Toon posts:

[AMD XP] Slechtere koeling na oververhitting?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Systeem:
MSI K7N2-L (Nforce2 Ultra400)
2X 256DDR400 @ dual
XP2600+@ 11.5X200 = 2300mhz (std vcore) --> Prime95, 3dmark, Reallife stabiel.

Aangezien ik een Antec Sonata gekocht heb, verw88 ik dat mijn koeling een stuk beter zou zijn.
En inderdaad, de temperaturen lagen een stuk lager.
Vol overtuiging heeft mijn vader mijn RPM van mijn Aero7+ op zijn minimum gezet voor het geluid (Ik was op dat moment niet thuis :P)

Ik ben vervolgens uitgebreid gaan gamen, waarna na een uurtje of 3 de pc rebootte.
In mijn Bios was mijn CPU op dat moment iets meer als 70graden.

Met max toeren kwam hij daarvoor niet boven de 52 graden stressed uit.

Echter na deze reboot bleef hij zelfs met de max RPM boven de 65 graden stressed uitkomen.

Als ik mijn systeem 's ochtends opstarrte, steeg de idle temp al snel boven de 50 uit (rond de 51 graden)
Zelfs mp3/msn zorgde voor temps boven de 60 graden.

Aangezien dit nog de std pasta van de Aero7+ was, toch maar Arctic Silver besteld (vanaaf ophalen), en de koeler gedemonteerd.

Als ik nu me CPU bekijk, lijkt het alsof de oude pasta weggesmolten was (zie foto)
Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0VQA2A4IaM3B1VhH1CpZ8zriZMjJi0wlIoyPHfwoX9xcF2ZcbYl43!uH0u!2cTOWWE*rUdEQblkc06F0GnpuLpniVoNjKqhsVJWKnb0xvTBkeLPwzeU9IA9R3W0dsHjko/CPU00112.JPG?dc=4675481642935352600
Nu heb ik mijn Heatsink als schoongemaakt met alcohol, maar heb niet het gevoel dat hij 100% schoon en glad is (zie foto 2)
Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0VQCvAoEa5291VhH1CpZ8zkmLcoo5jIY4Sc7beePBL0JwMUebBHlXoFyZYvK*nNRUwoHB8lRFWZv8iKCX7dAutu*MHdYIEQugvUXDMnJ0b*yqgGeB6hKRqy!4VZT7abBy/CPU00111.JPG?dc=4675481642931105354

Waar mee kan ik het beste de CPU schoonmaken?
Moet het dan ook drogen?
En de heatsink?
Is de oude pasta echt "wegggesmolten", of was de oude montage gewoon slecht?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:46

FastBunny

Give it the Works !

Zou de oude pasta wel van de cpu afhalen, ziet er wat bruin uit. Met spitritus kun je het eraf halen, in de search kun je vinden hoe je een cpu het beste schoonmaakt. En nooit teveel pasta ertussen, het is namelijk geen KOELpasta :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Hoe de processor te reinigen: Haal bij de drogist alcohol. Een flesje gedenatureerde alcohol van 96% voldoet prima. Ga vervolgens naar de opticien en haal daar een brillendoekje wat niet pluist. Dan heb je alle benodigdheden.
Verwijder de grote resten pasta met een keukenpapier. Wrijf niet te hard om de boel niet te beschadigen. Maak het brillendoekje vochtig met alcohol en verwijder voorzichtig de laatste resten pasta.
Neem nu een stukje van het doekje wat nog schoon is en maak dit weer vochtig met alcohol. Wrijf stevig over je blok totdat er geen vuil meer van je blok komt. Nu is de boel schoon en klaar voor montage.
Monteren:
Stop de CPU terug in de socket. Smeer een beetje Artic Silver op de CPU. Neem niet meer dan een halve rijstkorrel. Smeer de pasta uit met een bankpas, creditcard, ziekenhuiskaart of iets anders vlak. Zorg ervoor dat er overal een gelijke laag zit. Druk nu het koelblok terug op de CPU en volg voor de rest de gebruiksaanwijzing. Start de PC en kijk naar de temps. Wanneer ze snel oplopen, zit het blok niet goed vast. Laat de pasta 2 dagen 'inbranden'. Dit hoeft niet met een stressed CPU, maar de pasta vloeit beter uit als ie warm is. De druk van het blok zorgt ervoor dat de kuiltjes gevuld worden en de overtollige pasta wordt eraf gedrukt. Kijk na die 2 dagen naar je temps en maak een foto van je glimlach! ;)

Verwijderd

Topicstarter
is alcohol ook goed?
En aan de zijkanten met een wattenstaafje? :)

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-12-2025

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Ik gebruik aceton op een wattenstaafje. Werkt perfect :)
Zorg gewoon dat er geen pluisjes, etc. achterblijven...

[ Voor 34% gewijzigd door CopperCAT op 22-07-2004 16:55 ]

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:37

BertV

Handgemaakt

ik gebruik gewoon de theedoek...

sorry Bianca :+

topicstarter: veel te veel pasta

[ Voor 28% gewijzigd door BertV op 22-07-2004 17:56 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz heb nu arctic V erop zitten, en met min RMP nu 65 graden stressed (mja koeler zit er pas 20 min op :P)
Hoger als 65 is hij niet geworden tot nu toe tijdens gamen.

Is nog behoorlijk slechte temperatuur, maar dat komt waarschijnlijk omdat et de eerste keer is dat ik hem zelf heb gemonteerd (vorige keer werd hij @ beurs erop gezet, om te kijken of de CPU goed was)....

Wss weer teveel gebruikt :(

Verwijderd

Hoezo teveel gebruikt? Heb toch duidelijk aangegeven hoeveel je moet gebruiken. Of heb je rijst verwisselt met macaroni? 8)7

Verwijderd

Topicstarter
neuj, maar had et gevoel dat ik niet de hele core kon vullen met dat kleine beetje dat ik ero deed (d8 dat mijn halve rijst korreltje dus te weinig was :P)

Wss nu iets teveel..

Idle is hij nu 55 graden, stressed 65...
Ga nog maar poging wagen ;)

Verwijderd

Ik zeg het natuurlijk niet voor niks ;P Zorg er overigens wel voor dat het blok superstrak op de CPU komt te zitten. Hoe ziet het blok er trouwens uit? Het kan ook een hoop schelen als je het blok lapt. Heb toevallig gisteren m'n GPU-blok gelapt en dat ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://mmwebdesign.cjb.net/pics/DSC01243.JPG
Da's toch een heel verschil met de foto die je in je startpost plaatste.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn heatsink is op dit moment een ribbelchips ofso ;)
Mja, heb de pasta nog keer vervangen, en scheelt alweer 3 graden...

Maar ik slaap op zolder, en daar ik het nu 37graden @ me kamer.. kan ook een hoop schelen ;)

Heb nu btw ook zo'n zalman GPU passieve koeling op me gf4 ti4200 gezet...

HEERLIJK wat een stille pc :D

En zolang hij niet xtreem warm wordt laat ik et nu ff zo..
Strx in de winter helemaal geen last meer van ;)

btw...scheelt et veel als me arctic na 100uur goed gedroogd is?

Verwijderd

btw...scheelt et veel als me arctic na 100uur goed gedroogd is?
yup,

want dan is de prut helemaal opgedroogd. En dan geleid het de warmte beter :)

Verwijderd

Topicstarter
:D

Alleen gaar dat me Kamer temperatuur nu 39 graden is...
Sahara2k4 :P

En me castemp is nu 45 graden :S

Mja, om nu nog een 120 fan voorin te zetten...
is dat wel zo'n groot voordeel? (Zeker aangezien dit extreme temperaturen buiten zijn)

Verwijderd

Topicstarter
WTF? :S
Het lijkt wel alsof het elke dag erger wordt :S

Me Systeem temp is nu half stressed al 47 graden ffs :(

Eerst kon ik me koeler weer op min RMP zetten, maar nu wordt hij zelfs te warm op normal RPM

Kan het zijn dat de oude koelprut door het geribbelde oppervlakte van me heatsink niet helemaal weg is, en dus het contact verslechterd? :(

Heb me pasta al aantal keer vervangen, en ik gebruik NIET teveel.

me heatsink lappen volgende optie?

btw, als me CPu 60+ graden aangeeft, kan ik me heatsink gewoon nog aanraken :?

En ik heb die pasta GVD goed aangebracht :/

Xtra casefan 120mm in front ook goed idee?

Verwijderd

Wat doet de temp als je de cooler erop drukt? Het kan zijn dat de heatsink niet strak genoeg zit. Als de temp daalt, moet je de heatsink beter vastzetten.
Overigens is alppen wel aan te bevelen, als de onderkant nu meer op ribbelchips lijkt.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:37

BertV

Handgemaakt

probeer het eens met de kast open.

Ik weet het "als de caseflow goed is" etc, maar in de praktijk werkt dat in dit soort gevallen met dit weer...

Door mijn passief gekoelde TI4200 heb ik er een radiator bij

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:31

Thandor

SilverStreak

Die ribbeltjes maakt geen fuck uit voor 20 graden verschil. Verder zeg je net dat je je heatsink gewoon aan kunt raken. Als de PC echt 60 graden is dan zou je dat niet zo makkelijk meer doen en/of zou hij erg heet zijn.

Je temp sensor is waarschijnlijk brak door de hitte van de CPU (heeft mijn ECS K7VTA3 rev 2.0 ook). Als mijn Athlon 1000 boven de 55 graden komt rekent hij voor elke graden dat ie warmer wordt ongv. 3 graden. Dus ipv 56 wordt ie dan 58. Zo lijkt het net alsof de temperaturen keihard omhoog gaan, terwijl dat echt niet zo is.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz case open maakt vrij weinig op de temps uit...
maar idd, wss is me ti4200passief een beetje warm aan worden ;)
Zal der eens een xtra 120mm fan bijplaatsen als et echt niet lukt...

En als me sensors lam zijn, hoe kan ik dan voorkomen dat hij bij 70+ graden restart?

Hmmz, en met lappen zorg ik er toch ook voor dat ALLE oude prut 100% verdwenen is?

Nu zegt de idle temp idd vrij weinig, mijn koeling is compleet temperatuur gevoelig.

wordt hij warmer --> Meer koeler --> koeler...
Dus verschil idle en stressed is niet xtreem groot meer =)

Edit: MMMMMMM hoe the fock heb je et zo n1 glad gekeken ;)
Tips? :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2004 19:36 ]

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:09
www.tweakstore.nl kan je dat schuurpapier kopen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 juli 2004 @ 19:35:

Edit: MMMMMMM hoe the fock heb je et zo n1 glad gekeken ;)
Tips? :P
Heel makkelijk, maar wel wat werk.
Haal schuurpapier met een korrel 1000 en korrel 1500 (=watervast)
Neem een glasplaat en het grofste papier. Plak het papier op de galsplaat zodat de ondergrond 100% vlak is. Neem een watervaste stift en kleur het te schuren oppervlak goed zwart. Zorg dat er geen koper meer te zien is. Druk het blok goed op het papier en begin te schuren in een rechte lijn, totdat het zwart helemaal verdwenen is. Als het weg is, kleur je je onderkant opnieuw zwart en vervangt het papier voor het fijnere 1500. Draai je blok een kwart slag en begin weer te schuren in een rechte lijn. Als het zwart weer weg is en alle schuurkrassen lopen 1 kant op, maak je het papier nat, draait het blok weer een kwart slag en schuurt totdat de krasjes weer 1 kant oplopen. Het blok moet nu al aardig beginnen te glimmen. Pak nu een zachte doek en wat koperpoets en poets net zo lang totdat alle krasjes weg zijn. Als je na het poetsen nog (diepe) krassen ziet herhaal je het schuren met het fijne papier. Daarna weer met koperpoets, totdat er geen krasje meer te zien is. Het resultaat: een vlak en mooi glimmend blokje, wat bij goede bevestiging niet langer de oorzaak van hoge temps kan zijn. :*)
De betere verf- of schilderzaak heeft het papier ook liggen en is een stuk goedkoper.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2004 00:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thnx :)

Btw,
Had een maandje terug andere problemen met me pc, dus heb ik toen mijn bios naar de nieuwste versie geflashed...
Echter bleek dit niet het probleem te zijn, dus was de flash niet noodzakelijk geweest.
Nu ging ik twijfelen of het probleem is ontstaan sinds deze flash.
heb em terug geflashed naar mij oude bios, maar de temp zijn hetzelfde gebleven..

Mja vanmiddag dan maar wat schuurpapier en koperpoets (koperpoets = chroompoets?) halen, en me heatsink lappen.

Als dit niet werkt een xtra 120mm fan voorin...

Daarna wordt ik gek :/

Verwijderd

Topicstarter
Hele dag met kast open --> Nog 67 graden :@:@:@

Verwijderd

Met jouw bord kun je ook de temp van de CPU-die uitlezen met MBM5. Wat is de waarde die hier uit komt? Dan meet je nl. de core en niet de socket. Wie weet is de socketsensor brak geraakt en klopt de temp van de CPU-diode wel.

Verwijderd

Topicstarter
hmmz, met mbm5 heb ik een CPU & Casetemp (kast open) van 4 graden minder IDLE (pcalert en MbM5 draaiden net tegelijkertijd)...van 51tot53 van Pcalert naar 46tot48 van Mbm5

Zet ik me CPU-sensor op de diode krijg ik -40C 8)7 8)7

ff kijken wat hij nu stressed doet...

Moet er wel bijzeggen dat mijn ti4200 Passief is gekoelt, en dus een warmte bommetje is :9

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0XgD3AnQf6h6W1Nyid2CGLjattbAXmyv5gb!G3bVKUzkd5shqbWSRAmaEb8qMtK96f*hVk7KZR4CUkUTnNkcCnoQdrW6a1580*lybCE1Bd0mI*1E1qqA1X1Cnz2a*DKTR6WNqjrSZkeE/temperatuur%20etc.bmp?dc=4675483026643243593

Dit is na een dag aanstaan van me pc, waarin +/- 1.5 uur is gegamed (in korte losse periodes)
Pagina: 1