Toon posts:

[Gentoo] KDE emerge mislukt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een mislukte poging om een Gentoo stage 1 install te doen, met frisse moed aan een stage 3 begonnen. Alles werkt! een enkele foutmelding bij het starten, maar enfin, ik heb nu xfree, en ik wil graag KDE.

Bij het emergen van KDE 3.2.2 krijg ik de volgende foutmelding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
checking linux/raw.h usability... no
checking linux/raw.h presence... yes
configure: WARNING: linux/raw.h: present but cannot be compiled
configure: WARNING: linux/raw.h: check for missing prerequisite headers?
configure: WARNING: linux/raw.h: proceeding with the preprocessor's result
checking for linux/raw.h... yes
checking sys/raw.h usability... yes
checking sys/raw.h presence... yes
checking for sys/raw.h... yes

Hmm, niet fijn want even later breekt hij de installatie (iets met perl) af.
Ik heb dat bestand: /usr/include/linux/raw.h even bekeken

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
#ifndef __LINUX_RAW_H
#define __LINUX_RAW_H

#include <linux/types.h>

#define RAW_SETBIND     _IO( 0xac, 0 )
#define RAW_GETBIND     _IO( 0xac, 1 )

struct raw_config_request
{
        int     raw_minor;
        __u64   block_major;
        __u64   block_minor;
};

#endif /* __LINUX_RAW_H */

Ik ben zoals ik al zei een beginner, maar heb al behoorlijk wat gelezen tijdens het lange compilen :)
Ik heb deze foutmelding ook met google gezocht, ik vind wel voorbeelden van deze melding, maar geen hulpjes in de goede richting.

Ik gebruik de 2.4.22-gentoo-r7 Kernel
en ongeveer 24 uur voor ik aan KDE begon, heb ik een emerge sync laten lopen.
Iemand tips waar ik moet zoeken?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2004 19:41 ]

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb die warning wel vaker gezien, en het is (bij mij) nog nooit de oorzaak geweest van een compile failure (dergelijke warnings gezien bij KDE 3.2.2 op LFS en Gentoo).

Misschien is het wel iets anders. Welke error geeft hij precies als hij de build afbreekt?

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Verwijderd

Topicstarter
edit:

even opnieuw laten lopen: hij geeft aan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Good - your configure finished. Start make now

cd . %% perl admin/am_edit

make: *** [Makefile.in] error 1

!!! ERROR: kde-base/kdebase-3.2.2 failed.
!!! Function kde_src_compile, Line 129, Exitcode 2
!!! died running emake, kde_src_compile:make

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2004 22:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
*update*

Bij het opstarten van Gentoo krijg ik een foutmelding over dat:
code:
1
2
The root block device is unspecified or not detected
Please specify a device to boot, or "shell" for a shell

Daar vul ik dan: /dev/hda3 in, en Gentoo boot verder.
volgende melding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
The suberblock could not be read or does not describe a correct ext2
filesystem. / bla bla bla

Fsck could not correct all errors, manual repair needed

Give root password for maintenance 
(or type control-D for normal startup)

Als ik crtl-d toets start Gentoo wel op, en ook Startx werkt zonder moeite.

Toch staat er ergens iets niet goed. ik vrees nu dat deze problemen met elkaar te maken hebben.

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01-2025
Als je Gentoo installeert, of je het nu van stage 1, 2 of 3 doet (mijn 1e keer was stage 1) als je de guide goed volgt gaat er niks fout en krijg je geen enkele foutmelding. Ik heb vorige week Gentoo 2004.1 vanaf stage 3 geinstalleerd en daar ging niks mis.

Plak je /etc/fstab inhoud ff hier want daar zit ws iets niet goed.
En doe een keer 'emerge linux-headers'. Daarna eventueel 'emerge glibc' maar dat duurt een tijdje.

De kde compile foutmelding lijkt haast te struikelen over perl, heb je perl geinstalleerd? (emerge -p perl, als er een N of U voor staat heb je 'm niet, als er een R staat wel).

• Tweeker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-10-2023

Tweeker

1 + 1 = 3

rb338 schreef op 22 juli 2004 @ 23:14:
Als je Gentoo installeert, of je het nu van stage 1, 2 of 3 doet (mijn 1e keer was stage 1) als je de guide goed volgt gaat er niks fout en krijg je geen enkele foutmelding. Ik heb vorige week Gentoo 2004.1 vanaf stage 3 geinstalleerd en daar ging niks mis.

En doe een keer 'emerge linux-headers'. Daarna eventueel 'emerge glibc' maar dat duurt een tijdje.

De kde compile foutmelding lijkt haast te struikelen over perl, heb je perl geinstalleerd? (emerge -p perl, als er een N of U voor staat heb je 'm niet, als er een R staat wel).
Wat rb338 dus zegt... waarschijnlijk je /etc/fstab niet goed...

Heb je ook een emerge sync, emerge world nog een keer gedaan? Wellicht dat een aantal van je pakketten nog oud zijn, waaronder wellicht perl?

1 + 1 = 3

Verwijderd

Topicstarter
hier is de fstab:

Ik zie al iets wat opvalt: ipv /dev/hda1 etc etc, staat er: /dev/BOOT
Ik heb geprobeerd dit te veranderen maar ik kan de file niet opslaan: (read-only file system) ALS dit al de fout is, hoe kan ik dan de fstab opslaan?

code:
1
2
3
4
5
6
/dev/BOOT    /boot    ext2      noauto,noatime
/dev/ROOT    /           xfs         noatime
/dev/SWAP   none     swap     sw
/dev/cdroms/cdrom0  iso9660 noauto,ro

none    /proc      proc    defaults

Verwijderd

rb338 schreef op 22 juli 2004 @ 23:14:

Als je een U of een R hebt, wel.. U = upgrade ;)

Verwijderd

login als root
dan nano -w /etc/fstab

verander het in zoiets als dit (standaart als je de handleiding hebt gevolgt)

""
# <fs> <mountpoint> <type> <opts> <dump/pass>

# NOTE: If your BOOT partition is ReiserFS, add the notail option to opts.
/dev/hda1 /boot ext2 noauto,noatime 1 1
/dev/hda3 / ext3 noatime 0 0
/dev/hda2 none swap sw 0 0
/dev/hdc /mnt/cdrom iso9660 noauto,user 0 0

""

Staat trouwens ook on de instalatie handleiding

• TrJ
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-07-2025

TrJ

debian

als root kun je wel je fstab wijzigen:
dus eerst su e dan nano -w /etc/fstab

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:18
Verwijderd schreef op 22 juli 2004 @ 23:35:
Ik zie al iets wat opvalt: ipv /dev/hda1 etc etc, staat er: /dev/BOOT
*kuch* als je de installatie-handleiding volgt, dan staat er ergens een stap waar je deze dingen moet vervangen door wat in jouw geval de partities zijn :P

Toch een beetje beter de handleiding lezen dus, in het geval van Gentoo is die er niet voor niets :Y)

• rb338
Waarschijnlijk kan hij z'n fstab niet opslaan omdat z'n hele filesystem readonly gemount is. Heb nu ff iets teveel bier op om nog te vertellen hoe je je filesystem writable mount, maar iemand anders kan dat vast wel, als je 't niet kan vinden op onze grote vriend Google :)

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
root file system read/write mounten:
code:
1
mount -o remount,rw /

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Verwijderd

aangezien je toch een nieuw systeem aan het compilen bent kan je misschien beter meteen naar een 2.6 kernel overstappen. Dat zijn de gentoo-dev-sources en werken prima. Misschien dat daar mee je KDE probleem opgelost is.

De root device kan je aanpassen in fstab inderdaad, of je grub.conf (in /boot/grub/grub.conf) aanpassen dat ie de juiste root device start. dus root=/dev/hda3

Verwijderd

Topicstarter
Eerst even een reactie op de opmerkingen over handleiding lezen,
jullie hebben HELEMAAL gelijk :)
Geloof me, ik heb hem 2 keer helemaal doorgelopen, ik weet ook niet wat er mis is gegaan: A) ik was te slaperig omdat ik tot in de late uurtjes door ben gegaan. b) ik heb iets over het hoofd gezien of de fstab niet opgeslagen o.i.d. 100% mijn eigen fout dus. maar goed, om helemaal overnieuw te gaan beginnen om deze kleine doch domme fout te herstellen, vind ik ook onzin.

Ik ben wel erg blij dat jullie me toch willen helpen.

Mijn eerste probleem is dus inderdaad nog steeds dat ik met een readonly FS zit.
Ik heb mount -o remount.rw / al geprobeerd, maar die geeft aan dat / busy is.
Ik kan wel met nano wel de fstab aanpassen, maar niet opslaan.

Nu heb ik een manier gevonden hoe ik in een shell kan komen, maar daar werkt nano niet. Ik kan in deze shell komen, nadat bij het opstarten aan wordt gegeven dat er iets mis is met de root.
Is er in die shell een manier om die fstab aan te passen, OF een manier om van het readonly FS af te komen.
Alvast bedankt allemaal!

• rb338
Je kan anders ook vanuit Windows ff je fstab aanpassen, doe ik ook als ik zo'n probleem heb.

Daarvoor heb je het programma LTOOLS nodig. Da's java gebaseerd en origineel text-based, maar er is ook een Norton Commander achtige interface voor. Ideaal!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:18
Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 10:54:
om helemaal overnieuw te gaan beginnen om deze kleine doch domme fout te herstellen, vind ik ook onzin.
Natuurlijk, niemand zegt ook dat dat hoeft ;)

Als al het andere niet wil lukken, kun je *altijd* gewoon een willekeurige Linux-bootable-CD pakken (bijvoorbeeld Knoppix, of de Gentoo installatie/live-CD die je vast nog hebt van de installatie), die opstarten en daarmee de partitie mounten waarop de fstab zit, die editen, vervolgens rebooten en dan ben je klaar.

Waarschijnlijk is dat nu ook de makkelijkste manier om het probleem op te lossen.

Als je met de gentoo live-cd hebt gestart, kun je wel gewoon 'mount /dev/hdaX /mnt/' intikken. die X moet je dan dus vervangen door de partitie waarop de fstab staat, uiteraard.

Edit: rb338 heeft ook gelijk, er zijn tooltjes die onder Windows bepaalde andere filesystems kunnen lezen/schrijven. Meestal werken deze echter alleen voor ext2/ext3, dus als je ReiserFS of XFS hebt gekozen tijdens de installatie, dan werkt dat niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Wilke op 23-07-2004 11:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ga de live-cd maar eens proberen! ik ben momenteel aanwezig op mijn werk >:) dus dat wordt later vandaag.

Om het KDE probleem op te lossen zal ik eerst eens PERL installeren, daarna de tips die ik eerder kreeg:
Ik laat weten of ik eruit ben gekomen!
thnx

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad toen ik Gentoo installeerde als totale linuxnieuweling. Deze fout maak je geen 2e keer meer. Altijd leuk zo'n steile leercurve :)

Mag ik je adviseren als je straks thuiskomt een emerge sync te draaien. Want KDE 3.2.3 is sinds gisteren stable en ik zou het nogal vervelend vinden dat je morgen bv. een emerge -uD world doet en dan weer 9 uur compileertijd kwijt bent.

Verwijderd

Topicstarter
hmm, zodra ik geboot ben met de livecd in ik tik in:
mount /dev/hda3 /mnt/

kan ik geen commando's meer gebruiken, geen nano, geen mount, zelfs geen ls

iemand nog een idee?

Verwijderd

[hint modus]
chroot ;)
[/hint modus]

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 18:43 ]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-02 14:35

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik kan KDE compileren sowieso alleen aanraden als je heel veel tijd hebt. (Een dag ofzo) Op mijn 1 GHz PIII mobile duurde het welgeteld 18 uur (!!!) voordat KDE helemaal compleet gecompiled was! :X

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 18:42:
[hint modus]
chroot ;)
[/hint modus]
zelfs chroot werkt niet :'(
toch bedankt! ;)

Verwijderd

maak eerst een extra folder aan in mount

cd /mnt
mkdir hda3
mount /dev/hda3 /mnt/hda3
chroot /mnt/hda3
source /etc/profile

dat zou toch ECHT wel moeten werken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 19:12:
maak eerst een extra folder aan in mount

cd /mnt
mkdir hda3
mount /dev/hda3 /mnt/hda3
chroot /mnt/hda3
source /etc/profile

dat zou toch ECHT wel moeten werken.
_/-\o_ _/-\o_

Hij loopt!
Ik ga nu eerst de hierboven ge-tipte zaken regelen, kan wel even duren dus!
Pagina: 1