Oude televisie suist als een gek: stuk?

Pagina: 1
Acties:
  • 282 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• whitey-d
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-02 01:10
Ik heb een televisie staan in de keuken van het studentenhuis hier, en eerst piepte het ding, maar nu begint ie zelfs te suizen achterin (het is niet via de speakers)... Betekent dit dat er een spoel ergens trilt of is dit een symptoom van de terminale fase en moet ik liever bij het ding uit de buurt gaan blijven? :) Het beeld is nog prima op zich.

“Advertising says to people, 'Here's what we've got. Here's what it will do for you. Here's how to get it.'”

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 11:05

JeroenT

hoi!

Hoogspanningstrafo waarschijnlijk losgetrild :P Gewoon even die aansluitpunten doorsolderen en het gesuis is verdwenen.

Verwijderd

Waarschijnlijk ruik je ook een vreemde lucht vanuit het toestel, dat is ozon, dit houdt in dat de hoogspanning deels weglekt,
Dit komt omdat het glas op de achterzijde van de beeldbuis vuil en vet wordt ( rookaanslag ) daardoor sist er wat hoogspanning weg .
Wil je dit reinigen dan dien je de risico's te kennen,
De hoogspanning dient of ontladen te worden of je dient het toestel 24 uur uit te laten staan.
Til dan de zuignap op de beeldbuis op en wip de contactpennetjes los , maak het glas schoon met een reinigend middel , alcohol , glassex, .
Maak het zeer goed droog, zorg dat de zuignap met de contactpennetjes goed geplaatst zijn en de televisie is weer klaar voor gebruik.
Ik ben 10 jaar tv monteur geweest .

Verwijderd

weet jij dan ook waarom mijn tv in de hoogspanningsunit vonkt?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 17:55:
weet jij dan ook waarom mijn tv in de hoogspanningsunit vonkt?
Heb jij een tv in je hoogspanningsunit? :+ ;)

Verwijderd

Als je bedoelt dat hij op de lijntrafo tussen de wikkelingen en de kern vonkt, of zoals bij de oudere types tussen de kaskade en het chassis, dan komt dat ik beide gevallen dat het onderdeel ingescheurd is .
Afbeeldingslocatie: http://www.n-tronics.nl/daewoo_lijntrafo_DCF1577.jpg

• whitey-d
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-02 01:10
Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 17:23:
Waarschijnlijk ruik je ook een vreemde lucht vanuit het toestel, dat is ozon, dit houdt in dat de hoogspanning deels weglekt,
Dit komt omdat het glas op de achterzijde van de beeldbuis vuil en vet wordt ( rookaanslag ) daardoor sist er wat hoogspanning weg .
Wil je dit reinigen dan dien je de risico's te kennen,
De hoogspanning dient of ontladen te worden of je dient het toestel 24 uur uit te laten staan.
Ok dan wat een tips :) Misschien dat ik hier wel wat mee kan, ik ben zelf niet zwaar technisch onderlegd qua televisies.. maar dit klinkt wel als iets wat ik zou kunnen proberen. Wat voor geur moet je ongeveer ruiken (die ozon)?

Het klinkt in elk geval alsof het gesis uit het achterste deel komt waar het gloeit maar dat weet ik niet zeker.

“Advertising says to people, 'Here's what we've got. Here's what it will do for you. Here's how to get it.'”

Verwijderd

Als je het zeker wilt weten dan kun je de achterkap van de tv verwijderen , het beeld geheel donker zetten , het licht uitdoen en dan achter gaan kijken waar het blauwe licht vandaan komt.
Kom niet te dichtbij en raak niets aan .
De hoogspanning van een televisie bedraagt 27.000 volt.
Pagina: 1