Toon posts:

[MSI] Installeer voor alle gebruikers?

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen,

Ik ben op het moment bezig met een project om hier op het bedrijf de installatie van PC's volledig automatisch te laten verlopen; door middel van Altiris en software gepackaged in MSI's.

Nou is het policy om Windows op een bepaalde manier ingesteld te hebben; dingen als het weergeven van classic windows vensters, het weergeven van inactieve pictogrammen in de taakbalk, etc.
nou heb ik van dat proces een .MSI gebouwd (met AdminStudio Repackager) door eerst een snapshot te maken, de veranderingen te doen, en weer een snapshot te maken. Als ik op een nieuwe PC die MSI nou installeer en een reboot doe is alles perfect... tot ik inlog als andere gebruiker.
Dus mijn vraag is nu; hoe krijg ik het voor elkaar dat mijn pakketje geinstalleerd word voor alle gebruikers? misschien een switch van het 'MsiExec' commando? of moet ik het pakket zelf aanpassen?

Ik zit hier ondertussen al een poosje op vast , dus bij voorbaat heel erg bedankt!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:06
Uit je verhaal haal ik op dat het allemaal Current_User registry keys zijn. Dat betekend dat je het MSI-tje niet zomaar voor alle gebruikers (machine installatie) kunt krijgen. Als workaround zou je een dummy advertised shortcut kunnen maken waardoor de installatie getriggerd wordt.

Beter is het volgens mij om je C:\Documents and Settings\Default User\ntuser.dat aan te passen. Deze is te openen met regedit.
Hier staan de standaard registry keys in die een nieuwe gebruiker krijgt (er van uitgaande dat hij geen roaming profile heeft). De default user ntuser.dat wordt naar de profile directory van de nieuwe gebruiker 'gekopieerd'.

PSN: PcDCch

Verwijderd

Topicstarter
Ja, alle registry keys staan inderdaad in Current_user ja... ik kan ze met adminstudio wel ergens anders neer zetten als dat ook zou kunnen...?
maar als dat niet kan zal ik proberen dat standaard profiel bestand aan te passen
in ieder geval alvast bedankt!

Verwijderd

Kon je dat niet verhelpen ofzo door op het moment dat je de package maakt deze te installeren in install mode?
change user /install ???

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 juli 2004 @ 14:37:
Kon je dat niet verhelpen ofzo door op het moment dat je de package maakt deze te installeren in install mode?
change user /install ???
het is niet zo dat ik een pakket gemaakt heb van iets dat al bestond he, ik heb het pakket gemaakt aan de hand van twee snapshots; één voor het customizen en één daarna, en het verschil daartussen is het pakket geworden.

of bedoel je dat niet? :?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2004 14:41 ]

Verwijderd

Hm nee laatmaar.. begreep je vraag een beetje verkeerd denkik.. bij customizen heeft dit geen zin geloof ik

• Arnaud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-08 18:07
change user /install ???
Dat heeft helemaal niets met zijn probleem te maken. Change user /install is bedoeld (en werkt alleen) op Terminal Servers die niet in Remote Administration Mode werken!

Laat maar, je had het zelf ook door :+

[ Voor 7% gewijzigd door Arnaud op 22-07-2004 14:49 . Reden: Tussenpost geplaatst ]

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-08 20:55

PromWarMachine

Forsaken Archer

Niet bedoelt om te cross-posten, maar in dit topic staat heel veel over MSI en zijn schakelopties.

Dividend for Starters

Verwijderd

Topicstarter
Mozart schreef op 22 juli 2004 @ 14:25:

Beter is het volgens mij om je C:\Documents and Settings\Default User\ntuser.dat aan te passen. Deze is te openen met regedit.
misschien een domme vraag hoor :X maar hoe open je iets met regedit zonder het aan je register toe te voegen..?

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-08 23:30
Ik denk dat je beter kunt werken met Active Setup...
Active Setup wordt gecheckt elke keer als een user inlogt..

http://myitforum.techtarg...ge=single&tmode=&s=#47889

Daar staat nog wat info omtrend active setup..

edit:
Ten tweede.. een snapshot van windowsveranderingen maken is niet echt raadzaam.. Raadpleeg dan bv. regedit.com of de resourcekit om bepaalde registry settings aan te passen. Met een snapshot heb je kans op veel troep die evt. latere applicaties laten crashen oid.

Ten 3e.. het is niet slim om deze kleine aanpassingen in een MSI te zetten.. Bij een repair (wat je misschien wilt aftrappen) of update kijkt de msi installer alleen of de key aanwezig is, zoniet dan maakt ie die aan.. zoja; dan laat ie 'm zoals ie is.. Niet echt handig dus..

Btw.. is het niet gewoon mogelijk om een policy aan te maken??

[ Voor 75% gewijzigd door Krypt op 22-07-2004 15:20 ]

Pvouput live

Verwijderd

Topicstarter
Krypt schreef op 22 juli 2004 @ 15:08:
Ik denk dat je beter kunt werken met Active Setup...
Active Setup wordt gecheckt elke keer als een user inlogt..

http://myitforum.techtarg...ge=single&tmode=&s=#47889

Daar staat nog wat info omtrend active setup..

edit:
Ten tweede.. een snapshot van windowsveranderingen maken is niet echt raadzaam.. Raadpleeg dan bv. regedit.com of de resourcekit om bepaalde registry settings aan te passen. Met een snapshot heb je kans op veel troep die evt. latere applicaties laten crashen oid.

Ten 3e.. het is niet slim om deze kleine aanpassingen in een MSI te zetten.. Bij een repair (wat je misschien wilt aftrappen) of update kijkt de msi installer alleen of de key aanwezig is, zoniet dan maakt ie die aan.. zoja; dan laat ie 'm zoals ie is.. Niet echt handig dus..

Btw.. is het niet gewoon mogelijk om een policy aan te maken??
dat active setup zal ik inderdaad ff bekijken ja... goeie tip, thanks!

adminstudio repackager zit trouwens een hele handige functie in waarmee je heel makkelijk kunt zien wat er allemaal gecaptured is, waarna je kunt filteren op dingen die niet nodig zijn. dus foute dingen die meegenomen worden komt niet zo vaak voor als je het goed doet.

maar nou je het zegt, een .msi bouwen van zoiets leek mij ook een beetje overkill hoor, maar omdat het de bedoeling gaat zijn pc's helemaal automatisch op afstand te laten installeren met Altiris, en het handig is als dat kan gebeuren door gewoon een .msi uit te voeren, op dezelfde manier dat de rest van de applicaties geinstalleerd worden.
verder moet ik ook zeggen dat de methode die ik gebruikt heb ook zo'n beetje de enige is die ik zo zou weten, anders dan het handmatig uit moeten voeren.

en gezien het gebrek aan active directory hiero komt het policy idee ook niet echt van de grond :P

edit:

ik heb het een beetje bekeken en het lijkt me nou het handigst om die ntuser.dat aan te passen... op die manier hoeft er ook geen appart pakket geinstalleerd te worden elke keer als er iemand voor het eerst inlogt op een systeem. maar hoe pas ik dat ding aan? :?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2004 15:55 ]

• Mozart
Als volgt:

- Open regedit
- Leg de focus op HKEY_USERS
- Kies in het menu File -> Load Hive
- Browse naar de directory Default User
- Kies ntuser.dat (is een hidden file)
- Geef een omschrijving, bijvoorbeeld NieuweGebruikerRegistry

Onder HKEY_USERS zie je nu een nieuwe tak 'NieuweGebruikerRegistry'. Deze kun je vervolgens aanpassen. Het betekend niet dat alle settings op je werkstation uitgevoerd worden hoor.
Als je klaar bent, moet je de key weer unloaden.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-08 23:30
AdminStudio Repackager ken ik niet.. ik gebruik Wise PackageStudio; daar kun je ook zien wat ie gecaptured heeft, maar dan staat er vaak nog enorm veel rotzooi in hoewel hij er ook heel veel automagisch uitfiltert. Maar als ik een package moet maken waar alleen een paar registry settings aangepast moeten worden dan pak ik een lege package en doe daar de aanpassingen.. Maar goed; het resultaat zowat hetzelfde.. maar hou er rekening mee iig

Verder zou ik het dan iets anders aanpakken..
1. Maak EXE (met bijv SMSinstaller/Install Master/Winbatch/Whatever you like) die de registry veranderingen doen.. als het een paar keys zijn kun je ze gemakkelijk hierin zetten.. Zelf gebruik ik InstallMaster/Wise Scripteditor hiervoor.
2. Maak een MSI die deze EXE ergens op de harddisk zet. Bijv in Windir of System32.
3. Zet in de MSI de registry settings voor Active Setup in HKLM voor het opstarten van deze EXE.

Voordeel is hiervan dat, als je extra instellingen moet doen, alleen een upgrade MSI hoeft te maken en het nummertje in Active Setup te verhogen en opnieuw aftrappen. Alle users die hierna inloggen krijgen dan de nieuwe settings.

Via Active Setup een MSI aftrappen is nl. niet echt zo handig.. een EXE werkt beter.

Die ntuser.dat aan te passen lijkt me erg omslachtig.. je moet dus elke ntuser.dat van elke gebruiker in je organisatie waarop je die policy wilt toepassen inladen in regedit, de wijzigingen handmatig doen. Zou ik niet doen iig.. erg omslachtig

[ Voor 9% gewijzigd door Krypt op 22-07-2004 17:12 ]

Pvouput live

• Mozart
Krypt schreef op 22 juli 2004 @ 17:10:
[Knip]
Via Active Setup een MSI aftrappen is nl. niet echt zo handig.. een EXE werkt beter.

Die ntuser.dat aan te passen lijkt me erg omslachtig.. je moet dus elke ntuser.dat van elke gebruiker in je organisatie waarop je die policy wilt toepassen inladen in regedit, de wijzigingen handmatig doen. Zou ik niet doen iig.. erg omslachtig
[/Knip]
Het gaat om een geautomatiseerde uitrol van werkstations. Noem het een image als je wilt. In dat image moet je dus 1 keer de ntuser.dat aanpassen... dat valt dus wel mee. Wanneer het voor iedere gebruiker zou moeten, dan is het inderdaad omslachtig.

Verwijderd

Topicstarter
ben nou die ntuser.dat aan het aanpassen... pff wat een gedoe zeg, al die registry keys met de hand over typen... is daar geen snellere manier voor? er zijn bij zoiest heel wat meer keys bij betrokken dan je misschien zou denken...

Edit:

Ok ik heb het ondertussen voor elkaar, en het werkt perfect! Alleen folder opties worden nog niet echt doorgevoerd maar misschien dat dat gewoon ff ergens een foutje is...
In ieder geval alvast bedankt voor jullie hulp! Een ideale oplossing is het niet; bestaande gebruikers hebben er weinig aan en er moet nog steeds een .msi uitgevoerd worden voor keys die niet in current_user staan, maar het lijkt er al een stuk meer op nu! Jullie roeleren! _/-\o_

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 11:32 ]

• Mozart
Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 10:14:
[Knip]
Een ideale oplossing is het niet; bestaande gebruikers hebben er weinig aan en er moet nog steeds een .msi uitgevoerd worden voor keys die niet in current_user staan, maar het lijkt er al een stuk meer op nu! Jullie roeleren! _/-\o_ [/Knip]
De keys die niet in Current_User staan kun je gewoon rechtstreeks aanpassen in bv. Local_machine. Die wijzigingen gelden voor het hele systeem.

Pagina: 1