De werking van een harde schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 17:08
Wie weet iets over de werking van een harde schijf?

• budi
  • Laatst online: 13:06
ik

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:22
zou handiger zijn als je specifiek vraagt wat je wilt weten, schiet je veeeel meer mee op.

3kwp pvoutput

• Jernst
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06-2024

Jernst

ik ook, wat moet je weten?

• budi
  • Laatst online: 13:06
oke flauw
Wat wil je er precies van weten? Ik kan je wel vertellen wat ik er ongeveer van weet:

Een harde schijf bevat een aantal magneetschijven (platters) die ronddraaien. Een kop die drijft op lucht hangt boven deze schijven en leest de magnetische wisselingen die zich op het oppervlakte plaatsvinden.

Oh ja: aardig detail: als je de harddisk uitzet dan wordt er stroom opgewekt door het nog uitdraaien van de schijf. Met deze stroom wordt de kop naar de beginpositie bewogen.

Soms als oudere harddisks (maar ik heb het ook met een nieuwere gehad) een tijd stil staan, kan de boel vast komen te zitten. Om hem aan de gang te krijgen, kun je dan een flinke tik op de zijkant geven terwijl hij aanstaat. Ik heb het eens gehad met een 16 gb IDE Samsung harddisk. Hij doet het nu weer prima.

Nou, nu weet je WAT over de werking van de harde schijf, maar er is vast nog veel meer over te vertellen, maar ik moet weer aan het werk :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Verwijderd

Hmm heb laatst iemand met dezelfde vraag geholpen met een verslag dat op:
Internet college stond. Kijk maar bij informatica ofzo.
Pagina: 1