Kapot CRT-scherm na aan te sluiten op D-SUB --> DVI

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Topicstarter
Het zit zo: ik heb een Radeon 9500 kaart, 1x D-SUB, 1x S-VIDEO, 1x DVI. Ik wou dual screen eens testen met het oude scherm van mijn ouders hun PC. Dus ik zet DVI-adapter op de kabel van het 2de scherm (onbekend 17"). Ik zet de kabel met adapter op de vrije DVI-poort. Hoppa, mijn Philips CRT op de D-SUB valt gewoon uit, op standby. Mja kan he. Ik steek stroomkabel van dat 2de scherm in en hoor onmiddellijk een plof in het scherm. En ja hoor, scherm van ouders heeft zijn laatste minuut gehad. Ik heb mijn PC moeten resetten om terug beeld op mijn primair scherm te krijgen.

Nu heb ik dus schrik dat als ik er nog eens een scherm op aansluit, dat het ook poef zegt. Ik herinner me heel vaag ooit iets gelezen te hebben dat DVI schermpjes kan vernietigen of is dat larie ? Hoe heeft dit kunnen gebeuren ?

Het kapotte scherm had na inspectie dus een 8-potig onbekend chippie dat niet meer zo volledig was...

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 13:26

mvds

Totally awesome!

Als ik het zo lees heb jij dit allemaal geprobeerd terwijl je PC aanstond. Dat is alzo niet zo slim he?

Maar het is onzin dat een scherm kapot zou gaan door het aansluiten op de DVI poort hoor. Misschien dat het al aan het doodgaan was, of dat er tijdens het verzetten wat is losgeraakt ofzo, of teveel stof in het hoogspanningsgedeelte...

Maar als je het idd allemaal gedaan hebt terwijl ie aanstond, tja, dan kan daar best de oorzaak liggen. Het gaat vaak goed, maar ook soms fout..

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Wel ja, heb nog nooit gehoord dat je een scherm niet mag aansluiten als ie aanstaat. En dat scherm heb ik al vaker aangesloten met PC draaiende, maar nooit op mijn bak dan.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 13:26

mvds

Totally awesome!

Lees de gebruiksaanwijzing maar eens dan :P Daar staat het duidelijk in dat je het scherm niet mag aansluiten als de PC aanstaat. Zoals ik al zei, het gaat heel vaak goed, maar soms gaat het fout...

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ja dan heb ik misschien pech gehad, heb ik weinig aan. Ik vraag gewoon of het nog gaat gebeuren, met PC aan of niet...

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nou, als je dan weer terugleest, zie je dat het "KAN" gebeuren, wat de volgende keer met zich meebrengt kunnen wij niet voorspellen.

Het beste is je scherm altijd aan te sluiten als je PC uitstaat.
Maar het kan weer gebeuren, maar als je alles netjes volgt via gebruiksaanwijzing zal de kans klein zijn

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ja ok, maar er is dus niet 1 of andere vage manier dat het scherm kapot is gegaan door het uitsturen van een resolutie en refreshrate (1280x960@85Hz) die het niet aankan ofzo ? Ik weet niet in wat voor opzicht DVI anders is qua werking, maar viel me gewoon op. Want het scherm stond dus nog niet eens AAN toen ik het instak (dus voeding uitgeschakelt) en dan vraag ik me nog steeds af waarom mijn Philips monitor uitsprong zodra ik de DVI verbond en niet meer aansprong zelfs bij afkoppelen van de DVI.

Verwijderd

Ik heb ook een keer meegemaakt dat een scherm plof zei, en er hele grote enge vlammen en vonken uit kwamen aan de voorkant, en een heel hard ratelend geluid, het was al een oudere monitor, en per ongeluk 1600x1200 @ 120 hz gedaan terwijl de max res. 1024x768 was.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
Een scherm dat stuk gaat doordat je hem aansluit terwijl ie aanstaat lijkt me sterk. De kans dat dat gebeurt lijke me EXTREEM klein.

Wat mij waarschijnlijk lijkt is dat je dat oude scherm hebt proberen aan te sturen met een resolutie/refreshrate boven het kunnen van dat scherm. Blijkbaar had het scherm daar geen beveiliging voor (hebben alle moderne schermen wel) en ging vervolgens kapot.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Wel ja, out of sync kan het scherm wel hoor, scherm is een 3 jaar oud 17" noname die max 1280x1024@60Hz doet ofzo. Maar zoals ik zei, het scherm stond nog niet eens aan. Je hebt op een scherm meestal een schakelaar he, die stond dus nog op uit.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:26
Hielko schreef op 22 juli 2004 @ 17:40:
Een scherm dat stuk gaat doordat je hem aansluit terwijl ie aanstaat lijkt me sterk. De kans dat dat gebeurt lijke me EXTREEM klein.

Wat mij waarschijnlijk lijkt is dat je dat oude scherm hebt proberen aan te sturen met een resolutie/refreshrate boven het kunnen van dat scherm. Blijkbaar had het scherm daar geen beveiliging voor (hebben alle moderne schermen wel) en ging vervolgens kapot.
En dat probleem krijg je volgens mij niet als je je PC netjes afsluit... want volgens mij pakt je PC bij een onbekende monitor dan standaard een lage resolutie en lage refreshrate....

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Moet wel zeggen dat ik eens bij het on-the-fly aansluiten van een CRT monitor op mijn DVI connector vonkjes heb gezien. Kan geen goed teken zijn op zich, maar ik heb er nooit problemen mee gehad. En die DVI>D-sub converter is er toch al meerdere malen uitgevallen (incl. CRT kabel), en die heb ik toch altijd on-the-fly weer terug in de videokaart gepropt. Geen probleem.

Wat ik denk? Sja, domme pech :). Of er is iets gebeurd terwijl je de monitor van je ouders' PC naar die van jou versleepte.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:26
W3ird_N3rd schreef op 22 juli 2004 @ 17:54:
Moet wel zeggen dat ik eens bij het on-the-fly aansluiten van een CRT monitor op mijn DVI connector vonkjes heb gezien. Kan geen goed teken zijn op zich, maar ik heb er nooit problemen mee gehad. En die DVI>D-sub converter is er toch al meerdere malen uitgevallen (incl. CRT kabel), en die heb ik toch altijd on-the-fly weer terug in de videokaart gepropt. Geen probleem.
Mja, als de kabel eruit valt en je die on-the-fly terugpropt draait hij nog wel op de goede refreshrate en alles. Hier ook een keer een 17" CRT monitor on-the-fly aangesloten op een PC waar een 17" LCD (wel via D-SUB) op hing eerst... die monitor maakte ff een heel gek geluid en sprong daarna op "FREQUENCY OUT OF RANGE"... maar dat geluid klonk toch niet echt gezond.
Na een reboot van die computer deed die monitor het gewoon (standaard op 60Hz).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Ik zie ook wel is vonkjes als ik hardware randapparaten aansluit terwijl de pc aanstaat. Laat ik dat maar niet meer doen :)

Verwijderd

Veel monitoren zijn gezekerd, zodat ze beveiligd zijn als je een te hoge resolutie icm refreshrate gebruikt. Deze zekerering ploft dan, dat kan vrij hard gebeuren, ligt eraan hoever je de monitor buiten de specs aanstuurt en het aansluiten met pc aan helpt natuurlijk ook mee.

oplossing openschroeven(als je dat durft) en uitkijken voor de grote elco's. Ergens op de printplaat zit waarschijnlijk een zwartgeblakert rond glazen buisje met aan beiden kanten een metalenaansluiting. Deze kan je vervangen, ga hiervoor even naar de electroboer.

pas op er kan nog meer stuk zijn, als de zekering te laat eruit was gesprongen kan dit het geval zijn.
Dit heb ik ook weleens gehad met een voeding, toen ik die aansloot sprongen de vlammen omhoog.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
De zekering was idd kapot, maar er was meer dan dat kapot. Zoals ik al aanhaalde, zat er 1 of ander zwart 8-potig chippie in die niet meer zo gezond uitzag. Toen de zekering vervangen was en nog eens aangezet werd, sprong de transfo.

Maar wederom haal ik even aan dat het scherm UITGESCHAKELD WAS toen ik het aansloot. Dus ik stak stroom in, maar knop stond niet aan.

[ Voor 23% gewijzigd door Phuncz op 22-07-2004 18:04 ]

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
Maar wanneer ging het scherm kapot?

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Zodra de stroomstekker achteraan in het scherm geduwd werd, het ander einde stak dus al in het stopcontact. Dus feitelijk zodra het scherm stroom kreeg.

Verwijderd

offtopic: Veiligheidstip. Als je een apparaat aansluit waar je problemen mee verwacht, stop dan eerst het netsnoer in het apparaat en dan pas in het stopcontact. Dan heb je meestal meer afstand tot het apparaat als er iets misgaat en je kan zo de stroomtoevoer onderbreken... B)
ontopic:

Sterkte met het reanimeren van je monitor of je ouders uitleggen dat er iets is misgegaan.. })

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Euh, dat "probleem" is al opgelost. Ik wil gewoon weten als ik binnenkort een TFT (met de D-SUB) hang aan die DVI, dat ie niet ook de lucht in vliegt.

Post AUB geen nep-tips.

Verwijderd

nep-tip? Lijkt me toch lekkerder om niet in de buurt van een apparaat te zitten waar de vonken uitspringen als je de stekker achterin stopt. Dan kun je beter op veilige afstand bij het stopcontact zitten.

Als je er niet zeker van bent of je VGA-kaart de monitor heeft opgeblazen ga je toch terug naar je leverancier en vraag je of je hem daar mag testen? Gaat het fout, dan zit jij niet met de brokken en kun je een nieuwe kaart claimen 8)7

Verwijderd

DVI heeft een heleboel pinnen, en zo'n "plusje", als je een analoog scherm gebruikt, wordt er geen EEN van die pinnen gebruikt, de 5 polen die in dat plusje zitten, (4 pinnetjes en het metalen plaatje), zijn de enigen die gebruikt worden, die zenden een analoog signaal door. De overige pinnen zenden alleen digitale signalen door, het is dus eigenlijk 2 kabels in 1.

En ik herinner me nog uit de handleiding van m'n Digital HiNOTE VP (ouwetje antiek), dat CRT schermen hot-pluggable zijn. En om heel eerlijk te zijn, dat is waar ik me aan gehouden heb, ik heb een half jaar stage gelopen in een computerwinkel, en daar had je soms 3 PC's op je werkplank staan, en dan wissel je vaak van PC, door simpelweg je monitorstekker in een andere te douwen, en voor zover ik weet doen ze dat al 6 jaar lang, en nog nooit een probleem gehad.

Overigens zal ik wel deze volgorde aanhouden als ik iets op de DVI-DSUB aan wil sluiten:
[ulist]
• D-Sub stekker op de DVI poort zetten (heb je, aangezien de datapinnen "dood" zijn, en d'r niks aan de andere kant zit, mocht het een schijtstekker zijn die kortsluiting via z'n mantel wegwerkt, minder kans dat hij iets meeneemt, áls hij vonkt).
• Monitor + monitor power aansluiten (kun je gelijk zien oftie het doet, als je "no signal" ziet knipperen).
• D-Sub kabel in de extra D-Sub poort die je in stap 1 gemaakt hebt aanbrengen.
[/ulist]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.cable4pc.com/jpg/all.jpg
De DVI-A naar D-SUB verloop heb ik trouwens.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ik heb er met een electro-ingenieur over gehad en hij vertelde mij dat ik waarschijnlijk een kringstroom heb veroorzaakt. Dus dat er iets scheelde met de aarding. Dus ik moet het contact waar ik hem induwde maar eens gaan controleren dan !

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 08:12:
nep-tip? Lijkt me toch lekkerder om niet in de buurt van een apparaat te zitten waar de vonken uitspringen als je de stekker achterin stopt. Dan kun je beter op veilige afstand bij het stopcontact zitten.
Inderdaad geen nep-tip.

Een schokkende ervaring kan je beter voorkomen.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Mja maakt toch niet uit. Ik kan toch evengoed bij het stopcontact een vonk krijgen. Ik ben het ook best gewoon dat hardware meestal werkt als ik het in de stroom steek, dit scherm was een uitzondering op die regel ;)
Pagina: 1