Toon posts:

Max. gewicht lens Canon EOS 300V?

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Canon EOS 300V body met kitlensen gekocht. Nu ben ik een jaartje verder en wil ik graag betere en lichtsterkere lensen kopen. Vandaag ben ik in een fotowinkel geweest en mij laten vertellen dat de Sigma EX 2,8 70-200 APO HSM als voorbeeld te zwaar was voor de body. Ik wil ook een nieuwe lens in de range 20-70. Zat te denken aan de tokina 2.8 of Tamron 2.8. Nu is de Tokina ook aan de zware kant. Zou deze ook een probleem zijn. Graag jullie mening.

P.S. Een nieuwe body kopen is geen optie voor mij, aangezien ik dan voor een DSLR zou gaan en ik m'n budget (niet oneindig) liever besteed aan een goede lens dan aan een nieuwe body (dan in gebruik met m'n oude kitlensen).

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 15:53

Acid_Burn

uhuh

Bij langere lenzen ondersteun je de set toch op de lens. MAW, in principe hang je nooit het hele gewicht aan de connectie met de body. Aan een koord om je nek zou ik het niet laten bungelen. Maar dat zou ik met geen enkele body doen met een lange/zware lens er aan.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Type-R
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-02 21:36

Type-R

One Minute Shakin

bij canon lenzen is het zo als de lens aan de zware kant komt (vaak de L) dan zit er een statiefring op de lens zelf zodat je de lens op de statief zet - daaruit kan je ook zo'n beetje concluderen wanneer een lens zwaar wordt. Heeft sigma dat niet ook?

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

De EOS 300V is een echte lichtgewicht.. met 356 gram (zonder batt). De vederlichte 300D weegt 560 gram dus de 300V weegt echt niets.

Echter je kan gewoon een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS op een 300V gebruiken of een EF 300mm f/2.8L ...als je maar altijd de lens blijft ondersteunen - nu is het nooit goed om enkel te body vast te houden - zeker niet met dergelijke zware lenzen ...maar bij een 300V zou ik niet raar staan te kijken als je de mount zowat van de body zou scheuren. :)

Maar als je goed oplet dan kan het wel natuurlijk.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• EasyJet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-02 09:39
Verwijderd schreef op 22 juli 2004 @ 19:47:
Ik heb een Canon EOS 300V body met kitlensen gekocht. Nu ben ik een jaartje verder en wil ik graag betere en lichtsterkere lensen kopen. Vandaag ben ik in een fotowinkel geweest en mij laten vertellen dat de Sigma EX 2,8 70-200 APO HSM als voorbeeld te zwaar was voor de body. Ik wil ook een nieuwe lens in de range 20-70. Zat te denken aan de tokina 2.8 of Tamron 2.8. Nu is de Tokina ook aan de zware kant. Zou deze ook een probleem zijn. Graag jullie mening.

P.S. Een nieuwe body kopen is geen optie voor mij, aangezien ik dan voor een DSLR zou gaan en ik m'n budget (niet oneindig) liever besteed aan een goede lens dan aan een nieuwe body (dan in gebruik met m'n oude kitlensen).
Ben je dan bang dat hij zou afbreken?

In principe houd je altijd 1 hand op de body en 1 om de (tele) lens te ondersteuenen, dus te zwaar zal het niet zijn.
Tenzijn je natuurlijk een Canon EF 1200mm monteert ;)

The sky is the limit

Verwijderd

Als hij die kan betalen dan moet hij even bellen, want dan wil ik hem graag leveren....

Die 300V kan in principe prima overweg met een zwaar objectief. Het is meer het idee dat het objectief te zwaar is voor de body dan dat het echt problemen oplevert. Zolang de bajonet maar van metaal is (en dat is ie toch van de 300v? Dat was volgens mij een van de verschillen met de 300 toch?) dan houdt ie het wel. Ik heb zelf een tijdje met een Sigma 70-210/ 2.8 aan een Minolta dynax 5 rondgelopen maar was blij toen ik een nieuwe body had!

Wat betreft de standaard zoom; ik zou voor de Tokina gaan, die schijnt toch een stuk beter te zijn dan de Tamron/ Sigma varianten!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 21:16 ]

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Kan de Tokina op tegen de Tamron 28-75 Di f/2.8 ? Dat is toch een heel mooi lensje. Ik gebruik zelf overigens de Sigma 24-70 EX f/2.8 waar ik prima tevreden over ben .. met een crop van 1.6x maakt die 4mm toch wat uit.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:50

Floor-is

5.2

Ik vind de genoemde 24-70 van Sigma zelf vrij soft wide-open en ik vind hem naar focussen, hoewel dat een exemplarisch probleem kan zijn.

Om even op de TS te reageren:
Een lens is niet te zwaar voor je camera; bij de grotere, zwaardere lenzen is het de lens die je camera tilt in plaats van andersom. Op mijn 70-200 bijvoorbeeld zit er een zogenaamde 'collar' om de lens, die monteer ik op een mono/tripod en die tilt de camera. (Ik heb een zware camera, waardoor er ruim 1kg aan de lens hangt. Andersom wil ik het niet proberen overigens, dat de lens (1.5kg) aan de cam hangt...)

Bericht hierboven

Pagina: 1