Toon posts:

[WC] Hoe zit dat met een radiator.

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort ga ik over op watercooling, en nu zit ik te denken hoe dat allemaal moet. Ik heb al gezocht naar devolgende vragen, maar nog niet ( als ik de verkeerde omschrijvingen heb gebruikt, om te zoeken, spijt het me ).

Ik heb verschillende vragen mbt een rad.

Namelijk :

1. Hoe kun je je radiator het beste koelen ? Ik heb al gelezen dat het niet uit maakt of de fans zuigen of blazen. En je kunt heel mooi een fan schroud maken, maar is het geen idee om fans aan de bovekant en aan de onderkant te hangen ? Of maakt dat helemaal niets uit ?

2. Ik zat misschien te denken om 2 radiatoren te gebruiken, zodat de temp omlaag gaat, alleen is dit mogelijk, en wat is dan de beste opstelling ? Ik dacht zelf aan pomp -> Rad -> CPU -> Chip -> Rad.

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-02 16:10

Syzzer

Prutser

1:
Que prestaties maakt het erg weinig uit of je ze laat zuigen of blazen, que geluid echter wel. Blazen maakt stukken meer lawaai. Zorg bij het zuigen wel dat de fans ook echt de lucht door je rad moeten zuigen en dat ze de lucht niet ergens anders vandaan kunnen zuigen (grote kieren tussen fan en rad ed).

Wat je zegt met fans aan 2 zijden, dat noem je een push-pull opstelling. Het presteert ietsjes beter maar je hebt ook een stuk meer geluid.

2:
Twee radiatoren in je setup kun je doen als dat mooi uitkomt in je case. Qua prestaties zal het niets uitmaken met 1 rad die in zijn eentje net zo'n grote oppervlakte heeft als die 2 rads samen zolang je waterflow niet enorm traag is. Het water warmt (als je een redelijke flow hebt) nog geen graad op bij het passeren van een waterblokje. Vanwege de kosten zou ik (als het past in je case) gaan voor 1 grotere rad.

Verwijderd

Topicstarter
Maakt het weinig uit of je 2 rads in je systeem hebt ? Ik dacht dat het wel veel uitmaakte. Want ik dacht dat hij dan nog beter z'n hitte weg kon krijgen.

Heeft iemand al eens geprobeert, z'n rad te koelen met watercooling ? :)

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 21:44
De koelwaarde van je radiator zorgt voor het verschil en 2 radiatoren koelen dus 2 keer zo goed (Is niet waar maar oké) echter als je één grote radiator koopt die twee keer zo groot dan de eerste is heb je dezelfde performence. Dus twee hoeft niet beter te koelen. Het mooist is natuurlijk een radiator met een oppervlakte van 100m2 8)7 :+

Het koelen van de radiator met waterkoeling kan best, maar het temperatuursverschil is veel te klein om echt een effect te hebben. Dit zie je wel bij zwaardere koelsystemen dat ze de radiatoren weer koelen. Dit heet een (aantal) traps koelsysteem.

Zie onder andere:
[rml][ Phase Change] Project 173K: testrun -109C[/rml]

[ Voor 33% gewijzigd door FireWood op 22-07-2004 18:45 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Hoe groot moet het oppervlakte van een radiator zijn, en maakt het nog uit hoe dat "opgebouwd" is. Een resorator heeft iets van 1.2m^2 oppervlakte. In een radiator zie je vaak dat er heel veel koelvinnen naast elkaar zitten. Als je een ruimere opstelling maakt, waar de "vinnen" dus niet meer vlak bij elkaar zitten, dan zal je met een veel kleiner oppervlakte ook voldoende koeling moeten kunnen hebben.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:09

Epsilon

Luxx schreef op 22 juli 2004 @ 19:17:
Hoe groot moet het oppervlakte van een radiator zijn, en maakt het nog uit hoe dat "opgebouwd" is. Een resorator heeft iets van 1.2m^2 oppervlakte. In een radiator zie je vaak dat er heel veel koelvinnen naast elkaar zitten. Als je een ruimere opstelling maakt, waar de "vinnen" dus niet meer vlak bij elkaar zitten, dan zal je met een veel kleiner oppervlakte ook voldoende koeling moeten kunnen hebben.
Nee, oppervlakte is waar het om gaat.

Bij geforceerde lucht maakt het nauwelijks uit hoe dicht de vinnen op elkaar staan. De lucht zal er toch wel doorheen gaan.

Een beetje radiator zit op de 5000 vierkante cm = 0.5 vierkante meter.

Dit is ruim voldoende

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Voor dit soort vragen is [rml][ WC] Het grote waterkoelingtopic deel X[/rml] bedoeld :) Als je na de antwoorden hier nog vragen of onduidelijkheden hebt, kan je ze daar posten ;)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.