkshop of wat nog meer zij. Allemaal bagger.

Koop A-merk spullen, dan betaal je voor een 2x25watt idd dubbel zoveel als voor de 4x300 van de kijkshop, maar trek ze samen maar eens open... dan hoor je pas het verschil tussen echt vermogen en aangegeven vermogen!

Dit geld voor alle audio rotzooi, iets erop zetten kan iedereen, het waarmaken kunnen er maar weinig! :)

Making an ass of myself since the 70's

• Cerntje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-07 12:19
Ok, het is me nu duidelijk dat mijn combo geen problemen zal veroorzaken. Maar toch, wat vinden jullie als 'pr0's' van dit setje dan :P

Zoals ik het in mijn auto hoor ben ik voor dat geld dik tevreden :*)

Tis niet het niveau zoals een buurjongen verder op met dikke amp en sub in zijn achterbak, maar dat hoef ik ook niet in mijn auto te hebben. Als hij zijn auto buiten aanzet, zet ik mijn GigaWorks setje binnen wel aan :)

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Als jij er tevreden mee bent is het toch prima? Wat wij er van vinden boeit dan niet echt of wel?

Ik zou zelf nog niet dood willen gevonden met sony in m'n wagen maar da's iedereen z'n eigen keus. Bij mij zit er wat meer in omdat ik gewoon goed geluid wil hebben waar ik van kan genieten en als het moet de rest van de buurt ook >:) Overigens heb ik binnen ook wat speelgoed staan, een z680 bij de pc en een 6.1 setup in m'n thuisbioscoopje :p

Verwijderd

Sick Nick schreef op 22 juli 2004 @ 21:52:
Hoeveel sony HU's ken jij waarop je de speakers kan filteren? :+
Ik heb inmiddels m'n 3de ;)

filteren voor kan prima als je maar goeie speakers achter hebt die je kan voorzien van een beetje bas ( al dan niet met losse versterker... )

Verwijderd

ik heb zelf altijd sony gehad
ben toch overgestapt naar jvc omdat die beter vind klinken dan die nieuwe troep van sony.

ik maar geen gebruik van de interne versterker van de hud maar puur a-classe eindversterkers.

verder is het ook zo.
dat ik gestest heb met een ouwe pioneer 2x35watt piek vermogen versterker met deze hud's (sony explode\ pioneer\jvc\.
dat de hud's eerder en sneller vervomt dan een simpele 2x35watt ouwe versterker die al 10jaar oud is en totaal geen mosfet techniek gebruikt stukken zuiverder en meer vermogen tot zijn beschikking heeft dan welke hud dan ook.

momenteel word deze 2xversterkers met 2x35watt piek vermogen gebruikt om
2x pioneer halfbouw 2x150watt piek (40watt rms) en rto 500watt piek (250watt rms) subwoofer .
je merkt wel dat 2x35wat naar 1x70watt gebrugt niet genoeg vermogen heeft om die woofer aan te sturen maar dat word opgelost wanneer de nieuwe versteker binnen is. (is trouwens mijn moeders wagen )

• JT

JT

VETAK y0

Cerntje schreef op 22 juli 2004 @ 22:13:
Ok, het is me nu duidelijk dat mijn combo geen problemen zal veroorzaken. Maar toch, wat vinden jullie als 'pr0's' van dit setje dan :P
Als jij er tevreden mee bent dan is dat goed.

Voor de rest: ik zou al die Sony zut eruit gooien :P Sony heeft niet zo een goede reputatie op car hifi gebied bij de mensen die er wat meer verstand van hebben en dat heeft 1 reden: kwaliteit is gewoon slecht voor je geld. HUs kan je dan nog zeggen dat het een kwestie van smaak is, maar voor de rest kan je beter voor hetzelfde geld krijgen.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

JT schreef op 23 juli 2004 @ 20:15:
[...]

Als jij er tevreden mee bent dan is dat goed.

Voor de rest: ik zou al die Sony zut eruit gooien :P Sony heeft niet zo een goede reputatie op car hifi gebied bij de mensen die er wat meer verstand van hebben en dat heeft 1 reden: kwaliteit is gewoon slecht voor je geld. HUs kan je dan nog zeggen dat het een kwestie van smaak is, maar voor de rest kan je beter voor hetzelfde geld krijgen.
I agree with that, sony is gewoon ruk wat betreft car audio... })

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:01
subsonik schreef op 22 juli 2004 @ 21:36:
Het maakt allemaal niet veel uit eigenlijk... als je zo hard speelt dat het gaat vervormen, heb je altijd wel kans dat er ergens iets kapot gaat. Als je versterker zwaarder is dan de speakers, dan kan je de woofer beschadigen door oververhitting. Is de versterker net te licht, dan is er meer kans dat je de tweeters naar het Walhalla helpt.

Waarschijnlijk levert je HU zo'n 22W RMS continu. De opgegeven 50W gelden bij een 100% geclipt signaal (100% vervorming), met een accuspanning die hoger is dan wat je normaal in een auto aantreft. (> 14,4V)
Dan nog haalt je hu geen 22rms, en je woofer zal niet zo vlug roken bij een zwaardere versterker, mechanisch kunnen ze vrij veel hebben zolang je er maar geen geclipt signaal heen stuurd.

BlaBlaBla

Pagina: 1